Stora Svetstråden!

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Mer tips om gas här....
Har sett att nere i Europa så säljs och byts flaskor lite här och var. Typ Hornbach med flera byter och säljer flaskor.

Så kollar man på Hornbach.de så kostar de följande:

Köpeflaska 20L, 200 bar
Argon 4.6 - 210 € (2188 SEK)
Sagox 18 - 210 € (2188 SEK) (82 % Ar / 18% CO2 samma som Mison18)


Bytesflaska 20L, 200 bar
Argon 4.6 - 45 € (468 SEK)
Sagox 18 - 45 € (468 SEK) (82 % Ar / 18% CO2 samma som Mison18)

Så är ni på semester söderut så är det kanske läge att inhandla några flaskor för att sen kunna byta dem mot nya nästa gång ni är där.
Bra billigare än i Sverige.
Hur är det i tullen om man har några gasflaskor ? Om det räknas som farligt gods eller nåt
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Osäker om tullen har synpunkter på frakt av trycksatta gasbehållare med icke brandfarlig gas.
Det är ju snarare en fråga för polisen eller rederiet om du använder båt.

Gasen hamnar iofs under klass 2 när det gäller farligt gods ifall man transporterar dem.
De kan hända att de hamnar under "värdeberäknad mängd" vid transport. Fast det gör ju 2 flaskor hårspray som du köper på ICA också och de är ju också farligt gods.
Kommer inte ihåg exakt hur det där räknades längre.


Lagen om farligt gods finns här:
http://www.riksdagen.se/sv/dokument...263-om-transport-av-farligt-gods_sfs-2006-263

AGA har lite råd om transport av gas:
http://www.aga.se/sv/safety_health_ren/cylinder_safety/transporting_cylinders/index.html

Farligt gods, Argon (Det går att klicka på knapparna till vänster för mera info)
https://rib.msb.se/portal/template/pages/kemi/Substance.aspx?id=374&q=argon&p=1
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har en Evo 170, och kan inte klaga på nåt. Fast jag har inte använt den direkt jättemycket.

Har liksom nyupptäckt pinnsvetsen sedan jag köpte ny sån. Hatade pinne förut när jag jag utbildade mig i svetsning för snart 30 år sedan, därefter har jag bara svetsat sporadiskt och det går så mycket bättre med dagens pinnsvetsar att jag börjat gilla dom.

Har en Minarc Evo 180 och den är så mycket lättare att bära ut på gården dit jag ska svetsa så MIGen med tung gasflaska får helt enkelt stå oanvänd där jag tidigare skulle ha tagit den.

Finns det någon anledning att gå upp till 200-modellen? Vi kommer troligen svetsa mest stål, plåt och rör, och inte speciellt grova dimensioner (3-5 mm, gissar jag). Har 170n samma smidiga funktion som 200an med automatisk inställning baserat på metallsort och och godstjocklek?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finns det någon anledning att gå upp till 200-modellen? Vi kommer troligen svetsa mest stål, plåt och rör, och inte speciellt grova dimensioner (3-5 mm, gissar jag). Har 170n samma smidiga funktion som 200an med automatisk inställning baserat på metallsort och och godstjocklek?

Vet faktisk inte riktigt. Vet att någon av svetsarna visar nåt sånt du nämner med plåttjockleken på displayen men du vet det är svårt lära gamla hundar att sitta. Jag kör bara som jag alltid gjort provsvetsar på nåt oskadligt med liknande plåttjocklek, och justerar upp/ner strömmen och trådmatningen lite på känsla. Och sen kör jag och svetsar det jag ska.

Ska kolla
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Finns det någon anledning att gå upp till 200-modellen? Vi kommer troligen svetsa mest stål, plåt och rör, och inte speciellt grova dimensioner (3-5 mm, gissar jag). Har 170n samma smidiga funktion som 200an med automatisk inställning baserat på metallsort och och godstjocklek?
200 ampere kommer ni aldrig använda kan jag nästan garantera.. funktioner på en mig sprutare kan jag inte uttala mig om, jag ba rattar och kör, behövs sällan nåt finlir.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Som ny svetsare så gillar jag synergiska program.
Mest därför att de ger en ett bra startvärde varifrån man kan utgå och justera in det man gillar själv.
Speciellt när man hoppar runt på en massa olika material och tjocklekar.
Som erfaren är det nog en helt annan sak, där kan man inställningarna utantill.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Min gamla svets hadde likadana vred som den jag har nu så man har vant sej .Men man blir ju sugen på Kempin smidig och bära runt om man skulle behöva det
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Som ny svetsare så gillar jag synergiska program.
Mest därför att de ger en ett bra startvärde varifrån man kan utgå och justera in det man gillar själv.
Speciellt när man hoppar runt på en massa olika material och tjocklekar.
Som erfaren är det nog en helt annan sak, där kan man inställningarna utantill.
Jag lärde mig på en uråldrig Kempomat, man kunde bara ställa ström och trådmatning. Nånstans mellan knatter och fräs vill man ligga
Jobbar sällan med mig/mag men älskar rörtrådsmaskiner, spraybåge och fullt mos är så manligt A-mått 12 går på ett nafs!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag lärde mig på en uråldrig Kempomat, man kunde bara ställa ström och trådmatning. Nånstans mellan knatter och fräs vill man ligga
Jobbar sällan med mig/mag men älskar rörtrådsmaskiner, spraybåge och fullt mos är så manligt A-mått 12 går på ett nafs!
På utbildningen fanns en gammal ESAB, storlek köksbord, med bara 2 vred.

Optimala inställningen på den var 2/4.
3mm plåt i kälfog = 2/4
10 mm plåt i stumfog = 2/4
15 mm plåt kälfog = 2/4

Försökte man något annat som t.ex. 2/3 så spottade den utan dess like.
Man vill ju helst ha lite mera val än bara 2/4 har jag kommit fram till :D
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Som ny svetsare så gillar jag synergiska program.
Mest därför att de ger en ett bra startvärde varifrån man kan utgå och justera in det man gillar själv.
Speciellt när man hoppar runt på en massa olika material och tjocklekar.
Som erfaren är det nog en helt annan sak, där kan man inställningarna utantill.

Ja, exakt så jag tänker också. Jag lägger hellre tid på att få ett bra handlag med svetsen än att slita håret över felaktiga inställningar. Men, den kostar ju lite MinarcMig 200an.... 170an (som ev inte har synergiska program) är nästan 3000 billigare.

Speaking of att lära sig svetsa, är det någon i Malmö/Lund-trakten som kan tänka sig att hålla en svetskurs (mot betalning)?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Att ställa in strömstyrka och finjustera trådmatning tar ju bara några sekunder .Iofs har jag inte testat moderna svetsar .Kanske tur det kan ju bli dyrt ?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har du rätt så betyder det bara ca 5,3 A
belastning på säkringarna
för att få ut lika mycket som på en 1-fas 16A.
:va Nu blev det lite komplicerat....och intressant, Tål att tänka på. :)

Nä, 400V x 10A så 4000W. Men i praktiken får du ut mer effekt när du svetsar då säkringarna är tröga.

ESABs nya lilla 3-fas pinnsvets på 300A kör du på 16A 400V. 300A pinne är runt 32V*300A= 9600W. Samma svets kan kopplas om till enfas men är då begränsad till 200A (5600W uteffekt enligt ISO-linjen) och det går bra med 1-fas 16A. Det är säkert en av dom effektivare maskinerna men förlusteffekterna är marginella (enstaka %) mellan moderna små invertermaskiner.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Fronius??
Det är såna jävla sopor. Bränt hur många som helst. Ewm ligger i topp för mig åtminstone.
Det är ingen slump att det bara står ewm och kemppi maskiner i 250k krs klassen på mina jobb.

Nu är du grymt orättvis. Fronius är rätt grymma och seriösa på sin processkontroll, vet absolut vad dom håller på med. Sen finns det kanske andra områden dom inte är lika framträdande på.

Hittade EWM under ett annat brand på mässan i Tyskland om nån vill köpa tysk finmaskin till garaget men inte vill betala fullt pris. Jag håller EWM betydligt högre än både Kemppi, Lincoln, Miller och Migatronic.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu är du grymt orättvis. Fronius är rätt grymma och seriösa på sin processkontroll, vet absolut vad dom håller på med. Sen finns det kanske andra områden dom inte är lika framträdande på.

Hittade EWM under ett annat brand på mässan i Tyskland om nån vill köpa tysk finmaskin till garaget men inte vill betala fullt pris. Jag håller EWM betydligt högre än både Kemppi, Lincoln, Miller och Migatronic.
Det var som sagt tio år sen jag hade nöjet att elda upp fronius maskiner.. berätta gärna vad ewm maskinerna går under för alias, håller med dig där att dom gör dom stabilaste maskinerna. För närvarande iaf, har hört att kemppi gått ner i kvalitet på komponenter. Kanske du vet mer om som är i branschen?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det var som sagt tio år sen jag hade nöjet att elda upp fronius maskiner.. berätta gärna vad ewm maskinerna går under för alias, håller med dig där att dom gör dom stabilaste maskinerna. För närvarande iaf, har hört att kemppi gått ner i kvalitet på komponenter. Kanske du vet mer om som är i branschen?

Skall kolla upp namnet och återkommer. Jag råkar faktiskt ha deras ordinarie prislista med.

Vet inte riktigt med Kemppi mer än att jag är förundrad över deras förmåga att packa samma kraftpaket gång på gång i nya skal och ändå lyckas lansera det som nåt nytt. Och jag har extremt svårt att förlika mig med, och förstå vad dom vill uppnå med deras nya X8.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Skall kolla upp namnet och återkommer. Jag råkar faktiskt ha deras ordinarie prislista med.

Vet inte riktigt med Kemppi mer än att jag är förundrad över deras förmåga att packa samma kraftpaket gång på gång i nya skal och ändå lyckas lansera det som nåt nytt. Och jag har extremt svårt att förlika mig med, och förstå vad dom vill uppnå med deras nya X8.
Ja säg det.. jag tycker k-tig verkar fränt, om än begränsat än så länge.
Svetsar bara PA, men jävlar så snabbt den svettas ihop tjockväggigt rostfritt..
Fattade det som nån laser/tig/plasma hybrid.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hur mycket vinner man på att skaffa en trefas-mig jämfört med en enfas? Exempelvis Kemppi MinarcMigen som jag nämnde tidigare är bara enfas. Någon (inte här på SH) menade att trefas gav jämnare svetsström dock?

Fortfarande bara hobbybruk.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hur mycket vinner man på att skaffa en trefas-mig jämfört med en enfas? Exempelvis Kemppi MinarcMigen som jag nämnde tidigare är bara enfas. Någon (inte här på SH) menade att trefas gav jämnare svetsström dock?

Fortfarande bara hobbybruk.

Köper du inverterbaserad svets, skapligt nytt och relativt kända märken så märker du inte skillnaden. En fas passerar 0 Volt med 50Hz och det är just där och då ingen power alls och för en svets så suger det. På en trefas så ligger dom tre faserna förskjutna och då finns det alltid effekt, då en fas är på väg ner så är en annan på väg upp (tror att det är minst 0,83 eller nåt sånt).

På en inverter så smackar man dit en massa kapacitans, drosslar PFC och annat mumbo-jumbo så det finns lagrad effekt och du kommer garanterat aldrig att märka nån skillnad. Sen så behöver du 1-fas med 16A för att det inte skall bli löjligt och din maximala svetsström ligger då på runt 200A eller strax däröver under korta burstar.

Med en Kemppi MinArc behöver du inte alls oroa dig för att den inte skulle svetsa jämnt pga 1-fas. Jag är förvisso part i målet men jämför med ESAB Caddy C200i om du letar liten dedikerad MIG/MAG, är tycke och smak som skiljer, båda funkar.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top