Stora Svetstråden!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
No-name kina svets.
Funkar säkert för hobbysvetsande.

Personligen slog jag själv till på en Kinasvets för hemmet i brist på annat (och $$$). Ville ju ha en Kemppi, men, men... :tungan
Tog en LCD Vision istället.
Kinatillverkad, men Tyskt företag som säljer i sitt namn.
De verkade ha hyffsade omdömmen och folk som haft problem har fått hjälp eller utbytesmaskiner hyffsat snabbt.
De har försäljning själv eller via återförsäljare.
Men de har även auktioner på E-bay. Där man kan lyckas få riktigt bra nya maskiner med garantier för struntsummor.

Tog lite tid och budade hem en TIG/MMA med gashantering i maskinen, HF-start, slopedown, slopeup, osv.
Gav väl någon krona under 2100:- med frakt för den. Det normala utpriset för den maskinen ligger på 379,99 € utan frakt.
Helt ok pris för vad man fick med andra ord.

För det priset får man ingen vettig begagnad TIG med de funktionerna här i landet. Har letat. Man kan eventuellt få stora 20 år gamla slitna åbäken. Som förvisso brukar hålla, men knappt går att reparera om de väl går sönder. Försök hitta kretskort till gamla Kemppis så får ni en ny uppfattning på "värd sin vikt i guld" betyder :D

Kvaliteten var helt ok. Alla funktionerna fungerar (ännu). Har svetsat runt en del med den med fullgott resultat, både TIG & MMA.
Fläkten är lite ljudlig då den går på max från första stund. Annars inget att anmärka på ännu.
TIG brännaren är WP17 så det finns tillbehör/lulllull att köpa till om man vill

Nåväl....
LCD Visions hemsida finns här:
https://www.lcdvision-schweisstechnik.de/

E-bay auktionerna finns här:
https://www.ebay.co.uk/sch/m.html?_...rom=&LH_Auction=1&_ssn=gm-technik-shop&_sop=1

Håll huvudet kallt och buda innan löning och på vardagar (priserna är lägst då) Samt håll koll på auktionerna minutrarna innan de går ut.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
[Icke elektriker spekulerar, utan att veta 100% här]
Har för mig det också. Fast det är väl nått om att ledningen skall ligga öppet och luftigt då :va
Om man skall över det (13A) måste man väl också byta säkringshållare om det är gamla porslinssäkringar. Då 16A inte passar.

[/Slut spekulation]
I tjejens förra lägenhet låg alla ledningar i kanalisation i väggarna, och där böt dom till 13A utan vidare, sen om det var rätt eller inte vet jag inte. Ska man upp till 16A måste man ju gå upp till 2,5mm² dessutom, så att byta säkringsbotten är ju minsta problemet.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
[Icke elektriker spekulerar, utan att veta 100% här]
Har för mig det också. Fast det är väl nått om att ledningen skall ligga öppet och luftigt då :va
Om man skall över det (13A) måste man väl också byta säkringshållare om det är gamla porslinssäkringar. Då 16A inte passar.

[/Slut spekulation]

Handlar helt enkelt om avkylning för kabeln. En ensam kabel på en stege klarar mer last än en kabel omgiven av flera andra kablar i en vägg t.ex. innan det blir för varmt.
Sen påverkar också omgivningstemperatur. Standard vid dimensionering idag är 25C. (Vid -20 kan man gasa satan! :yoparty)

Vid optimala förhållanden kan man köra en 16A på 1,5mm². Men då snackar vi typ ensam på en stege i ett 15-20C varmt garage.
Vid ok förhållanden kan man köra 13A på 1,5mm². Vad jag vill minas är 13A något som uppkomm p.g.a. kralliga microvågsugnar. Sällan ett problem idag. (spekulerar)

Men, sen kommer man också till kortslutningsströmmar, alltså att råkar du t.ex. klippa kabeln så måste strömmen "orka" (bli nog hög) för att smälla säkringen.
Och då är det kabellängden som spelar in och hur mycket du har att trycka på med (kraftigt nät t.ex. stad med huset 10m från trafokoisk=längre kabel. Svagt nät t.ex. på landet med långt till transformatorn = inte säkert du får/bör koppla in den där 20m kabelvindan du har...)
Och 16A automatsäkring på 1,5mm² kabel kommer du väldigt väldigt kort på.
I villor skulle jag vilja påstå att en 13A automatsäkring kan ställa till det många gånger också.

Jaja, detta var ju en liten sidolektion. Men kan va bra för folk att ha liten humm om hur det ligger till.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Migatronic är kemppi kvalitet för nära nog kinapriser kan den stackars yrkessvetsarn tipsa om! Danska fina maskiner, köpte en enfas med puls för 12k inkl. moms, funkar till det mesta och har hållt i 7 hårda år nu
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Näe.. inte godkänt som i uppfyller några kvalitetskrav och svetsklasser iallafall

Jo det gör det väldigt mycket konstruktionssvetsning görs med flusstråd, här kör vi fortfarande ok 48 men ute i europa och framförallt usa körs det mest flusstråd.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Migatronic är kemppi kvalitet för nära nog kinapriser kan den stackars yrkessvetsarn tipsa om! Danska fina maskiner, köpte en enfas med puls för 12k inkl. moms, funkar till det mesta och har hållt i 7 hårda år nu
Nu svär man väl i kyrkan....Men kvalitetsrankingen torde väl vara något så här?
Eller har jag helt fel?
Kemppi, Fronius, Esab först. Sen Migatronic, EMW och efter det resten.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Nu svär man väl i kyrkan....Men kvalitetsrankingen torde väl vara något så här?
Eller har jag helt fel?
Kemppi, Fronius, Esab först. Sen Migatronic, EMW och efter det resten.

I min bok är fronius top of the line så skulle väl ranka något såhär.

Fronius, Kemppi, Lincoln, Miller, Migatronic, Esab

Har säkert 30-40 h med varje märke iaf!

Kör själv med en Kemppi minarctig 250 mycket kompetent maskin, kan väl sakna puls och ac men man kan inte få allt för smidigheten och priset på minarcen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kan förresten tipsa om att någon större svetsindustri i Knislinge, Skåne verkar sälja ut sin utrustning på auktion just nu.
Många gamla Kemppis och Esab.
De lär iofs gå ganska dyrt tror jag, men det var ju några stycken så vem vet...

Surfa in på https://psauction.com/se_sv/item/search/location_sv=SE|4
(Välj 100 objekt per sida och kolla runt de 6 sidorna som finns då)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror att du kan ta ut 3*10*230 W ur ditt 3-fas uttag.
Har du rätt så betyder det bara ca 5,3 A
belastning på säkringarna
för att få ut lika mycket som på en 1-fas 16A.
:va Nu blev det lite komplicerat....och intressant, Tål att tänka på. :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu svär man väl i kyrkan....Men kvalitetsrankingen torde väl vara något så här?
Eller har jag helt fel?
Kemppi, Fronius, Esab först. Sen Migatronic, EMW och efter det resten.
Fronius??
Det är såna jävla sopor. Bränt hur många som helst. Ewm ligger i topp för mig åtminstone.
Det är ingen slump att det bara står ewm och kemppi maskiner i 250k krs klassen på mina jobb.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vad är det ni har sönder på dem?
Dom jag brände vetefan vad som hände med.. maskin efter maskin släppte bara ur röken. Körde fronius på nåt bandyhall bygge i sandviken för tio år sen. Brände sönder tre pinnsvetsar på en dag. Fick en kemppi.
På statoils huvudkontor smälte jag fronius slangpaket och svetsmaskiner på löpande band i apparatrummen.
Fick en kemppi.
På svetsmaskinservice stod ett tag flera pall med brända fronius maskiner. Inte bara jag som tycker det är skit m.a.o..
Finns dom ff kvar lär dom ju ha gjort nåt åt byggkvalitet.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Weco är ett annat riktigt sopmärke jag råkat ut för. Kör man yrkesmässigt finns det bara ett fåtal som duger. 30-40 timmar? Prova att svetsa flera tusen timmar med maskinerna, sen ser ni vad som håller.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Weco är ett annat riktigt sopmärke jag råkat ut för. Kör man yrkesmässigt finns det bara ett fåtal som duger. 30-40 timmar? Prova att svetsa flera tusen timmar med maskinerna, sen ser ni vad som håller.

Har inte haft tid med över tusen timmar med alla märken, förutom kemppi som inte svikit än.:tummenupp Men ett intryck får man hur smidiga menyer och funktionerna är. Man brukar få köra med vad firman tillhandahåller men fronius och kemppi är överrepresenterade känns det som.
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Weco är ett annat riktigt sopmärke jag råkat ut för. Kör man yrkesmässigt finns det bara ett fåtal som duger. 30-40 timmar? Prova att svetsa flera tusen timmar med maskinerna, sen ser ni vad som håller.
Vågar man fråga hur Parweld är?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Weco är ett annat riktigt sopmärke jag råkat ut för. Kör man yrkesmässigt finns det bara ett fåtal som duger. 30-40 timmar? Prova att svetsa flera tusen timmar med maskinerna, sen ser ni vad som håller.
Vi har en Weco på jobbet ca 5 år och den funkar bra än .Fast den går ju inte så mycket .Men några rostfria tankar har den iallafall klarat så den har betalt sej för länge sen
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En ESAB LAH500 i okänt skick på auktion. Verkar vara en lite äldre pjäs, men ska användas på hobbynivå i garageförening så funktionen duger nog. Om man kan få den för under säg 6000, är det ett bra köp?

IMG_2109.JPG
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top