Stora Svetstråden!

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
helt korrekt men det var just den tidsperiorden betningen började dö ut i branschen också iaf i "vanlig byggindustri". betning används fortfarande på vissa platser som sp20 skrev. det jag försökte förmedla var att det kanske är lite overkill på en dbkiller. jag har sytt ihop en och annan rostfri skarv sen 90-talet och inte betat en enda sen dess. Nu lämnar jag denna tråden till alla förståsigpåare istället :) lycka till med din db-killer hur du än väljer att göra kommer det med största sannolikhet bli bra.

Ja, du har nog rätt. Kan jag skita i rotgas/rotpasta med eller är det viktigare?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ja, du har nog rätt. Kan jag skita i rotgas/rotpasta med eller är det viktigare?

Jag har rivit 60 år gamla rörsystem som varit utomhus och varken varit betade/putsade eller använt rotskydd, och fortfarande fungerat felfritt och utan nämnvärda rostangrepp, men det är ju aldrig fel att ha rotskydd. Pasta kan jag ordna åt dig om du vill, kul att testa om inte annat om du inte gjort det förr.
Annars kan du försöka sy utan genombränna fast från båda hållen.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Æ
Jag har rivit 60 år gamla rörsystem som varit utomhus och varken varit betade/putsade eller använt rotskydd, och fortfarande fungerat felfritt och utan nämnvärda rostangrepp, men det är ju aldrig fel att ha rotskydd. Pasta kan jag ordna åt dig om du vill, kul att testa om inte annat om du inte gjort det förr.
Annars kan du försöka sy utan genombränna fast från båda hållen.

Jag tackar för erbjudandet. Det är lite pissigt att skicka bara så jag skall kolla på jobbet först. Skall jag till mässa så skulle man kunna ta det i samband med det. Har inte bestämt om jag skall dit ännu.

Att sy från båda hållen är inte möjligt på 25mm röret. Skall kasta upp en bild på det så förstår du.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Æ

Jag tackar för erbjudandet. Det är lite pissigt att skicka bara så jag skall kolla på jobbet först. Skall jag till mässa så skulle man kunna ta det i samband med det. Har inte bestämt om jag skall dit ännu.

Att sy från båda hållen är inte möjligt på 25mm röret. Skall kasta upp en bild på det så förstår du.

Vadå, ett kuvert med en påse ljusgrått pulver i är väl ingen som skulle reagera på? :crash:brinnerup

Det blir väl än kälfog mellan en såattsäga ring runt 25mm röret, rörets insida kan bli jävligt trångt att få in en svets i, men du kan hålla värmen på ringen och bara smälta ytan på röret, och svetsa från båda hållen på ringen. Gör isf detta i omgångar och låt delen svalna ordentligt emellan omgångarna, då borde du lyckas utan ful svamp :)

Nåväl, jag ger upp den här tråden nu, jag får nog av svetsande på jobbet. Men hojta när du bestämt dig ang huxfluxet så löser vi det!
 

Losgard

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda
Kommer svetsen synas sedan?
Svetsat en del tunnväggigt (0.8-1.25mm) rostfria rör till avgasrör.
Det jag gjort till vänner har varit utan rotgas för att ingen vill betala för sig.
Hållbarhetsmässigt så har det fungerat bra på dom bilarna jag fått återkommande jobb på och kikat på tidigare svetsar.

Rotgas e kalas när du måste ha en slät insida, t.ex att det inte får finnas risk för bakterieansamlingar i rörskarvar.
Eller grenrör till turbobilar där det inte får lossna svamp som flyger in i turbon.
Du har inte problem med varken bakterier eller att och OM små svampbitar skulle lossna.
Försök skrapa med något på svampen, ta en skruvmejsel å försök få lös det, du kommer märka att det sitter rätt hårt.



sp20 skriver:
Funkar inte med vanlig skyddas oavsett flöde .
Finns speciell skyddas som , såvitt jag vet , används invändigt som rot gas och lämnar en högblank fin skapligt oxidfri svets typ Formier.


Herregud....argon fungerar ypperligt i hemmagarage om den önskade effekten är att motverka svamp vid svetsning.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dags att väcka lite liv i denna gamla tråd.
Svaren på mina funderingar finns säkert i de gamla inläggen. Men vissa av dem är ju 10 år gamla så tekniken har kanske gått framåt, så jag frågar igen...

Funderar på att skaffa en TIG-svets att ha som hobbysvets.
Vill svetsa det mesta, kanske även aluminium. Så AC/DC -TIG är väl det jag bör leta efter?
Har tillgång till 3-fas, men dessa maskiner tenderar vara lite väl dyra och jag borde väl klara mig på en mindre 1-fas?
Gas finns ju numera att köpa loss utan att behöva hyra. Hur länge räcker en 10L tub t.ex?
Plasmaskärare i kombo med TIG har ju börjat dyka upp. Är dessa någon bra?
Kräver dessa tryckluft för att fungera eller hur funkar de?

Vill gärna ha en maskin med:
-AC/DC
-HF start
-Slope up/down
-Puls
-Plasmaskärare
Gärna en intermittens på minst 60% vid 120A (kräver jag för mycket?)
Pris: så billigt som möjligt

Så vilka maskiner bör jag titta på?

Jag vet att jag borde köpa en gammal Kemppi eller ESAB, men dessa är ju från hedenhös dagar och saknar funktioner när de kommer ned i pris. Någonstans vill jag tro att nyare/utvecklade maskiner, med garanti, ändå fungerar för hobbysvetsning.
Om inte så läxa gärna upp mig varför :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Dags att väcka lite liv i denna gamla tråd.
Svaren på mina funderingar finns säkert i de gamla inläggen. Men vissa av dem är ju 10 år gamla så tekniken har kanske gått framåt, så jag frågar igen...

Funderar på att skaffa en TIG-svets att ha som hobbysvets.
Vill svetsa det mesta, kanske även aluminium. Så AC/DC -TIG är väl det jag bör leta efter?
Har tillgång till 3-fas, men dessa maskiner tenderar vara lite väl dyra och jag borde väl klara mig på en mindre 1-fas?
Gas finns ju numera att köpa loss utan att behöva hyra. Hur länge räcker en 10L tub t.ex?
Plasmaskärare i kombo med TIG har ju börjat dyka upp. Är dessa någon bra?
Kräver dessa tryckluft för att fungera eller hur funkar de?

Vill gärna ha en maskin med:
-AC/DC
-HF start
-Slope up/down
-Puls
-Plasmaskärare
Gärna en intermittens på minst 60% vid 120A (kräver jag för mycket?)
Pris: så billigt som möjligt

Så vilka maskiner bör jag titta på?

Jag vet att jag borde köpa en gammal Kemppi eller ESAB, men dessa är ju från hedenhös dagar och saknar funktioner när de kommer ned i pris. Någonstans vill jag tro att nyare/utvecklade maskiner, med garanti, ändå fungerar för hobbysvetsning.
Om inte så läxa gärna upp mig varför :)

Jag har inte köpt en ännu, men jag har själv tittat på denna maskin:

http://www.ebay.co.uk/itm/WELDER-ST...787176?hash=item233f7991e8:g:uF0AAOSwa-dWiooe

Vad jag har förstått av diverse reviews och så vidare så ska det vara en maskin av bra kvalitet som lämpar sig väl för såväl nybörjare som "intermediate"-användare. Om jag inte minns helt fel så har Jörgen Karlsson en liknande maskin (rätta mig gärna om jag ljuger nu) som han producerar riktigt sjysta fogar med :)

Edit: Sepåfan, hade till och med en gammal tråd om stahlwerk :D
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?278383-ERfarenheter-av-Stahlwerk-svetsar
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har inte köpt en ännu, men jag har själv tittat på denna maskin:

http://www.ebay.co.uk/itm/WELDER-ST...787176?hash=item233f7991e8:g:uF0AAOSwa-dWiooe
Det är väl den gamla versionen av denna maskin(?)
http://www.stahlwerk.se/shop/Stahlwerk-TIG-SUPER-200P-S-AC-DC-200A-HF-puls-plasma.html
Ser ju ut att vara typ samma spec, men olika chassin.
Fast när jag kollar på Stahlwerks engelska sida finns båda med :va

Vad finns det mera för billighetsmärken...?

Vector är ju ett märke under Stahlwerk. Varför de marknadsför 2 märken vet jag inte :va

LCDVision finns ju. Gissar på att de också är rebrandade Kina-maskiner (?)
Deras billigaste TIG AC/DC, plasma:
http://lcdvision-schweisstechnik.de...-TIG-AC/DC-Puls-MMA-Plasma-Cutter-230V-160Amp

Sen verkar det finnas någon ren Alibaba-maskin. Fast den undviker jag nog. Är säkert ingen skillnad mot rebrandade märken, men eventuell support finns ju inte på rena Alibaba-försäljare.
http://www.ebay.co.uk/itm/IGBT-200A...756479?hash=item35ec6bd4bf:g:~wgAAOSwPcVVrutx

Några andra maskiner?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur löser ni det med argon eller skyddsgaser i allmänhet?
Byter köpeflaskor, hyra flaskor eller fulfyller hos polare/jobb/lokala gaslangaren?
Vad betalar ni?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hatar att dra på mig saker som suger pengar varje månad så att hyra undviker jag och köper i den mån det är möjligt, har fem sorters gas hemma och bara en på hyra.
Har 20-40% rabatt beroende på sort, hos AGA men jag köper ganska mycket gas.
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Man får kolla hur det ser ut där man bor vilka leverantörer som ligger närmast.Själv har jag köpt en AGA 5 liters Mison för en massa år sen .Kommer köpa en argon med lutar nog åt en 5 liters då jag inte svetsar så mycket den flaskan skulle kosta närmare 2,5 k. 10liters gick på närmare 4k .Men har man tur kan man hitta begagnade på blocket
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har en 10liters airliquide. Ingen hyra bara engångs kostnad på flaskan och så påfyllning då. Funkar för garagebruk, blir inte irriterande fort slut.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Är det någon runt kalmar som kan svetsa och forma om en cbr900rr tank. Vill ha den mindre och följa ramen bättre.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Man får kolla hur det ser ut där man bor vilka leverantörer som ligger närmast.Själv har jag köpt en AGA 5 liters Mison för en massa år sen .Kommer köpa en argon med lutar nog åt en 5 liters då jag inte svetsar så mycket den flaskan skulle kosta närmare 2,5 k. 10liters gick på närmare 4k .Men har man tur kan man hitta begagnade på blocket
Jag tror jag har en bättre lösning åt dig sen när du behöver gasen :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur mycket skulle en 8 liters 200 bars argonflaska vara värd enligt er?
Köpeflaska, utan möjlighet att fylla på hos de stora drakarna.

Om den är likadan som drakarnas flaska så kan du flytta den elekroniska taggen när det blir dags att byta till en full flaska. Hyr en flaska, flytta taggen, lämna igen betala en dags hyra 5 kr, plus all gas.

Har fått en tom hyrflaska stulen och misstänker att den nu lever ett liv ungefär så. Kostade 6000 kr plus moms att ersätta den om jag minns rätt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om den är likadan som drakarnas flaska så kan du flytta den elekroniska taggen när det blir dags att byta till en full flaska. Hyr en flaska, flytta taggen, lämna igen betala en dags hyra 5 kr, plus all gas.

Har fått en tom hyrflaska stulen och misstänker att den nu lever ett liv ungefär så. Kostade 6000 kr plus moms att ersätta den om jag minns rätt.
Inget stulet, ramlat ur systemet eller nått annat sånt.
Det är en fullt legitim högtrycksflaska för just skyddsgasändamål. Besiktigad och godkänd till 2026 enligt alla standarder. Men den har aldrig varit med i drakarnas system.
Mer info om det kommer sen när jag har den hemma. :)

Vart sitter den elektroniska taggen på drakarnas flaskor. Aldrig tänkt på att det funnit en ens :va Iofs har jag aldrig haft flaskor hemma
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inget stulet, ramlat ur systemet eller nått annat sånt.
Det är en fullt legitim högtrycksflaska för just skyddsgasändamål. Besiktigad och godkänd till 2026 enligt alla standarder. Men den har aldrig varit med i drakarnas system.
Mer info om det kommer sen när jag har den hemma. :)

Vart sitter den elektroniska taggen på drakarnas flaskor. Aldrig tänkt på att det funnit en ens :va Iofs har jag aldrig haft flaskor hemma

Allra högst upp på handtaget sitter det en liten knopp.

5kr * 365 dagar så har du sparat in 1800 kr redan första året mot en hyrd flaska. Tror jag får betala 1700 per år då jag hyr helår. Inte mycket rabatt mot dygnshyra så i år tecknade jag inget hyresavtal utan ska istället försöka lämna in flaskorna lite oftare.
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top