Stora Svetstråden!

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det beror på hur mycket skyddsgas man använder också. Har man stor gaskåpa och får lite oxidering så har man helt enkelt lite oxider och då måste man inte beta. Men blir det grått och trist så kommer det rosta om man inte betar eller slipar. Stålborste duger i det fallet inte. :tummenupp
Ok svetsarna är blanka än o de är i en rätt tuff miljö men kan fråga om de betat dem .
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Formier innehåller vätgas som ser till att de sista syret förbrukas i röret, därav får man en helt ofärgad svets där. Det finns tabeller för acceptabel färg på utsidan och det går att slippa betning med t.ex. släpsko men det är ju ingen "normal" metod.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Formier innehåller vätgas som ser till att de sista syret förbrukas i röret, därav får man en helt ofärgad svets där. Det finns tabeller för acceptabel färg på utsidan och det går att slippa betning med t.ex. släpsko men det är ju ingen "normal" metod.

Roterande rostfri stålborste godkänns åtminstone av inspecta och det har jag använt de senaste 3 åren, var på ett återbesök i december o det var då ingen rost på de skarvarna jag putsat för 2 år sedan?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ok svetsarna är blanka än o de är i en rätt tuff miljö men kan fråga om de betat dem .

Vanligare att skarven blir lite matt än att den blir blank av betpasta., betning blir ofta halvdant för man får inte bort riktigt allt o det blir missfärgningar på röret, framförallt om det är 27e skarven man betar den dagen.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Det som inte lirar är det faktum att jag har en regulator som jag inte får ut mer lågtryck ur just nu. Har en amerikansk SMITH regulator ombyggd för att passa på våra flaskor. Har ett LP uttag kvar men skulle för att få ihop det behöva löda ihop två mässingsbussningar, då kan jag få på en slang som jag kan sätta nån ventil på som stryper ner flödet lite.

Men är det nån som har några idéer så lyssnar jag.....

Betpasta behöver jag ju ändå även om jag har rotgas.

Ta-flux. Kan de inte dona fram åt dig på jobbet så hojta till i pm
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Vanligare att skarven blir lite matt än att den blir blank av betpasta., betning blir ofta halvdant för man får inte bort riktigt allt o det blir missfärgningar på röret, framförallt om det är 27e skarven man betar den dagen.

What :va
Man duschar självklart ny betvätska över hela detaljen samtidigt som får verka till dess att man är hemma .
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Så 2x280m stråk 250rör från 2 centraler genom väggar o tak, upp igenom kulvert in i schakt, 6-8 våningar upp, några meter upp i tak på fläktrummet, ut genom väggen, ner på taket utmed väggen så nära som möjligt och till 4 st kylmedelskylare. O du har en dusch som löser det på en gång? Vi använder pasta o pensel om vi ska beta, men undviker det helst dels då man helst ska ta hand om det ur miljösynpunkt och helt enkelt för att det ser jävligt illa ut att hälla syror i avloppet, delvis även för att det är slabbigt, blaskigt o jobbigt att hålla på med.

Tidsmässigt är det bättre med, när man häftat nästa skarv och montören flyttar gaskatterna så tar svetsaren tag i skruvdragaren o putsar på 2 minuter - medan man börjar gasfylla, att byta till gummihandskar, ta fram kladdburken, kladda på geggan o byta vantar igen (detta först efter att skarven svalnat) och sedan behöva vänta en timme innan man kan montera biten, så man måste ha en till rörvagga o rörbänk för att inte gå stopp på den timmen känns inte som ett hållbart alternativ.
 
Last edited:

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Det beror på hur mycket skyddsgas man använder också. Har man stor gaskåpa och får lite oxidering så har man helt enkelt lite oxider och då måste man inte beta. Men blir det grått och trist så kommer det rosta om man inte betar eller slipar. Stålborste duger i det fallet inte. :tummenupp

det duger fint med o borsta. blir det så grådassigt nar du svestar så kan det vara nåt annat som ar fel. formodligen dåligt gaskydd eller kanske tjuvluft eller oxider på tillsatstråden.... det var nog minst 10 år sen jag anvande betpasta sist. sager inte att det ar fel att beta men det duger fint med roterande stålborste for det andamålet.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
För övrigt, FSN ska få ihop en dbkiller till sin hoj o vill ha hjälp, helt uppenbart blev det lite fel när han skrev om att beta.

Som svar får han då att man självklart måste ha duschar o grejer? Och att det inte är okej att putsa skarv? Någon på ett kärnkraftverk kanske föredrar betning, men nu är det en DB-KILLER! Putsar han så håller den kanske bara i 800 år, de 200 extra åren han får ut av att beta skarven spelar knappast någon roll då varken han, ljuddämparen eller hojen kommer leva så länge.

Jag har alltid undrat varför folk tror att det är svart magi att kunna sy i rostfritt - nu vet jag ju varför. Sitter alla som smälter rostfritt o blåser upp det såhär o daltar om sådana skitsaker som detta är det klart att det framstår som skitjobbigt.
Nä, FSN, smält ihop den o var glad du, använder du den bara till besiktningar så kommer den hålla livet ut, använder du den jämt o ständigt så kommer den hålla några år, även utan rotskydd, slipar du bort svampen så håller den 2-3 år till.
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
För övrigt, FSN ska få ihop en dbkiller till sin hoj o vill ha hjälp, helt uppenbart blev det lite fel när han skrev om att beta.

Som svar får han då att man självklart måste ha duschar o grejer? Och att det inte är okej att putsa skarv? Någon på ett kärnkraftverk kanske föredrar betning, men nu är det en DB-KILLER! Putsar han så håller den kanske bara i 800 år, de 200 extra åren han får ut av att beta skarven spelar knappast någon roll då varken han, ljuddämparen eller hojen kommer leva så länge.

Jag har alltid undrat varför folk tror att det är svart magi att kunna sy i rostfritt - nu vet jag ju varför. Sitter alla som smälter rostfritt o blåser upp det såhär o daltar om sådana skitsaker som detta är det klart att det framstår som skitjobbigt.
Nä, FSN, smält ihop den o var glad du, använder du den bara till besiktningar så kommer den hålla livet ut, använder du den jämt o ständigt så kommer den hålla några år, även utan rotskydd, slipar du bort svampen så håller den 2-3 år till.

håller med dig.. kan dock upplysa om att vi inte betar skarvarna på karnkraften heller....
och vill FSN ha hjalp så finns det eventuellt mojlighet for mig o hjalpa till om FSN har utrustning.... jag kommer hem från norsjon den 26 och har arenden I gbg titt som tatt så det kan vi sakert losa isf.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
håller med dig.. kan dock upplysa om att vi inte betar skarvarna på karnkraften heller....
och vill FSN ha hjalp så finns det eventuellt mojlighet for mig o hjalpa till om du har utrustning.... jag kommer hem från norsjon den 26 och har arenden I gbg titt som tatt så det kan vi sakert losa isf.

Tänkte väl nästan det, jag passade dock när jag blev tillfrågad om kärnkraft så jag vet ju inte riktigt, det enda jag vet om det är vad jag fått höra av vår gamle finne som varit o satt ihop en del av de där kåkarna.
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
10685033_10152622412718956_984597793_n[1].jpg

vet att denna gått aningen varmt :rolleyes:.. men så svetsar jag.. kan dock meddela att den blev knallblank med roterande stålborste....
på bilden ar den dock oputsad.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
För övrigt, FSN ska få ihop en dbkiller till sin hoj o vill ha hjälp, helt uppenbart blev det lite fel när han skrev om att beta.

Som svar får han då att man självklart måste ha duschar o grejer? Och att det inte är okej att putsa skarv? Någon på ett kärnkraftverk kanske föredrar betning, men nu är det en DB-KILLER! Putsar han så håller den kanske bara i 800 år, de 200 extra åren han får ut av att beta skarven spelar knappast någon roll då varken han, ljuddämparen eller hojen kommer leva så länge.

Jag har alltid undrat varför folk tror att det är svart magi att kunna sy i rostfritt - nu vet jag ju varför. Sitter alla som smälter rostfritt o blåser upp det såhär o daltar om sådana skitsaker som detta är det klart att det framstår som skitjobbigt.
Nä, FSN, smält ihop den o var glad du, använder du den bara till besiktningar så kommer den hålla livet ut, använder du den jämt o ständigt så kommer den hålla några år, även utan rotskydd, slipar du bort svampen så håller den 2-3 år till.

Tänkte snickra ihop två olika varianter. En besiktningsvariant och en som tar ner ljudet lite så det slutar sjunga i skallen och dom skall sitta i var det tänkt.

Men då drar jag ihop dom utan rotgas då.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har migat ihop en db-killer av en bit blårör och svartplåt jag hålborrat själv. En dusch linolja för att kyla och rostskydda och sen direkt in i dämparen.
Har den hållit sedan 2003 så lär nog din hålla längre än resten av hojen.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
View attachment 415028

vet att denna gått aningen varmt :rolleyes:.. men så svetsar jag.. kan dock meddela att den blev knallblank med roterande stålborste....
på bilden ar den dock oputsad.

Nice :tummenupp

I vår produktion med en produkt för mellan 50 - 300 M och växlande ibland fuktigt / dammigt / torrt / varmt / kallt mm mm ( Pappersmaskiner ) betas allt rostfritt just för att vara säkra på att allt orent försvinner , detta genom att man duschar detaljerna med ny vätska hela tiden .

Olika metoder passar såklart vid olika tillfällen .
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
håller med dig.. kan dock upplysa om att vi inte betar skarvarna på karnkraften heller....
och vill FSN ha hjalp så finns det eventuellt mojlighet for mig o hjalpa till om FSN har utrustning.... jag kommer hem från norsjon den 26 och har arenden I gbg titt som tatt så det kan vi sakert losa isf.

Varierar nog för det betades på ganska bra när jag var på kärnkraftverk andra halvan av 90-talet.

Pratade med någon svetsare där som var väldigt speciell. Kärnkraft tills stråldosen var maxad, sen oljeplattform i ett halvår och sen Thailand eller nåt annat varmt lågprisland där han troligtvis härdade levern tills det var dax för kärnkraft igen.
 
Last edited:

Losgard

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda
Då förstår jag varför inte rotgasen funkar så bra.

Om du nu nödvändigtvis skall beta så ring ner till Strandbergs Ingenjörsfirma, dom betar dagarna långa och har bad för 6meters rör.
Kan ju alltid höra med dom, dom grejjar ju varje dag som sagt, inte så mycket merarbete å pilla ner ett avgasrör i badet samtidigt om dom bara känner för det.

Ligger på ringön iaf.
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Varierar nog för det betades på ganska bra när jag var på kärnkraftverk andra halvan av 90-talet.

Pratade med någon svetsare där som var väldigt speciell. Kärnkraft tills stråldosen var maxad, sen oljeplattform i ett halvår och sen Thailand eller nåt annat varmt lågprisland där han troligtvis härdade levern tills det var dax för kärnkraft igen.
helt korrekt men det var just den tidsperiorden betningen började dö ut i branschen också iaf i "vanlig byggindustri". betning används fortfarande på vissa platser som sp20 skrev. det jag försökte förmedla var att det kanske är lite overkill på en dbkiller. jag har sytt ihop en och annan rostfri skarv sen 90-talet och inte betat en enda sen dess. Nu lämnar jag denna "diskussionen" till alla förståsigpåare istället :) lycka till med din db-killer hur du än väljer att göra kommer det med största sannolikhet bli bra.
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag betar för att det är bekvämt och alla ställen går ju inte att komma åt med borste :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top