Stora Svetstråden!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tänkte att det kunde vara dags för en samlingstråd för alla som har funderingar om svetsning och svetsar.
Man kanske funderar på att köpa en, man kanske har frågor rörande svetsar och svetsning, man kanske vill lära sig att svetsa eller helt enkelt lära sig mer om principerna bakom svetsning, man kanske undrar vilken typ av svetsar som kan användas till vad och vad man ska leta efter om man är i köptankar eller så vill man bara prata svets i största allmänhet. Vad det än är frågan om så tänkte jag att man kanske kan få hjälp i/av den här tråden:)

först en wiki om svetsning:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svetsning

här är ett par trådar för folk som är i köptankarna:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=63686
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=194942
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=165533
http://www.theland.se/webbplatshant...Topic_Title=Tig%2Dsvets&Forum_Title=Allm%E4nt

svetskommissionens hemsida. här finns lite info om olika typer av sammanfogning, hälsa och säkerhet och regler och standarder:

http://www.svets.se

På youtube finns det en serie filmer som heter "welding basics". verkar finnas en hel del matnyttigt för nubörjaren där:

http://www.youtube.com/results?search_query=welding+basics&search_type=&aq=f

"the welders homepage". hemsida på svenska om hur och med vad man svetsar i olika material:

http://www.abc.se/~m8010/

så, det var iallafall en del. fyll på med mera nu:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
http://www.mig-welding.co.uk/forum/index.php

ett svetsforum för de som kan engelska. titta gärna in i min tråd om bilder på svetsfogar (ligger under Mig welding), där finns det folk som kan kan jag säga! nästan så man kan bli religiös...:D
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Ge mig några goda råd nu när jag fått hem en båg/pinn-svets(230V, max 160 amp.) på obestämd framtid. Har provat ca 10 elektroder nu och det blir bättre och bättre:tummenupp
Just nu kör jag på 3,25mm Rutil "pinnar", det enda Biltema hade hemma för rätt peng:gnissla Har förståt det som att det är lättare att börja med 2,5mm eller liknande:va Tänkte köpa ett eller två 25-pack 2,5mm Rutil på Clas Olsson imorgon.

Måste öva lite på det där med strömstyrkan:näsblod
Slänger med några bilder på de första försöken:gnissla
 

Bifogat

  • katt.jpg
    katt.jpg
    126.3 KB · Visningar: 864
  • katt2.jpg
    katt2.jpg
    143.5 KB · Visningar: 1,072
  • katt3.jpg
    katt3.jpg
    117.7 KB · Visningar: 772
Last edited:

axelsson_vpg

Guest
Ge mig några goda råd nu när jag fått hem en båg/pinn-svets(230V, max 160 amp.) på obestämd framtid. Har provat ca 10 elektroder nu och det blir bättre och bättre:tummenupp
Just nu kör jag på 3,25mm Rutil "pinnar", det enda Biltema hade hemma för rätt peng:gnissla Har förståt det som att det är lättare att börja med 2,5mm eller liknande:va Tänkte köpa ett eller två 25-pack 2,5mm Rutil på Clas Olsson imorgon.

Måste öva lite på det där med strömstyrkan:näsblod
Slänger med några bilder på de första försöken:gnissla


:skrämd

... övning ger färdighet! ser ut som att du kan dra ner strömmen lite (så den tänds någolunda lätt iaf) och ha inte så brådis, låt handtaget bara ligga i handen löst och varefter pinnen äts upp så matar den efter av sig själv. tryck pinnen lite mot stålet och variera lutningen 10-40 grader.

:tuttar
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
:skrämd

... övning ger färdighet! ser ut som att du kan dra ner strömmen lite (så den tänds någolunda lätt iaf) och ha inte så brådis, låt handtaget bara ligga i handen löst och varefter pinnen äts upp så matar den efter av sig själv. tryck pinnen lite mot stålet och variera lutningen 10-40 grader.

:tuttar

Ja, jag inser att det kan vara en bra idé att skaffa ett lager med "pinnar":gnissla

Har kört runt 100 amp. men kanske skulle prova 60-70(tyckte att den tände lite dåligt därikring, men det handlar väl om teknik). Ska ta det lite lugnare då helt enkelt :)

Nu måste jag bara leta upp lite "tränings-stål":näsblod Kanske skulle slakta nån gammel cykel med vinkelkapen och sen försöka att få ihop skiten igen, kanske bygga chopper:gnissla :näsblod :crash
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Ingen mer som har typ en gas Dillon Mk III ?
Ja köpte en men har inte haft tid att testa till annat än vanligt agronom-järn vilket den fungerar utmärkt till.
Absolut nödvändigt är att köpa deras reducerventiler då org. AGA inte går att ställa in tillräckligt nogrant. Och syrgasventilen käkar packning...

Jävla fina små lågor de går att få till :tummenupp

De ska gå att svetsa de flesta material oxå.
Men de går åt en jävla massa fluss att köra i "Ali-bum-bum"
De går att hårdlöda med oxå...:tummenupp
 

The Olsson

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
SuperDuke R
men kanske skulle prova 60-70
60-70 är nog för lite för de elektroderna. Prova att gå lite långsammare, samt lite lutning. Sen är det ju otroligt stor skillnad på olika märken på elektroderna, har aldrig svetsat med de du håller på med. Filarc är en stor favorit iaf, lite dyrare men värt de.
 

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
Ha Ha Ha Ha Ha :rofl
Stora "Svetstråden" ... Vilket coolt namn!
Har inte skrattat så här gott på länge...! :hihi
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
60-70 är nog för lite för de elektroderna. Prova att gå lite långsammare, samt lite lutning. Sen är det ju otroligt stor skillnad på olika märken på elektroderna, har aldrig svetsat med de du håller på med. Filarc är en stor favorit iaf, lite dyrare men värt de.

Kom fram till att den perfekta strömmen låg runt 80-85:tummenupp
Blev helt klart bättre när jag tänkte på tipsen om att bara trycka elektroden mot stålet lite lätt så matar den vidare lite av sig självt :tummenupp Men har fortfarande lite problem med att få skiten att tända, men det blir bättre som sagt:tummenupp :)


Denna blev jag mest nöjd med:tummenupp
PICT9316.jpg



Sen blev det en liten "logga" till klubben:tummenupp :)

PICT9311.jpg
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
JA! en svetstråd :tummenupp

Har provat mig/mag gas, pinne, tig.
TIG är ju roligast, men det var längesen jag övade, det blir ju oftast MAG när man ska bygga någonting och vill vara säker på att det blir bra.
Den bästa jag provat i MAG väg var en kempii
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ha Ha Ha Ha Ha :rofl
Stora "Svetstråden" ... Vilket coolt namn!
Har inte skrattat så här gott på länge...! :hihi

haha, äntligen någon som reagerar på det!:D trodde att jag skulle få jättemånga svar i stil med "skitkul ordvits hördu", men nehepp:näsblod :D

Kom fram till att den perfekta strömmen låg runt 80-85:tummenupp
Blev helt klart bättre när jag tänkte på tipsen om att bara trycka elektroden mot stålet lite lätt så matar den vidare lite av sig självt :tummenupp Men har fortfarande lite problem med att få skiten att tända, men det blir bättre som sagt:tummenupp :)


Denna blev jag mest nöjd med:tummenupp
PICT9316.jpg


[/IMG]

såg ju riktigt bra ut det där!:tummenupp

jag svetsar en del pinne jag med (gammal luna trefasas på 180 amp), och jag föredrar 2,5-pinnar (ska finnas på biltema i lite större paket till rimliga priser. de där småpaketen med typ 10 i varje brukar vara till mer exklusiva material och därmed svindyra, men billiga rutil 2,5:eek:r vet jag att de ska ha) och, precis som du säger, en ström på ca 80-90 amp.
sen är mitt tips att du försöker hålla pinnen strax ovanför materialet, det vill säga inte bara kör ner pinnen i plåten utan närmar dig försiktigt och håller sen stadigt avstånd mellan pinnen och plåten när lågan väl är tänd (pinnen förbrukas ju såklart allt eftersom du kör, men det kompenserar du ju självklart genom att föra handtaget närmare i samma takt som pinnen äts up).
ett annat tips är att du provar att göra små cirklar med pinnen och inte bara ett rakt sträck, det brukar göra en hel del för fogarnas utsende och kvalitet:tummenupp
 
Last edited:

axelsson_vpg

Guest
Kom fram till att den perfekta strömmen låg runt 80-85:tummenupp
Blev helt klart bättre när jag tänkte på tipsen om att bara trycka elektroden mot stålet lite lätt så matar den vidare lite av sig självt :tummenupp Men har fortfarande lite problem med att få skiten att tända, men det blir bättre som sagt:tummenupp :)


Denna blev jag mest nöjd med:tummenupp
PICT9316.jpg



Sen blev det en liten "logga" till klubben:tummenupp :)

PICT9311.jpg



nuu ser det bättre ut! :tummenupp keep up the good work
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Det e en sak att svetsa på en slät plåt(ser bra ut). Nästa uppgift blir att skarva ihop två plåtar utan att lägga dom omlott.
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Hur ser det ut på baksidan??

Det gäller att få bra genomsmälta också!

Mm men kanske inte när man e i stadiet att lära sig tända pinnen, å lägga raksömmar mitt på plåten!
Men visst när ni börjar foga samman bitar så ska man börja trixa med lagom spalt för att få genombränning. Helst ska det väl va lika mycke bulle på undersidan som över.

Å öva på pendlingen när handen känns säkrare. Svetsen flyter ut mer i plan med godset. Den ska inte se ut som du lagt en korv på plåten.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Tog emot en leverans argon igår, så idag fortsätter processen att lära sig TIG-svetsa alu ordentligt :hihi Har svetsat ganska mycket rostfritt med TIG sen tidigare så det går förvånansvärt smidigt än så länge. Lite svårt eftersom det inte finns nån pedal till svetsen än, men det går. :tungan

Kör på en sån här skönhet: Fronius MagicWave 2500 med vattenkyl. Oerhört fin maskin :fyllisar

DSC00059.JPG
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top