REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 34 av 34 FörstaFörsta ... 928293031323334
Resultat 661 till 679 av 679
  1. #661
    Medlem FSNs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Monster 696 -10
    Inlägg
    1 902
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Helt otroligt att du överlevde. Se där, nog duger den. Svetsen är ju testad av proffs enligt din tidigare länk och skall mer än väl duga. Nu är det bara att fortsätta öva och kanske titta på massa tigsvetsning på Youtube. Bra position och stöd för armarna verkar betyda otroligt mycket.
    Med tanke på det proffsets något diffusa förståelse för AC och AC så kanske man skall ta det med en nypa salt. Svetsa kan det där proffset antagligen men bristerna vad gäller maskinkunskaperna lyser igenom.
    Förr var det nu fast jävligare var det desto värre men så här jävla sämre har det ta mej fan aldrig varit dåligt

  2. #662
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    11 797
    Är det en bit wolframelektrod jag ser uppe till vänster i näst sista bilden? Det är snart 40 år sedan jag tig'ade rostfritt på Cadbury Slotts i Uppsala (som bisyssla utöver automationstekniker). Som tur är finns det polare som kan det där bättre, inkl alu och gjutjärn.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  3. #663
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    5 271
    Citat Ursprungligen postat av FSN Visa inlägg
    Med tanke på det proffsets något diffusa förståelse för AC och AC så kanske man skall ta det med en nypa salt. Svetsa kan det där proffset antagligen men bristerna vad gäller maskinkunskaperna lyser igenom.
    Hallå, tror du vi har både iq och studielån eller?

  4. #664
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 141
    Citat Ursprungligen postat av FSN Visa inlägg
    Med tanke på det proffsets något diffusa förståelse för AC och AC så kanske man skall ta det med en nypa salt. Svetsa kan det där proffset antagligen men bristerna vad gäller maskinkunskaperna lyser igenom.
    Det har du nog rätt i. Jag syftade faktiskt bara på om det är möjligt att man kan lägga en bra svetsfog eller inte. Kunskap är bra, det mest värdefulla jag tog med mig av er diskussion var damm från vinkelslip, något jag kommer att tänka på. Funderar på om man efter garantin kanske kan installera en datorfläkt med filter som lätt kan rengöras för att skapa övertryck. Då får man konstant luftflöde samt mindre damm i lådan.
    Senast redigerat av Bennyfax den 2020-07-23 klockan 21:07.

  5. #665
    Medlem FSNs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Monster 696 -10
    Inlägg
    1 902
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Det har du nog rätt i. Jag syftade faktiskt bara på om det är möjligt att man kan lägga en bra svetsfog eller inte. Kunskap är bra, det mest värdefulla jag tog med mig av er diskussion var dam från vinkelslip, något jag kommer att tänka på. Funderar på om man efter garantin kanske kan installera en datorfläkt med filter som lätt kan rengöras för att skapa övertryck. Då får man konstant luftflöde samt mindre dam i lådan.
    Det går helt säkert att lägga en bra svetsfog. Men ser den inte ut att ha gått lite kallt?

    Hur menar du mer exakt med datorfläkten? Det sitter ju redan minst en fläkt och det är nästan uteslutande en tryckande fläkt så det är ett övertryck i lådan. Problemet är väl generellt då att det övertrycket är skapat av ofiltrerad luft. Dammet dras vanligtvis in med den fläkten. Att filtrera den primära kylluften kan man diskutera. Min erfarenhet är att ett sånt filter snabbt blir blir igensatt vid bristande underhåll och löser ut termoskydd, skapar stora temperatursvängningar, extremt snabb temperaturökning och förkortar elektronikens livslängd.

    Sen finns det svetsar med en ren och en smutsig sida. Där designar man med en sida med forcerad kylning där man inte har den känsligaste elektroniken och en mer eller mindre tillsluten sida utan luftflöde.

    Då fläkten ändå skapar ett övertryck så är det ändå inte helt dammfritt och behöver ändå renblåsning med jämna mellanrum men det är stor skillnad. Esab Warrior och Renegade är exempel på sådana lösningar där det är taget rätt långt med väl tillslutna rena sidor men i princip alla nyare Esab är designade på liknande sätt och även Kemppi, EWM, Fronius mfl.

    Av naturliga skäl så är den designen vanligare på mer påkostade modeller och kanske inte så frekvent på det billigaste från Kina. Amerikanska Lincoln har en annan filosofi, dom ”pottar” flera av sina kretskort i 1cm tjock epoxi eller nåt liknande material och får på det sättet en damm- och vattenrobust lösning.
    Förr var det nu fast jävligare var det desto värre men så här jävla sämre har det ta mej fan aldrig varit dåligt

  6. #666
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 141
    Citat Ursprungligen postat av FSN Visa inlägg
    Det går helt säkert att lägga en bra svetsfog. Men ser den inte ut att ha gått lite kallt?

    Hur menar du mer exakt med datorfläkten?
    Det är hans första test. Blir säkert bra med mer övning.

    Fick för mig att den fläkt som finns bara går igång ibland.
    I see.. inte så bra med filter. Fast man kan ju vara nog med att kolla och eventuellt blåsa rent den iof.
    Ok, men då fyller jag allt med epoxy istället

  7. #667
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99
    Inlägg
    14 525
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Är det en bit wolframelektrod jag ser uppe till vänster i näst sista bilden? Det är snart 40 år sedan jag tig'ade rostfritt på Cadbury Slotts i Uppsala (som bisyssla utöver automationstekniker). Som tur är finns det polare som kan det där bättre, inkl alu och gjutjärn.
    Du menar i fogen? Jag kan alldeles säker ha råkat doppa elektroden både en och två gånger, om det är så du menar. Jag är ganska grön på det här, den lilla färdighet jag fick på snabbkursen jag gick för länge sen är glömd sedan länge så det är bara att börja på ny kula


    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Det är hans första test. Blir säkert bra med mer övning.

    Fick för mig att den fläkt som finns bara går igång ibland.
    I see.. inte så bra med filter. Fast man kan ju vara nog med att kolla och eventuellt blåsa rent den iof.
    Ok, men då fyller jag allt med epoxy istället

    Allt som är fel med svetsfogarna är garanterat mitt fel, inte svetsens. Jag har extremt begränsad erfarenhet av Tig, det var sisådär ett och ett halvt år sedan jag testade sist och det var under en enveckas metallsammanfogningskurs där sisådör två-tre dagar bestod av Tig och resten var blandat mig, pinne och hårdlödning. Så jag har verkligen ingen erfarenhet alls, försöker just nu bara dra mig till minnes det som instruktören sa på kursen och öva upp de moment vi fick lära oss då samtidigt som jag går igenom diverse nybörjartutorials på youtube. I övrigt så experimenterar jag just nu med svetsens olika inställningar, har testat lite med pulsfunktionen idag och försöker att rent allmänt bekanta mig med maskinen Men jag har inga tvivel på att den kommer funka bra när jag väl blivit varm i kläderna och lärt mig mer

    Så vitt jag märkt hittills så går fläktarna hela tiden, så rimligtvis är det konstant övertryck i chassit under drift. Däremot kan det ju damma in om den står avstängd i en skitig miljö.

    Här är en liten testfog från kvällens träning Rostig och eländig testbit men man taget vad man haver...

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	110337379_315256592971374_4546014688546825878_n.jpg
Visningar:	21
Storlek:	414,9 KB
Id:	455345
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	110994691_3645960148764771_5253597666151263181_n.jpg
Visningar:	21
Storlek:	324,4 KB
Id:	455346
    Senast redigerat av Bushido den 2020-07-23 klockan 22:57.

  8. #668
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    5 271
    Jag har faktiskt en fundering som strömkälleguru fsn säkert kan svara på - varför är amerikanska generatorsvetsar stora som en halv tågvagn?
    Har ju förstått av diskussioner med dem att pipelinesvetsare "over there" är ett sällsamt efterblivet machosläkte, men jag svetsar ju skjortan av deras Miller och Lincoln riggar som väger ett halvton med valfri europeisk maskin och en hyfsad hondagenerator med fyrkantsvåg.
    T.o.m min gamla esab motorsvets från 40talet är ju ett under av mobilitet i jämförelse.

  9. #669
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sjöbo
    Hoj
    GSX1400+Kawasakiz750ssssss
    Inlägg
    2 051
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Det är hans första test. Blir säkert bra med mer övning.

    Fick för mig att den fläkt som finns bara går igång ibland.
    I see.. inte så bra med filter. Fast man kan ju vara nog med att kolla och eventuellt blåsa rent den iof.
    Ok, men då fyller jag allt med epoxy istället
    såna filter släpper igenom lite damm ändå .Ska man ha övertryck som garanterat håller damm ute så är tryckluft bättre
    GSX1400+Kawasaki z750 s

  10. #670
    Medlem FSNs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Monster 696 -10
    Inlägg
    1 902
    Citat Ursprungligen postat av berserken Visa inlägg
    såna filter släpper igenom lite damm ändå .Ska man ha övertryck som garanterat håller damm ute så är tryckluft bättre
    Det är aldrig syftet att övertryck skulle håller damm ute då övertrycket genereras av en tryckande fläkt som i sig suger in damm utifrån. Det är mer det faktum att en tryckande fläkt är något mer kyleffektiv än om man suger luften genom maskinen.
    Förr var det nu fast jävligare var det desto värre men så här jävla sämre har det ta mej fan aldrig varit dåligt

  11. #671
    Medlem FSNs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Monster 696 -10
    Inlägg
    1 902
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Jag har faktiskt en fundering som strömkälleguru fsn säkert kan svara på - varför är amerikanska generatorsvetsar stora som en halv tågvagn?
    Har ju förstått av diskussioner med dem att pipelinesvetsare "over there" är ett sällsamt efterblivet machosläkte, men jag svetsar ju skjortan av deras Miller och Lincoln riggar som väger ett halvton med valfri europeisk maskin och en hyfsad hondagenerator med fyrkantsvåg.
    T.o.m min gamla esab motorsvets från 40talet är ju ett under av mobilitet i jämförelse.
    Det är en bra fråga faktiskt. Även om jag blir förvånad över hur stor generator som ändå behövs (det är ofta svetsstart som sätter begränsningen) så är det totala paketet ändå orealistikt mycket mindre än Lincolns och Millers generatorsvetsar.

    Konservativa och övertygade om att det skall vara stort och obeskrivligt dyrt?
    Förr var det nu fast jävligare var det desto värre men så här jävla sämre har det ta mej fan aldrig varit dåligt

  12. #672
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99
    Inlägg
    14 525
    Nu har jag äntligen fått hem mina tillsatspinnar för alu och rostfritt! Ska bli kul att testa Alu igen, och att få se vad svetsen faktiskt går för

    Tyckte att jag fick ett rätt ok pris på pinnar när jag beställde från utlandet, drygt hundringen kilot inklusive frakt:
    https://www.ebay.com/itm/201638943434
    https://www.ebay.com/itm/201639309623

    En del svenska butiker tar ju drygt det dubbla, Jula tar 300 spänn för en paket om 80 rostfria pinnar så jag vill knappt veta vad det blir för kilopris...

  13. #673
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sjöbo
    Hoj
    GSX1400+Kawasakiz750ssssss
    Inlägg
    2 051
    Citat Ursprungligen postat av FSN Visa inlägg
    Det är aldrig syftet att övertryck skulle håller damm ute då övertrycket genereras av en tryckande fläkt som i sig suger in damm utifrån. Det är mer det faktum att en tryckande fläkt är något mer kyleffektiv än om man suger luften genom maskinen.
    Jo menar helt allmänt om man vill hålla damm ute från nån apparat .
    GSX1400+Kawasaki z750 s

  14. #674
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Växjö
    Hoj
    VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
    Inlägg
    66
    Nu snackar vi rejäl svetselektrod...


  15. #675
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99
    Inlägg
    14 525
    This Old Tony, skön snubbe med en annorlunda approach på det här med Tig


  16. #676
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    5 271
    Citat Ursprungligen postat av FSN Visa inlägg
    Det är en bra fråga faktiskt. Även om jag blir förvånad över hur stor generator som ändå behövs (det är ofta svetsstart som sätter begränsningen) så är det totala paketet ändå orealistikt mycket mindre än Lincolns och Millers generatorsvetsar.

    Konservativa och övertygade om att det skall vara stort och obeskrivligt dyrt?
    En ursäkt att köpa största pickupen man har råd med gissar jag fattar inte hur det går runt för dom. Dom flesta kör eget dessutom, och har sjukt dålig timdebitering jämfört med europa. Jaja, glad att man inte är pipelinecowboy.

  17. #677
    Medlem FSNs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Monster 696 -10
    Inlägg
    1 902
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    En ursäkt att köpa största pickupen man har råd med gissar jag fattar inte hur det går runt för dom. Dom flesta kör eget dessutom, och har sjukt dålig timdebitering jämfört med europa. Jaja, glad att man inte är pipelinecowboy.
    Ja, superglad faktiskt. Men det är rätt coola maskiner med strömbroms till just pipe welding.
    Förr var det nu fast jävligare var det desto värre men så här jävla sämre har det ta mej fan aldrig varit dåligt

  18. #678
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    5 271
    Citat Ursprungligen postat av FSN Visa inlägg
    Ja, superglad faktiskt. Men det är rätt coola maskiner med strömbroms till just pipe welding.
    Strömbroms vet jag inte ens vad det är.. ändå har jag svetsat rör i 12 år, haha!

  19. #679
    Medlem FSNs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Monster 696 -10
    Inlägg
    1 902
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Strömbroms vet jag inte ens vad det är.. ändå har jag svetsat rör i 12 år, haha!
    Om du likställer att släppa knappen på MAG svetsen med att släppa gasen på hojen så kan du likställa strömbroms med att bromsa upp hojen på framhjulet. Alltså istället bara för att släppa svetsströmmen så vänder man den aktivt kan man säga vid droppavgång (eller kortslutning). Ger önskade egenskaper på tex special pipe welding. Lincoln kallar det STT, Miller har nåt liknande men vet inte vad dom kallar det.
    Förr var det nu fast jävligare var det desto värre men så här jävla sämre har det ta mej fan aldrig varit dåligt

Sidan 34 av 34 FörstaFörsta ... 928293031323334

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sätt Zarco på en fabrikare nästa år! Visst GP19-hojen kanske funkar bättre än årets men jämför Zarco med hans teamkamrat, Tito är ju och harvar i botten där [...]

PierFrancesco
Vill du annonsera ovan? Klicka här