Stora Svetstråden!

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
På den tiden man svetsade rost under gamla bilar hände det att en loppa kom in i örat. Den hoppade runt där och öronvaxet fräste. Bomullstussar i öronen var ingen dum ide.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
På den tiden man svetsade rost under gamla bilar hände det att en loppa kom in i örat. Den hoppade runt där och öronvaxet fräste. Bomullstussar i öronen var ingen dum ide.

Har också lyckats få loppa i örat, har funderat efteråt om det hade kunnat bränna sönder trumhinnan.

Ajsomfan :näsblod Jag har ett antal loppärr på bröstkorgen efter ungdomsdagarnas under-bilen-svetsning (har man ingen lyft så får man vackert nyttja pallbockar och ligga där under på rygg och då går det som det går) men har som väl är sluppit få dem i öronen... De är luriga de där, märks inte förrän de tagit sig in i kläderna och sen är det för sent :crash
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har också lyckats få loppa i örat, har funderat efteråt om det hade kunnat bränna sönder trumhinnan.
Trickset är att ha så våldsamt skitiga öron att vaxet släcker svetsloppan kör alltid med hörselskydd nuförtiden då tinnitusen är snudd på plågsam efter decennier av stål
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Har kikat på Blocket och Tradera utan att hitta något intressant. Vad tror ni om denna Pela 160?
Man får med tigbrännarpaket men handtaget ser inte likadan ut i videon på sidan.
Ljusbågstart och i videon ser jag inte riktigt hur de startar svetsningen men det ser ut som att den bara startas genom att trycka in handtaget?
Svetsen är utrustad med Post Gas, 2T/4T, Tig/Mma, Högfrekvensstart, hot start-funktion för MMA. https://verktygsboden.se/tigsvetsar/tiginverter-tig-160


Tub 2499:- https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetsgas/argongas-008539/
iik, verkar som att man tömmer 5L snabbt när man är ovan.

Är detta rätt?
https://verktygsboden.se/gasregulatorer-(argon-kolsyra)/regulator-mini-arco2

Även gasslang behövs.

Pela verkar intressant eller så sparar jag till något bättre eller billigare :) om det rekommenderas.
Kommer svetsa fåtal ggr men vem vet om man börjar svetsa ihop saker bara för att man kan och gillar det?
Förmodligen skulle billig Tig på Ebay duga åt mig bara den har rätt funktioner (Vad det nu är man ska titta efter)

2T/4T verkar bra
Ljusbågsstart framför tig-lift?
Post/Fall time funktion (hur länge gasen ska kyla efter svetsning)
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har kikat på Blocket och Tradera utan att hitta något intressant. Vad tror ni om denna Pela 160?
Man får med tigbrännarpaket men handtaget ser inte likadan ut i videon på sidan.
Ljusbågstart och i videon ser jag inte riktigt hur de startar svetsningen men det ser ut som att den bara startas genom att trycka in handtaget?
[FONT=&]Svetsen är utrustad med Post Gas, 2T/4T, Tig/Mma, Högfrekvensstart, hot start-funktion för MMA. [/FONT]https://verktygsboden.se/tigsvetsar/tiginverter-tig-160[FONT=&]


[/FONT]
Tub 2499:- https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetsgas/argongas-008539/
iik, verkar som att man tömmer 5L snabbt när man är ovan.

Är detta rätt?
https://verktygsboden.se/gasregulatorer-(argon-kolsyra)/regulator-mini-arco2

Även gasslang behövs.

Pela verkar intressant eller så sparar jag till något bättre eller billigare :) om det rekommenderas.
Kommer svetsa fåtal ggr men vem vet om man börjar svetsa ihop saker bara för att man kan och gillar det?
Förmodligen skulle billig Tig på Ebay duga åt mig bara den har rätt funktioner (Vad det nu är man ska titta efter)

2T/4T verkar bra
Ljusbågsstart framför tig-lift?
Post/Fall time funktion (hur länge gasen ska kyla efter svetsning)

Det jag skulle vilja ha är ramp-up/ner, pulse samt ingång för en pedal (i den ordningen med tror jag)

Alla tre saker du nämner är självklarheter på en dedikerad TIG.
HF-start saknas tex bara på multiprocessmaskiner med tex kombinerad MIG/MAG. 2T/4T tycker jag att man klarar sig utan om man bara skall svetsa då och då men många som lärt sig använda 4T gör det hela tiden, det finns även lite olika varianter på 4T där man aktivt kan styra ramp-up/ner och det är ett jävla knappande och det blir alltid fel.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det jag skulle vilja ha är ramp-up/ner, pulse samt ingång för en pedal (i den ordningen med tror jag)

Alla tre saker du nämner är självklarheter på en dedikerad TIG.
HF-start saknas tex bara på multiprocessmaskiner med tex kombinerad MIG/MAG. 2T/4T tycker jag att man klarar sig utan om man bara skall svetsa då och då men många som lärt sig använda 4T gör det hela tiden, det finns även lite olika varianter på 4T där man aktivt kan styra ramp-up/ner och det är ett jävla knappande och det blir alltid fel.

Ok, ska kolla upp de funktioner du nämner
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det jag skulle vilja ha är ramp-up/ner, pulse samt ingång för en pedal (i den ordningen med tror jag)

Alla tre saker du nämner är självklarheter på en dedikerad TIG.
HF-start saknas tex bara på multiprocessmaskiner med tex kombinerad MIG/MAG. 2T/4T tycker jag att man klarar sig utan om man bara skall svetsa då och då men många som lärt sig använda 4T gör det hela tiden, det finns även lite olika varianter på 4T där man aktivt kan styra ramp-up/ner och det är ett jävla knappande och det blir alltid fel.
4takt är djävulens påfund och används bara vid rör över en halvmeter i diameter av mig får krupp !
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Bästa metoden att fästa en fästplugg till lambdasond på ett avgasrör?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Bäst kontroll är ju absolut TIG.

Är det hemmaful-pul så funkar väl MAG med.

Ett avgasrör är tunt och lamdapluggen är väl lite tjockare i godset så man får väl styra lite mer värme mot pluggen.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Totalt värdelös på att svetsa och hör inte hemma i denna tråden, men tänkte att ni kanske ändå kunde hjälpa mig lite med en värdering.

Morsan bad mig hjälpa henne att sälja lite prylar från min morfars dödsbo, bl.a. en gassvets. Hittar ju vad dom kostar nya, men vad ligger begagnatpriset för dom? Verkar inte vara svårsåld, men vill inte råka sälja någon annans grejer för billigt :gnissla

Är en i princip oanvänd AGA X11, med två "jetcontrol 500". Den ena står det oxygen på och den andra acetylen. Finns inga tuber till.

x11 1.jpgx11 2.jpgx11 3.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Totalt värdelös på att svetsa och hör inte hemma i denna tråden, men tänkte att ni kanske ändå kunde hjälpa mig lite med en värdering.

Morsan bad mig hjälpa henne att sälja lite prylar från min morfars dödsbo, bl.a. en gassvets. Hittar ju vad dom kostar nya, men vad ligger begagnatpriset för dom? Verkar inte vara svårsåld, men vill inte råka sälja någon annans grejer för billigt :gnissla

Är en i princip oanvänd AGA X11, med två "jetcontrol 500". Den ena står det oxygen på och den andra acetylen. Finns inga tuber till.

View attachment 454425View attachment 454426View attachment 454427
Det där påminner mig lite om när morsan blev bestulen på farsans gassvets. En bekants bekant dök upp och skulle rädda henne från dom där farliga gas-grejerna, alla vet ju att en gassvets är livsfarlig. Så han tog brännare, slangar, regulatorer, glasögon, rubbet, utom tuberna då, för dom var gamla och bara halvfulla :huvet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Totalt värdelös på att svetsa och hör inte hemma i denna tråden, men tänkte att ni kanske ändå kunde hjälpa mig lite med en värdering.

Morsan bad mig hjälpa henne att sälja lite prylar från min morfars dödsbo, bl.a. en gassvets. Hittar ju vad dom kostar nya, men vad ligger begagnatpriset för dom? Verkar inte vara svårsåld, men vill inte råka sälja någon annans grejer för billigt :gnissla

Är en i princip oanvänd AGA X11, med två "jetcontrol 500". Den ena står det oxygen på och den andra acetylen. Finns inga tuber till.

View attachment 454425View attachment 454426View attachment 454427
Vågar inte sätta ett pris på den, men nog är det värt något.
Finns en facebook grupp, Svetsare utan gränser, som både skulle kunna ge ett bra svar och som skulle kunna ha folk som vill köpa.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det ser ju ut att vara i princip nya svetsgrejer så jag skulle nog testa på 60-65% av nypriset och se.
Det finns ju många ställen att sälja på utan att det kostar så det är ju bara att lägga ut en annons och se.
Sen beror det ju på om det är max förtjänst eller fort sålt som är viktigt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Gassvets är ju egentligen den första svetsen man ska köpa men i praktiken är det väl den sista svetsen som hemmapularen köper. Och företag lyfter momsen på en svets de köper av företag men från privatpersoner är priset redan utan moms.
Därmed tror jag det är svårt få 60-65% av nypris men jag har ju haft fel förr. Gassvetsar säljs ju inte lika ofta beg heller och slitaget är ju nästan obefintligt så dom håller väl i generationer.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Gassvets är ju egentligen den första svetsen man ska köpa men i praktiken är det väl den sista svetsen som hemmapularen köper. Och företag lyfter momsen på en svets de köper av företag men från privatpersoner är priset redan utan moms.
Därmed tror jag det är svårt få 60-65% av nypris men jag har ju haft fel förr. Gassvetsar säljs ju inte lika ofta beg heller och slitaget är ju nästan obefintligt så dom håller väl i generationer.

Geten måste ju ha något att börja på.
Marknaden löser resten. Är det för dyrt blir det inte sålt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top