REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 30 av 31 FörstaFörsta ... 52425262728293031 SistaSista
Resultat 581 till 600 av 608
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Hoj
    8 singlar och 4 par -44 till -13
    På den tiden man svetsade rost under gamla bilar hände det att en loppa kom in i örat. Den hoppade runt där och öronvaxet fräste. Bomullstussar i öronen var ingen dum ide.
    Racing is the process of turning money into noise.

Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    På den tiden man svetsade rost under gamla bilar hände det att en loppa kom in i örat. Den hoppade runt där och öronvaxet fräste. Bomullstussar i öronen var ingen dum ide.
    Har också lyckats få loppa i örat, har funderat efteråt om det hade kunnat bränna sönder trumhinnan.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Har också lyckats få loppa i örat, har funderat efteråt om det hade kunnat bränna sönder trumhinnan.
    Ajsomfan Jag har ett antal loppärr på bröstkorgen efter ungdomsdagarnas under-bilen-svetsning (har man ingen lyft så får man vackert nyttja pallbockar och ligga där under på rygg och då går det som det går) men har som väl är sluppit få dem i öronen... De är luriga de där, märks inte förrän de tagit sig in i kläderna och sen är det för sent

Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Trickset är att ha så våldsamt skitiga öron att vaxet släcker svetsloppan kör alltid med hörselskydd nuförtiden då tinnitusen är snudd på plågsam efter decennier av stål

ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Har kikat på Blocket och Tradera utan att hitta något intressant. Vad tror ni om denna Pela 160?
    Man får med tigbrännarpaket men handtaget ser inte likadan ut i videon på sidan.
    Ljusbågstart och i videon ser jag inte riktigt hur de startar svetsningen men det ser ut som att den bara startas genom att trycka in handtaget?
    Svetsen är utrustad med Post Gas, 2T/4T, Tig/Mma, Högfrekvensstart, hot start-funktion för MMA. https://verktygsboden.se/tigsvetsar/tiginverter-tig-160

Tub 2499:- https://www.jula.se/catalog/verktyg-...gongas-008539/
    iik, verkar som att man tömmer 5L snabbt när man är ovan.

Är detta rätt?
    https://verktygsboden.se/gasregulato...tor-mini-arco2

Även gasslang behövs.

Pela verkar intressant eller så sparar jag till något bättre eller billigare :-) om det rekommenderas.
    Kommer svetsa fåtal ggr men vem vet om man börjar svetsa ihop saker bara för att man kan och gillar det?
    Förmodligen skulle billig Tig på Ebay duga åt mig bara den har rätt funktioner (Vad det nu är man ska titta efter)

2T/4T verkar bra
    Ljusbågsstart framför tig-lift?
    Post/Fall time funktion (hur länge gasen ska kyla efter svetsning)
    Senast redigerat av Bennyfax den 2020-05-28 klockan 16:22.

Medlem FSNs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Hoj
    Ducati Monster 696 -10
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Har kikat på Blocket och Tradera utan att hitta något intressant. Vad tror ni om denna Pela 160?
    Man får med tigbrännarpaket men handtaget ser inte likadan ut i videon på sidan.
    Ljusbågstart och i videon ser jag inte riktigt hur de startar svetsningen men det ser ut som att den bara startas genom att trycka in handtaget?
    Svetsen är utrustad med Post Gas, 2T/4T, Tig/Mma, Högfrekvensstart, hot start-funktion för MMA. https://verktygsboden.se/tigsvetsar/tiginverter-tig-160

Tub 2499:- https://www.jula.se/catalog/verktyg-...gongas-008539/
    iik, verkar som att man tömmer 5L snabbt när man är ovan.

Är detta rätt?
    https://verktygsboden.se/gasregulato...tor-mini-arco2

Även gasslang behövs.

Pela verkar intressant eller så sparar jag till något bättre eller billigare :-) om det rekommenderas.
    Kommer svetsa fåtal ggr men vem vet om man börjar svetsa ihop saker bara för att man kan och gillar det?
    Förmodligen skulle billig Tig på Ebay duga åt mig bara den har rätt funktioner (Vad det nu är man ska titta efter)

2T/4T verkar bra
    Ljusbågsstart framför tig-lift?
    Post/Fall time funktion (hur länge gasen ska kyla efter svetsning)
    Det jag skulle vilja ha är ramp-up/ner, pulse samt ingång för en pedal (i den ordningen med tror jag)

Alla tre saker du nämner är självklarheter på en dedikerad TIG.
    HF-start saknas tex bara på multiprocessmaskiner med tex kombinerad MIG/MAG. 2T/4T tycker jag att man klarar sig utan om man bara skall svetsa då och då men många som lärt sig använda 4T gör det hela tiden, det finns även lite olika varianter på 4T där man aktivt kan styra ramp-up/ner och det är ett jävla knappande och det blir alltid fel.
    Förr var det nu fast jävligare var det desto värre men så här jävla sämre har det ta mej fan aldrig varit dåligt

ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Citat Ursprungligen postat av FSN Visa inlägg
    Det jag skulle vilja ha är ramp-up/ner, pulse samt ingång för en pedal (i den ordningen med tror jag)

HF-start saknas tex bara på multiprocessmaskiner med tex kombinerad MIG/MAG. 2T/4T tycker jag att man klarar sig utan om man bara skall svetsa då och då men många som lärt sig använda 4T gör det hela tiden, det finns även lite olika varianter på 4T där man aktivt kan styra ramp-up/ner och det är ett jävla knappande och det blir alltid fel.
    Ok, ska kolla upp de funktioner du nämner

Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Citat Ursprungligen postat av FSN Visa inlägg

4takt är djävulens påfund och används bara vid rör över en halvmeter i diameter av mig får krupp !

Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    4takt är djävulens påfund och används bara vid rör över en halvmeter i diameter av mig får krupp !
    Inget fel på 4-takt. Man lägger handtaget på bordet och 2 min senare ligger hela rullen på golvet och gnistrar...
    Glöm inte tagga era bilder på Instagram:
    #Sporthoj
    #McSommar
    #McSverige

Medlem FSNs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Hoj
    Ducati Monster 696 -10
    Skönt, då var det inte bara jag då....
    Förr var det nu fast jävligare var det desto värre men så här jävla sämre har det ta mej fan aldrig varit dåligt

Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Hoj
    8 singlar och 4 par -44 till -13
    Bästa metoden att fästa en fästplugg till lambdasond på ett avgasrör?
    Racing is the process of turning money into noise.

Medlem FSNs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Hoj
    Ducati Monster 696 -10
    Bäst kontroll är ju absolut TIG.

Är det hemmaful-pul så funkar väl MAG med.

Ett avgasrör är tunt och lamdapluggen är väl lite tjockare i godset så man får väl styra lite mer värme mot pluggen.

"JesperN" Getens avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Hoj
    Triumph
    Totalt värdelös på att svetsa och hör inte hemma i denna tråden, men tänkte att ni kanske ändå kunde hjälpa mig lite med en värdering.

Morsan bad mig hjälpa henne att sälja lite prylar från min morfars dödsbo, bl.a. en gassvets. Hittar ju vad dom kostar nya, men vad ligger begagnatpriset för dom? Verkar inte vara svårsåld, men vill inte råka sälja någon annans grejer för billigt

Är en i princip oanvänd AGA X11, med två "jetcontrol 500". Den ena står det oxygen på och den andra acetylen. Finns inga tuber till.

Klicka på bilden för en större version

Namn:	x11 1.jpg
Visningar:	26
Storlek:	109,8 KB
Id:	454425Klicka på bilden för en större version

Namn:	x11 2.jpg
Visningar:	23
Storlek:	150,2 KB
Id:	454426Klicka på bilden för en större version

Namn:	x11 3.jpg
Visningar:	24
Storlek:	218,2 KB
Id:	454427

Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Inget fel på 4-takt. Man lägger handtaget på bordet och 2 min senare ligger hela rullen på golvet och gnistrar...
    Migsprutor är också djävulens påfund

Medlem FSNs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Hoj
    Ducati Monster 696 -10
    Migsprutor är också djävulens påfund
    Men jävligt praktiskt för oss om inte kan svetsa och plockar fram svetsen 1gång i månaden och då skall det gå fort..

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Citat Ursprungligen postat av Geten Visa inlägg
    Totalt värdelös på att svetsa och hör inte hemma i denna tråden, men tänkte att ni kanske ändå kunde hjälpa mig lite med en värdering.

Morsan bad mig hjälpa henne att sälja lite prylar från min morfars dödsbo, bl.a. en gassvets. Hittar ju vad dom kostar nya, men vad ligger begagnatpriset för dom? Verkar inte vara svårsåld, men vill inte råka sälja någon annans grejer för billigt

Är en i princip oanvänd AGA X11, med två "jetcontrol 500". Den ena står det oxygen på och den andra acetylen. Finns inga tuber till.

Det där påminner mig lite om när morsan blev bestulen på farsans gassvets. En bekants bekant dök upp och skulle rädda henne från dom där farliga gas-grejerna, alla vet ju att en gassvets är livsfarlig. Så han tog brännare, slangar, regulatorer, glasögon, rubbet, utom tuberna då, för dom var gamla och bara halvfulla
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird
    Citat Ursprungligen postat av Geten Visa inlägg

Vågar inte sätta ett pris på den, men nog är det värt något.
    Finns en facebook grupp, Svetsare utan gränser, som både skulle kunna ge ett bra svar och som skulle kunna ha folk som vill köpa.
    Glöm inte tagga era bilder på Instagram:
    #Sporthoj
    #McSommar
    #McSverige

Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Det ser ju ut att vara i princip nya svetsgrejer så jag skulle nog testa på 60-65% av nypriset och se.
    Det finns ju många ställen att sälja på utan att det kostar så det är ju bara att lägga ut en annons och se.
    Sen beror det ju på om det är max förtjänst eller fort sålt som är viktigt.

Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Gassvets är ju egentligen den första svetsen man ska köpa men i praktiken är det väl den sista svetsen som hemmapularen köper. Och företag lyfter momsen på en svets de köper av företag men från privatpersoner är priset redan utan moms.
    Därmed tror jag det är svårt få 60-65% av nypris men jag har ju haft fel förr. Gassvetsar säljs ju inte lika ofta beg heller och slitaget är ju nästan obefintligt så dom håller väl i generationer.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Gassvets är ju egentligen den första svetsen man ska köpa men i praktiken är det väl den sista svetsen som hemmapularen köper. Och företag lyfter momsen på en svets de köper av företag men från privatpersoner är priset redan utan moms.
    Därmed tror jag det är svårt få 60-65% av nypris men jag har ju haft fel förr. Gassvetsar säljs ju inte lika ofta beg heller och slitaget är ju nästan obefintligt så dom håller väl i generationer.
    Geten måste ju ha något att börja på.
    Marknaden löser resten. Är det för dyrt blir det inte sålt.

Sidan 30 av 31 FörstaFörsta ... 52425262728293031 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det är lite tråkigt kan jag med tycka.... när utrustningen finns mm... och att startfältet gärna hade vart dubbelt så stort ... det hade vart roligare !! Hopp [...]

Brutale
Vill du annonsera ovan? Klicka här