Stora Svetstråden!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Den är skitbra om du ska stå och svetsa grovt marin-alu. För hobbybruk skulle jag rekommendera att lära dig gas/pinnsvetsa alu och köpa en mindre inverter. Riktig brottarmaskin det där.

En nyare inverter är ju klart smidigare och säkert ett bättre val men det ska ju gå att svetsa läskburkar med en 351a så den är ju minst sagt flexibel.

Men den kräver som sagt att man har MYCKET ström att tillgå och det är inget man tar med sig för fältreparationer direkt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja, minskad plåttjocklek i Qset ger en lite nättare svetsfog. Hade dock problem med att några svetsar inte fusionerade ordentligt när jag gjorde så. Kanske ska testa mindre godstjocklek kombinerat med ökad temp enligt FSNs förslag? Känns ju dock inte så automatiskt längre då...

Alternativt börja motsvetsa, mina fogar är ju inte riktigt utställningsklass ännu så det har nog minimal inverkan på fogens utseende vilken metod jag använder?
Mmm...
Undrar om automatiken baserar sig nog på stumfog och kälfog i PA och PB läge? När du kör rör mot rör så täcker man ju typ alla lägen.

Svetslägen.jpg

Kör det som fungerar och det som ger starkast svetsförband. Om det nu är hållbarhet som eftersträvas.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
En nyare inverter är ju klart smidigare och säkert ett bättre val men det ska ju gå att svetsa läskburkar med en 351a så den är ju minst sagt flexibel.

Men den kräver som sagt att man har MYCKET ström att tillgå och det är inget man tar med sig för fältreparationer direkt.
Ja jag tycker den är helt meningslös för annat än verkstäder..
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ingen minns en fegis
När det gäller pinne så har jag testat alu och pinne. Har dock aldrig fått bra resultat.
Det var olika märken på pinnar och olika maskiner. Förvärmning och rengöring gjordes som det skall. Det blev ändå inte bra. Porer och bindfel, samt att jag har för mig det var poröst med. Det blev helt enkelt skit hur vi än försökte.
Jag har cert på alu TIG/MIG så helt obekant är inte materialet även om jag är en nybörjare.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
När det gäller pinne så har jag testat alu och pinne. Har dock aldrig fått bra resultat.
Det var olika märken på pinnar och olika maskiner. Förvärmning och rengöring gjordes som det skall. Det blev ändå inte bra. Porer och bindfel, samt att jag har för mig det var poröst med. Det blev helt enkelt skit hur vi än försökte.
Jag har cert på alu TIG/MIG så helt obekant är inte materialet även om jag är en nybörjare.
Åh fasen. Dom elektroder jag testat har blivit helt kanon, även på 3mm plåt. Men sånt kladd undviker man ju helst! Tunnväggigt rf med rotgas är trevligare att pyssla med.. ?
690c72e4fd320e923a706b4dccd04e5d.jpg
ad155073e3f6a5b019ca4a7a589faa13.jpg
564ffc6f35e5f1e87817cec48916be14.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vitt är alltid trevligare så länge man har utsug eller friskluftsmask.
Har tyvärr inget cert på det även om jag tycker att det går ganska bra ändå.
View attachment 442331
Står man i ett bygge utan fönster eller dörrar blåser det sexvärda kromet väck ganska bra????tig är inte lika farligt som pinne heller, dom rökgaserna är sjukt giftiga. Fin skarv, lite mer/längre rotgasning bara så!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Mmm...
Undrar om automatiken baserar sig nog på stumfog och kälfog i PA och PB läge? När du kör rör mot rör så täcker man ju typ alla lägen.

View attachment 442327

Kör det som fungerar och det som ger starkast svetsförband. Om det nu är hållbarhet som eftersträvas.

För den maskinen är det PB. Det är en nerbantad Qset också jämfört med dom fetare proffsmaskinernas Qset.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Beror väl på om man vill lägga 63 lakan på att stå hemma och lattja? ;) maskiner i den prisklassen känns ju ändå som investeringar man tänker ska tjäna in sin existens och lite till.

Ett begagnatfynd på andrahandsmarknaden ju. Men den är som ny, har inte gått många timmar. Jag är tveksam, det är en sjuhelvetes maskin men jag har just nu bara ~3 16A vilket i princip täcker mina behov med marginal ändå. Jag borde ledigt kunna köra 250A och troligtvis upp mot 300A på det (maskinen är på 430A).

Skulle kunna byta till 32A handske och köra på vad jag har i huset (tror jag säkrade upp till 25A) men ser inget behov av det just nu.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ett begagnatfynd på andrahandsmarknaden ju. Men den är som ny, har inte gått många timmar. Jag är tveksam, det är en sjuhelvetes maskin men jag har just nu bara ~3 16A vilket i princip täcker mina behov med marginal ändå. Jag borde ledigt kunna köra 250A och troligtvis upp mot 300A på det (maskinen är på 430A).

Skulle kunna byta till 32A handske och köra på vad jag har i huset (tror jag säkrade upp till 25A) men ser inget behov av det just nu.
Guld då ju????
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Du behöver en pickis som du kan ställa den på flaket på :tummenupp
View attachment 442449

Antagligen. Jsg har tippbart släp och tänkte att den rullar jag upp lätt men jag fick spela upp den till slut. Och det är ändå hanterbar maskin på 95kg. Tänker på dom stackars jävlar som hanterar gamla chopprar och det mesta från Lincoln och Miller.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Antagligen. Jsg har tippbart släp och tänkte att den rullar jag upp lätt men jag fick spela upp den till slut. Och det är ändå hanterbar maskin på 95kg. Tänker på dom stackars jävlar som hanterar gamla chopprar och det mesta från Lincoln och Miller.
Min chopper väger 140 våt, men svetsen kanske 10-15 kg skulle gå fint att binda fast på sissyn!
Det är som sagt verkstadsmaskiner som brukar stå planterade bredvid ett massivt stålbord med en 60liters flaska i hållaren. Gjorda för att gå dygnet runt. Inte flytta runt
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top