Suzuki GS500E - tråden

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Hej

Såg att det fanns specifika trådar för lite olika modeller, är ju en del som kör den här bågen som sin första så... this is it, suzuki gs500e tråden.

Jag kommer göra mitt bästa för att bidra med det jag kan och skulle uppskatta om ni som har lite tips m.m. delar med er :tummenupp

Lägg gärna in bilder och skriv en rad om ni har gjort något kul med hojen ;).

Länktips:
http://www.gstwin.com/
http://cgi.stanford.edu/~sanjayd/gs500/

Här är de ställen som säljer delar som jag har hittat hittills:
http://www.bikebandit.com/suzuki-motorcycle-gs500ek-1989/o/m6049
http://www.mrcycles.com/fiche_secti...y=Motorcycles&make=Suzuki&year=1989&fveh=2103
http://www.hillsboromotorcycles.com...y=Motorcycles&make=Suzuki&year=1989&fveh=2103
Tips på något närmre än USA? Så att frakten blir billigare.
Söker även sida som säljer eftermarknadstillbehör, ovanstående verkar bara ha orginaldelar.

______________________________________________________________

Jag har precis köpt en suzuki GS500E och undrar om någon har tips på vart man köper billiga delar?

Tror ni det här kan fungera för att styva upp framgaffeln?
http://www.gstwin.com/making_fork_spacers.htm

Vad tror ni om att montera nya kortare stag till länkaget (del nr10) för att höja motorcykeln i bak? http://www.bikebandit.com/assets/schematics/Suzuki/SU0083_062.gif

Avslutar med en bild på min båge ;)
Återigen: Lägg gärna in bilder på era GS500E, så kanske man kan få några tips och idéer.
502370_708s7j.jpg
 
Last edited:

totti-R

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Mjölby
Hoj
Honda CBR 600 -97
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175874&page=3 Här e lite trevliga bilder. Inte min tråd el båge, tyvärr..

Min tråd! Min båge!:D

Jag handlar mycket på bikeshop.se - de har mycket kul grejer. Det är dock dåligt med modellanpassade tillbehör till GS 500. Allt jag har använt mig av i mitt bygge har varit universaldelar. Fast jag tycker att det borde finnas en del modellanpassade tillbehör till hojen att få tag på nånstans.:va För vad jag har förstått så var hojen ganska populär utomlands framförallt i tyskland bl.a........

bifogar en bild på min hoj;)
 

Bifogat

  • DSC00342(p).JPG
    DSC00342(p).JPG
    187.7 KB · Visningar: 268

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ett litet tips. Lägg inte ner för mycket pengar på denna ganska enkla hoj. Det blir nog svårt att få igen dessa när du sedan säljer den. Hojar typ ER 6 och Hornet 600 m.fl. har det du saknar och mer där till som standard.
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Ett litet tips. Lägg inte ner för mycket pengar på denna ganska enkla hoj. Det blir nog svårt att få igen dessa när du sedan säljer den. Hojar typ ER 6 och Hornet 600 m.fl. har det du saknar och mer där till som standard.

Äh, ja. Nu är det ju så att visa kanske har det som en liten hobby att modda/bygga om sina hojar, och helt och hållet struntar i det ekonomiska, eller åtminstonde inte låter det styra helöt och hållet.

Jag tror att denna hojen kan bli bra mycket fräckare än en ER6:a när den blir klar. ER6:an och horneten (vilken modell av den det nu är) ser bara tråkiga ut.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Äh, ja. Nu är det ju så att visa kanske har det som en liten hobby att modda/bygga om sina hojar, och helt och hållet struntar i det ekonomiska, eller åtminstonde inte låter det styra helöt och hållet.

Jag tror att denna hojen kan bli bra mycket fräckare än en ER6:a när den blir klar. ER6:an och horneten (vilken modell av den det nu är) ser bara tråkiga ut.

I det här fallet gällde det att förbättra hojens körprestanda och inte ren styling. Det är tyvärr mer än några fjädringskomponenter som behöver bytas för att få bra prestanda.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Åh några som hittat tråden :D
Kanonsnyggt bygge totti-R!
Har du gjort några modifikationer på framgaffeln?

Själv så tänkte jag precis som CB_tobbe säger bara göra lite enkla grejer.
Har ju tyvärr inte råd att lägga ut så mycket på hojen, och den ska bara köras som mellanklass, sen blir det förhoppningsvis en nyare och starkare hoj.
Har kollat på en backspegel som man kan klämma fast på styrändan,
ska köpa miniblinkers och så måste jag ta reda på vad för material jag
skall ha till mina "spacers" i framgaffeln. Några tips, står i länken jag skrev
i början att han använder nylon, menar han plast då eller, ngn speciell plast?

Hur mkt tror ni att man ska höja i bak? Tror ni 4cm blir lagom, det är ungefär
samma som när den står på centralstödet, lite lägre.
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Tänkte göra vad jag kan utan att behöva lägga ner en massa pengar som jag förmodligen inte får igen.

Krävs det mycket modifieringar om man plockar av kåpan i bak? Eller är det bara att skruva bort den och skjutshandtagen samt gömma kablarna tight upp under sadeln?

Tyckte det här såg trevligt ut och det kostar ju inget att plocka av delar :).
Jag har ju vintern på mig att plocka av och se hur det ser ut.
DSCF5114.jpg


Har ni några tips på onödiga delar som man kan skruva av och lägga på hyllan för att spara vikt?

Såg att det fanns progressiva fjädrar för modellen på Roffes motor för ca 1000spänn, om det är någon som är intresserad. Art nr 67-9371.
http://www.roffesmotor.se/frames.php?page=produkter.html
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Var precis ner och kollade, låset till sadeln och fästena till bakljuset sitter svetsat i passagerarhandtagen. Vill inte kapa dem så då får det va.
Om jag inte hittar nya på någon skrot.
 

totti-R

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Mjölby
Hoj
Honda CBR 600 -97
Vill man spara vikt så är ett hett tips att plocka bort centralstödet, det väger en del.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Jo jag fundera på det, men ska kolla först hur den står på sidostödet efter att jag har höjt den. Känns som att den kommer stå mer stabilt på centralstödet så länge det når ner, och det borde det göra med ca en halv-en cm till godo.
Ska korta "hundbenen" (stagen till stötdämparen) 35mm tror jag. Det bör bli lagom.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Kom precis upp från garaget, provade lossa på nedre fästet för "hundbenen" men när jag provade sänka ner bakhjulet tog stötdämparen i svingen.

Någon som har andra tips på hur jag kan göra för att höja ca 3-4cm i bak?

Högre profil på däcket skulle kunna fungera men då kommer det fortfarande sitta uppe i "hjulhuset".

Anledningen till att jag vill höja är att hojen är låg och en höjning skulle ge bättre markfrigång samt kvickare styregenskaper, en stor del är också att det ser snyggare ut med lite mer avstånd mellan hjul och bakkåpa.

Funderar på en katana stötdämpare i bak som enligt länken här nedan ska vara bolt-on men har inte sett att det finns i sverige på blocket, tradera eller här. Tips på annan säljsajt med bagagnade mc-delar?

Katana dämparen ska höja 1/2-3/4", vilket blir ungefär hälften av det jag vill ha. Går det att förlänga en stötdämpare?

En SV650 dämpare som de visar här verkar det bli för mkt jobb med och jag har inte tillgång till alla verktyg som behövs för det.
http://cgi.stanford.edu/~sanjayd/gs500/Upgrades/RearShock
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Cool streetfighter byggd på en gs500 ;)

[YOUTUBE-ID]vwakKVeSTCI[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]mfGo2fC_o18[/YOUTUBE-ID]

Man kanske skulle satsa på nått liknande sen :rolleyes:
 

totti-R

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Mjölby
Hoj
Honda CBR 600 -97
God Jul

God Jul på er alla GS500 ägare!
 

Bifogat

  • HPIM0062(k).JPG
    HPIM0062(k).JPG
    142.1 KB · Visningar: 197

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ska korta "hundbenen" (stagen till stötdämparen) 35mm tror jag. Det bör bli lagom.
Nja, det är väl länkage? Då ska du inte korta så mycket du vill höja, utan bara en del av det eftersom det är utväxling... annars blir det lustigt.

Att korta stagen 6 mm på min förra hoj t.ex. innebar en höjning av chassiet med ca 25 mm... På Honda'n jag har nu gäller ungefär samma sak.

Nu är det ett tag sedan vi hade en GS i garaget och vi höjde den aldrig bak, däremot stoppade vi i Race Tech fjädrar fram och skickade upp benen lite i kronan. Gaffeln var största problemet ändå...
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Nja, det är väl länkage? Då ska du inte korta så mycket du vill höja, utan bara en del av det eftersom det är utväxling... annars blir det lustigt.

Att korta stagen 6 mm på min förra hoj t.ex. innebar en höjning av chassiet med ca 25 mm... På Honda'n jag har nu gäller ungefär samma sak.

Nu är det ett tag sedan vi hade en GS i garaget och vi höjde den aldrig bak, däremot stoppade vi i Race Tech fjädrar fram och skickade upp benen lite i kronan. Gaffeln var största problemet ändå...

Jo jag upptäckte det när jag lossade, problemet var att den tog i svingen så jag kan ändå inte höja så mycket. Så det blir förmodligen så att jag spar pengarna till nästa hoj. Fast det skulle ju vara skitkul att jobba på lite uppdateringar :).
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Dax att skaka liv i tråden =) Köpte en GS500 till käringen i helgen en 91a som skulle behöva lite kärlek. Finns det inga bra sidor i sverige som har lite delar och tillbehör till dom där hojjarna? Nån som ligger på nått bra tips hur man byter ut den bakre burken till nått som låter lite roligare? osv
 

Lilk

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Bålsta
Hoj
Gs500e 91
Hej. Du får man som nybliven medlem på sporthoj samt gs500 ägare öka den här trådens postcount lite. :)

Har lite problem med tomgången, den varierar väldigt mycket. Kan exempelvis ställa in den på lagom 1500v/min, men senare när man kört lite kan tomgången öka till 3-4kv/min; då får jag ställa ner den, för att senare vara tvungen att gasa när jag kopplar ur och stannar för att motorn inte ska dö; då är varvtalet för lågt istället.

Hursomhelst, får väl ta och bjuda på lite bilder: :)
 

Bifogat

  • dsc_0591.jpg
    dsc_0591.jpg
    262.2 KB · Visningar: 162
  • dsc_0595.jpg
    dsc_0595.jpg
    254.2 KB · Visningar: 140
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top