Inför årsmötet, saker vi ändrar nästa år

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Vad baserar du på att licensare (är detta lika med oss som kör racehojar/hoj med kraschkåpor) är mer kraschbenägna :va

De gånger jag har kört med SSEMSE i år (12ggr) så är merparten av de jag sett som vurpat icke racehojar utan vanliga gatåkare som pressar lite för mycket. Så jag vet inte var du fått statistiken från?
Var väl inte för inte som "skämtet" om att alla som klotar kör på Michelin Pilot Power dök upp.

Jag är som en del säkert vet en av de som bytt från gathoj till en gammal racehoj just för osäkerheten med försäkringens gälla eller inte gälla. Dock tävlar jag inte och har inte heller licens utan anledningen var rent ekonomisk vid en ev. marksyning (samt att Speed Triplen inte är någon höjdare på bana :rolleyes: )

Jag är dock inte motståndare till förslaget om att dela upp grupperna med gat/race i skilda grupper.
Dock undrar jag om det räcker med 1 licens/race/slicks/krashkåpsgrupp eftersom många gjort precis som mig och köpt en racehoj bara för att det oftast blir billigare.
Dessutom blir det ju fritt fram för den med inreggad/försäkrad hoj att boka sig i licensgruppen (eller???) men inte vise versa.
Är ju inte helt ovanligt att folk bokar sig i "fel" grupp om det är ont om platser bara för att få köra och sen hoppas man kunna byta grupp på plats.
Det kan ju ev. ställa till en del för oss som då är hänvisade till licensgruppen.
Dede, precis som Bingo säger, jag tycker man får titta på hur det ser ut bland oss medlemmar, om det är 50% som hellre kör oreggat / oförsäkrat och 50% som kör försäkrat så måste också gruppindelningen avspegla det. Vi är alla medlemmar, vilken typ av hoj vi väljer att köra på förändrar inget i våra rättigheter. Det viktiga här är att inte blanda.

För att ta reda på hur det ligger till kanske vi på SSEmsehemsidan kan lägga till "Typ av MC - reggad oreggad" under våra personuppgifter. Då får föreningen ett bra underlag att ta beslut utifrån.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Tycker det finns många bra åsikter i tråden!:tummenupp Men nu är det ju EN ordförande som ska väljas o inte en åsikt. Och om flera kandidater vill samma sak så vem ska man rösta på? I andra trådar nämns det ju personer som grundarna (vad det nu har för relevans) tycker ska bli framröstad, så lobba på nu för att få fram just en person och inte en åsikt, annars är nog risken stor att åsikten går under till förmån för en person! (Efter all pajkastning i denna delen av SH senaste tiden så är det väl bäst att tillägga att jag inte kan komma till mötet av olika anledningar.)

Tråden borde inte vara om ändringar utan om VEM som vill ändra vad om man ska tyda trådskaparen?
 

Clown/lukt/BENS

Clownen luktar BENSIN!!
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
R1 -04, ERF#47
"Vi ersätter skador i samband med trafiksäkerhetsfrämjande utbildningar, men det är Ni som kund som har bevisbördan för att det är en sådan utbildning."
----

Det är precis här problemet börjar, tror ni på fullaste allvar om ni bjud ut representanter från försäkringsbolagen att de skulle klassa våra körningar som "broms o kurvtagningskurs" eller "trafiksäkerhetsfrämjande utbildningar". Knappast är mitt svar.

Då återstår följande....att försäkringen inte gäller, sen finns det alltid undantag, någon som gjort en bra deal, eller någon som känner någon som fått ersättning. Jag ringde till 3 FB o fick samma svar att det inte är som förr utan att försäkringen gäller allmän väg (med undantag för SMC)

Därav att separation inte behöver följas slaviskt, utan se till gruppens
harmoni istället....har jag sagt det tidigare....:tungan

. Dock täcker min försäkring bankörning OM det inte är träning eller tävling

Vet inte vilket FB du har, det med "träning o tävling" står ofta i den allmänna infon som ges men om du läser det finstilta står det lite mer...(taget ur BILSPORT & MC försäkringsvilkor)

Försäkringen gäller inte för skada:
� Som uppstår vid tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former.

O frågar ni mig tror jag snarare FB skulle klassa våra körningar som "vid hastighetskörning under tävlingsliknande former" än "trafikfrämjande utbildning".

Jag tycker vi behåller det som det är nu, grön-gul-röd-vit, blev inte riktigt klok på hur det skiljer sig från det som Clownen

Det skiljer sig inte alls, valde bara att använda andra ord på gruppindelningarna.

Tack för ordet igen!! (Nog tjatat om försäkringar för min del...)

:tummenupp
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Tycker det finns många bra åsikter i tråden!:tummenupp Men nu är det ju EN ordförande som ska väljas o inte en åsikt. Och om flera kandidater vill samma sak så vem ska man rösta på? I andra trådar nämns det ju personer som grundarna (vad det nu har för relevans) tycker ska bli framröstad, så lobba på nu för att få fram just en person och inte en åsikt, annars är nog risken stor att åsikten går under till förmån för en person! (Efter all pajkastning i denna delen av SH senaste tiden så är det väl bäst att tillägga att jag inte kan komma till mötet av olika anledningar.)

Tråden borde inte vara om ändringar utan om VEM som vill ändra vad om man ska tyda trådskaparen?
De förhandsnominerade kandidaterna till ordförandeposten kommer att presenteras (alltså vilka de är) tillsammans med dagordningen. Det jobbas med den och den kommer väl snart. De enda jag vet är nominerade är Robz och Corben men det kan finnas fler. Tanken med tråden är att medlemmarna skall veta vad (vilket program) de röstar på. Vilka personerna är vet nog de flesta, men kanske inte vad de vill åstadkomma - vilket är lika viktigt som att det finns ett förtroende för dem som personer, nu när föreningens grundare och bärande styrelsemedlemmar valt att inte längre styra skutan.

Jag är själv nominerad som suppleant (alltså nominerad att sitta på avbytarbänken) och är en av de personer som bett Robin att kandidera till ordförandeposten.

Vem som sedan "vinner" (första priset är en massa oavlönat arbete, grattis vinnarn!) är inte avgörande. Till våren är det business as usual och alla drar sitt strå till stacken, oavsett vem som blir ordförande. Det är lätt att glömma i stridens hetta att alla egentligen är vänner med ett gemensamt intresse.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Skulle tro att det snart kommer lite namn och motioner på mailen...

Hoppas det! O för att nu vara lite rak så hade DU eller mavve eller nån som förespråkar samma sak fått min röst! Det e dags för nytt blod! Man kan inte leva på gamla meriter om de inte håller! Tyvärr e ju mötet "någonstans i skåne" typ och med två mc, en cykel o ett busskort e det lite svårt att binda sig till att komma om man inte vet vart man ska....

ps eftersom andra "tipsat" vad du INTE ska göra....så kan väl jag tipsa vad du ska göra? Stay low! Jag tror du har bra chans om du undviker påhoppen... ds
 
Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Lite halvt ot:
Om jag "kör ner" någon annan och blir jag skyldig att ersätta skadorna då?

Svår fråga (anser jag). Föreningen förespråkar "på egen risk" (vilket i många fall visat sig ogiltigt när det kommer ifråga), gäller trafikförsäkring så är det en annan sak, gäller INTE TF så är det ytterliggare en annan. Oxå alla tolkningsfall melllan det. JAG gissar att det kommer bli en långdragen historia mellan försäkringsbolag och helt tolkningsberoende! Men det kan säkert nån annan svara bättre på....eller snarare, det BORDE nån annan kunna svara på...?
 
Last edited:

SanneJ

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Skurup
Hoj
ZX-636R ´04
Tyvärr e ju mötet "någonstans i skåne" typ och med två mc, en cykel o ett busskort e det lite svårt att binda sig till att komma om man inte vet vart man ska....
Nu står det ju malmö-lundaregionen, så typ skåne är väl lite överdrivet -och du är väl inte ena person som bor i malmö, så kanske det fanns möjlighet för att samåka:tungan
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Därav att separation inte behöver följas slaviskt, utan se till gruppens
harmoni istället....har jag sagt det tidigare....:tungan
Ähum, låt se nu... Ja, du har sagt det förr :D

Hur stor skillnad är det egentlgien mellan varvtider på förarna som kör oreggade hojar? Är de licensörare/har haft licens tidigare, erfarna förare, nybörjare eller vad är det för folk?

Tack för ordet igen!! (Nog tjatat om försäkringar för min del...)
Samma här. Kanske dags att starta en separat försäkringstråd. Känns som att de 379 trådar som redan finns på forumet om den frågan är för få till antalet.
 

Robz

Guest
Mina sista kommentarer till försäkringsfrågan inför årsmötet:
* Alla kör alltid på egen risk och fixar sina egna skador oavsett oblandade grupper.
* En del kan lyckas få ut ersättning på sin vagnskada, chanserna ökar väsentligt i oblandade grupper.
* Kontrollera alltid vad som gäller för dig som person - föreningen kommer på sin höjd kunna vara behjälplig med att intyga att §1 i Stadgarn har gällt vid körning i gatgrupp.
* Alla bör ha en egen olycksfallsförsäkring som täcker banåka.
* SMC har inte "Broms o Kurv" längre, det heter numer "Bättre Kör Kunskap" och upplägget är MYCKET likt SSEMSEs i de fall man ber en Instruktör följa och utvärdera ens körning. "Bromsprov" finns ej längre inom SMC BKK.

* Huvudanledningen till min ideologi om delade grupper är inte enkom försäkringsrelaterat i min värld, utan mångfacetterat enligt här tidigare inlägg.
 

SanneJ

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Skurup
Hoj
ZX-636R ´04
Det var en rätt liten detalj i sammanhanget du svarade på, men tack ändå!
Det var tyvärr det enda jag kunna hjälpa dig med:pannkyss (du får gärna ett lift, men jag vet inte heller vart mötet är, och kommer sannolikt från andra hållet...)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Svår fråga (anser jag). Föreningen förespråkar "på egen risk" (vilket i många fall visat sig ogiltigt när det kommer ifråga), gäller trafikförsäkring så är det en annan sak, gäller INTE TF så är det ytterliggare en annan. Oxå alla tolkningsfall melllan det. JAG gissar att det kommer bli en långdragen historia mellan försäkringsbolag och helt tolkningsberoende! Men det kan säkert nån annan svara bättre på....eller snarare, det BORDE nån annan kunna svara på...?

Jag HOPPAS att vi (om nu förändringen går igenom) även i fortsättningen får skriva på papper om att var och en kör på egen risk, och kanske viktigare att dessa verkligen gäller även om försäkringsbolagen kallas in (vilket ingen i föreningen kan garantera).
Annars har vi en jobbig sits när person1s försäkringsbolag anser person2 vara vållande samtidigt som person2s försäkringsbolag anser, likt flertalet bolag, att denna inte gäller på bana... (och ska försäkringsbolag blandas in ska sånt här redas ut, att skriva att man själv har förorsakat olycka när någon annan var vållande torde räknas som bedrägeri).
Frågan är dock vad försäkringsbolagen skulle säga när man anser att skuldfrågan ska ändras pga påskrivet papper. Det var skillnad med gamla reglerna innan 2007 då man var skyldig att ha en försäkring som faktiskt även gällde, dvs vissa bolag var inte ok och att person2s trafikförsäkring i ovanstående exempel var giltig och skulle betala skadorna.

Och, ja, sånna här diskussioner HAR förekommit i andra föreningar där folk vill att de som dom upplever som vållande ska ersätta deras skador när försäkringsbolagen inte gör det.

(Slut från mig om denna frågan. Fortsättning följer på mötet, om jag nu någon gång får reda på var detta ska hållas)

Edit: Jag ska sluta läsa info innan jag fått dagens första kopp kaffe, plats stod ju i rubriken i senaste mailet.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
(Slut från mig om denna frågan. Fortsättning följer på mötet, om jag nu någon gång får reda på var detta ska hållas)
Jag har fått mail med dagordningen, motioner, tid och plats, du har PM.

Nu är även de nominerades namn offentliga i kallelsen. Ska bli kul att få läsa om kandidaternas ståndpunkter i olika frågor.
 
Last edited:

Clown/lukt/BENS

Clownen luktar BENSIN!!
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
R1 -04, ERF#47
Tack för ordet igen!! (Nog tjatat om försäkringar för min del...)

Hej igen sorry kunde inte låta bli.....bara för informations skull...:tungan

Folksams försäkringsvillkor:

Vi betalar inte skada som hänt under tävling, träning, uppvisning, övningskörning eller liknande användning av motorcykeln inom inhägnat tävlingsområde samt annat avlyst område eller väg avsett för sådan användning eller som hänt under hastighetskörning med motorcykeln såsom till exempel streetrace eller bankörning.

Slutsats: Försäkring gäller EJ!!


Bilsport & MC:

Försäkringen gäller inte för skada:
� Som uppstår vid tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former.

Slutsats: Försäkring gäller EJ!!


IF:

– Försäkringen gäller inte om du, eller någon annan med din tillåtelse, använder försäkrat fordon och fordonet används under tävling eller träning för tävling, eller vid körning på inhägnat tävlingsområde.

Slutsats: Försäkring gäller EJ!!


Trygghansa:

När gäller inte trafikförsäkringen:

• motordrivet fordon när det används för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde

Slutsats: Försäkring gäller EJ!! (Efter telesamtal säger en skadereglerare: "Att personskada kan i mycket få undantagsfall täckas av föräkringen.")


Länsförsäkringar:

313 Försäkringen gäller inte vid skada:

c) som hänt under tävling med fordonet, träning för tävling, körning på tävlingsbana eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former (till exempel street race). Kan du visa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande former kan försäkringen gälla.

Slutsats: Försäkringen gäller EJ!! (Då de efter telesamtal med trafiksäkerhetsfrämjande former endast räknar SMC.)

.....kommentarer äro överfödiga....

Skriver inte detta för att "gnida" in något utan för att göra er medvetna om hur det ser ut när man läser hela försäkringsvillkoret, då det är lätt o tro att man är försäkrad när man i själva verket inte är det!!

:tummenupp
 
Last edited:

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
Jag har fått mail med dagordningen, motioner, tid och plats, du har PM.

Nu är även de nominerades namn offentliga i kallelsen. Ska bli kul att få läsa om kandidaternas ståndpunkter i olika frågor.

Hej...

Jag har inte fatt infon och vill ga pa motet, skulle vilja ha ett pm jag med...

Tack pa forhand.

MVH

Daniel
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Hej igen sorry kunde inte låta bli.....bara för informations skull...:tungan

Folksams försäkringsvillkor:

Vi betalar inte skada som hänt under tävling, träning, uppvisning, övningskörning eller liknande användning av motorcykeln inom inhägnat tävlingsområde samt annat avlyst område eller väg avsett för sådan användning eller som hänt under hastighetskörning med motorcykeln såsom till exempel streetrace eller bankörning.

Slutsats: Försäkring gäller EJ!!


Bilsport & MC:

Försäkringen gäller inte för skada:
� Som uppstår vid tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former.

Slutsats: Försäkring gäller EJ!!


IF:

– Försäkringen gäller inte om du, eller någon annan med din tillåtelse, använder försäkrat fordon och fordonet används under tävling eller träning för tävling, eller vid körning på inhägnat tävlingsområde.

Slutsats: Försäkring gäller EJ!!


Trygghansa:

När gäller inte trafikförsäkringen:

• motordrivet fordon när det används för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde

Slutsats: Försäkring gäller EJ!! (Efter telesamtal säger en skadereglerare: "Att personskada kan i mycket få undantagsfall täckas av föräkringen.")


Länsförsäkringar:

313 Försäkringen gäller inte vid skada:

c) som hänt under tävling med fordonet, träning för tävling, körning på tävlingsbana eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former (till exempel street race). Kan du visa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande former kan försäkringen gälla.

Slutsats: Försäkringen gäller EJ!! (Då de efter telesamtal med trafiksäkerhetsfrämjande former endast räknar SMC.)

.....kommentarer äro överfödiga....

Skriver inte detta för att "gnida" in något utan för att göra er medvetna om hur det ser ut när man läser hela försäkringsvillkoret, då det är lätt o tro att man är försäkrad när man i själva verket inte är det!!

:tummenupp
Ja så är det, vill man leka så får man själv stå för konsekvenserna :tummenupp
 

SanneJ

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Skurup
Hoj
ZX-636R ´04
Ja så är det, vill man leka så får man själv stå för konsekvenserna :tummenupp
Bara synd för dem som inte bara vill leka utan också förbättra sin egen körförmåga!!! Kanske du skiter i frågan, men inte alla tycker tydligen som du...:rolleyes:
När SMC kan varför så kanske inte också oss?

Clown/blabla...: Har du läst vad Bingo skrivit? Allt är ju inte svart och vit i försäkringsfrågor (tyvärr...), så kanske det är möjligt att få ögonen upp för FB att det också kan vara positivt för skadesrisken när folk kör bana:)

Personligen förvänter jag mig inte att försäkringen ska gälla om jag ramlar, men jag tycker det är fel att det har blivit så att FB bara täcker SMC och inga andra -så för mig är det mer en principsak nu att få försäkringen att gälla. I alla fall försöka att få dem att förstå att banåkning kan vara i vettigt syfte också (hoppas inte GSXR1100R är försäkringsman:D :gnissla )
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top