Inför årsmötet, saker vi ändrar nästa år

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
I den här tråden kan alla som är nominerade och kandiderar till en styrelsepost förklara vad de vill skall ske med föreningen nästa år, samt alla medlemmar som är intresserade av frågan. Tråden är främst tänkt att fungera som vägledning för alla som kommer på årsmötet men det går naturligtvis bra att att tycka till även om man inte kommer. Det är självklart intressant för den nya styrelsen att få en uppfattning om medlemmarnas önskemål och vilja, även om de inte komer på mötet.

Vi diskuterar sak. Person diskuteras endast om det har någon relevans. Håll tråden fri från personliga fejder är ni snälla. Sydskånes Emse är en mycket fin och välskött förening. Det allra mesta fungerar utmärkt. de som sas drivit den har gjort ett fantastiskt arbete och skall ha all heder för det. Det säger jag uppriktigt och å allas vägnar, så det behöver inte upprepas i just den här tråden.

Jag är själv nominerad och startar med mina förslag.

  • Separera licensåkare/oreggade/oförsäkrade hojar från gatåkare. Detta har jag skrivit en motion om och väntar tills den blir offentlig innan jag tar den diskussionen.
  • Tillåt betalning på plats om det finns lediga platser. Det känns inte helt bra att det ibland finns lediga platser och folk som vill köra men att vi har en regel som förbjuder det. Regeln är svår att motivera för den som blir nekad att köra och den innebär intäktsförluster för föreningen - både föreningen och medlemmarna förlorar på regeln. Till nästa år tar vi fram ett regelverk som tillåter att man kan betala på plats och köra om det finns lediga platser i grupperna.
  • Ökad trasparens i föreningen. Styrelseprotokoll publiceras på hemsidan när de lir färdiga. Fattade beslut görs därigenom kända för medlemmarna som då kan diskutera dem. Vi vinner två saker. Medelemmarna kan kommentera beslut. Det är bra att veta vad folk anser om saker man beslutat om. Styrelsen ges tilfälle att motivera och förklara beslut som diskuteras. Brist på information leder till missförstånd, osäkerhet och irritation. Det är lättare att få medlemmarna delaktiga i föreningens arbete om de har insyn i beslutsprocessen och förstår varför man beslutat som man beslutat. Udner nästa år publiceras samtliga styrelseprotokoll så fort de är tillgängliga.
  • Tydlig informations- och kommunikationspolicy. Styrelsen sätter upp riktlinjer för vilken information som sprids på vilket sätt av vem. Medlemmarna har rätt att fråga och få ordentliga svar på ordentliga frågor. Inför nästa år ställer styrelsen upp reglerna för hur detta arbete skall skötas.

Det är mina förslag så här långt. Kommer mer imorgon :)

Edit: för att undvika missförstånd. Jag är inte nominerad till ordförandeposten och kandiderar inte heller till den.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Förlsagen haglar in!

Det är som ett stilla duggregn med förslag och åsikter i den här tråden. Kul :)

Här kommer dock ett till.

  • Ett ledigare regelverk för hur funktionärer skall ersätts. Regeln flagga en dag och kör gratis en dag eller flagga halva dagen, kör gratis andra halvan är en moell som används med framgång av många arrangörer. Föreningen bör undersöka om det är en lämplig ordning även för oss, särskilt när det gäller körningar på andra banor än Sturup och Knutstorp. Det är rätt mycket begärt att någon skall åka hela vägen till t ex Anderstorp och flagga hela dagen utan ordntlig kompensation, som t ex att man kör halva arrangemanget gratis.
 
Last edited:

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Jag gillar dina förslag (dom flesta iaf)
Jag funderar på det här med betalning på plats.

Själv tycker jag med att det är kass att det nekas att fylla upp platserna.

Men jag ser ett problem, som jag skulle vilja se något bra sätt att förhindra.

Det är att folk väntar med att boka sig och väntar ut tiden och åker ut på chans för att se om man kan köra.

En tanke jag får för att lösa det problemet är att det bli dyrare att betala på plats.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag gillar dina förslag (dom flesta iaf)
Jag funderar på det här med betalning på plats.

Själv tycker jag med att det är kass att det nekas att fylla upp platserna.

Men jag ser ett problem, som jag skulle vilja se något bra sätt att förhindra.

Det är att folk väntar med att boka sig och väntar ut tiden och åker ut på chans för att se om man kan köra.

En tanke jag får för att lösa det problemet är att det bli dyrare att betala på plats.
Jepp, meningen med förslaget är inte att folk skall strunta i förhandsanmälan. Högre kostnad för på-plats-anmälan är förmodligen den bästa lösningen. Sen finns det säkert andra bra lösningar på problemet också.

Berätta gärna vilket/vilka förslag du inte gillar också. Den infon är lika intressant.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag är oxå nominerad och jag ställer mig bakom Bingos förslag.
Jag är också nominerad och ställer mig också bakom Bingos förslag.
Vill dessutom tillägga min åsikt om regler och bestämmelser i stort:

Jag vill att styrelsen / föreningen alltid jobbar efter "Leankonceptet" eller "TPS"
Detta betyder i kort att man inte beslutar om regler eller annat som inte bidrar till "kundnyttan" i detta fallet medlemsnyttan. Om en regel inte tillför något av värde ska den inte heller finnas. Byråkrati och onödiga regler har vi nog av i samhället, låt oss ha vår fritid i en icke byråkratisk miljö.
Dessutom är ledorden för föreningen ANSVAR, HÄNSYN och OMDÖME. Låt då medlemmarna ta sitt eget ansvar och köra efter eget omdöme. Om individens omdöme sviker / inte fungerar, då ska föreningen agera. Vi leker inte på dagis utan är vuxna människor.

Jag har sagt nej till att kandidera som ordförande, tycker det finns en betydligt bättre kandidat till den posten. Robin Östlin aka Robz.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag är oxå nominerad och jag ställer mig bakom Bingos förslag.

Jag är också nominerad och ställer mig också bakom Bingos förslag.
Men vad fan :mad:

Ni kan inte hålla på och vara överens om vi ska ha en bitter och hård kamp till ordförandeposten :fatta! Kom istället med kontroversiella ståndpunkter som att kräva fosilfria fordon på våra körningar, kanske enbart tillåta elcyklar eller trampdito, lite obligatoriska gruppkramar och annat som livar upp.

Låt er inspireras lite av presidentvalet i USA, jag ser fram emot några schyssta smutskastingsfilmer och elak ryktesspridning. :D

Mer allvarligt talat, känns som detta blir det viktigaste årsmötet att gå på under min tid i föreningen... :gnissla
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Kom istället med kontroversiella ståndpunkter som att kräva fosilfria fordon på våra körningar, kanske enbart tillåta elcyklar eller trampdito, lite obligatoriska gruppkramar och annat som livar upp.

Låt er inspireras lite av presidentvalet i USA, jag ser fram emot några schyssta smutskastingsfilmer och elak ryktesspridning. :D
Intressant och innovativt men.... nääääää.

Tror det viktigaste är att få en styrelse som inser att den är till för medlemmarna och inte tvärt om. En styrelse som är villig att lyssna och är flexibel gällande förändringar som är till nytta för medlemmarna. Utskickade enkäter samt närvaro (med frågeformulär) vid våra körningar kan vara ett bra sätt att fånga upp åsikter och synpunkter.

I övrigt håller jag med dig, det är ett viktigt årsmöte.
 
Last edited:

Robz

Guest
Men vad fan :mad:
Ni kan inte hålla på och vara överens om vi ska ha en bitter och hård kamp till ordförandeposten :fatta! .... Mer allvarligt talat, känns som detta blir det viktigaste årsmötet att gå på under min tid i föreningen... :gnissla

Även om du skämtar lite, slår du här huvudet på spiken... vi fyra i denna tråd (Bingo, K, Mavve och jag) är samspelta, har en gemensam vision, samma ståndpunkter till 95% samt ett brett stöd från Gatåkarna i föreningen.

Själv är jag övertygad om att strukturerade nedskrivna processer, med tidplaner, checklistor, ansvariga ledare för delprocesser, målstyrning med tydliga uppföljningsverktyg krävs i en förening som vuxit till denna storlek.
Allt är lättare om man vet hur det skall göras, om man har dugligt folk med sig och alla arbetar mot samma mål...

...hade varit intressant med en motsvarande handlingsplan från övriga nominerade... nu när detta ändå tvingats fram innan årsmötet :tummenupp
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Självklart är det bra att alla kandidater vill föreningens bästa :)rolleyes:) men samtidigt tror inte jag att man ska lägga allt för stor vikt vid enstaka sakfrågor, det är trots allt årsmötet som bestämmer det övergripande och, utslagsrösten till trots, knappast ordförande som själv bestämmer resten av det löpande även om han/hon säkerligen är den mest tongivande i styrelsen.

För mig blir det viktigaste vem jag tror bäst kommer samarbeta med resten av styrelsen, vem som är bäst på att kommunicera ut, både mot medlemmar men även mot andra (t.ex. hur behandlar man folk både "på plats" och offentliga diskussionsforum? Med respekt? Med förakt? På vilken nivå håller man diskussioner över huvudtaget? Sandlåda?), vad har personen för erfarenhet av dylikt arbete, hur har personen i fråga redan engagerat sig i föreningen? Den första punkten här har jag svårt för att bedöma här och nu och kommer mötet att ge en slutgiltig chans att bestämma, de övriga har jag uppfattningar om som, den sista undantaget, dock tråkigt nog mestadels kommer från inlägg på just detta forum, jag hoppas diskussion på mötet kan ge lite mer klarhet.

Hoppas att det snart dyker upp en komplett lista med nominerade kandidater, jag har fått uppfattningen att det är Corben/Thomas, Bingo/Ive(?), Robz/Robin och MrK/Johan (nomineringen av Tommy kom väl in för sent?). Om Corben blir vald antar jag att vi även behöver en ny sekreterare, iof är denna post och även två suppleanter på omval men är alla intresserade av att sitta kvar blir väl dessa automatiskt nominerade och sen är det väl som vanligt fritt att motkandidera till dessa poster på mötet.

Jag väljer att inte kommentera olika kandidaters för eller nackdelar här, det sparar jag till mötet.

Edit: Missat att Mavve sagt nej, plockade bort honom ovan
 
Last edited:

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
För mig blir det viktigaste vem jag tror bäst kommer samarbeta med resten av styrelsen, vem som är bäst på att kommunicera ut, både mot medlemmar men även mot andra (t.ex. hur behandlar man folk både "på plats" och offentliga diskussionsforum? Med respekt? Med förakt? På vilken nivå håller man diskussioner över huvudtaget? Sandlåda?), vad har personen för erfarenhet av dylikt arbete, hur har personen i fråga redan engagerat sig i föreningen? Den första punkten här har jag svårt för att bedöma här och nu och kommer mötet att ge en slutgiltig chans att bestämma, de övriga har jag uppfattningar om som, den sista undantaget, dock tråkigt nog mestadels kommer från inlägg på just detta forum, jag hoppas diskussion på mötet kan ge lite mer klarhet.

Tycker du sammanfattar det väldigt bra, hur de flesta tänker när de ska rösta :tummenupp

Självklart vill vi alla ha en kunnig och engagerad styrelse, men det är också väldigt viktigt för de personer som blir valda att visa ödmjukhet för sin uppgift..., på så sätt kommer det aldrig att bli en känsla av "vi" och "dem" i föreningen :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
(nomineringen av Tommy kom väl in för sent?)
Tiden för nomineringar gick ut i söndags. Det framgår inte av stadgan hur valet av styrelse skall gå till men det är vanligt att man kan föreslå kandidater när valet av styrelse behandlas av årsmötet, alltså på plats. Jag vill minnas att det var så förra årsmötet men jag vågar inte säga något säkert.
 

always honda

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2008
Ort
klippan
Hoj
600rr, sp1
En fråga som jag har är varför man satt en gräns på 300 medlemmar , är det inte så att kön för att bli medlem är mycket lång , i mina ögon en möjlighet att stärka föreningskassan om man släppte på detta . Jag har inte samma insyn som ni som medlemmar har om dessa problem det kan skapa att bli fler i ssemse , vet inte om det kan bli överfullt vid körningar etc.
Oavsett så har mina dagar tillsammans m er varit kanon , o ska bli många fler.

Mitt måtto : Fart är något som ska ses med omdöme o respekt ty tjusningen är dess härskare
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
En fråga som jag har är varför man satt en gräns på 300 medlemmar , är det inte så att kön för att bli medlem är mycket lång , i mina ögon en möjlighet att stärka föreningskassan om man släppte på detta.
Det var ett hårt tryck på körnignarna från början och det var svårt att få plats på körningarna även för medlemmar - platserna släpptes tidigt på morgonen och det blev ändå fullbokat på fem minuter. För att medlemsskapet skulle ha ett värde för den enskilde medlemmen valde man att begränsa antalet. Blir vi för många så får varje medlem mindre glädje (mindre körningar) av sitt medlemsskap. Visst är det bra för föreningskassan med fler medlemmar, men det är inte lika bra för den enskilde medlemmen om han inte kan boka sig på så många körnignar han vill.

Ytterst handlar det om en balansgång, vi får inte vara för många för då blir det för lite körning för var och en, men inte heller för få, för då går inte körningarna ihop ekonomiskt.

Det är så jag har förstått det. Korrigera mig gärna någon som kan ge bättre besked.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
...

Ytterst handlar det om en balansgång, vi får inte vara för många för då blir det för lite körning för var och en, men inte heller för få, för då går inte körningarna ihop ekonomiskt.

Det är så jag har förstått det. Korrigera mig gärna någon som kan ge bättre besked.

Det stämmer... MEN 2008 gick trycket ner rejält jämfört med 2007 och tidigare år (antagligen då den fast körtiden på söndagar 17-20 försvann) så det kan finnas anledning att se över medlemsantalet. Men det kanske vi kan få lite statistik på på mötet av någon mer insatt.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det stämmer... MEN 2008 gick trycket ner rejält jämfört med 2007 och tidigare år (antagligen då den fast körtiden på söndagar 17-20 försvann) så det kan finnas anledning att se över medlemsantalet. Men det kanske vi kan få lite statistik på på mötet av någon mer insatt.
Ja, det skulle vara intressant att få se lite statistik. Att söndagarna försvann är förmodligen en avgörande faktor, men förmodligen finns det flera samverkande faktorer. Det finns ju ett antal stofiler som inte kör men som hänger fast vid sitt medlemskap med näbbar och klor. Hur många är de? Förra året gick det inte att anmäla sig på plats, vilken effekt fick det? Osv.

Sen är jag itne alls säker på att medlemsantalet måste utökas bara för att det inte blir fullbokat. Antag till exempel att nedgången beror uteslutande på att söndagskörnignarna försvann. Antag sedan att vi får tillbaka dem nästa år och att vi fördubblar medlemsantalet. Då får vi ett sjuhelsickes tryck på bokningarna och det blir irritation för att folk inte får köra.

Det låter annars som en bra fråga att ta upp på årsmötet.
 

Robz

Guest
...Det finns ju ett antal stofiler som inte kör men som hänger fast vid sitt medlemskap med näbbar och klor. Hur många är de? ...
Just nu känner jag att ironi är lite vådligt - så jag vill förtydliga att Bingo själv är en som innehar ett sådant medlemsskap (dock med sikte på att börja gazza igen). :D
Åter håller jag med, vad är medlemskapet värt om man inte får ut något extra ur det?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag kan inte komma på mötet, dock tänker jag fortsätta att vara medlem.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag kan inte komma på mötet, dock tänker jag fortsätta att vara medlem.
Det förebereds en persona non grata-lista till mötet... Det är inte säkert att du finns på den :gnissla :hihi
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top