Bilder: Jag på besök hos O.C.C.

Daniel S

'Captain Slow'
Gick med
10 May 2006
Ort
Hillerstorp
Hoj
ZX6R fighter
Var på semester i Canada och USA för några veckor sedan och givetvis gjorde man ju sitt bästa för att hinna med det väsentliga här i livet.

Vår hyrbil. Gammal häck, hade gått 200 mil när jag hämtade ut den. ;)

img_4016_21100050.jpg



One happy skit. Vad är jag så glad för?

img_4027_21100178.jpg



Jo jag är ju framme vidd O.C.C!

img_4028_21100390.jpg



Tyvärr var det ganska dåligt ljus inne i showroomet, eller dåligt ljus. Var mer min kamera som hade behövt en extra blixt.

Detlajkvaliteten på OCC´s hojar är inget man kan klaga på. Blev mycket positivt förvånad!

img_4031_21100632.jpg



img_4032_21100766.jpg


img_4035_21100924.jpg


img_4038_21102749.jpg


Ett passande åk såhär i juletider.

img_4044_21102928.jpg


img_4045_21103053.jpg



Väldigt rörande hoj.

img_4048_21103372.jpg


img_4051_21103545.jpg


De har en ganska ball glasgång där man som besökare får tillgång till verkstaden utan att störa verksamheten.

img_4053_21103783.jpg


Discoverys kamerakillar snackar med han som alltid gör bensintankarna, kommer inte ihåg namnet. EDIT: Rick heter han. Tack phillee.

img_4058_21104270.jpg


Som sagt var, detaljkvaliteten imponerade.

img_4078_21104593.jpg


img_4077_21104803.jpg



img_4083_21105027.jpg


Någon som är sugen på en hoj? Det fanns några till salu.

img_4096_21105191.jpg


Giants-båge.

img_4101_21105429.jpg


img_4099_21105562.jpg


img_4102_21105772.jpg



En bild på NASA-bågen.

img_4104_21105934.jpg


Helt plötsligt förbyts lugnet till kaos då ngt oerhört noisy kommer smattrande ut ur ett garage. Paul jr drar iväg på en testrepa, tyvärr hann jag inte få upp kameran för att föreviga det hela.

Vi tog sen en sväng in till Newburgh, den vackra lilla staden där O.C.C ligger. De verkar ha lite problem med reserverade parkeringar i den staden. ;)

img_4110_21106122.jpg



That´s all folks. Får ni chansen råder jag er verkligen att stanna till hos OCC och njuta av byggarglädje när det är som bäst.

//d
 
Last edited:

Ditan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Åsen(SKÅNE)
Hoj
KTM 690 Enduro/Motard
Fan vad grymma bilder, man känner igen de flesta hojarna. Måste varit en riktig upplevelse till semester.Grymt avis:tummenupp
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Killen som gör tankarna heter Rick...om jag inte missminner mig
 

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
..skulle varit kul.
Kul o besöka något som man brukar följa på tv.

Håller med om att det är sjukt hur stort företaget blivit, så snygga hojar bygger dom inte. ;)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Är det bara jag som tycker deras bågar är överskattade krombåtar? Det är bara plåtslagaren som gör något hantverk egentligen dom andra bara monterar färdiga delar eller progammerar cnc....

Tacka vet jag biker build off eller dokumentären om Michael Czychzxvmn (eller nåt) som byggde en moto-gp hoj!


EDIT: Inget ont om din resa och att du åkte dit skulle välja OCC framför dom flesta sevärdheter också! Dock så tycker jag att dom inte bygger bågar utan mer leker med lego!
 
Last edited:

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Är det bara jag som tycker deras bågar är överskattade krombåtar? Det är bara plåtslagaren som gör något hantverk egentligen dom andra bara monterar färdiga delar eller progammerar cnc....

Tacka vet jag biker build off eller dokumentären om Michael Czychzxvmn (eller nåt) som byggde en moto-gp hoj!

De gör väl inte bågar i min stil, men de har helt klart lite puts på järnen och ibland ser det riktigt bra ut. Tycker också att Biker Build-off är mer "äkta" och glöm inte Nya Zeeländaren John Britten som gjöt sin egen motor i garaget :yoparty .

Hade hur som helst gärna gjort ett besök på OCC.

/R
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Occ bygger fina hojar, av delar som dom till stor del köper in.

I biker buildoff fabriceras mycket mer av den enskilde byggaren.
 

Daniel S

'Captain Slow'
Gick med
10 May 2006
Ort
Hillerstorp
Hoj
ZX6R fighter
Tack för kommentarerna om bilderna.
Det var verkligen skoj att vara där och se en del av spektaklet på egen hand, för spektakel är det oavsett om man gillar deras hojar eller ej. :)

Håller även med om att det har blivit väldigt stort på väldigt kort tid. Bakom showroomet låg ett av deras gamla hus, inte det första utan ett de flyttade in i för några år sedan som man då tyckte var ganska stort. Pluttigt i jämförelse med detta nya hus.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
schyssta bilder å bågar
men snackar vi custom å sport, så e "Roland Sands" byggen outstanding

Fast dom är också mycket "show" och lite "go", visst tar han ut dom och gasar satan, men det är inga kurvsmiskare/åkhojjar ändå.
En kort stund kan man nog offra sig dubbelvikt med fötter och händer i omöjliga ställningar och hög fart, men dom gör sig nog bäst i promenadfart 200m innan utställningen dom med.

Dom bästa/snyggaste byggena är av dom som inte har råd att ha en åkhoj och en showhoj, för dom bygger funktionellt och bekvämt.
Sen att dom kanske får repor och stenskott under sin livstid är bara att betrakta som normalt brukande.
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Är hojarna som visas samma hojar som de som byggdes i tv? Oftast brukar de ju auktioneras ut eller liknande. Tänkte att det kanske var "replicor"?
 

Daniel S

'Captain Slow'
Gick med
10 May 2006
Ort
Hillerstorp
Hoj
ZX6R fighter
EDIT: Inget ont om din resa och att du åkte dit skulle välja OCC framför dom flesta sevärdheter också! Dock så tycker jag att dom inte bygger bågar utan mer leker med lego!
Håller med dig, det är ganska mycket legobyggande över det hela. Men även om man kan köpa in alla delar så gäller det ändå att ha lite känsla för vad som passar ihop. Detaljkvalitèn var det verkligen inte ngt fel på.

Är hojarna som visas samma hojar som de som byggdes i tv? Oftast brukar de ju auktioneras ut eller liknande. Tänkte att det kanske var "replicor"?


Tvivlar på att det var replicor. Har aldrig sett en OCC-båge auktioneras ut. Oftast bygger de väl byggarna åt ett företag eller en klubb/intresseförening elller liknande. Kan tro att det ingår i avtalen att man ska få ha bågarna i sitt showroom ett antal månader/år.
De har vad jag har förtstått en "vanlig" lina med hojar med som säljs rakt över disk.
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Håller med dig, det är ganska mycket legobyggande över det hela. Men även om man kan köpa in alla delar så gäller det ändå att ha lite känsla för vad som passar ihop. Detaljkvalitèn var det verkligen inte ngt fel på.




Tvivlar på att det var replicor. Har aldrig sett en OCC-båge auktioneras ut. Oftast bygger de väl byggarna åt ett företag eller en klubb/intresseförening elller liknande. Kan tro att det ingår i avtalen att man ska få ha bågarna i sitt showroom ett antal månader/år.
De har vad jag har förtstått en "vanlig" lina med hojar med som säljs rakt över disk.

Nja, tror till exempel brandmannahojen auktionerades ut..? Pengarna skulle gå till familjerna till de som dog 9/11 om jag inte minns helt tokigt...? Iom att mitt minne är i paritet med en guldfisk så är det iofs troligt att jag har helt fel:confused: . Mitt defekta minne säger även att det inte var den enda av dessa "specialhojar" som gick den vägen. Nåja, shitthesame, coola moppar i alla fall:yoparty
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Nja, tror till exempel brandmannahojen auktionerades ut..? Pengarna skulle gå till familjerna till de som dog 9/11 om jag inte minns helt tokigt...? Iom att mitt minne är i paritet med en guldfisk så är det iofs troligt att jag har helt fel:confused: . Mitt defekta minne säger även att det inte var den enda av dessa "specialhojar" som gick den vägen. Nåja, shitthesame, coola moppar i alla fall:yoparty

Jo, en del av hojjarna har auktionerats ut. Kommer inte ihåg hur det var med brandmanshojjen men vet att Senior har varit med och bjudit på några hojjar.

/R
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top