Honda GB500 TT goes medieval

conkers

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2010
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona 955i Centennial Edition 2002. Norton Commando '69 Cafe
Ser ok ut med portningen, men försök att öppna lite på bredden bredvid styrningsbossen... samt att sänka utsidan av bojen så mycket som du vågar för att få bättre bottendrag i motorn.
Svårt att förklara i ord... men du vill att gaserna träffar ventiltallriken så nära 90 grader som det går..!

Sen fräsa säterna med MIRA eller liknande 3 vinklad fräs, 60-45-15 eller radie + 2 vinklar 45-15... den sista vinkel beror mest på hur förbränningsrum ser ut... men det där med inledningsvinkeln är viktigt, så slipa inte helavägen ut till 45 graders delen.
Max 1,5mm bredd på säten, 1mm om du vill har max power och inte rädd för försämrat värmeöverföring... störta delen av värme från ventilen transporteras bort igenom säten, men om man har nya fina ventilstyrningar och tait tolerans... och om du är ut efter MAX prestanda... har så smal sätesbredd du vågar... dock ej under 1mm insug, 1,5mm avgas och ser till att ventilsäten (45 graders delen) ligger längst UT på ventilen och inte i mitten eller insidan... Du är ut efter så stort effektiv ventilarea som möjligt.

Hoppas att bilden hjälper att förklarar vad jag menar.... du kan se sätesposition på ventilen där jag har slipat med fin fin kornigt pasta.

Fråga gärna om du vill har ett mer utförligt beskrivning, eller ursäkta mig om du kan allt detta redan!

(Har nämligen portade toppar i över 25 år nu, isåfall du undrar vem jag tror jag är... så att säga!)

Eller om du vill, så bjuda jag på en portning, eftersom jag gilla din stil och mål.... det är bara att skicka ner toppen till mig så fixar jag detta..

Om du VILL hellre gör det själv, fråga bara på.....

Tel nr och email finns på websidan.

Mike Billett.

head_lanica8v.jpg


www.racing-green.com
 
Last edited:

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Oj, det var en rejäl avhandling, dessutom från en som uppenbarligen vet vad det handlar om. Tackar för all imput!

Insugskanalerna breddar redan ut 3-4mm från trängsta stället strax innanför insugsgummit. Kan detta vara lagom (ventilen är 36mm)? Jag hade gärna tagit ett par mm till i detta trängsta stället, men det begränsas av insugsgummit, och det kan jag nog inte ta så mycket mer på. Egentligen borde jag tillverka ett nytt insugsrör, men det kanske får vänta lite. Förstår inte riktigt vad du menar med bojen, jag får nog slå dig en signal och diskutera lite.

Trevinklars fräsning med Mira hade jag också planerat, så det var bra med lite tips även på den fronten.

Det var ett synnerligen generöst erbjudande ang portningen, men det är kul att försöka själv, dock så slår jag som sagt dig nog en signal.

Började ge mig på avgaskanalerna också, men då kung Bore åter kopplade greppet om vårt arma utkylda land blev genast temperaturen i källaren där jag huserar snuskigt låg. Därför har det inte hänt så mycket på trimfronten sista två veckorna. Men till nästa helg ser det ut att vankas plusgrader...
 
Last edited:

conkers

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2010
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona 955i Centennial Edition 2002. Norton Commando '69 Cafe
Det är bara att ringa... kan var svårt att svara ibland, men om du kommer till telesvar, tala in eller skicka sms, så ringer jag upp dig.

Mike
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
I tröstlös väntan på blåsippor, sopade gator och motorljud från frisjungande högkompade enstånkor; Här är ett litet vårtecken från en av landets enträgna vebotrimmare;

Har läst på så mycket jag hittat om portning av RFVC-toppar på nätet, och seriöst folk som tävlat med dessa och byggt många motorer säger alla lika dant. Man brukar vilja att avgaskanalerna flödar ca 80% av vad insugskanalerna gör, och på dessa toppar flödar avgaskanalerna så bra så det är på insuget man får lägga mest energi. Därför är det enda jag gjort på avgassidan att slipa kanalerna rena från gjutskägg, kanter och sedan polerat ytan. Så nu är nästa steg att montera ventilstyrningarna och sen skära sätena.

Svårt som fasen att fota kanaler, men här är några bilder på resultatet iaf.
 

Bifogat

  • IMG_0832.JPG
    IMG_0832.JPG
    76.3 KB · Visningar: 127
  • IMG_0834.JPG
    IMG_0834.JPG
    78.3 KB · Visningar: 120

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Fick mina ventilsäten skurna och de nya styrningarna brotschade för rätt spel mellan styrning och ventilskaft. När jag sedan skulle slipa in ventilerna så tyckte jag tyvärr inte att det blev helt hundra vad gäller centreringen av ventilerna i sätet, och han som utförde arbetet hade ovanan att åka på semester innan jag han reklamera...
Hoppas det blir åtgärdat i veckan.

För er som tycker det är mycket snack och lite verkstad i denna tråd kan jag bara bekräfta - i avsaknad av verkstad har jag hittills huserat i källaren med mina små övningar, men snart är det slut med det. Är just nu i full färd med att bygga 75kvm verkstad, och för att ha något grafiskt att bjuda på bifogar jag en bild på formning av plattan till som jag knåpat ihop i helgen.

Åh så mysigt det är med vår!
 

Bifogat

  • IMGP3411.JPG
    IMGP3411.JPG
    193 KB · Visningar: 145

kinotho

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Stockholm
Hoj
CB750
Fick mina ventilsäten skurna och de nya styrningarna brotschade för rätt spel mellan styrning och ventilskaft. När jag sedan skulle slipa in ventilerna så tyckte jag tyvärr inte att det blev helt hundra vad gäller centreringen av ventilerna i sätet, och han som utförde arbetet hade ovanan att åka på semester innan jag han reklamera...
Hoppas det blir åtgärdat i veckan.

För er som tycker det är mycket snack och lite verkstad i denna tråd kan jag bara bekräfta - i avsaknad av verkstad har jag hittills huserat i källaren med mina små övningar, men snart är det slut med det. Är just nu i full färd med att bygga 75kvm verkstad, och för att ha något grafiskt att bjuda på bifogar jag en bild på formning av plattan till som jag knåpat ihop i helgen.

Åh så mysigt det är med vår!

Tja torch, hur gick det med bygget av hojen? Vore kul med en uppdatering :)
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Oj, vilken trådlyftning! Hur ska jag snacka mig ur det här...:va

Korta versionen är att jag har kvar hojen iallafall, och även om den tillfälligt lämnats avställd och utan att ha ägnats någon uppmärksamhet sista åren så har ambitionen varit att bygga vidare när den tiden kommer. Det är ju en samlarhoj som inte ätit gräs där den stått om man så säger. Caferäsersegmentet har ju under tiden formligen exploderat, om nu det gått någon förbi...

Tja, det tog väl lite stopp ungefär där så att säga. Hus och garagebygge tog allt fokus och fritid, och samtidigt blev jag med motard våren 2012. . Timing? Vad är det?

En SXV550 där man på tjälskadade små 70-vägar kunde fokusera aningens mer på körning, och lite mindre på att hålla sig kvar på hojen. En helt sanslöst sjuk maskin! Hösten 2012 kom första grabben, och 2016 två(2) grabbar till... hoppsan!

Sedan dess har hojkörandet och hojmekandet praktiserats sparsamt och högtst sporadiskt.

Men tackar som frågar!


Ett tips till YARIKA är väl att fundera ordentligt på vad du egentligen vill ha ut av byggandet/körandet. Ta det lite i taget och lite beroende på vad du tänkt basera bygget på kan det ju vara bra att bygga så det går att återställa.

Men vem kan motstå en ettrig, nervös och odriftsäker retroräser...?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top