Honda GB500 TT goes medieval

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Idag kunde jag hämta tanken från plåttrollkarlen. Ett friskt lager klarlack och de små bucklorna är så gott som bortmasserade. Den lilla puttsbögen inom mig riktigt mös när jag fick skåda det svarta underverket i det tunna fina skymningsljuset.

Monterade på den i kväll, så nu kan man snart ta premiärturen för säsongen, är otäckt sugen!
 

Bifogat

  • tank.jpg
    tank.jpg
    120 KB · Visningar: 251

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Idag kunde jag hämta tanken från plåttrollkarlen. Ett friskt lager klarlack och de små bucklorna är så gott som bortmasserade. Den lilla puttsbögen inom mig riktigt mös när jag fick skåda det svarta underverket i det tunna fina skymningsljuset.

Monterade på den i kväll, så nu kan man snart ta premiärturen för säsongen, är otäckt sugen!

Sweet :tummenupp
 

kjell52

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Ort
Kungälv
Hoj
1990, Honda GB 500
Idag kunde jag hämta tanken från plåttrollkarlen. Ett friskt lager klarlack och de små bucklorna är så gott som bortmasserade. Den lilla puttsbögen inom mig riktigt mös när jag fick skåda det svarta underverket i det tunna fina skymningsljuset.

Monterade på den i kväll, så nu kan man snart ta premiärturen för säsongen, är otäckt sugen!


Hej, ny på denna tråd.

Intressant tråd med en snygg maskin, hur gick det med din premiärtur - hoppas du kom i mål.

Återkom gärna med mer information

KM
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Hej, ny på denna tråd.

Intressant tråd med en snygg maskin, hur gick det med din premiärtur - hoppas du kom i mål.

Återkom gärna med mer information

KM
Tackar!
Det har inte blivit någon premiär än, kung Bore slåss fortfarande mot Flora för att fördröja våren, och den kommande helgen ser inte varmare ut. Brr!

De delar jag beställt kom i förra veckan. Tyvärr så har kammen till växleltrumman utgått ur Hondas sortiment. Bah! Kanske är en bättre begagnad på spåren dock.

Har istället för att åka omkring och fångasat därför ägnat mig åt spånskärande innomhusaktivteter vid fars svarv. Svänghjulet lättat från 2352 g till 1882g, precis som doktorn ordinerat.

På bilden lättat vs original XL.
Bör borga för goda wheelieförutsättningar men ändå vara kör- och kickbart.
 
Last edited:

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Hm, var tog bilden vägen?
Här kommer den iaf:
 

Bifogat

  • DSC00307.JPG
    DSC00307.JPG
    173 KB · Visningar: 238

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Tja, har fått tag i bitarna jag saknade, och bottendelen är ihopskruvad och växellådan verkar fungera. Tyvärr kommer det ett konstigt missljud från balansaxeln. Det är inte lagren (alla är bytta, och det är inge skit i) men när vevaxeln och balansaxeln roteras hör man ett litet klonk på samma ställe varje varv.:huvet

Det måste komma från kuggtransmissionen mellan vev och balansaxel, men jag kan inte se något onormalt slitage på kuggarna, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.:va

På andra modeller av denna motorn sitter det ett förspänningsdrev på balansaxeln så att den inte ska klappra i kugglappet...

... men, på XR-motorn saknas detta förspänninsdrev. Kan det vara så att man har något slags offset på kuggarna istället för att åsdadkomma samma sak och det är detta missljud jag hör?

Nån guru där ute som kan hjälpa till?

Svårt att göra filmklipp på missljud men, här är iaf några klipp;

[YOUTUBE-ID]http://www.youtube.com/watch?v=eMgECWaY8sI[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]http://www.youtube.com/watch?v=XG1Etb_vYOI[/YOUTUBE-ID]

Vet inte om klippen ovan funkar, men här är externa länkar:
http://www.youtube.com/watch?v=eMgECWaY8sI
http://www.youtube.com/watch?v=XG1Etb_vYOI

Har bara hunnit köra en sväng i sommar, mest vart skitväder och annat att göra, men i morrn bär det av till Gotland och Lelleträff, så då blir det nog några mil.
 
Last edited:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tråkigt med "klonket".

Hur går motorn annars med högkomparen, 654cc, tm-42 och trimkammen?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har lyssnat på oväsendet i veven:näsblod

Jag råkade ut för exakt samma problem på min xr650.
Såg inga skader på dreven vid montering ,,men lät sådär vid hopmonterat. Ytters svårt att se skadan monterat (omöjligt)

Jag misstänkte genast vad problemet var så jag rev isär skiten igen.
Det var en aningen klämskada rakt från sidan på drevet som sitter pressat på vevskinkan.

När jag bråkade loss detta drev från skinkan skade jag drevet näst intill osynligt när jag slog in bräckjärn för löstagningen.
Jag slipade bara till drevkuggen så inget matrial jäste ut så att säga. Bättre slipa för djupt än för lite .
Sedan var det tyst.

Om du varit lös med detta drev har det förmodligen skadats så ta isär och slipa skadan noga eller byt ut dreven.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Tråkigt med "klonket".

Hur går motorn annars med högkomparen, 654cc, tm-42 och trimkammen?

Sitter bara en 101mm 11.5:1 wiseco kolv nu i "originalmotorn" som sitter i hojjen, dvs 601cc, std kam och orörd xr-topp, hsr42 och trimrör. Jodå, hon går rätt så fint, går ju gasa upp henne på 1an iaf. Gick ju knappast när den var original.


Jag har lyssnat på oväsendet i veven:näsblod

Jag råkade ut för exakt samma problem på min xr650.
Såg inga skader på dreven vid montering ,,men lät sådär vid hopmonterat. Ytters svårt att se skadan monterat (omöjligt)

Jag misstänkte genast vad problemet var så jag rev isär skiten igen.
Det var en aningen klämskada rakt från sidan på drevet som sitter pressat på vevskinkan.

När jag bråkade loss detta drev från skinkan skade jag drevet näst intill osynligt när jag slog in bräckjärn för löstagningen.
Jag slipade bara till drevkuggen så inget matrial jäste ut så att säga. Bättre slipa för djupt än för lite .
Sedan var det tyst.

Om du varit lös med detta drev har det förmodligen skadats så ta isär och slipa skadan noga eller byt ut dreven.

Tack för tipset. Det är väl bara att bita i det sura och klyva den igen då. Förmodligen är det som du säger, en skada på drevet. Lämnade bort veven för montering av carrillon samt uppriktning, men han som gjorde det sa iaf innan att drevet inte behövdes ta bort. Vet inte om han gjorde det ändå, svårt att tro att det är någon gammal skada.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
På plats med en uppdatering:

En kväll i somras, när jag kände mig extra modig och motivationen kröp på gjorde jag slag i saken att dela på motorn igen. Gick ju faktiskt extremt smidigt, när inga styrstift korroderat fast och packningar som torkat in. Kunde se några mycket små märken på balansaxeldrevet, förmodligen har det uppstått då den legat och skrotat omkring löst i den låda som jag köpte grejerna i. Putsade till dessa, skruvade ihop, lyssnade, lite bättre, märket upp var på varvet oljudet var, isär igen, putsa lite. Efter lite envishet hörde jag inte längre något oljud när fyra skruvar mellan motorhalvorna dragits, så glad i hågen pillade jag dit resterande femtielva skruvar, och momentdrog dessa i två steg i kryssordning. Snurrade på motorn, och vad är det jag hör? Ett litet oljud är kvar, men efter som jag vet att det är så extremt små kantstötningar som gör det så struntar jag i det. Det lilla sliter till sig, dessutom fungerar ju hela vevhuset som en resonanslådan som förstärker minsta lilla.
 

Bifogat

  • drev.jpg
    drev.jpg
    235.7 KB · Visningar: 215

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
En annan aktivitet jag ägnat sommaren till var preppa oljepumpen. Den såg fin ut inuti, så jag tillämpade ett gammalt småländskt snålförbättringsknep: Genom att försiktigt putsa av flänsarna på oljepumpen mot en plan yta med fint sandpapper på, samtidigt som man regelbundet kontrollmäter tills man har minimalt spel kvar mellan rotor och vägg i oljepumpen minimerar man det interna läckaget i pumpen. Detta gjorde jag bara på trycksidan. Sugpumpen fick va som den var. När detta var gjort skulle jag provmontera transmissionskåpan.

Elvete! Den passar inte över oljepumpen, som verkar vara för bred!:huvet

Det visade sig att den pumpen jag fick med i skrotlådan kom från en annan motor, en SLR650. Senare 650-maskiner har tydligen en större pump (bredare rotorer), vilket ju är jättebra, men endast transkåpa från dessa motorer passar, och de har inget hål för kickaxel då det endast är elstart på dessa.

Typiskt!

Tog några mått och det verkade dock som om transkåpan gick att modifiera så att den nya pumpen fick plats. Lånade en Granlundsfräs på jobbet som centrerade i hålet för oljekanalen och försänkte detta i pelarborren till samma mått som i transkåpan utan kickstart. Fick även fräsa av en av förstärkningsribborna som annars skulle ta i pumpen.

Sen var det spännande momentet inne. På med transkåpan och snurra för att se om drevet till oljepumpen eller oljeledningen som går mellan drev och transkåpa.... det gick fritt! :tummenupp
 

Bifogat

  • IMGP3346.jpg
    IMGP3346.jpg
    114.5 KB · Visningar: 176
  • IMGP3347.jpg
    IMGP3347.jpg
    86.1 KB · Visningar: 161
  • IMGP3348.jpg
    IMGP3348.jpg
    77.7 KB · Visningar: 154
  • IMGP3349.jpg
    IMGP3349.jpg
    228.1 KB · Visningar: 169

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Efter som gängor i aluminium i allmänhet, och i dessa cylindrar i synnerhet, tenderar att ge med sig efter lite skruvande fram och tillbaka, var det lika bra att sätta sprätt på lite gängapåburk,
(pinnskruvar är ju inte aktuellt, då går det inte plocka av toppen med motorn kvar i ramen).

Samtliga gängor i cylindern har nu recoil insatsgängor modell extra långa, och satta så djupt som möjligt. Det är lite tight på sina ställen, denna gänga hade redan fått insats sedan tidigare. Undra hur jänkarna gör när de fodrar om dessa cylindrar för 105mm kolvar och 700cc+...
 

Bifogat

  • IMGP3371.jpg
    IMGP3371.jpg
    204.4 KB · Visningar: 155

Ville666

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2009
Ort
Grödinge
Hoj
1982 Martin CBX
Hej

Sitter själv med en GB 500 som jag funderar på att sätta lite mer snurr på och jag följer din resa med intresse.

Låter som om det blev lite mer än vad du hade planerat för från start men resultatet ser ut att bli en höjdare!

Skulle vara förbaskat kul att få se ett bänkkörningsreultat på den motorn när den är klar...........

/ Ville
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Hej

Sitter själv med en GB 500 som jag funderar på att sätta lite mer snurr på och jag följer din resa med intresse.

Låter som om det blev lite mer än vad du hade planerat för från start men resultatet ser ut att bli en höjdare!

Skulle vara förbaskat kul att få se ett bänkkörningsreultat på den motorn när den är klar...........

/ Ville

Ja, lite mer tenderar det ju alltid att bli. Doktorn har sagt att jag har lite svårt för det där med lagom...

Motorbyte blir inte förens i vinter. Har en husrenovering som stjäl allt för mycket tid just nu...

Ägnade dock lite uppmärksamhet åt avgassystemet tidigare i sommar. Sedan jag monterade den nya dämparen har systemet så att säga kallat på lite väl mycket uppmärksamhet, milt talat.

Gjorde först ett försök med bara en insats, och även om den visst sänkte ljudet (nästan till acceptabel nivå) så tyckte jag inte om ljudkarrktären. Det dova goa rappa ljudet försvann, och ett tydligt "fluffigare" ljud pös ut ur rykröret... blä.

Men så en dag på min vandring genom en affär av karraktären "allsköns gammal bröte i varierande lådor", endast letandes efter något bra att ha, fick jag syn på en tingest vars ändamål direkt var givet!
 

Bifogat

  • IMGP3355.jpg
    IMGP3355.jpg
    226.5 KB · Visningar: 192

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Efter att ha kört näsan in i en Arrowsdämpare till en motard jag har liggandes och synat den och konstaterat att den konade in mot utloppet, var planen som följer.

Dissekera ljuddämparen, slitsa upp det perforerade röret och göra det koniskt, och avsluta med tingesten jag hittade.

Kan förövrigt rekommendera secondhand/antikaffärer när det gäller att hitta roliga prylar att bygga bla avgassystem av, rostfria konor ect finns i drivor och kostar nästan gratis!

Förvänta var höga på att denna modifiering tillsammans med en ompackning skulle resultera i en lagom ljudlig ljuddämpare med det rätta dova ljudet!


Så här blev alltså innanmätet, som en riktig Kalle-Ankabössa:
 

Bifogat

  • IMGP3356.jpg
    IMGP3356.jpg
    230.2 KB · Visningar: 183

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
... och nog va ljudet rätt, men ändå alldeles för hög. Så när det började nalkas besiktning så fick jag åter snickra till en liten insats. Även om ljudnivån nu blev acceptabel blir ljudkarraktären återigen mer åt det fluffiga hållet.:va

Dessutom påverkade insatsen motorgången, främst på övergången mellan låg och högfart så en ombestyckning skulle behövas.

Någon som har en ide om hur man får till ett dovt ljud utan inslag av fluff-fluff, med en lagom ljudnivå så jag slipper komma på obestånd med omgivningen?

(Nej, det är ingen visp jag har stoppat in)
 

Bifogat

  • avgas4.jpg
    avgas4.jpg
    134.7 KB · Visningar: 155

Ville666

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2009
Ort
Grödinge
Hoj
1982 Martin CBX
En fråga......

Jag har en avdragen bult i cylindern och blev lite sugen på att prova din "syra metod".

Hur tätade du mellan ölburken och godset?

Man vill ju inte ha ett syra läckage..........

/ Ville
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
En fråga......

Jag har en avdragen bult i cylindern och blev lite sugen på att prova din "syra metod".

Hur tätade du mellan ölburken och godset?

Man vill ju inte ha ett syra läckage..........

/ Ville

Det går finfint med epoxi! Iaf med den koncentrationen jag använde.
Testa på något annat först så du ser hur det reagerar för att vara säker.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
I takt med att solens bana börjat vända så smått har det nu börjat rycka i trimtarmen igen, och husrenoveringen har fått stå tillbaka ett par dagar.

Då det "enda" som återstår är att bygga klart toppen var det dags att börja förgripa sig på denna intet ont anande aluminiumklump. Detta blir min första portning, och således ingen allvarlig sådan, utan i princip bara jämna till kanalerna, och spetsa till ryggen vid ventilstyrningarna.
Kritik välkomnas!

Sån tur att man hade förberett med införskaffandet av ett för ändamålet lämpligt flexibelt trollspö i form av en dremel med flexwire + lämpliga roterande instrument därtill. Nu var det bara att börja läsa rätt besvärjelser för att blidka fartgudarna och få deras välsignelse, Apex, Amen!

Insuget så gott som klart, men osäker på förgasargummit. Det är nämligen väldigt trångt på ett ställe, och jag vet inte hur mycket jag vågar slipa upp det, det var dessutom svindyrt. Nåja, får väl bygga ett i alu om det bestämmer sig för att skaka sönder.
 

Bifogat

  • IMGP3392.jpg
    IMGP3392.jpg
    185.9 KB · Visningar: 117
  • IMGP3398.jpg
    IMGP3398.jpg
    197.8 KB · Visningar: 119
  • IMGP3399.jpg
    IMGP3399.jpg
    126.8 KB · Visningar: 117
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top