Honda GB500 TT goes medieval

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Självdistans? Ironi? Denna GB kommer att bli dubbelt så snabb som värsta turbobusan!

Fick hjärnsläpp häromdan, så jag ringde polaren och försatte honom i samma stadium. Sen åkte vi till Tjockhult och handlade prylar som vi tyckte oss behöva. Jag fick en låda med snuskigt skitiga XR-delar, och han dito till sin Skramlaha XT. Fifan, skitiga är bara förnamnet, tur att det var rea iaf.

Väl hemma grovsanerade jag mina nyförvärvade likdelar, tittade i almanackan och konstaterade att våren är redan här, och sommaren skrämmande nära. Ändå låter GBn fortfarande som en skadeskjuten Briggs&Stratton på gashäng. Stackarn. Detta måste åtgärdas, på något sätt, men hur? Likdelarna åkte ner i frys… ähum, plastbacken igen, och min hjärncell började diskutera med sig själv om hur ett under skulle uträttas.

Så under ett krampaktigt dampanfall i onsdagskväll så gav förnuftet vika, GBn åkte upp på lyften. Nu fanns det ingen återvändo. Oskulden på den oskruvade originalmotorn togs med skakiga händer, men jag var fast besluten; 600cc cylinder och högkompskolv skulle monteras på originalmotorn. Kunde ju inte åka original hela sommaren, man har ju sina principer.
Nu står hon i källaren, i bara cylinderfotslästen, och nysprayad 600cc cylinder på tork. I morgon ska skitigt XR-topp får smaka på maskindiskmedel och få nya pinnbultar på avgassidan, om jag bara kan lura ur de gamla, och sedan ska kolvringsgapet filas in.

Som grädde på moset låg det en Mikuni HSR42a med ställbart huvudmunstycke på trappen när jag kom hem från jobbet i eftermiddags. Mysigt, mekmotivationen sprudlar! Va länge sen man kände sådan eufori.

Undrar bara hur jag ska lura ur luftburken ur ramen för att ge plats åt nya gasaren, utan att skruva ner hela cykeln. Får se hur lång jag kommer i helgen.

To be continued…
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag följer med spänning utvecklingen av det här projektet!
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Går sakta framåt. Fick riva halva cykeln för att få ur luftburken, och det var ett måste om jag skulle kunna få dit HSR42an. Förs ner med svingen i framkant, ut med oljetank, bort med batterihållare, ner runt och upp och ner och sen ut med luftburken. Phew :gnissla


Vägde kolvarna idag, (kompletta med bult, ringar och clips)
standard GB500-kolv (92mm)= 565 g
standard XL600-kolv (100mm)=640 g
standard XR600-kolv (97mm)=565 g
Wiseco 601cc-kolv (101mm) =615 g

Ingen precisionsvåg, men duger för att få lite jämförande siffror.

Hur funkar det med balansen i en stånka?

Kollar man på reservdelsnumren så har XL600R med 75mm i slag och 640g kolv samma balansvikt som XR600 med 80 mm i slag och 565g kolv.
Vet inte om det skiljer något jämfört GB500/XBR500-motorn rent balansviktsmässigt, då dessa har ett annorlunda arrangemang på förspänningsdrevet på balansaxeln än XR/XL och sådeles ett annat artikelnummer...

Wiseco-kolvbulten är inte konisk (som original-bultarna är) däremot kortare och lite lättare, så där kan man nog ta några gram. Måste ju banta 50 g totalt för att komma ner till originalvikten (vilket kanske är lite väl optimistiskt), men var kan och vågar man börja ta material på kolven?:va

Kolvtoppstjockleken är 6mm
Tips?

PS. Detta är ju alltså bara en mild modifiering av originalmotorn upp till 600cc med lite högre komp. Resten i motorn kommer att vara original (sånär som på topp från en 600 för att inte komma för högt i komp) Ska ju sedan bygga en "fullblodsmotor" nästa vinter, så det får bara bli lite lagom overkill nu till att börja med DS.
 

Bifogat

  • bigbore.jpg
    bigbore.jpg
    45.3 KB · Visningar: 146
  • wiseco101-1.jpg
    wiseco101-1.jpg
    52.6 KB · Visningar: 143
  • wiseco101-2.jpg
    wiseco101-2.jpg
    51.3 KB · Visningar: 144

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Svårt att beskriva hur man ska lätta... Kör med sunt förnuft .. Endast 6mm tak på den? jag har för mig att den jag slipade i var minst 8mm i domen. Men det var en 11-1 kg Vad är detta Ingen dome? Jag brukar slipa ur i mitten av taket där domen är som tjockast (pass upp för ventilfickornas djup ,,Undvik slipa där under. Jag slipar också under kolvbulten mot taket sett,,,gör liksom en grotta in under kolvbulten där. Och slipar av alla hörn på kolvbultsförstärkningen Vässar även alla kolvkjols slut ,,dom platta ytorna. Går utmärkt att kona dom en hel del uppot taket iv såklart då. Endast under en sträcka på ca 10mm uppot!!
Kolvbulten svrvar jag ur konist som org kolvbulten och det får man lös ca 4 gram på.

Nu blir ju mina kolvar offtast bet lättare pga att ventilfickorna tas ner ca 2 mm extra. Jag brukar ju nämmligen både sopa i 11-1 kolv just pga den lättare vikten gentimot 12-1 kolv. men planar då istället 1mm på toppen. Först ställer jag in squshmåttet till ca 0,9mm-1mm sedan plana toppen till det komp-f man vill ha. Ej under 12-1 finns i min bok på 4 ventilad motor.

Bara som tipps....Je kolvar är lite lättare . En Je är lika lätt som org kolv xr650 (100mm). trotts 11-1:banana Och billigare än wisse på samma firma,,I sverige 1900kr resp 2300kr
 

Bifogat

  • 2wiseco.jpg
    2wiseco.jpg
    9.3 KB · Visningar: 1,550

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Tackar för tipsen Boost3!

Fick hjälp av min personliga assistent (molto grazie, Ola) med att svarva ur kolvbulten och fräsa av sidorna på kolven. Wisecon är rätt så köttig om man jämför med "riktiga" fina kolvar. Sen slipade jag fram radier kring underkant av kolvbultsinfästningen och tog lite på insida nerkant av kolvskirten. Tjock både här och där är den, i nästa bygge blir det nog som du säger Boost3 en JE istället.

Summa summarum:
Kolvbult, -22 g
Kolv, -35 g.
Komplett alltså från 615 till 558 g, dvs 4g mindre än originalet.:tummenupp

Finns ju mer att ta, har inte tagit något i kolvtoppstaket, men det duger till denna motor, så jag nöjer mig så.

Klämspalten blir 1 mm, vilket ger komp. förhållandet 11.2:1. (använder xr-topp som är lite trängre än xl-ens, så det verkar ju stämma med vad Wiseco specat)

Nu har jag inte ro att sitta här och ordbajsa längre; uppstart nalkas i eftermiddag.

Mot verktygen!:gnissla
 

Bifogat

  • lättad kolv.jpg
    lättad kolv.jpg
    72.6 KB · Visningar: 193
  • lättad kolvbult.jpg
    lättad kolvbult.jpg
    82 KB · Visningar: 164
  • montering cylinder.jpg
    montering cylinder.jpg
    130.1 KB · Visningar: 169

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
På plats med en lite uppdatering.

Vilken skillnad!
Har inte helt sorterat ut förgasaren än, labbat lite med olika lågfart (17.5-25, bäst med 22.5 tror jag) men ska bygga om grenröret så att det passar mot den nya 2" dämparen innan jag fortsätter. Måste även byta kopplingsfjädrar, (om koppligen har klarat sig/ inte är helt slut) för när man krämar på på 5an i 130 så bara slirar det. Blir betydligt bättre med varm motor (olja), men är väl ändå på gränsen...

Ett insugsgummi från en dominator passade ypperligt på HSR42an.
Bild på det geniala justerbara huvudmunstycket:
 

Bifogat

  • IMGP3174.jpg
    IMGP3174.jpg
    224.3 KB · Visningar: 209

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Däcken måste också bytas, vad rekommenderas för sportigt alternativ till en sån här maskin?

Dim 90/90-18 resp 110/90-18 är ju lite udda och finns inte i alla däcksmodeller.

Har tittat lite på Avon Roadrider, är det kletigt eller bara för gubbåka?

Diskretion är en dygd (bild). Borde slinka igenom SPB va?:rolleyes:
 

Bifogat

  • 601cc.jpg
    601cc.jpg
    83.2 KB · Visningar: 221

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ställbart huvudmunstycke, helt underbart!:tummenupp Får vi höra något ljudklipp från besten kanske?:D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Däcken måste också bytas, vad rekommenderas för sportigt alternativ till en sån här maskin?

Dim 90/90-18 resp 110/90-18 är ju lite udda och finns inte i alla däcksmodeller.

Har tittat lite på Avon Roadrider, är det kletigt eller bara för gubbåka?

Diskretion är en dygd (bild). Borde slinka igenom SPB va?:rolleyes:
Till gammelhojjar rekomenderar jag Metzler lazertech rakt av.
Funkar utmärkt till alla jag provat på.
Hyfsat grepp, släpper förutsägbart, håller länge.
Tjöp!
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Ljudklipp kanske man kan ordna, men måste få dit nya dämparn först. Original dämpare utan insats låter bara burkigt och fult. Frågan är vad man spelar in med...mobilen tror jag icke göre sig besvär.

Har Metzler Laser ME33 fram nu, och det bromsar man ju så det kasar om man vill... förmodligen gammalt och hårt.
Bak sitter ME99a, och samma sak med åldern där antar jag.

Fått tips om att Bridgestone BT45 ska va "the shit" till denna hoj.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Underbar tråd, underbar motorcykel.
Va fick du betala för Förasaren om man får fråga. Vill ha en större till min SR och ställbart munstycke fick mig att :banana
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ljudklipp kanske man kan ordna, men måste få dit nya dämparn först. Original dämpare utan insats låter bara burkigt och fult. Frågan är vad man spelar in med...mobilen tror jag icke göre sig besvär.

Har Metzler Laser ME33 fram nu, och det bromsar man ju så det kasar om man vill... förmodligen gammalt och hårt.
Bak sitter ME99a, och samma sak med åldern där antar jag.

Fått tips om att Bridgestone BT45 ska va "the shit" till denna hoj.
BT45 är bra.
Akta dig för allt för sportiga gummiblandningar.
Styregenskaperna blir konstiga.
Sporttouringdäck FTW!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tackar för tipsen Boost3!



Summa summarum:
Kolvbult, -22 g
Kolv, -35 g.
Komplett alltså från 615 till 558 g, dvs 4g mindre än originalet.:tummenupp


Nu ska jag skrämmas .Du kommer få kolven genom tanken:Bugar:D

Urslipningen runt kolvbultsfästet avrundningen från fyrkantigt till runt ser våldsam ut!! Där tar jag ytterst lite...Största belastningen är vid vändläge/sträckning . Därav fetheten/4 kantigt just där på alla kolvar.

Kopplingen. Fjädrarna som sitter i xr650 borde passa? Om du vill ha mått på dessa så har jag lösa att mäta...Om så är fallet så köp gsx 750 fjädrar mod extra starka till den maskinen, dom är både hårdare och lite längre (än 650 fjädrarna). Du får visserligen 6 st men dom är snorbilliga. Då får du en koppling som håller för 120hk minst,, på helt org lammeller. Kopplingen blir inte ens trögtryck,,,:tummenupp

Skulle vara roligt om du bänkar den............
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Tackar för tipsen Boost3!



Summa summarum:
Kolvbult, -22 g
Kolv, -35 g.
Komplett alltså från 615 till 558 g, dvs 4g mindre än originalet.:tummenupp


Nu ska jag skrämmas .Du kommer få kolven genom tanken:Bugar:D

Urslipningen runt kolvbultsfästet avrundningen från fyrkantigt till runt ser våldsam ut!! Där tar jag ytterst lite...Största belastningen är vid vändläge/sträckning . Därav fetheten/4 kantigt just där på alla kolvar.

Kopplingen. Fjädrarna som sitter i xr650 borde passa? Om du vill ha mått på dessa så har jag lösa att mäta...Om så är fallet så köp gsx 750 fjädrar mod extra starka till den maskinen, dom är både hårdare och lite längre (än 650 fjädrarna). Du får visserligen 6 st men dom är snorbilliga. Då får du en koppling som håller för 120hk minst,, på helt org lammeller. Kopplingen blir inte ens trögtryck,,,:tummenupp

Skulle vara roligt om du bänkar den............

Hehe, säger du det Boost 3... har redan dragit henne till 8500 utan att få kolven genom tanken. Enligt min mening ingen fara, efter som jag har mer material kvar där jag har slipat än vad som finns där det är som smalast, (dvs på sidorna om bulten) samt inga som helst brottanvisningar. Den som lever får se. :rolleyes:

Tipset om förstärkta GSX750-fjädrar va bra! Är det ur-gixern du syftar på, eller nån speciell modell?

Nu åker iaf Barret kevlarkopplingen i, den inkluderar fjädrar som (bara?) var ca 6-7% starkare, men 1 mm kortare. Lägger i en bricka på 2 mm försäkerhets skull. Får se hur tungrott det blir, har inte lust att riva ner det igen.

Kevlarlammeller på plats:
(notera så bra varvtalspickuppen, den lilla svarta burken på utgående vevaxel, är på att plocka upp stålspånor)
 

Bifogat

  • barret.jpg
    barret.jpg
    145.4 KB · Visningar: 263

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hehe, säger du det Boost 3... har redan dragit henne till 8500 utan att få kolven genom tanken. Enligt min mening ingen fara, efter som jag har mer material kvar där jag har slipat än vad som finns där det är som smalast, (dvs på sidorna om bulten) samt inga som helst brottanvisningar. Den som lever får se. :rolleyes:

Tipset om förstärkta GSX750-fjädrar va bra! Är det ur-gixern du syftar på, eller nån speciell modell?

Nu åker iaf Barret kevlarkopplingen i, den inkluderar fjädrar som (bara?) var ca 6-7% starkare, men 1 mm kortare. Lägger i en bricka på 2 mm försäkerhets skull. Får se hur tungrott det blir, har inte lust att riva ner det igen.

Kevlarlammeller på plats:
(notera så bra varvtalspickuppen, den lilla svarta burken på utgående vevaxel, är på att plocka upp stålspånor)



Ja vi får se hur den håller.. ORG Wiseco och JE brukar spricka där helt oslipade i sos roadracing . Men dom varvar hela tiden från 6000-9500v minst.

så du kan klara dig om du har tur:D

GSX rr maskinen ja extra hårda var det och jag har för mig att det var från en 87.88a. (passar säkert från 750-1000cc nyare också) Jag lyckades pressa i en bricka dessutom på ca 4mm innan dom bottnade. Fortfarande ej trög koppling.

Säg till om du vill ha dom fysiska måtten. Jag kan lova att du aldrig behöver byta lammeller mer.
Jag har 2 st till övers ,, Sätt dit mina 2 gsx fjädrar då blir det nog perfekt hårdhet vet jag. Gratis såklart
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Rallyfestken, jag köpte en bättre beg av Christer "Bra i gasen", du har tur om du hittar en bra beg HSR för 2000kr. Ställbart munstycke kostar ca 600kr, finns på ebay, men nu har även Christer sånna på lager (efter tips av mig...:tummenupp).

Koppling provkörd, nu biter det av bara f*n. Inte farligt tungt och fortfarande lättdoserad. Ligger faktiskt "på" mindre än originalkopplingen när man kopplar ur.

Finfint hojväder har det varit i helgen. Hardcore som man är har man mest legat i garaget och krälat; Grenrörsombygge stod på schemat. Nåja, lite sol har man väl fått iaf.

Det tyska grenröret fick smaka på vinkelslip och TIG. Var ju en groteskt 2½" anslutning som passade mot den dubbelkapslade originalljuddämparen från början. Efter mycket mickel är det nu 2", som passar mot den nya "högeffektiva" ljuddämparen. Tyckte det blev rätt snyggt.

Fick nästan hjärtflimmer när man sparkade igång halvblodet. Skönt ljud, men fan så högt. Precis som jag misstänkte, men tyvärr så passade inte DB-killern jag köpt, måste ha en med större dia. Knepigt mått på dämparen invändigt, 58mm, får väl tillverka något som passar.

Var ute och fulåkte lite, och visst gjorde "de nou saound siistem" skillnad. Trodde jag skulle tappa vrid på lägre varv pga att det är helt öppet, men å andra sidan är det iaf jämntjockt nu. Förut var det ju massa kammare och skit. Nu brötar hon iväg rätt gott! (Fast det går inte köra ifrån ljudet längre...)
 

Bifogat

  • avgas2.jpg
    avgas2.jpg
    120.6 KB · Visningar: 225
  • avgas1.jpg
    avgas1.jpg
    157.6 KB · Visningar: 246
  • avgas3.jpg
    avgas3.jpg
    100.4 KB · Visningar: 294

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Nya Bridgestone Battlax BT45or monterade, gick upp ett snäpp i bredd till 100/120, fick plats utan problem, men har knappt hunnit köra något på dem.

I går om nytt stort JR-sportluftfilter samt ett litet sött (men dyrt!) till vevhusventilationen. Är duktigt med plats för luftfilter nu utan originalbox i vägen, så det blev ett rejält som klarar 250hk, så nu finns det utvecklingspotential...

Nu återstår lite bestyckningsjobb för att få den att gå fint. Ska bli pissväder i morrn (typiskt när man ska vara ledig), så det kanske får vänta till helgen.
 

Bifogat

  • filter.jpg
    filter.jpg
    104.2 KB · Visningar: 164

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Det MC-poetiska språk torch guldkantar denna tråd med borde belönas med en nominering i kategorin nya media, sociala forum, bästa MC litteratur. Nu gäller det bara att hitta tävlingen!
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top