Vilken ZX9R motor passar i en ZX7R?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Det är så att min ZX7R har förmodligen krökta ventiler efter att kamkedjespännaren rasat. Jag ska riva ner toppen och ta en titt på hur ventilerna ser ut.

Detta har fått mig att titta på andra motorer. Jag har för längesedan hört att ZX9R motorn ska passa rakt av, och då vill jag minnas att det är 94-97 motorn som passar. Men den ska ju inte vara så bra, då den har problem med cylinderfodren osv vilket resulterar i förstörda topplockspackningar over and over again.

Min dröm hade varit att få dit en ZX9R 98 > motor, alltså 152 hästarn. Såvitt jag vet ska den vara mycket bättre än den äldre motorn... och mer effekt skadar aldrig.

Men nu till min fråga: Är det alltför mycket jobb att få en ZX9R motor att passa? Är det svårare att få ner den nyare ZX9R (94-97) maskinen än den äldre (94-97)?

Det är inget fel på 750:in heller, men jag har inte tittat vad ventilerna kostar men jag antar att jag får en beggad motor för reparationskostnaderna.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Vad jag vet så passar inte 98-> alls. Då får du bygga om en hel del, och frågan är om det är värt besväret gentemot en 94-97motor.

Rent effektmässigt är skillnaden marginell, 139 mot 144 hk, inget annat.

Det är inte så att du rasar en toppackning i veckan. I garaget hade vi en -94:a som toppackningen byttes vid 4000mil, sen gick den 4000 till utan problem fram till den såldes.
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Ponera nu att jag bestämmer mig för att jag bestämmer mig nu för att köpa en ZX9R motor 94-97.

Då behöver man utöver själva motorn:

Fuggar
Kabelhärva
Säkringsdosa
CDI

Vad mer?
 
Last edited:

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Ponera nu att jag bestämmer mig för att jag bestämmer mig nu för att köpa en ZX9R motor 94-97.

Då behöver man utöver själva motorn:

Fuggar
Kabelhärva
Säkringsdosa
CDI

Vad mer?

Avgassystemet bör man nog byata också.

Men om man byter motor så klarar inte hojen besiktningen va?
Går det att regga en hoj med större motor, eller är det dyrt och knepigt?

Ska själv åka och kolla på en gsxr 1000 motor till min 750 i helgen:tummenupp
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Det är inget fel på den gamla ZX9Bmotorn, tvärtom är den faktiskt bättre än den nya ZX9Cmotorn.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Avgassystemet bör man nog byata också.

Men om man byter motor så klarar inte hojen besiktningen va?
Går det att regga en hoj med större motor, eller är det dyrt och knepigt?

Ska själv åka och kolla på en gsxr 1000 motor till min 750 i helgen:tummenupp

Läst att original till ZX7R funkar bättre och får plats.
 

newbee

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Ort
HBG
Hoj
Något nytt på G
fixa ventilerna, sätt en 2mm cylfotspackning å turbo konvertera:-D då har du mos så det räcker.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
fixa ventilerna, sätt en 2mm cylfotspackning å turbo konvertera:-D då har du mos så det räcker.

Kompsänkningen är det minsta problemet.

Måste bygga grenrör, plenum osv. Sådana kunskaper har jag inte, och den effekten behöver jag heller inte. Dessutom så tror jag att den inte lär hålla så länge :)

Sugmotor is the way to go. Finns ju big bore kits till nian sen om jag tröttnat. 950 cc tror jag :) Kan tänka mig att folk plockar ut över 140 på hjulen med det kitet, och det räcker!
 

newbee

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Ort
HBG
Hoj
Något nytt på G
Kompsänkningen är det minsta problemet.

Måste bygga grenrör, plenum osv. Sådana kunskaper har jag inte, och den effekten behöver jag heller inte. Dessutom så tror jag att den inte lär hålla så länge :)

Sugmotor is the way to go. Finns ju big bore kits till nian sen om jag tröttnat. 950 cc tror jag :) Kan tänka mig att folk plockar ut över 140 på hjulen med det kitet, och det räcker!

Har för mig att jag har grenrör å ett icke så grymmt plenum liggandes, körde med min i 4 år utan större problem:)
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det är inget fel på den gamla ZX9Bmotorn, tvärtom är den faktiskt bättre än den nya ZX9Cmotorn.

Utan att vara näsvis undrar jag hur den är bättre? Jag har inte hört någon beskriva B-motorn som bättre än C-motorn. Jag har ägt en B och äger i dagsläget en E. Gjort många mil på bägge. Det enda jag kan komma på är att B-motorn är mindre rå i gången och att det är lättare att justera ventilerna på den.

Min rent subjektiva uppfattning är att C/E är bättre.

Enlighten me, please!
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Här har du ett ställe som säljer ett konverterings kit
nåt ja tänkte göra när ja hade Zx7an

http://www.brgracing.com/zx7-9.html

Jepp, den sidan har jag hittat :)

Det blir att riva ner maskinen och ta en titt på vad som är fel först. Är ventilerna krökta så blir det förmodligen en ZX9R motorn.

Dock hade jag gärna velat behålla originalmotorn, inget alls fel på den egentligen. Tycker om den råa gången, ljudet och effekten är tillräcklig. Dessutom är ju chassiet byggd för den här motorn, ZX9:ans motor väger ju lite mer. Fast å andra sidan plockar folk ut 130-140 på hjulen med helsystem ur ZX9R motorn, och vad kan man få ut ur en ZX7R med samma mods... typ 110 whp. Man lär ju känna skillnaden rakt fram iallafall.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Men hur blir det vid besiktningen när man har en annan motor i?
Kollar dom inte motornummret?

Eller kommer man igen om med en annan motor i?
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Ja det gör man så länge motorn är av samma storlek/effekt som orginalet, men inte med en 9a motor i7ans chassie då får han regga om den genom sfro :)

Äh, min motor har ju rasat så om jag byter motor till 750 så stämmer inte motornumret längre heller.

Och de märker det nog inte heller. Minns när jag var på besiktning och gubben hade provat min hoj, och bara... du den måste vara strypt va? Missade helt att den är reggad som 25 kilowattare. Sån bra koll har de :yoparty
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Äh, min motor har ju rasat så om jag byter motor till 750 så stämmer inte motornumret längre heller.

Och de märker det nog inte heller. Minns när jag var på besiktning och gubben hade provat min hoj, och bara... du den måste vara strypt va? Missade helt att den är reggad som 25 kilowattare. Sån bra koll har de :yoparty
Nej visst man kan göra så också, nu menade jag rent regelmässigt :)
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
jag har byggt en 7of9, jag använde 7:ans fuggar och system och 9:a cdi, det går att använda 7:as cdi men 9b motorn är väldigt kännslig för övervarv!
Den gick fetare med org. 7:a bestyckning:va det som är bra med denna konvertering är att motorerna är lädigt lika till utsende och det enda som skiljer är höjden på cylinderaden, motornumer börja dom inte registrera förens 00-01 så det behöver du inte bry dig om..
Finns en jävligt bra sida om just detta, http://www.webzxr.co.uk/ finns det mesta du behöver veta!!
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
jag har byggt en 7of9, jag använde 7:ans fuggar och system och 9:a cdi, det går att använda 7:as cdi men 9b motorn är väldigt kännslig för övervarv!
Den gick fetare med org. 7:a bestyckning:va det som är bra med denna konvertering är att motorerna är lädigt lika till utsende och det enda som skiljer är höjden på cylinderaden, motornumer börja dom inte registrera förens 00-01 så det behöver du inte bry dig om..
Finns en jävligt bra sida om just detta, http://www.webzxr.co.uk/ finns det mesta du behöver veta!!

Har också hört om folk som använt 7:ans fuggar. Ska ge lite mer på mellanregister, men fuggarna från nian ska ge mer toppeffekt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top