Länsförsäkringar.

snafets

Det tar sig
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
R1-05, Multistrada-07
Länsförsäkringar tar inte bankrascher:mad: .


Efter 3 månaders fighting med Länsförsäkringar ger jag upp. Kraschade på Knutstorp i somras, en SSEMSE körning, och har sedan dess försökt att få ut en reparation på Länsförsäkringar. Gick inte.

Nu blir det kraschkåpor och silvertejp. Ses till våren!!

Till er som tror att Länsförsäkringar tar bankörning med andra än SMC, glöm det (eller berätta om era erfarenheter.) :huvet

/Snafets
 

SanneJ

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Skurup
Hoj
ZX-636R ´04
Det finns vist ingen FS som täcker bankrascher längre om det inte är med SMC... Slutade förra året hos Folksam, när de ändrade på detta villkåret (och har nu LF till halva prämien:tummenupp)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Länsförsäkringar klarar även av att ge felaktig offert på hoj ("det står fel i bilregistret"), sen när dom i manuell granskning hittar felet kräva en på den högre avgiften, även för den vecka det tog för dom att upptäcka felet (då jag omedelbart hävde den och tog en annan försäkring). Ger inte mycket för dessa klåpare.

(ja, jag kan antagligen få rätt hos ko och andra men fan orka bråka för den hundralapp det gäller, men principen är jävligt b och visar lite deras inställning till kunden)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Trist att höra Stefan men det är nog lika bra att vänja sig. På banan får man ha banhoj eller kraschvänlig gathoj i fortsättningen. Men tänk såhär, en R1:a ska ha kraschkåpor, silvertejp och sned bakram. Så ser iallafall vår ut :D
 

always honda

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2008
Ort
klippan
Hoj
600rr, sp1
Har själv idag åter ringt LF för att få en stöldförsäkring på min nyinskaffade banhoj , det går inte att få ! Kollade om hemförsäkringen gällde, NIX ! Står låst (2 st ) i låst garage , e det något bolag som man kan få en stöldförsäkring hos under dessa förutsättningar ?
Positiva svar e ju inte fel o få...
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Tråkigt att höra men föga oväntat antar jag.
Det är bra du berättar vad som hänt så andra kan få veta o ta ställning.

Tyvärr verkar det vara rätt stor skillnad på att ringa o fråga innan något hänt och sen verkligen råka ut för en skada.

Har själv idag åter ringt LF för att få en stöldförsäkring på min nyinskaffade banhoj , det går inte att få ! Kollade om hemförsäkringen gällde, NIX ! Står låst (2 st ) i låst garage , e det något bolag som man kan få en stöldförsäkring hos under dessa förutsättningar ?
Positiva svar e ju inte fel o få...

Jag trodde det gick att få ifall hojen var "oregbar"?
 
Last edited:

Robz

Guest
Mycket, mycket tråkigt att höra...
Du är nog den första som hamnat i denna situation, och som Corben säger - tyvärr lite väntat förr eller senare.
Det som gnager mig nu är att jag år efter år ringt skadereglerare inom LF och efter en del diskussion fått klartecken som det sett ut för mig (kort sagt, ingen licens - alltså aldrig träning inför tävling samt ett Instruktörsskap, numer i SMC).

Till nästa år kommer jag att ha bytt till Folksam pga vissa väldigt fina förmåner vid SMC-körningar som Instruktör där...
Om Folksam med tydlighet deklarerar för mig att försäkringen endast gäller med SMC, och inte med SSEMSE längre - ja då lär jag tyvärr inte köra många pass bana med eget fokus nästa år :huvet

Kan du Stefan utveckla din historia lite?
Blev det någonsin tal om "tävling eller träning inför tävling" som det ju faktiskt fortfarande står i deras villkor?
Har du bytt skadereglerare/överklagat under denna tid?

Låter förbaskat surt och verkligen sista spiken i kistan, då detta kan bli prejudicerande framöver...
 

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
Har själv idag åter ringt LF för att få en stöldförsäkring på min nyinskaffade banhoj , det går inte att få ! Kollade om hemförsäkringen gällde, NIX ! Står låst (2 st ) i låst garage , e det något bolag som man kan få en stöldförsäkring hos under dessa förutsättningar ?
Positiva svar e ju inte fel o få...

Tråkigt det med.

Kör man cross finns det försäkring som gäller exempelvis för stöld och om man tappar av från släp vid färd osv... borde ju gå att få samma på RR hoj? Hör med racingforumet, det lär finnas...

Snafets: Bara ligg på och ge inte upp...
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Till nästa år kommer jag att ha bytt till Folksam pga vissa väldigt fina förmåner vid SMC-körningar som Instruktör där...
Om Folksam med tydlighet deklarerar för mig att försäkringen endast gäller med SMC, och inte med SSEMSE längre - ja då lär jag tyvärr inte köra många pass bana med eget fokus nästa år :huvet
Du får skaffa en risig banhoj att köra SSEmse körningar med, då slipper du fundera på så triviala saker som försäkringar.

P.S. Vi har en R1:a till salu D.S ;)
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Du får skaffa en risig banhoj att köra SSEmse körningar med, då slipper du fundera på så triviala saker som försäkringar.

P.S. Vi har en R1:a till salu D.S ;)

Risiga banhojar finns inte i Robz värld. Skaffar man en sån så ändrar man personlighet o börjar köra på folk... :D
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Då skall vi se om jag kommer ihåg det rätt nu.
De har som krav att det skall vara en trafiksäkerhetshöjande utbildning.
kan du visa det så skulle det vara ok enl de jag pratat med.

(lagom flummigt)
 

snafets

Det tar sig
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
R1-05, Multistrada-07
Mycket, mycket tråkigt att höra...

...

Kan du Stefan utveckla din historia lite?
Blev det någonsin tal om "tävling eller träning inför tävling" som det ju faktiskt fortfarande står i deras villkor?
Har du bytt skadereglerare/överklagat under denna tid?

Låter förbaskat surt och verkligen sista spiken i kistan, då detta kan bli prejudicerande framöver...


Så här har det gått till.

Först anmälde jag och fick jätte NEJ, detta var i början på juli. Då får man möjlighet att lämna in besvär, dvs komma med nya fakta samt hamnar hos den första utredarens chef. Efter lite telefonpåstötning tog han upp ärendet och sa nej med hänvisning att detta skedde på en tävlingsbana och där gäller inte försäkringen.
Då kopierade jag §1 på SSEMSE hemsida
” § 1. Mål och medel
Föreningens målsättning är att verka för säkrare framförande av motorcyklar på såväl bana som landsväg. Detta avser föreningen åstadkomma genom ofta återkommande tränings- och utbildningstillfällen i ”Broms- och kurvtagningsteknik”. Föreningen avser bedriva verksamheten på någon av Sveriges motorsportanläggningar med tonvikt på södra delarna av Sverige. Alla personer är välkomna som medlemmar. Föreningen skall även verka för anslutning till Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation, SMC. Dessutom anser föreningen att det är viktigt att stödja det arbete som SMC utför för vår sak.”

Detta bet inte, svaret förra veckan var: ”villkor EM 8 gällde för dig under den aktuella tiden, Punkt 322 a) ”Försäkringen gäller inte vid körning på tävlingsbana eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former om inte särskilt avtal träffats med oss. Enligt vår bedömning har inte sådant avtal träffats med oss.
Villkor EM 8 har from 2008-01-01 ersatts av vilkor EM 9 med tillägget att försäkringen kan gälla om det går att bevisa att skadan hänt under trafiksäkerhetsfrämjande former. ”

Där står vi nu och jag har lite slut på argument. Några idéer?

/Stefan
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
"Villkor EM 8 har from 2008-01-01 ersatts av vilkor EM 9 med tillägget att försäkringen kan gälla om det går att bevisa att skadan hänt under trafiksäkerhetsfrämjande former."
Bara te o skaka fram lite sådana bevis, snacka med nån på SSEMSE o fråga om de kan ringa LF o snacka lite?

För övrigt så är hela deras avtal fan utformat så de aldrig behöver betala ut nån ersättning typ.
"eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former" ..."Du kör ju sporthoj o vi tror att du tävlade med nån helt klart"... :gnissla
 

Robz

Guest
Så här har det gått till......
Detta bet inte, svaret förra veckan var: ”villkor EM 8 gällde för dig under den aktuella tiden, Punkt 322 a) ”Försäkringen gäller inte vid körning på tävlingsbana eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former om inte särskilt avtal träffats med oss. Enligt vår bedömning har inte sådant avtal träffats med oss.
Villkor EM 8 har from 2008-01-01 ersatts av vilkor EM 9 med tillägget att försäkringen kan gälla om det går att bevisa att skadan hänt under trafiksäkerhetsfrämjande former. ”
Där står vi nu och jag har lite slut på argument. Några idéer?
/Stefan

Jaa du - Själv hade jag ringt och tagit en diskussion med denne chef, efter att ha diskuterat hela ärendet med annan skadereglerare - gärna i ett annat län.
Tvärtom är det ju så att reglerna stramats upp nu mot tidigare!
Så om han hänvisar till EM8 bör det inte vara några som helst problem att med dubbel självrisk få ut ersättning:
http://www.freespeed.nu/SMC/TSLpåinhägnattävlingsområdeavSMC20040511.htm
Dubbel självrisk ÄR det som i de flesta fall tillämpats hittills med anmälda skador från SSEMSE-körningar.
Enligt EM8 har hittills mig veterligen alla fått ersättning, i de flesta fall då med dubbel självrisk.
Vidare så får du klargöra skillnaden mellan Vit grupp ("tävlingsliknande former") och den grupp du körde i som ju INTE är "tävlingsliknande former", eller hur!?! ....eller detta har ändrats på senare tid? :va

Fungerar inte detta hade jag överklagat enligt sista sidan i villkoren - till ARN... men det tar tiiiid - så gör allt du kan med tjänstemannen direkt!
Jag tolkar ditt inlägg som ni två inte talat med varandra än?!?
Telefon eller ännu bättre, be om ett möte där ni kan ges möjlighet att förstå varandras ståndpunkt.

Lycka till - och ge dig INTE utan att ha fått prata ut om det hela iaf. Låter ju som denna "chef" inte riktigt varit med tidigare då han verkar påskina att du hade haft en möjlighet om skadan inträffat nu med de nya villkoren... :confused:


Hade faktiskt varit intressant för många, med ett uttalande från Styrelsen huruvida §1 i stadgarna fortfarande gäller eller om vi talar om "tävlingsliknande former" i alla grupper.
 
Last edited:

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Det finns vist ingen FS som täcker bankrascher längre om det inte är med SMC... Slutade förra året hos Folksam, när de ändrade på detta villkåret (och har nu LF till halva prämien:tummenupp)

SalusAnsvars försäkring täcker skador på gatreggad mc vid bankörning OM det inte sker under tävling eller tidsträning. Försäkringen gäller endast på din egen MC och inte på någon annans. Så om det skulle vara en incident där du kör ihop med någon täcker försäkringen endast skadorna på din hoj!
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Vidare så får du klargöra skillnaden mellan Vit grupp ("tävlingsliknande former") och den grupp du körde i som ju INTE är "tävlingsliknande former", eller hur!?! ....eller detta har ändrats på senare tid? :va

Hade faktiskt varit intressant för många, med ett uttalande från Styrelsen huruvida §1 i stadgarna fortfarande gäller eller om vi talar om "tävlingsliknande former" i alla grupper.

Robz,
Upplägget i grupperna ser exakt likadant ut oavsett färg. Det har funnits en instruktör i varje grupp på ALLA körningar! Dessutom har vi beroende på körningens längd några extra som hjälper till där det behövs, vilket oftast är i grupperna med flest nya förare.
Ett upplägg du själv varit med o skapat...

Som jag ser det är våra körningar precis lika lite "tävlingsliknande fomer" som ett Onsdagsgazz i Häckeberga.

(OBS, det här är min helt personliga åsikt som medlem i Sydskanes Emse och är inte ett samlat uttalande från styrelsen.)
 

Robz

Guest
Robz,
Upplägget i grupperna ser exakt likadant ut oavsett färg. Det har funnits en instruktör i varje grupp på ALLA körningar! Dessutom har vi beroende på körningens längd några extra som hjälper till där det behövs, vilket oftast är i grupperna med flest nya förare.
Ett upplägg du själv varit med o skapat...
Som jag ser det är våra körningar precis lika lite "tävlingsliknande fomer" som ett Onsdagsgazz i Häckeberga.
(OBS, det här är min helt personliga åsikt som medlem i Sydskanes Emse och är inte ett samlat uttalande från styrelsen.)
Det var ju synd att du inte svarar i egenskap av Styrelsemedlem...
Då hade ju ditt uttalande ovan kunnat vara värt något för Stefan - Mitt mål var just att få ett formellt uttalande kring Instruktörer, dessas funktion och att "Tävlingsliknande former" inte förekommer inom SSEMSE i andra grupper än möjligen Vit... detta hade kunnat hjälpa.
Vad Häckeberga har med saken att göra, begriper jag inte.:confused:
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Robz,
Upplägget i grupperna ser exakt likadant ut oavsett färg.
Då fins det kanske anledning att se över gruppernas utformning till nästa år. Det är väl iofs förmodligen kört - SMC har sett till att bara deras körningar omfattas, något ni som är medlemmar i den föreningen bör tacka alldeles särskilt extra för* - men det kan knappast vara till nackdel i detta sammanhang om man separerar licensförare från gatförare. Tror inte att Robz kommer att motsätta sig detta...

* ironi, bara så ni vet. Alla organisationer sätter sina egna intressen främst. Att det drabbar den grupp vars intressen organisationen är avsedd främja spelar ofta en mer undanskymd roll.
 

Mange_H

RoH
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR954 -03
Jag ställde frågan till Länsförsäkringar inför förra säsongen och fick detta svar:

Ber om ursäkt att det tagit lite tid.

Jag var lite osäker på hur vi ställde oss till detta och skickade frågan vidare, svaret jag fick är:



Försäkringen gäller inte vid tävling, träning inför tävling, körning på tävlingsbana eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former (t ex street race). Kan försäkringstagaren visa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande former kan försäkringen gälla.

Vi ersätter skador i samband med trafiksäkerhetsfrämjande utbildningar, men det är Ni som kund som har bevisbördan för att det är en sådan utbildning. Likadant faller en del försäkrade för frestelsen att på bana testa sina bilar/MC och åker fort ett par varv, även om de är där i trafiksäkerhetsfrämjande syfte. Den delen faller i det läget utanför försäkringen. Vissa så kallade trafiksäkerhetskurser innehåller hastighetsmoment, som vi inte stöder. Vi kan inte reglera en skada innan den har hänt och i dessa situationer är det många faktorer som påverkar, så något entydigt svar går inte att ge. Följer försäkringstagaren villkorets bestämmelser så är det inget problem.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top