Skadat motorblock = skrota hojen

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Jag klotade med hojen på Anderstorp och det som blev skadat var kåpan och motorblocket. Jag vill ha lite råd vad jag ska göra med hojen. Hojen läcker olja och frågan är om det är lönt att fixa eller om det bara är att skrota hela hojen. Känns inte helt bra att behöva skrota den eftersom det mesta på den fungerar, men å andra sidan är den inte värd så mycket pengar och det går inte att kosta på den mycket. Hojen är en ZXR 750 -91.
Jag ska köpa en annan till nästa säsong, men frågan är om jag ska försöka fixa den och sälja den som rullande eller sälja den i delar.
Jag funderar på att testa att laga motorblocket med så kallad kemisk metall, eller plastic padding. Är det någon som har erfarenhet om det är lönt att testa.
 

Bifogat

  • BikeWreck006_2.JPG
    BikeWreck006_2.JPG
    93.1 KB · Visningar: 377

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
..skulle varit kul.
Lämna in de till någon som svetsar ihop skiten, sen bygg streetfighter/kåplös hoj av den o sälj.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
det är väl vansinne att skrota för det där?? skruva loss och ta med till en mekanisk verkstad så svetsar dom det där. jag är skeptisk till kemisk metall och plasting padding..
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Lämna in de till någon som svetsar ihop skiten, sen bygg streetfighter/kåplös hoj av den o sälj.

Jag ringde och frågade en verkstad som svetsar alu och han sa att han måste ha ett rent block om han ska kunna svetsa och då måste man ju plocka ner hela motorn. Det är en lösning, men frågan är om det är värt allt det jobbet. Jag har ingenstans själv att plocka med den heller. Hade jag haft ett garage där jag kunde plocka med den hade jag nog givit mig på det.
 

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
zx10r
Det är som han säger i dom flesta fall, rent block pga olja o skit bl.a.
Sedan så blir det VARMt så du bränner sönder packningar osv.
Så det är inte så lätt. Sen beror det på vart du skall svetsa då metallen "drar" sig, sedan blir det skevt så det är faktiskt inte så enkelt tyvärr.



Se om du hittar en ok motor o sälj din som reservdelsmotor är ett tips. Så blir det mindre jobb. :tummenupp
 
Last edited by a moderator:

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Att det blir varmt så man tom kan bränna sönder packningar är inte största bekymret med att svetsa din skada.

Det största problemet är att skadan måste vara helt ren från olja för att kunna svetsas.
Hur du/man skulle bära sig åt för att lösa det utan att ta isär är något jag undrar hur man löser.

Jag har svetsat typ dina skador förut och det går utan större bekymmer men då har delarna varit lösa och riktigt rengjorda.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det där är inga problem att svetsa, i en ideal värld så skulle man riva hela motorn och svetsa men då det knappast känns som ett alternativ så skulle jag svetsa på plats. Racerepairs här på forumet skulle jag anlita om du inte har en lokal alukille som åter sig jobbet.

Börja med att rengöra mycket noga och tänk inte ens tanken att kleta dit kemisk metall.
 

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
..skulle varit kul.
Vad ska du ha för hojen då? skicka ett PM om du är sugen på att sälja!

Kan behöva något att fixa med i vinter, ska börja övningsköra till våren.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Glöm kemisk metall! Jag har fått exakt samma skada svetsad på plats, så nog går det. Lycka till!
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Har aldrig sett den produkten tidigare. Har du kört med det?Likvärdigt med svetsat?

Kan inte garantera att det blir lika stark som svetsning, men fungerar att täta sprucken aluminium även rep av tex förgasare mm som inte är så stor belastning på( som alltid så krävs det lite träning för att det ska bli bra:tummenupp )
 
Last edited:

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Tack för alla synpunkter. Sen att en del avviker helt från andra är väl smällar man får ta :)


Se om du hittar en ok motor o sälj din som reservdelsmotor är ett tips. Så blir det mindre jobb. :tummenupp

Jag hittade en motor, så det blir att byta och se om jag kan sälja min som reservdelsmotor.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Tack för alla synpunkter. Sen att en del avviker helt från andra är väl smällar man får ta :)




Jag hittade en motor, så det blir att byta och se om jag kan sälja min som reservdelsmotor.

köp en kawwa 900 motor på en gång av äldre snitt. ska tydligen passa nästan rakt av :)
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top