Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ja du ser kärringar. Hon tycker säkert om att städa (alla tjejer gör det) men låtsas som att hon hatar det bara för att du ska få dåligt samvete...:gnissla

Tur att du fick tag i en ny motor, det vore trist att börja ett sånt här bygge med att helrenovera motorn för halva projektbudgeten...
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ånga på!

Satt o läste ångbåtstråden på jobbet i dag, eftersom jag inte är medlem, så får jag väl heja på, här då. Go go go:yoparty
det börjar likna maskin av det!
det verkar var ett projekt med större friheter än ett turboprojekt,dvs man annpassar det som behöver tillverkas efter tex en befinlig p19 flaska och kanske en del rör man har liggande sen kör man efter det.
kan du inte tejpa fast ett par cykeldäck en nummerplåt och en turbo nånstan så kan vi följa det här på turboforumet.?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Satt o läste ångbåtstråden på jobbet i dag, eftersom jag inte är medlem, så får jag väl heja på, här då. Go go go:yoparty
det börjar likna maskin av det!
det verkar var ett projekt med större friheter än ett turboprojekt,dvs man annpassar det som behöver tillverkas efter tex en befinlig p19 flaska och kanske en del rör man har liggande sen kör man efter det.
kan du inte tejpa fast ett par cykeldäck en nummerplåt och en turbo nånstan så kan vi följa det här på turboforumet.?

Tackar, det blev en update till nyss.

Även om det skulle gått hade jag aldrig tordats starta en tråd om den här, då är risken överhängande att Bushido hotar att nypa mig någonstans med stortången ifall den inte är körklar till våren...:gnissla
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
När jag konkade in skiten i garaget, hördes ett kvävt fnittrande i från en gammal saab som stod och rostade i ett hörn. när jag öppnade skuffen för se efter vad det var, så såg jag vem det var. ...-Mr murphy i presume?, sa jag.
-Moahahah, och du tror att den där kommer passa!!?, Moahaha!!
-DU BOR FAAAN IMEJ INTE HÄR!!. skrek jag, Du bor i en gammel gsx turbofighter och det vet du!, så packa dig här ifrån din JÄVEL!
han lommade iväg, och till min stora förvåning så verkade att passa rakt av emellan -92 o -99 motorerna! :tummenupp

Hahaha fy fan va bra, va jag grinade, å bilden är ju tidlös! :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tackar, det blev en update till nyss.

Även om det skulle gått hade jag aldrig tordats starta en tråd om den här, då är risken överhängande att Bushido hotar att nypa mig någonstans med stortången ifall den inte är körklar till våren...:gnissla

hmm, bra idé... men man får ju vara lite originell, så man kanske borde sätta en blåslampa i röva på dig istället så att du hinner klart med ångmaskinen också!:D

edit: vaffan, jag kommer inte in på din ångbåtstråd!:gråta
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ett vanligt ,det här gjorde jag idag inlägg..
Det är oroväckande lite o göra på jobbet nu, ända pluset är väl att man kan göra sådana maniklar på arbets tid. dom är till för att skruva fast förgasargummina mot plenumplattan. bra eller anus, kommentera gärna.
 

Bifogat

  • åttorna1.jpg
    åttorna1.jpg
    36.1 KB · Visningar: 285
  • åtta.jpg
    åtta.jpg
    31.2 KB · Visningar: 226

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hur det kommer funka vet jag inte men snyggt blev det i alla fall, tummen upp!:tummenupp

Bushido: Rätt åt dig.:blah
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Oljeretur?

Det gamla ämnet oljeretur har dryftats sedan moses borrade för bergvärme i garaget och oljan välde upp.
Eftersom mitt grenrör inte medger gravity fed oilreturn, så måste något göras. naiv o dum som man är, trodde man att man skulle komma undan med en spolarvätskepump från feltema, men icke sa nicke..
Eftersom flashiga grejer ur katalogan, varken är min personliga stil eller min ekonomi´s stil. så blev jag glad när jag hittade den här i en lahi´s gamla trådar. Är det någon som testat??
det känns lite småbråkigt men ändå görbart.
http://azbiketech.yuku.com/forum/viewtopic/id/924

bladearna har ju en fin lucka med gänga i på högersidan av veven där man skulle kunna få dit nåt.

I helgen fick jag motorn på plats igen. så nu väntar jag på grenröret.
Det finns 2alt: vänta på svetsarn och få en chefsaktig svets på ett chefsaktigt rör.
Eller svetsa själv och få en underhuggarsvets på ett chefsaktigt rör..:gnissla
 

Bifogat

  • motorn-på.jpg
    motorn-på.jpg
    40.2 KB · Visningar: 184
  • manlucka.jpg
    manlucka.jpg
    27.7 KB · Visningar: 138
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det gamla ämnet oljeretur har dryftats sedan moses borrade för bergvärme i garaget och oljan välde upp.
Eftersom mitt grenrör inte medger gravity fed oilreturn, så måste något göras. naiv o dum som man är, trodde man att man skulle komma undan med en spolarvätskepump från feltema, men icke sa nicke..

Jag har inte provat med vevaxeldriven pump (jag tyckte det skulle bli för krångligt att få den centrerad på någon motorkåpa och jag hittade ingen heller) så jag köpte denna http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87574 för en tusing i våras och den har funkat kanon hela säsongen. Det står ju iofs "EJ avsedd för kontinuerlig drift", men de överdriver. Jag har kört 3 timmar i sträck utan att stänga av pumpen, och den protesterade inte. Pratade med en annan snubbe som har en sådan pump på sin Super 7 turbo, och han har kört 2000 hårda banmil på 2 eller 3 år utan några som helst problem. Sitter ju hjul och hus i brons på den, så det är ju inte så mycket som kan gå sönder pga. oljan.
Min pump går för fullt hela tiden så jag har en liten avluftad oljebehållare under turbon så pumpen inte suger torrt i turbon lagerdel.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag har inte provat med vevaxeldriven pump (jag tyckte det skulle bli för krångligt att få den centrerad på någon motorkåpa och jag hittade ingen heller) så jag köpte denna http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87574 för en tusing i våras och den har funkat kanon hela säsongen. Det står ju iofs "EJ avsedd för kontinuerlig drift", men de överdriver. Jag har kört 3 timmar i sträck utan att stänga av pumpen, och den protesterade inte. Pratade med en annan snubbe som har en sådan pump på sin Super 7 turbo, och han har kört 2000 hårda banmil på 2 eller 3 år utan några som helst problem. Sitter ju hjul och hus i brons på den, så det är ju inte så mycket som kan gå sönder pga. oljan.
Min pump går för fullt hela tiden så jag har en liten avluftad oljebehållare under turbon så pumpen inte suger torrt i turbon lagerdel.

Man får tacka för så eminent besök i tråden!
Det är tack vare/ditt fel, att jag håller på med detta just nu.
Jag har tyckt ända sedan man var en tanig kraxande fjunläpp, och läste i super bike tidningen om marklunds 300 hästars gsxr, att turbohojar är allt bra fränt:yoparty
Och under ett monster slösurfar pass på jobbet, knackade jag in turbohoj i google och hamnade i din tråd!
sen var det kört..

Motorbytet smaskade i sig hela leksakskontot plus en liten snutt av hushållsbudgeten:gnissla
Så jag tänkte ge mig på pumpmodellen från länken ovan. jag var inne på bikeskroten idag och lånade hem den här
Det som behöver göras är en axel som gängas fast i veven som även driver innerpumphjulet, ett lagerhus som gängas fast i kåpan (m45x1.5) och ett hus för ytter pumphjulet med en alt två slanganslutningar.
Skulle jag däremot hugga i sten, är det bra att veta att det finns alternativ
 

Bifogat

  • oljepump.jpg
    oljepump.jpg
    29 KB · Visningar: 253

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Framåt!

Fick grenröret svetsat idag:tummenupp
det ska slipas o betas samt slipa ur ojämnhet invändigt. men jag var ju bara tvungen att ta hem o prov montera lite He he.

Gjorde ett provpumphus till min oljepump v1.0, det blev en del små skavanker men v2.0 blir nog bli bra.
 

Bifogat

  • grenrör2.jpg
    grenrör2.jpg
    34 KB · Visningar: 306
  • pumhus1.0.jpg
    pumhus1.0.jpg
    33.7 KB · Visningar: 203
  • pumphus1.1.jpg
    pumphus1.1.jpg
    30.7 KB · Visningar: 198

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Snygga bitar! Kan för övrigt meddela att Mr M jobbar drygskift och har obegränsad resbudget vad det verkar... Trollhättan - Östersund - Pite på en och samma kväll är uppenbarligen inga problem.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Snygga bitar! Kan för övrigt meddela att Mr M jobbar drygskift och har obegränsad resbudget vad det verkar... Trollhättan - Östersund - Pite på en och samma kväll är uppenbarligen inga problem.

Murphy.? ..It´s a hard life noc..
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nej du, Östersund har han strukit från reslistan eftersom jag till slut lyckats tråka ut honom genom att inte göra något på hojen.:tungan

Det är därför han har tid att lägga extra stora resurser på era gamla åbäken, så har ni 16 krokiga ventiler efter att ha dragit runt motorn tre varv på startmotorn inför provstarten så vet ni vad det beror på...:D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Man får tacka för så eminent besök i tråden!
Det är tack vare/ditt fel, att jag håller på med detta just nu.
Jag har tyckt ända sedan man var en tanig kraxande fjunläpp, och läste i super bike tidningen om marklunds 300 hästars gsxr, att turbohojar är allt bra fränt:yoparty
Och under ett monster slösurfar pass på jobbet, knackade jag in turbohoj i google och hamnade i din tråd!
sen var det kört..

Motorbytet smaskade i sig hela leksakskontot plus en liten snutt av hushållsbudgeten:gnissla
Så jag tänkte ge mig på pumpmodellen från länken ovan. jag var inne på bikeskroten idag och lånade hem den här
Det som behöver göras är en axel som gängas fast i veven som även driver innerpumphjulet, ett lagerhus som gängas fast i kåpan (m45x1.5) och ett hus för ytter pumphjulet med en alt två slanganslutningar.
Skulle jag däremot hugga i sten, är det bra att veta att det finns alternativ

:D Det är humor det. Att pengarna har tagit slut i hushållskassan glömmer man på första provturen :tummenupp Kul att jag kunnat inspirera till fler turbobyggen. Den där tidningen med Marklund har jag också :) Den var en bidragande orsak till mitt turbobygge också...

Snygga grejor du bygger :tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Mitt arbete inkräktar på mitt turboprojekt:mad:
Lång körningar i maskinen har hindrat mig från att bli klar med oljepumpen.
Nåväl..

tankar kring tryck..
om oljepumpens tryckkapacitet är ca 5bar så borde den över ett hål på 50mm genrera 19.625 kilo´s tryck och där med förmodligen läcka som ett såll med endast fyra m6 skruv som håller i hop den. men det tror jag inte att den kommer att göra! eftersom på pumpens trycksida endast sitter en 12mm slang som leds in i blocket ovan oljenivå, dvs nästan noll i motstånd.

en tanke som jag även applicerar på avgasdrivnaluft pumpar. Det tryck som genereras, kommer inte bibehållas igenom en motor med högre flöde en vad kompressorn genererar. dvs motor med lågt flöde högt tryck, motor med högt flöde lågt tryck vid samma mängd luft.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Mitt arbete inkräktar på mitt turboprojekt:mad:
Lång körningar i maskinen har hindrat mig från att bli klar med oljepumpen.
Nåväl..

tankar kring tryck..
om oljepumpens tryckkapacitet är ca 5bar så borde den över ett hål på 50mm genrera 19.625 kilo´s tryck och där med förmodligen läcka som ett såll med endast fyra m6 skruv som håller i hop den. men det tror jag inte att den kommer att göra! eftersom på pumpens trycksida endast sitter en 12mm slang som leds in i blocket ovan oljenivå, dvs nästan noll i motstånd.

en tanke som jag även applicerar på avgasdrivnaluft pumpar. de genererar inte mycke tryck, utan en viss volym luft. utan trycket genereras när den volymen ska mosas igenom det motstånd som motorn har. dvs motor med lågt flöde högt tryck, motor med högt flöde lågt tryck vid samma mängd luft.

Det är en viss skillnad på centrifugalkompressorer och kompressorer av Roots-typ som skyfflar in den mängd luft den rymmer varje varv, en centrifugalkompressor har sin tryckuppbyggnad inuti hjulet när luften färdas från inducer till exducer vilket gör att det maximala tryck som den kan leverera är bestämt av hjulets utformning. Inom ett visst flöde och ett visst tryck jobbar centrifugalkompressorn bäst och hamnar man för långt från dessa värden åt något håll funkar den inte alls.

Blir trycket för högt efter centrifugalkompressorn så kollapsar tryckuppbyggnaden i hjulet och surge uppstår, dvs luften ändrar riktning och åker ut genom inloppet tills trycket efter kompressorn blivit såpass lågt att tryckuppbyggnaden börjar fungera igen. Detta upprepas i cykler och därav kommer det speciella surgeljudet.:gnissla

En Rootskompressor eller skruvkompressor kan man använda för att pumpa upp hoppborgar eller lastbilsdäck med om man vill då luften i kompressorn inte har någon annanstans att ta vägen än framåt.:)
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det är en viss skillnad på centrifugalkompressorer och kompressorer av Roots-typ som skyfflar in den mängd luft den rymmer varje varv, en centrifugalkompressor har sin tryckuppbyggnad inuti hjulet när luften färdas från inducer till exducer vilket gör att det maximala tryck som den kan leverera är bestämt av hjulets utformning. Inom ett visst flöde och ett visst tryck jobbar centrifugalkompressorn bäst och hamnar man för långt från dessa värden åt något håll funkar den inte alls.

Blir trycket för högt efter centrifugalkompressorn så kollapsar tryckuppbyggnaden i hjulet och surge uppstår, dvs luften ändrar riktning och åker ut genom inloppet tills trycket efter kompressorn blivit såpass lågt att tryckuppbyggnaden börjar fungera igen. Detta upprepas i cykler och därav kommer det speciella surgeljudet.:gnissla

En Rootskompressor eller skruvkompressor kan man använda för att pumpa upp hoppborgar eller lastbilsdäck med om man vill då luften i kompressorn inte har någon annanstans att ta vägen än framåt.:)


Jag är helt med på ditt resonemang,
Och det var fel av mig att hävda att kompressorn inte genererar något tryck. Det var grovt generaliserande av mig, för att väcka lite debatt. va faan man blir ju lite uttråkad på jobbet ibland.
Men säg att man tar en centrufigal kompressor som tryckstegrar tex 3ggr till 3bar och sätter den i änden på ett 4tums rör en meter långt en tryckgivare sätts mitt på röret borde väl ändå inte visa lika högt tryck som om den hade suttit på 1tums rör av samma längd?

jag tyckte avdelningen om surge var bra, hade inte riktigt greppat det tidigare.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag är helt med på ditt resonemang,
Och det var fel av mig att hävda att kompressorn inte genererar något tryck. Det var grovt generaliserande av mig, för att väcka lite debatt. va faan man blir ju lite uttråkad på jobbet ibland.
Men säg att man tar en centrufigal kompressor som tryckstegrar tex 3ggr till 3bar och sätter den i änden på ett 4tums rör en meter långt en tryckgivare sätts mitt på röret borde väl ändå inte visa lika högt tryck som om den hade suttit på 1tums rör av samma längd?

jag tyckte avdelningen om surge var bra, hade inte riktigt greppat det tidigare.

Det är ju såna här funderingar som gör att man får tänka efter lite, jag kan långt ifrån allt om sånt här men jag har benat igenom en hel del teori mycket tack vare mitt intresse för gasturbiner.:)

Resonemanget med ett 4 tums rör öppet i bortre ändan skiter sig ju lite eftersom det flödar oändligt mycket, lite som att kompressordelen på turbon till din hoj ska mata Ålandsfärjan vi ska åka med. Ett kompressorhjul väljs ju med tanke på hur mycket motorn den ska kopplas till hinner svälja, så man kan väl säga att det fyller tryckröret och plenumet med komprimerad luft och fortsätter fylla på i samma takt som motorn förbrukar den. Det fina med turbon är att den är självreglerande, så om du vrider på gasen så motorn flödar mer så gör den ökade avgasmassan att kompressorn varvar mer och håller trycket uppe.

Nu när jag tänker på det, om vi förutsätter att kompressorn håller ett konstant varvtal, borde inte det ökade tryckfallet över kompressorhjulet vid ett hastigt ökat motorvarv göra att kompressorhjulet producerar ett högre laddtryck? Så är det ju med en gasturbin till exempel om man öppnar upp utblåset efter turbinen så ökar turbinhjulets verkningsgrad och motorns varvtal höjs. Samma gäller på en turbo, med ett bättre flödande avgassystem så ökar tryckfallet över turbinen och dess verkningsgrad höjs samtidigt som avgasmottrycket sänks.

Det kanske är så enkelt att det är det man utläser ur kompressormappen, det område där förhållandet mellan tryckhöjningen i hjulet och tryckfallet direkt efter hjulet är mest gynnsamt.

Skulle någon mer beläst person kunna vara så snäll och reda ut det här så fort som möjligt? Annars är risken att jag ligger och grubblar på det här i natt och tvärsomnar direkt efter första pilsnern hos Anderssonturbo imorgon...:huvet
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top