Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
totalt forums herravälde

6an så klart.

Går två när du ändå håller på.

I så fall vill ha min tråd som sticky och bli till talad som kung bladedge.

gumman blir nog inte glad över att få veta att hon inte är värd sin vikt i alumec:D
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Är det verkligen så farligt då? Om du har kört med hojen i 4 år utan problem?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Är det verkligen så farligt då? Om du har kört med hojen i 4 år utan problem?

Oh nej då, inte alls, den liilla oljeröken som lägger sig bakom den är bara charmant. och att ha en tredjedels så mycket kompression på tvåans cylinder löser man enkelt genom att en extraturbo som bara laddar den cylindern.
Vill du köpa den? special price for you kompis, today only two camels!
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
JA! man kan stoppa ett bladmått på ca 0.7 emellan kolv o foder.
har inte kompmätt den men det är säkert inte mer än 4kilo eller nåt mot mer önskvärda 12kilo. för att inte tala om allt mumsigt laddtryck som skulle ta sig ner i vevhuset. så JAAA!

På tok för mkt mmm

jag hade köpt en likadan motor. Alltid bra med extraprylar när man kör turbo
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
På tok för mkt mmm

jag hade köpt en likadan motor. Alltid bra med extraprylar när man kör turbo

iofs sant men om man skulle köpa ett komplett motorpaket från skroten, så fick man en trötter blade motor över, men den skulle tex kunna bli en jävligt kompetent gräsklippare!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
jaaaaaaaaaaa!:yoparty bygg gräsklippare!!!!:yoparty
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Oh nej då, inte alls, den liilla oljeröken som lägger sig bakom den är bara charmant. och att ha en tredjedels så mycket kompression på tvåans cylinder löser man enkelt genom att en extraturbo som bara laddar den cylindern.
Vill du köpa den? special price for you kompis, today only two camels!

Ok förstod inte att du hade så dåligt komp.
Ett billigt alternativ skulle kanske vara att köpa ett motorblock från en motor med skjutet vevstakslager och hoppas att cylinderlopp och kolvar klarat sig?

Lider med dig, hoppas du kommer på något bra så att du kan fortsätta!
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Äh kom igen nu, skall du köra turbo bör du ju ändå borra om hinken är gammal. vet själv hur fräscha grejorna kan vara efter några år:hihi
Tror du kommer få svårt med ev felsökning om skiten inte funkar ordentligt om man nu skall ta med varierande täthet ju längre ner kolven kommer etc.
dä blir no ba at kryp till korset(ten) du om du int ska göra di olycklig :tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det är inte så farligt igentligen. en ekonomisk pungspark bara. sören på bike skroten sa att de hade en motor med 13.5 i komp där högst o lägsta komp skilde bara några hekto. så det får nog bli den o m den är kvar.

Angående borrning så är jag lite skeptisk, hade en gång en gammal biketidning där de skulle sugmotortrimma en zzr1100 till att göra ärliga 300km/h, de borra den och fick problem med fodersvikt. eftersom de minsta öd kolvarna jag hittat är 1mm öd så tar jag ju bort 20% av fodretstjocklek och ska man dessutom ladda på med turbo så tror jag att jag kan få problem.
Mr andersson var också emot borrning av andra orsaker oxå(av motorblock alltså)
skriver man sina inlägg tjugo minuter efter att man upptäckt att blocket är skrot så kan man lätt överdriva problemen en "aning":mattias
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Det är inte så farligt igentligen. en ekonomisk pungspark bara. sören på bike skroten sa att de hade en motor med 13.5 i komp där högst o lägsta komp skilde bara några hekto. så det får nog bli den o m den är kvar.

Angående borrning så är jag lite skeptisk, hade en gång en gammal biketidning där de skulle sugmotortrimma en zzr1100 till att göra ärliga 300km/h, de borra den och fick problem med fodersvikt. eftersom de minsta öd kolvarna jag hittat är 1mm öd så tar jag ju bort 20% av fodretstjocklek och ska man dessutom ladda på med turbo så tror jag att jag kan få problem.
Mr andersson var också emot borrning av andra orsaker oxå(av motorblock alltså)
skriver man sina inlägg tjugo minuter efter att man upptäckt att blocket är skrot så kan man lätt överdriva problemen en "aning":mattias

men det måste ju gå att hitta tillbehörs-foder för riktiga män någonstans va, typ APE:va
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
men det måste ju gå att hitta tillbehörs-foder för riktiga män någonstans va, typ APE:va

Hur gör man för att få ur ett gammalt foder?
Gängar man cylinder fodret till m74x2 ock sen tar magnus samuelsson runkhammare?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur gör man för att få ur ett gammalt foder?
Gängar man cylinder fodret till m74x2 ock sen tar magnus samuelsson runkhammare?

Man värmer cyllen till ca 225 grader. Se till att palla upp och säkra cylinderblocket så att fodren inte ramlar ur av sig självt utan att det är du som bestämmer vilket foder som ska plockas ur. Råkar du rubba något av de andra fodren lär du borra om plus hening av respektive foder.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Om man inte har lös cylinderrad då?
Då måste man alltså värma hela övreblockhalvan, medför inte det en risk för att den slår sig då?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Skitsamma!

Om man inte har lös cylinderrad då?
Då måste man alltså värma hela övreblockhalvan, medför inte det en risk för att den slår sig då?
Who cares..:arsele

Idag togs äntligen några steg frammåt!
Jag var nere på bikeskroten ,som mycket lämpligen flyttat in i vår lilla by, och kom hem med en motor från en -99:a blade.
Den hade dessutom gått hälften av vad min egen hoj hade gjort.:D
Så nu får jag väl sno tillbaka momentnyckeln jag lämnade tillbaks imorse..

När jag konkade in skiten i garaget, hördes ett kvävt fnittrande i från en gammal saab som stod och rostade i ett hörn. när jag öppnade skuffen för se efter vad det var, så såg jag vem det var. ...-Mr murphy i presume?, sa jag.
-Moahahah, och du tror att den där kommer passa!!?, Moahaha!!
-DU BOR FAAAN IMEJ INTE HÄR!!. skrek jag, Du bor i en gammel gsx turbofighter och det vet du!, så packa dig här ifrån din JÄVEL!
han lommade iväg, och till min stora förvåning så verkade att passa rakt av emellan -92 o -99 motorerna! :tummenupp

....ta i trä....
 

Bifogat

  • bra eller anus.jpg
    bra eller anus.jpg
    33.6 KB · Visningar: 401

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Högsta växel framåt!

Nu är den NYA motorn kompsänkt, camtimad o klar (nja). Det måste till en distans till kamkedjasträckaren, men det är ju peanuts.
Det tog en stund att få till lobcentret pga "svajiga" mätmetoder, men efter att fått samma resultat tre ggr på både insug o avgas ,är jag säker på att lobcentret är 105 på insug o 106,5 på avgas. Iofs vet jag ju inte vad som var orginal eftersom jag var så ivrig att slita isär skiten.. men efter har läst många trådar kan det iaf inte helt åt h-e. :va

Hmm, är inte det där,. Jaw´s gamla moonboots från moonraker rullen.?
-Den skulle sitta fint i röven på svetsarn, som grenrörsmotivationshöjare..
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
The peanut!

Efter att hajobbat över idag med hem o hobby till byn´s alla bönder och ha blivit slagen med en mopp när jag kom hem,(det var visst vår städ dag idag..) så fick jag ändå till den här idag:

Bilden är uppladdad i formatet: .dali vilket kan ge lustiga proportioner för
den är helt symetrisk:D
 

Bifogat

  • Distans.jpg
    Distans.jpg
    21.3 KB · Visningar: 255
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top