Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Byggtråden 1 stegfram 2 stegbak

Blev riktigt sugen på och bygga turbo för ca två år sedan. Tyvärr "the hardway" dvs. bygglovsansökan garagebygge mm, vilket nu är 95% klart.

Drömprojektet har svängt som en pendel fram o tillbaka så många ggr nu emellan kompressor bilar, turbohojar, gixxeratv´s mm så att ingen av mina gamla vänner orkar bry sig längre.
"Hår på bröstet faktorn" samt ekonomin gjorde att valet slutligen föll på turboblade (eftersom en sådan redan fanns). Jag jobbar i en kombinerad svarvfräs (integrex) helt j-vla ultimat att tillverka 90% av de delar som behövs :tummenupp , synd barav att chefen skrev långtidsseriekontrakt på tråkigaste järn bit jag någonsin gjort.. :huvet
Så nu kör jag arborrverk från 1963..
Lånade gamlamaskin över helgen iaf snickrade bla ihop de här.
Man visar stolt upp oljefilterflyttaren och flickvännen konstaterar torrt: tvålpumpar finns nere på ica.
Säga vad man vill men den tjejen är brutal:yoparty
Bollen är i rullning och den här gången ska han faan in i mål.
 

Bifogat

  • kollektor 002.JPG
    kollektor 002.JPG
    24.8 KB · Visningar: 694
  • kollektor 009.JPG
    kollektor 009.JPG
    26 KB · Visningar: 721
  • kollektor 001.JPG
    kollektor 001.JPG
    25.4 KB · Visningar: 627
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Snygga grejjer! Detta kan bli riktigt intressant! Vill också ha en maskin som gör 90% av jobbet, då kanske jag skulle hinna med de resterande 10...

Lycka till, smeta på med bilder!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Dagens 2steg fram 1steg bak..

Fram:
1.Stannade efter jobbet för att lära mig en ny (för mig) fräsmaskin, lämplig att köra tex. cylinderspacer.:tummenupp
2. Hittade en blank o fin 2mm aluplåt till detta enda mål.:tummenupp

Bak:
Oljefilterflyttaren passar inte,typ. den konstruerades utifrån ett antagande om att vattenkylet till oljefiltret kunde sitta kvar. Efter en hel del måttande igår konstaterades det att så inte var fallet...:mad: Löste det med en timmes toksvarvande i vredesmod. tror jag har inte monterat allt än..

borde fattat bättre, läste i nån av alla hundratals trådar att så skulle nog vara fallet. "Att mäta är att veta" som Torbjörn sa.

Men om turbon är för stor får allt annat flytta på sig.:yoparty

det kommer ta en stund att moonwalka sig in i mål.:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Oljepump!

Igår kväll när jag och polare låg på betonggolvet och måttade med turbo´n, för att klura ut hur grenröret bäst skulle utformas. konstaterade jag att grenröret skulle antingen skulle bli tok avancerat, eller flöda så dåligt att turbon endast skulle lämpa sig som lövblås, om skiten skulle sitta över oljenivån.... hej, delprojekt oljecatchtank ink. pump! :gnissla
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Helgens små steg

Jag har äntligen fått ihop grenröret. det som saknades idag var fyra rörbitar i lustiga vinklar .

Jag lägger upp en bild på hojen oxå.
kunde inte svetsa röret idag för jobbets gamla tigsvets sa upp sig och den nya envisas dom med att låsa in på kvällar o helger:mad:
men jag tror att röret blir:yoparty :yoparty
jag får tacka herr andersson för inspirationen, designen är tagen fritt ur huvet
efter ett rör han gjorde som jag såg inån tråd nånstans.
 

Bifogat

  • grenrör 002.JPG
    grenrör 002.JPG
    34.4 KB · Visningar: 941
  • grenrör 014.JPG
    grenrör 014.JPG
    32.5 KB · Visningar: 1,324

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
..oxå ett steg bakåt

Åkte glad ihågen till jobbet idag, ihopp om att få grenröret svetsat...
Men svetsarn sa: oj oj oj vad avancerat och vad mycke timmar, det går inte ,kanske nån helg nån gång kanske.
Jag tyckte det lät konstigt, allt var ju ihoploppat o klart för att sömmas ihop.

efter nån timme kom han nästan med gråten ihalsen och sa att hans senaste canceroperation gått snett och han skulle ta några dagar ledigt. vad säger man då?
1. jag vill ha mitt grenrör nu!
2. ingen fara lite cancer har ingen dött av.
3. skit i mitt grenrör, huvudsaken att du kryar på dig, det är ju det viktigaste.

Väl hemma insåg jag att slangarna (som var svindyra) till oljefilterflyttaren var alldeles för långa och alldeles för stela.:huvet :huvet omkonstruktion till snygga samt böjliga kopparrör med klämmkopplingar.
Är det dom amerikanska angängorna som gäller då?:confused:
vore tacksam för svar
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Sveriges snabbaste badrum?

Jobbade över lite idag med lite, gör om gör rätt. vilket är det sätt jag gör nästan allting. så inget nytt under solen där.

Bland annat gjorde jag en oljetrycksadapter för att sno olja till turbon.
Ja, det är en bromsrörsnippel som sticker ut där. Om det inte skulle funka med ett bromsrör som matarledning till turbon så skriv det. jag bara gissar att det borde funka. :va
På oljefilterflyttaren är det inte bling bling utan vvs prylar.
...man kanske skulle lägga ut bygget på byggahus.se som sveriges snabbaste badrum..

Få inte hjärtattack över hur skitig hojen är, vintern är lång i det här landet.
jag har spolat av den regelbundet med vattenslang ca en gång var tredje år.
 

Bifogat

  • oljetryck 002.JPG
    oljetryck 002.JPG
    32.5 KB · Visningar: 506
  • oljetryck 003.JPG
    oljetryck 003.JPG
    32.9 KB · Visningar: 544
  • oljetryck 001.JPG
    oljetryck 001.JPG
    31.4 KB · Visningar: 537

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Det där grenröret ser ut att kunna bli riktigt snyggt! :tummenupp
 

Solid snake

Guest
Detta tänker jag följa, har planer på att hänga på en turbo på min CBR nu när den har fått 96ans motor.

Akta dig för att wheela med 92an, 3ans staklager gillar inte det. :erfarenhet
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jag har äntligen fått ihop grenröret. det som saknades idag var fyra rörbitar i lustiga vinklar .

Jag lägger upp en bild på hojen oxå.
kunde inte svetsa röret idag för jobbets gamla tigsvets sa upp sig och den nya envisas dom med att låsa in på kvällar o helger:mad:
men jag tror att röret blir:yoparty :yoparty
jag får tacka herr andersson för inspirationen, designen är tagen fritt ur huvet
efter ett rör han gjorde som jag såg inån tråd nånstans.

Mycket vackert grenrör må jag säga!
Erkänn, du slipade rören innan du fotade dom? :hihi

Kommer att följas!
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
jag ställer mig i kön av beundrare.
jäla schyssta grejor du gör, way to go :tummenupp :tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
del projekt 3

jag ställer mig i kön av beundrare.
jäla schyssta grejor du gör, way to go :tummenupp :tummenupp

Tack tack!
Körde lite hem o hobby på jobbet idag. projekt plenum. jag har en ide om att det ska gå och bulta fast orginal "luftburksgummina" på plenumplattan. det som behövs nu är två "åttor" med två rörstosar samt en sarg som löper runt som ska trycka på gummina.Lite svårt att förklara det i text..
nu blit det:fyllisar ,så morgondagen kommer nog att ängnas åt " the clintan collection"
 

Bifogat

  • plenum 004.JPG
    plenum 004.JPG
    32 KB · Visningar: 503

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu har det gått flera dagar, update!

Okej,okej. Köpte blockpackning i måndags som jag tog med till jobbet för att
ha som mall till spacern. bara att lägga på o rita av ....NOT!
Det vore alldeles för lätt, rita av skiten i cad och fräsa fram en, is the way to go.
Om nu honda bara använt sig av raka linjer och symetriska bultcirklar, så hade jag vart klar på en kvart. Nu tog det fyra timmar. (Att rita skiten alltså)

Har bestämt mig för att leja bort svetsningen av plenum och ic. Fick en snabb instruktion av en gubbe på jobbet, satt sedan i tre timmar och svetsade och var så långt borta från banan att det skulle ta mig hela hösten att få nån fason på det.
Grym respekt till dom som lägger snygga svetsar i alu!
 

Solid snake

Guest
Okej,okej. Köpte blockpackning i måndags som jag tog med till jobbet för att
ha som mall till spacern. bara att lägga på o rita av ....NOT!
Det vore alldeles för lätt, rita av skiten i cad och fräsa fram en, is the way to go.
Om nu honda bara använt sig av raka linjer och symetriska bultcirklar, så hade jag vart klar på en kvart. Nu tog det fyra timmar. (Att rita skiten alltså)

Har bestämt mig för att leja bort svetsningen av plenum och ic. Fick en snabb instruktion av en gubbe på jobbet, satt sedan i tre timmar och svetsade och var så långt borta från banan att det skulle ta mig hela hösten att få nån fason på det.
Grym respekt till dom som lägger snygga svetsar i alu!
Trevligt, trevligt!

Jag kommer leja bort svetsning av plenum och grenrör, punkar nog bara ihop det sen får morbror svetsa det för en påse bullar. :hihi

Blockpackning? Är inte löstagbar cylinderrad på 92an ju.. :va

Toppackning menar du väl ändå? Sån kan du får göra till mig också sen när jag börjar bygga min hoj. :hihi
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Trevligt, trevligt!

Jag kommer leja bort svetsning av plenum och grenrör, punkar nog bara ihop det sen får morbror svetsa det för en påse bullar. :hihi

Blockpackning? Är inte löstagbar cylinderrad på 92an ju.. :va

Toppackning menar du väl ändå? Sån kan du får göra till mig också sen när jag börjar bygga min hoj. :hihi

Japp. toppackning ska det vara.
Det du skrev om skurna staklager var inte första gången jag läste nånting sådant. det börjar bekymra mig allt mer..
Jag VILL ha typ 250 hästar på slangen och då kommer förhoppningsvis framhjulet bara rulla hälften så långt som bakhjulet gör vid varje resa.

Döda mig inte , för jag har ännu inte plockat bort tråget och kikat efter, men borde man inte kunna förlänga pickupen till oljepumpen så han tar upp oljan längre bak i motorn?
 

Solid snake

Guest
Japp. toppackning ska det vara.
Det du skrev om skurna staklager var inte första gången jag läste nånting sådant. det börjar bekymra mig allt mer..
Jag VILL ha typ 250 hästar på slangen och då kommer förhoppningsvis framhjulet bara rulla hälften så långt som bakhjulet gör vid varje resa.

Döda mig inte , för jag har ännu inte plockat bort tråget och kikat efter, men borde man inte kunna förlänga pickupen till oljepumpen så han tar upp oljan längre bak i motorn?
Det bör man kunna göra, jag tänkte göra det på min gamla 92a, borde inte vara så svårt faktiskt.

Men 250 på slangen tror jag faktiskt inte att den klarar, mer runt 200-220 har jag fått höra.

Har tänkt ha 200 på slangen på min, fast nu har jag iofs 96ans motor och den ska vad jag vet tåla wheelies lite bättre.

Ska du ändå dela motorn kan du byta lager, kostar inte mycket.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur bär man sig åt att få tätt vid spacer imellan topp o cylle? Kör man toppackning alumplåt toppackning? Eller bara aluminiumplåt eller kopparplåt? På en KTM 675a för 8 år sedan provade vi en 2mm kopparplåt endast,,vart faktist helt tät.(ej turbo)..Men det var ju en cylinder och då har man ju bättre runtom press.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top