mc-brygga på turbobil?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
lite mc relaterat men ni får höra historien så ni vet vad de är till.
håller på med ett skojsigt bygge med en saab 9000 turbo motor.
tänkte för enkelhetens skull helt enkelt kasta sprutet o köra med gasare.
fråga mig inte varför men de e massa skit med sprutet o jag kan göra de mesta själv till förgasarturbo.

iaf så finns det en brygga från en zxr750 över o undrar om den klarar av o sitta på en 2,3 l motor med ca 1,5 i bar samt ge 300 hk?

tankar ideer o tips välkommnas. :)

(vet ej storlek på dessa nu men får reda på de snart.)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Leta på Sävar turbo! http://forum.savarturbo.se/

Tror mig ha sett en eller ett par såna projekt där! :tummenupp


/Mange

tackar.. jo man får väl regga sig o söka. tänkte de finns så mycket kunskap om mc, turbo och gasare här.
att de finns vet man ju men frågan är hur mycket de pallar.

fick reda på att de är 38mm iaf. :)

undrar även om man måste täta dom på någe spec vis el är de bara där den "skruvas" ihop?
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
På 90-talet körde jag 2,2 liters volvospis med cv-36:eek:r i folkrace.Kapade ner ett e-insug o lät kjellinarna svetsa i lämpliga alurör så att gummina passade.Gick förvånansvärt bra.Men imponatoreffekten var nog störst,för den blev köpt på första tävlingen.Så svaret på din fråga blir från min sida att det borde funka bra med turbo oxå.Min teori var=1100 cc o 10000 varv,borde funka med dubbla volymen o halva varvtalet.Grovt räknat kan man säga att det funkade ganska bra med facit i hand.

Måste bara få tala om en liten detalj till.Motorn satt i en opel rekord som var helt rostfri o hade en ägare o 7000 mil på mätaren,CUPE dessutom.Sånt byggde man folkracebil av med gott samvete på den tiden.Bilen var förvisso från ett dödsbo o kostade nada,men idag hade den säkert varit värd en del.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
På 90-talet körde jag 2,2 liters volvospis med cv-36:eek:r i folkrace.Kapade ner ett e-insug o lät kjellinarna svetsa i lämpliga alurör så att gummina passade.Gick förvånansvärt bra.Men imponatoreffekten var nog störst,för den blev köpt på första tävlingen.Så svaret på din fråga blir från min sida att det borde funka bra med turbo oxå.Min teori var=1100 cc o 10000 varv,borde funka med dubbla volymen o halva varvtalet.Grovt räknat kan man säga att det funkade ganska bra med facit i hand.

Måste bara få tala om en liten detalj till.Motorn satt i en opel rekord som var helt rostfri o hade en ägare o 7000 mil på mätaren,CUPE dessutom.Sånt byggde man folkracebil av med gott samvete på den tiden.Bilen var förvisso från ett dödsbo o kostade nada,men idag hade den säkert varit värd en del.

:fatta! jag är en gammelopel älskare :rolleyes:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
38mm gasare påp vardera 575cc låter bra specilellt med turbo..

Men ta en titt så inte sjäva toppens insugkanals mynning mot förgasaren är större än 38mm..Eller motsvarar 38mm runt rör i aria... Då blir det inte gynsammt. Lika stora som fuggara bör dom vara i aria eller mindre. Skulle dom ligga på 40mm + bör du ha större gasare! kanalen får inte eller bör inte utvidgas från gasare till ventil.....
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
tyskbilar är:zpy jänke ska det vara!:yoparty vad har du för motor i vallen förresten?:)

angående ditt projekt och dina frågor så är jag nog inte mycket till hjälp men det låter fan coolt, jobba på!:yoparty
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
38mm gasare påp vardera 575cc låter bra specilellt med turbo..

Men ta en titt så inte sjäva toppens insugkanals mynning mot förgasaren är större än 38mm..Eller motsvarar 38mm runt rör i aria... Då blir det inte gynsammt. Lika stora som fuggara bör dom vara i aria eller mindre. Skulle dom ligga på 40mm + bör du ha större gasare! kanalen får inte eller bör inte utvidgas från gasare till ventil.....

ska kikas på :) :)

tyskbilar är:zpy jänke ska det vara!:yoparty vad har du för motor i vallen förresten?:)

angående ditt projekt och dina frågor så är jag nog inte mycket till hjälp men det låter fan coolt, jobba på!:yoparty

har en bubbla över o en saab turbo motor över så :rolleyes:
max 700 kg o minst strax under 300hk torde ge 10 på strippen iaf om man lär sig köra :gnissla
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag håller på bygga motorn i brorsans bilprojekt, det blir också turbokonvertering och 38mm mc-förgasare istället för originalinsprutningen. Börja bygg omedelbums så man har någon att diskutera bestyckningsproblem med! :tummenupp

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=73151&p=20

plenum022.jpg


plenum025.jpg
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
:fatta! jag är en gammelopel älskare :rolleyes:

Tycker du om att laga rost också?











:tungan

Jag håller på bygga motorn i brorsans bilprojekt, det blir också turbokonvertering och 38mm mc-förgasare istället för originalinsprutningen. Börja bygg omedelbums så man har någon att diskutera bestyckningsproblem med! :tummenupp

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=73151&p=20

plenum022.jpg


plenum025.jpg

Spännande bygge! Gillade inte bilen i sig men motorn var intressant.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
härligt att de finns fler som jag där ute :tummenupp kanske frågar lite råd av dig så småningom :)

va tror du om alla problem jag frågade om i början? nån anning?

Ärligt talat så har jag inte en susning om det här kommer funka 100% heller, men då vi siktar lågt på strax över 300hk med K24:an så borde inte förgasarna strypa tycker jag.

Om dom är likadana som de vi har så måste du trycktäta dom för originaltätningarna håller inte för tryck, jag har stått och slavat några timmar vid svarven idag och lagt ut mer bilder i byggtråden på hur jag gjort.

Vi får nog hålla bilfunderingarna per PM i fortsättningen så vi inte blir permanent bannade här... :rolleyes:
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ärligt talat så har jag inte en susning om det här kommer funka 100% heller, men då vi siktar lågt på strax över 300hk med K24:an så borde inte förgasarna strypa tycker jag.

Om dom är likadana som de vi har så måste du trycktäta dom för originaltätningarna håller inte för tryck, jag har stått och slavat några timmar vid svarven idag och lagt ut mer bilder i byggtråden på hur jag gjort.

Vi får nog hålla bilfunderingarna per PM i fortsättningen så vi inte blir permanent bannade här... :rolleyes:

haha

oki.
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Personligen om jag hade byggt en turbo bil där jag mer eller mindre redan har det mesta av givare och plats för spridare, så hade jag satsat på ett MS system. Kolla in http://megasquirt.se/

Annars har jag en 9000 stående med 265 Hk (Steg 3 chipp från Maptune) som skall säljas. tänkte byta bromsar i dag så jag kan besiktiga den
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu klipper jag och klistrar lite ur gamla trådar, hoppas du inte har något emot det Anders.

Gamla GSX750 hade 32 mm. Gamla GSXR750 har 34. Gamla GSXR1100 36. 91-92 gxr har 40 mm. Om 89-90 har 36, 38 eller 40 vet jag inte. Bandit 1200, 36 mm. Jag kör med gsxr750 34 mm på alla mina hojar, dvs CV-förgasarna med plåtlock över trottlarna. De supportar över 400 hästar med dryga 2 Bar.

Trottelmembranens undersida trycksätts via bellmouthen (dvs förgasarens inlopp), det behöver du (normalt) inte göra något åt. Trottelmembranens ovansida trycksätts via små hål i trotteln via trottelns undersida, dvs du behöver inte göra något åt det heller.

Flottörhusen trycksätts som du skriver via ett pitotrör straxt före eller vid ingången till plenumet.

Det som behöver tätas ger sig om du pluggar baksidan av förgasarna och täpper till alla andra håligheter och sen lägger på 1 Bar reglerat tryck på den krets du ska mäta på. Där det pyser ska du täta. De kretsar som ska kollas är 1:soppa, 2:flottöravluftningen, 3:plenumet. Var observant på att saker i förgasarna går sönder om du råkar lägga på mer än 2 Bars tryck.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Personligen om jag hade byggt en turbo bil där jag mer eller mindre redan har det mesta av givare och plats för spridare, så hade jag satsat på ett MS system. Kolla in http://megasquirt.se/

Annars har jag en 9000 stående med 265 Hk (Steg 3 chipp från Maptune) som skall säljas. tänkte byta bromsar i dag så jag kan besiktiga den

är inte så tekniskt lagd när de kommer till el o data mm. + att de kostar lite. detta blir billigare då jag kan göra massa själv.
har kikat på hur man kan koppla in sig i orginalboxen oså. de går men där finns fortfarande typ antispinn o annat skit kvar.
då återstår typ ms och gasare.
ett annat + är att detta ser coolare ut :D
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top