Intressefråga Sveavägen 1985 klass!

Henke68

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Diverse
Asså, nu ska inte jag lägga mig i något som egentligen Glenn arrangerar, men eftersom vi pratar mycket om saken och delar åsikt i det mesta vill jag göra en liten kommentar.
En däckbredd hit eller dit, någon årsmodell fram eller tillbaks är nog inte det stora problemet. Sådant är inga problem att ändra beroende på vilka som är intresserade av att åka. Det handlar för vår del (tidningen Classic Bike) om en grundsyn på hojklasserna. Den ena, som vi kallar Push Rod Racing, är ganska uppenbar – det ska vara stötstänger. Om man sedan i "Stans snabbaste hoj" vill köra med 180-däck så är det väl bara att ändra det.
Det är trots allt inget mästerskap utan bara en tävling för att det är så kul att gasa rakt fram.
Så – om någon har några konkreta förslag på hur man ska avgränsa klassen "Stans snabbaste hoj" och ändå kunna ge en känsla av "ge-järnet-med-vässad-japshoj-på-80-talet" så tror jag nog att vi kan anpassa oss.
Gatreggat tycker vi är en grundregel.
Vilket årtal tycker ni skulle vara avgränsningen?
Vilken typ av däck?
Det finns även en diskussion på forumet på www.classicbike.se om saken, som ni gärna får ta del i.
MVH,
Henke Nyberg
Classic Bike
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Jag misstänker att om man tillåter hela åtiotalet så skulle man få ett större startfält/roligare stegar.Det är ju inte så där jäkla upphetsande med en åtta-stege.
En gammal GSX behöver inte så väldigt mycket massage för att slå en GSXR på fingrarna, dom har grymma motorer. Och som Henke68 antyder, man kör kanske mer för att köra/leka än ser det som alvarligaste allvaret ?
Bara min åsikt.....
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Hmm tänker uppdatera Katanan till dagens standard vilket är 6" fälg och 190 däck... den kommer inte gå fortare än ett 180 däck så jag ser inte riktigt poängen med just 180mm begränsning.. bygger man om en GSX/Katana gör man det ju för design och väghållning.. det räcker väl med att bannlysa slicks och förlängd sving.:va

//NH
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Däcksbredden fri:tummenupp Numera anmäld till "Stans Snabbaste Hoj -85" med min 83´a, till den 12/aug.

/Ingvar
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top