Intressefråga Sveavägen 1985 klass!

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Henrik Nyberg på Classic bike har hjälp mig med ett regel förslag, tanken är att det ska vara enkelt men också lätt att bes på plats av tävlingsledningen och av alla andra förare. Ett första steg att bena i detta, tyck gärna till!

Jag föreslår två klasser:

Street Japs – öppen för gatregistrerade japanska hojar byggda före 1985.
Street BEARS – öppen för gatregistrerade Brittiska, Europeiska,
Amerikanska hojar från före 1985.

Inga slicks eller wheeliebars bör vara tillåtna.

Mera info finns på www.Landracing.se och bloggen http://lsrblogg.landracing.se/#home
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Hej!

Har inte dött, gjorde en tävling som tog lite mera tid än beräknat upp i Funäsdalen bara. Det har varit 1000 möten och samtal i detta projekt i det dålda, men kan väll lite försiktigt säga att en lösning är klar nu. Det blir en plan B i Norrtälje! Och jag kommer lev en nyhet som är riktigt unik framöver som kommer förvåna många i NT, men får inte säga något för stunden:tummenupp

http://www.norrteljetidning.se/nyheter/artiklar/id/7696 ett rep lokalt i frågan.

Så damma av hojarna det blir åka av i NT, mera info på www.Landracing.se under bloggen



Lysande!!:tummenupp
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Lite funderingar.
Sveavägen å race på kistarakan så fanns direkt inga regler vad å vilka som kunde gasa mot vad annat. Djungelns lag med andra ord.
"BikeWeekend" i Västerås körde enligt Svemo-regler (de började 1985).

Och klassen "Sveavägen 1985" bör ju då innebära att ALLT är tillåtet,max kubik, turbo, kompressor och lustgas (beroende på vilka byggen som fanns då). Och hur många körde obesiktigat tex?

Om det är meningen att denna tävling ska locka fram så många som möjligt som har skojiga maskiner och visa upp dom å rasta av dom utan större mål att komma först.
Så är frågan om det behövs så många indelningar.

Men om det är mer på liv & död och mera millimeterrättvisa ska råda så blir de desto mera jobb med indelningar.
Som tex. Stans Snabbaste Hoj på BikeWeekend var tvugna att ändra indelningar då turbomaskinerna i princip alltid tog klassen +1000cc som innan var den högsta klassen.
MEN!!!

Själv lider ja inte av "torsk frossa", så ja skulle gasa mot vad som hällst oavsett hur mycke man blir ifrånåkt, de e kul å vara med :tummenupp

Och så finns ju ombyggen typ GSX:er med fälgar, svingar, fjädringskomponeter, framgafflar m.m. från hojar tillverkade efter 1985.
Hur betraktar man sådant?

Och, är de fusk å komma med en GPZ 900R med en ZZR1100 rova inmonterad? Eller en FJ1100 med en FJR1300 rova.. osv. ?

Jusstja, Mikuni RS fanns inte då, inte Keihin FCR heller...

Lite tankar om detta :)

Henrik Nyberg på Classic bike har hjälp mig med ett regel förslag, tanken är att det ska vara enkelt men också lätt att bes på plats av tävlingsledningen och av alla andra förare. Ett första steg att bena i detta, tyck gärna till!

Jag föreslår två klasser:

Street Japs – öppen för gatregistrerade japanska hojar byggda före 1985.
Street BEARS – öppen för gatregistrerade Brittiska, Europeiska,
Amerikanska hojar från före 1985.

Inga slicks eller wheeliebars bör vara tillåtna.

Mera info finns på www.Landracing.se och bloggen http://lsrblogg.landracing.se/#home
 
Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
jag vill spinna på lite i "fortpelles" tankespår.
varför ska det just behöva bli millimeterrättvisa.
om jag nu tex ställer upp med min gammelkatana mot en turbohoj så vet jag
ju redan från början att det kan va kämpigt att ta hem racet. då det hela begavs sig så hade man ju också sagt "ja men han hade ju turbo den där" och ingen hade väl blivit förvånade över ens förlust. det är väl just gasandet som är kul och gör att man skulle ta sig dit ju. är man ute efter en pallplats på blodigt allvar så finns ju sådana tävlingsformer redan. spontanitet och gasgladhet var ju det som drev oss förr till Kista rakan, låt det få fortsätta istället för att ta sönder allt med en massa regler och pekpinnar :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Tycker än i dag att blande det roligaste är dom spontana rödljustävlingarna som uppkommer när man är ute och glider :D :D
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
jag vill spinna på lite i "fortpelles" tankespår.
varför ska det just behöva bli millimeterrättvisa.
-- spontanitet och gasgladhet :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Tycker än i dag att blande det roligaste är dom spontana rödljustävlingarna som uppkommer när man är ute och glider :D :D

Agree, roligast om många kommer och kör. För egen del är huvudsaken att få köra, mycket:), umgås och kolla in andras maskiner.

/Ingvar
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Henrik Nyberg på Classic bike har hjälp mig med ett regel förslag, tanken är att det ska vara enkelt men också lätt att bes på plats av tävlingsledningen och av alla andra förare. Ett första steg att bena i detta, tyck gärna till!

Jag föreslår två klasser:

Street Japs – öppen för gatregistrerade japanska hojar byggda före 1985.
Street BEARS – öppen för gatregistrerade Brittiska, Europeiska,
Amerikanska hojar från före 1985.

Inga slicks eller wheeliebars bör vara tillåtna.

Mera info finns på www.Landracing.se och bloggen http://lsrblogg.landracing.se/#home

Nedan från Landracing:confused: :confused: :confused: :confused:

####################################################

TÄVLINGENS ART: Land Speed Record flygande kilometern på asfalt, Top Speed 70, på ett försök nå närmast 70 km/tim i snitt.

####################################################
Fattar inget, eller så är det precis som när när vi har backtävling med skoter.Den oficiella versionen lyder: 2 åk med så lika åktid som möjligt.

Den verkliga versionen: Håll stumt och se vem som är snabbast.. Undvik gärna att krascha efter toppen.
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Sorry det skall stå "och" mellan flygande km och just top speed 70.
Det är så att snabbast vinner som vanligt men vi har lagt till ett tävlingsmoment till som nästan alla kan vara med på nämligen top speed 70 km där det kommer att vara prispengar också.

Om man nu inte har 1000 hk så kan man alltid vinna top speed 70 klassen, jag ska bli tydligare. Det står på bloggen en förklaring med.

Nedan från Landracing:confused: :confused: :confused: :confused:

####################################################

TÄVLINGENS ART: Land Speed Record flygande kilometern på asfalt, Top Speed 70, på ett försök nå närmast 70 km/tim i snitt.

####################################################
Fattar inget, eller så är det precis som när när vi har backtävling med skoter.Den oficiella versionen lyder: 2 åk med så lika åktid som möjligt.

Den verkliga versionen: Håll stumt och se vem som är snabbast.. Undvik gärna att krascha efter toppen.
 

Nils Svensson

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Äntligen ny sporthoj Electra Glide
Ni som är intresserade av denna fräcka klass som det diskuteras om här har väl inte missat att på Bikeline Bikeweekend 15-17/5 i Malmö körs en classicer klass för cyklar upp till 1987 års modell bara den e gatreggad e du välkommen att köra i den. Missa inte chansen att träna dig i form till Glenn o gänget ordnar Sveavägen 1985 tävlingen;-)
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Nu är det dax att smörja in sig med olja och försöka dra på sig skinnstället, en DR lösning i norrtälje klar nu! Det tog bara ett helt år och 200 möten, hur som så rullar vi få lite försiktigt......
Nästan alla fordon får ställa upp mc, bil, quad, moppe, snöskoter mm, upplägget är enkelt förare anm sig på ett mail finns ca 50 platser och ca 10 dropp in platser om man känner på kvällen att jag vill åka då åker man bara och ställer sig i en kö för anm och besiktning.
Vi tar inte ut någon anm avgift utan bara en SMA licens kostar 150:- bil 200 mc eller års licens 300:- bil, 600:- mc det är publiken och korven som betalar det hela.

Har tillstånd alla söndagar kl 17-22:00 till 18 okt detta är ett prov och sedan får vi utvärdera det hela. Vilka dagar vi kör mm kommer att finnas på www.Landracing.se
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Nu funderar vi på att prova denna klass på Lunda 21 aug, vi vet inte om det finns intresse men vi gör ett test. Någon som vill prova:)
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Anmälan öppen till 21 aug Lunda, 2 klasser


Två klasser för gammelhojar: "Push-rod dragracing" och "Stans snabbaste hoj -85". (sveavägen 1985)

Den första är för gatreggade hojar med stötstänger tillverkade före 1985, mönstrade däck med max 130 mm bredd.
Här finns alltså plats för alla britter, H-D, Moto Guzzi och BMW.

Nästa klass är för japshojar. Gatreggade hojar före 1985 med mönstade däck, max 160 mm bredd.

Klass pappa och domare Classic Bike
Mera info på www.Landracing.se
 
Last edited:

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
12 aug gör vi ett sista försök med att bjuda in till denna klass ihop med tidningen Classic Bike som är klassvärd, vilket betyder att dessa hojar lär få synas i tidningen. Så nu är det upp till ägarna att köra, kommer även bli en egen del som är reserverad inne på området för dessa hojar, så föraren inte behöver gå så långt och känna sig ensam:tummenupp

Så stora frågan finns det verkligen några hojar och förare kvar?
www.landracing.se
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Tror det finns gott om hojjar och förare.
Problemet är gränsen med 160 bredd på bakdäcket eftersom dom flesta idag har monterat en 5,5" eller 6" fälg och därmed använder 180 eller 190 däck.
Största anledningen till detta är att 18" magnesiumfälgarna från 80-talet som man monterade 160 däck på inte finns att få tag på längre men det dräller av 17" 5,5" och 6" fälgar på marknaden. Med 17" alternativet får man dessutom tillgång till helt annat däckutbud.
Detta gäller i alla fall i min bekanskapskrets där nästan alla åker på hojjar från 80 & 90 talet.

Jag förstår regeln med 160 gränsen men den är tyvärr en väldigt stor begränsning när det gäller deltagarantalet.

Är det bra väder den 12 aug ska jag försöka komma :tummenupp
 
Last edited:

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Bra att vi fick lite info i frågan, det förklarar nog en del av problemet, om vi skulle öppna upp däcks frågan lite skulle det vara mera intresse från flera förare?

Tror det finns gott om hojjar och förare.
Problemet är gränsen med 160 bredd på bakdäcket eftersom dom flesta har monterat en 5,5" eller 6" fälg och därmed använder 180 eller 190 däck.
Största anledningen till detta är att 18" magnesiumfälgarna från 80-talet som man monterade 160 däck på inte finns att få tag på längre men det dräller av 17" 5,5" och 6" fälgar på marknaden. Med 17" alternativet får man dessutom tillgång till helt annat däckutbud.
Detta gäller i alla fall i min bekanskapskrets där nästan alla åker på hojjar från 80 & 90 talet.

Jag förtår regeln med 160 gränsen men den är tyvärr en väldigt stor begränsning när det gäller deltagarantalet.

Är det bra väder den 12 aug ska jag försöka komma :tummenupp
 

petta59

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Västerås
Hoj
3 CBX:er. Ombyggd 81:a . Orginal 79:a. + Egen byggd CBX 1000
Jag körde 20 maj. Hade tänkt anmäla mig till hojjar före -85. Men då jag har 180 bakdäck, blev det öppna klassen. Det var helt okej att köra mot de snabba cyklarna. Fast det var roligare att köra mot den andra gamla hojen, så det blev lite kämpa. Hade tänkt anmäla mig till 12 Aug, men skall till Danmark med CBX:en. Och det blir för lite dagar emellan om motorn skulle rasa. Tyvärr. Men nästa år. Får för resten tacka för en härlig söndag.

// Peter
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top