Intressefråga Sveavägen 1985 klass!

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Ett gammalt streetbike-adelsmärke från den tiden var även "sotig högerdoja".
På den tiden hade de flesta potenta hojar ett 4:1 megafonsystem från V&H.
Det lät....

På den tiden hade polisen fortfarande lagrum att utför bullermätninger med en bullermätutrustning.

Polisen mätte... Som regel stod de vid Handelshögskolan, dit vart alla hojar invinkade som konstaplarna tyckte lät. (Alla lät som fan)

Så därför brukade de hårda killarna som körde med helt öppen megafon vara snabba att stoppa in deras adidasprydda högerfot i megafontratten när de rullade in på svea vid Wennergren Center för att sedan glida tyst in mot Donken från ett nattligt rejs på Kymlingelänken.

Ibland pyrde det i skosnörena när de tultade in på Donken.

Både Dimax (Hade Make My Day-Katanan) samt Fursten har jag tex sett göra den manövern :hihi

Själv åkte jag 750 cc tvåtakt, hela jag var oljig. Vi H2 -killar hade ett stridsrop till fyrtaktsmupparna när det var dags att dra till Kymlingelänken/Kistarakan: "Värm upp svamparna så kommer vi sen"
(Svampar=fyrtaktsventiler)

http://www.youtube.com/watch?v=gPGhuepihmc
(Observera ryggsäcken. Alla trimmarkillar har verktygsryggsäck ;) )

Jag knäpper mina lortiga händer för att några ägare av Z1300, Honda CBX , Laverda 1200 samt Kawa H2 anmäler sig, dessa maskiner krävs nämligen för att ljudmattan ska ge ett trovärdigt 80-tals vrål över roslagsnedjen. :Bugar

:D he-he, och i Västeråsområdet på 80-talet fanns det ett antal överambigösa herr "kling & klang" som jagade oss "musikutövare" av Vasse-hasse-trumpeter som oftast matades av nå vasst 4-cylindrigt. Vasse-hasse-trumpeterna fanns med std insats & race insats, til båda fixade vi ett motsvarande spjäll som var fjärdrande å med ett länkage som gjorde att man bara rycke ur en print så klarade man sig ifrån bötesblocket. Till historien hör att en av dom mest nitiska "kling & klang" farbröderna heter Julle vilket gjorde att anordningen kallades "Julle-lucka" :D
Ja tror "Speeden" sålde julle-lucks-insatser oxå :D
En anna sak är frågan om "kling & klangs" begåvningsnivå med att uppfatta vad som avger ljud från enhoj med både öppet 4-1 system & RS36:eek:r med trattar :D :D :D
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Ett gammalt streetbike-adelsmärke från den tiden var även "sotig högerdoja".


På den tiden hade de flesta potenta hojar ett 4:1 megafonsystem från V&H.
Det lät....


Körde V&H Megaphone då som nu!...med samma hoj...:tummenupp

Det låter ju kanonbra:tummenupp . Jag ser redan fram mot nästa säsong. Toppen är avlyft och filen framplockad:D .

Fila på du..det räcker ändå inte ...:D

:tummenupp Och så fanns det lite i svedala udda system, köpte ett kerker megafon med raceinsats till min 1230 hot-street maskin och den hördes lååååååångt :tummenupp
 

Bifogat

  • GSX-1230-HS.jpg
    GSX-1230-HS.jpg
    149.9 KB · Visningar: 196

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Kerker melodi!!

:tummenupp Och så fanns det lite i svedala udda system, köpte ett kerker megafon med raceinsats till min 1230 hot-street maskin och den hördes lååååååångt :tummenupp[/QUOTE]


Kerker ! mm...finsmakare !!!:D
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Undrar hur de går med denna klass :confused: :confused:
Gått i ide?

Gjorde en lista på tänkbara objekt som passar in till och med 1985 (säkert inte fullständig). Men vi vet ju vilka maskiner som stod för majoriteten av rejsarna :D

Suzuki

RG 500
GSX 750 E/ES/EF
GSX 750 R -85
XN-85 (hö-fläkt)
GS 1000 E
GS 1000 S
GS 1000 G (kardan-ollon)
GSX 1100 E 80 -81
GSX 1100 E/ES 82 - 83
Katana 1100 82-83
GSX 1100 ES/EF 84-85

Kawasaki

350-500-750 3-pip
GPZ 750
GPZ 750 R (900 R lillebror)
GPZ 750 (hö-fläkt)
GPZ 900 R 84-85
Z1000J/R mfl.
GPZ 1100 81-82 (insprut)
GPZ 1100 83-83 (insprut)
Z 1300

Honda

NS 400 R
CB 750 F (SOHC)
CB 750 F (DOHC) 79-83
CB 900 F/F2 79-83
CB 1100 R 81-83 ( HRC trim mfl.)
CB 1100 F 83 (Trimm fanns hos Ontario Moto Tech mfl.)
VF 750 F (Trimm fanns hos Ontario Moto Tech)
VF 1000 F (Trimm fanns hos Ontario Moto Tech)
VF 1000 R (HRC trim)
VF 1100 C
CBX 750 F 85
CBX 1000 78-82 (Trimm fanns hos Ontario Moto Tech mfl.)

Yamaha

RD 350 LC
RD 500
FZ 750
XS 1100 (Reistens sista competion maskin byggde på denna morot)
FJ 1100 84-85 (skaplig trimpotential Solna MC-service specialitet att vässa denna)

Och så kända trimfirmor som donade på den tiden:
MotoSpeed
Samuraj motor
Solna MC-service
Fast-Bike
Mcken racing (Linköping?)
Åke Jonsson (Motala) Har genererat en del motorras.
flera?
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Och så kända trimfirmor som donade på den tiden:
MotoSpeed
Samuraj motor
Solna MC-service
Fast-Bike
Mcken racing (Linköping?)
Åke Jonsson (Motala) Har genererat en del motorras.
flera?

"Fast-bike" ja, hette inte killen man träffade "Bosse"?
dom försåg nästan hela min katana med prylar. dyrt kalas för en meklärling, men jättebra att ha att göra med. vad hände med dom och varför?
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
"Fast-bike" ja, hette inte killen man träffade "Bosse"?
dom försåg nästan hela min katana med prylar. dyrt kalas för en meklärling, men jättebra att ha att göra med. vad hände med dom och varför?

Ja sitter å bläddrar i deras katalog nu. Bosse Christensson, Kent Eriksson & Tommy Källbom står upptagna i den.
Å ja e osäker på vad som hände. Men de var ett "stålbad" i slutet av 1989 då krediter drogs in å man fick inte lika lätt å låna till allt. Å de gjorde att många MC-butiker å antagligen trimfirmor lade ner.
Många som hade trimfirmor hade ju dom lite för att finasiera deras racing, och de var inte billigt att köra typ ProStock å försöka hänga med Klarkner. Eller att hänga med Reisten i Competition.
Och detta fenomen fortsätter än idag men att de poppar opp nya firmor.

Det var iaf en stor varning för att anlita Åke Jonsson i motala som var en kung på att teoretiskt beräkna motoreffekter som inte hade så mycke med verkligheten att göra. Jag känner till en GSX 1327 -81 som small pga klåperi.

MC-butiken å Panko MC västerås lade ner alt. KK. Arvidssons i Eskilstuna gick i KK. (där såldes landets billigaste RC-30 på auktion sprillans ny 63000:- mot 119000 listpris)
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Ja sitter å bläddrar i deras katalog nu. Bosse Christensson, Kent Eriksson & Tommy Källbom står upptagna i den.
Å ja e osäker på vad som hände. Men de var ett "stålbad" i slutet av 1989 då krediter drogs in å man fick inte lika lätt å låna till allt. Å de gjorde att många MC-butiker å antagligen trimfirmor lade ner.
Många som hade trimfirmor hade ju dom lite för att finasiera deras racing, och de var inte billigt att köra typ ProStock å försöka hänga med Klarkner. Eller att hänga med Reisten i Competition.
Och detta fenomen fortsätter än idag men att de poppar opp nya firmor.

Det var iaf en stor varning för att anlita Åke Jonsson i motala som var en kung på att teoretiskt beräkna motoreffekter som inte hade så mycke med verkligheten att göra. Jag känner till en GSX 1327 -81 som small pga klåperi.

MC-butiken å Panko MC västerås lade ner alt. KK. Arvidssons i Eskilstuna gick i KK. (där såldes landets billigaste RC-30 på auktion sprillans ny 63000:- mot 119000 listpris)

Var du tvungen att påminna mig om RC 30in :( den skulle stått i mitt vardgasrum
Jag var där, köpte en VFR -88 för 27´ med HRC system istället inte sådålig affär. Den är i familjens ägo fortfarande, nu e det farsan som åker på den.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Var du tvungen att påminna mig om RC 30in :( den skulle stått i mitt vardgasrum
Jag var där, köpte en VFR -88 för 27´ med HRC system istället inte sådålig affär. Den är i familjens ägo fortfarande, nu e det farsan som åker på den.

Ja stod där å grät fan blod när klubban föll å ens egna plånbok var för tunn :gnissla
Men då kan ja berätta ännu mera historia. De HRC-systemet som sitter på er VFR e mycket troligtvis ett replica som e kopierat från en Nikko Bakker Endurance racer som vid målgång i 24 timmars köptes av MC-butiken Västerås. De systemet lämnades till Windsor Motorcycles i London, så ombesörjde dom tillverkningen av kopiorna. Tror de skickades kammar till megacycle USA för kopiering av sånna med.
Men om ja inte minns fel så sattes ett HRC 4-1 och modifiering av luftburken Dyno-jet alt, bestycka org. munstycken.

Ja undrar vem som har Nico Bakkern idag? 4-kant alu-ram. Racekronor med minimalt styrutslag, enkelsving. VFR 750F -86/87 motor.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
:D
Ja stod där å grät fan blod när klubban föll å ens egna plånbok var för tunn :gnissla
Men då kan ja berätta ännu mera historia. De HRC-systemet som sitter på er VFR e mycket troligtvis ett replica som e kopierat från en Nikko Bakker Endurance racer som vid målgång i 24 timmars köptes av MC-butiken Västerås. De systemet lämnades till Windsor Motorcycles i London, så ombesörjde dom tillverkningen av kopiorna. Tror de skickades kammar till megacycle USA för kopiering av sånna med.
Men om ja inte minns fel så sattes ett HRC 4-1 och modifiering av luftburken Dyno-jet alt, bestycka org. munstycken.

Ja undrar vem som har Nico Bakkern idag? 4-kant alu-ram. Racekronor med minimalt styrutslag, enkelsving. VFR 750F -86/87 motor.

De är riktigt moddad luftburk (bortkastat lock) och förmodligen Dyno jet i gasarna.

Intressant.. Har bara åkt med hojen aldrig öppnat motorn förutomett byte av treans drev och skiftgaffel men de tar man bara underifrån vet inte vad mer somär gjort åt motorn (de e ju Honda bara går o går). Ja kan iaf konstatera den går till 11500 på sexan utan större problem,vid lite nerförsbacke klipper regulatorn t o m.

Megacycle kammar har fyra såna oanvända ligger, Någon intresserad...:D
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Är det något nytt under himmeln eller det ligger på planerings stadiet ännu. Det är inte utan att man är sugen på att åka norrut med sina gamla dinosarier. :tummenupp
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Jo jag jobbar med klassen i det dålda, jag tar hjälp av Classic Bike med regler och vi kommer att presentera ett upplägg snart. Om du vill åka riktigt norr ut då kan Land Speed Record i funäsdalen på is kanske vara något? Men det är kanske lättare med asfalt! www.Landracing.se
 

Flamman

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki 1700 metanol turbo funnybike
Kul idé

Jag fick själv ett nostalgi chock härom året och gick och köpte mig en gammal gsx 1100 -81 omlackad men i gatskick med 1168 expotkammar och 33.or
just nu sitter jag och taimar in kammarna och försöker komma i håg va fan det va för kamtider men jag gör nog som förr chansar och gasar tills det rasar med mitt öppna V&H " Raka rör tills vi dör smc va e de´ "
Vi får se hur det går sist satte jag sista gsx i en bmw vid sture plan men med lite hjärt massage kom man igång igen
Jag tycker iden med en 80 tals reunion verkar as kul
Jag var mest känd för min svarta isr med ilgrön ram och en 180hk gsx motor
men den är skrotad nu
Hoppas ni får med putte och maurits och lasse grek , metin med flera
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Jag fick själv ett nostalgi chock härom året och gick och köpte mig en gammal gsx 1100 -81 omlackad men i gatskick med 1168 expotkammar och 33.or
just nu sitter jag och taimar in kammarna och försöker komma i håg va fan det va för kamtider men jag gör nog som förr chansar och gasar tills det rasar med mitt öppna V&H " Raka rör tills vi dör smc va e de´ "
Vi får se hur det går sist satte jag sista gsx i en bmw vid sture plan men med lite hjärt massage kom man igång igen
Jag tycker iden med en 80 tals reunion verkar as kul
Jag var mest känd för min svarta isr med ilgrön ram och en 180hk gsx motor
men den är skrotad nu
Hoppas ni får med putte och maurits och lasse grek , metin med flera

Export kammar 84 å framåt: vid 0,5mm lyft.
Insug öp/stä 21/53
Avgas öp/stä 46/18
Lyft in 8,10 mm
Lyft avg. 7,55 mm
Duration in/ut 254/244
Lobe center in/ut 106/104

Jag hittade inte på dom äldre export 80-83
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Verkar ju tyvärr som det inte blir något mera Norrtälje..:huvet
Trist och tråkigt
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Inte? Vet du ngt som jag inte vet?
Lasse grek? var det inte han som dog? Mauritz.. Brottet är väl preskiberat men det vore kul å veta var min gs 1000 hamnade...

Det jag vet är att Ocklund svarade på Zatzy att det blir svårt eller omöjligt med flygklubben tyvärr. Men han hade kanske ett alternativ.

Mvh
Patrik
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Ngn info om Norrtäljerejsandet?

Hello alla stofiler. Är det ngn som sitter inne med info gällande en av sommarens höjdpunkter, "Pre85ShootOut" i Norrtan? Ocklund?
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Hej!

Har inte dött, gjorde en tävling som tog lite mera tid än beräknat upp i Funäsdalen bara. Det har varit 1000 möten och samtal i detta projekt i det dålda, men kan väll lite försiktigt säga att en lösning är klar nu. Det blir en plan B i Norrtälje! Och jag kommer lev en nyhet som är riktigt unik framöver som kommer förvåna många i NT, men får inte säga något för stunden:tummenupp

http://www.norrteljetidning.se/nyheter/artiklar/id/7696 ett rep lokalt i frågan.

Så damma av hojarna det blir åka av i NT, mera info på www.Landracing.se under bloggen
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top