Intressefråga Sveavägen 1985 klass!

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Hrm,, 82 åkte jag 1166cc på 130 puck men redan 84 hadde det blitt 1425 med BB cylinder och 84:ans injektiontopp (Kawwa dårå) och 150 däck på 18 tums Dymag fälg ( jo, Hojen finns kvar) och så mycket bredare fanns inte 84:a för gatbruk iaf , För då hade det suttit på.

Mvh
Ps och jo Jag fanns till å från på Svea Oxå

se där :tummenupp men det du beskriver kan ju knappas vart en vanlig syn och alltid med sådana här grejor när någon kommer med en idé så är det som man måste spräcka gränserna direkt. face it, dom flesta katterna hade dom prylarna jag beskrev och om nu 1425 hojarna fanns där representerade så måste det vart någon enstaka, är det där man sätter gränsen då.
jag har kvar gasen på den och då var det ca 50hk man snackade om.
skulle det göra det "legitimt" menar du att använda sprut som Thomas klarkner körde med eller vad. det är ju roligare att se helst dom som var där som dom var liksom, eller:va
 
Gick med
17 Sep 2008
Ort
Nacka
Hoj
suzuki gsx 1100-81
1100R är en trevlig häst. Får man vara med och leka? :hojsmilie

// Linus

Läs rubriken:va

x-akt!
jag tjackade det värsta man kunde få på fälgen på min 82:a och det däcket mätte 140, aaasfett :yoparty
vidare kommer jag inte ihåg någon större hoj på svea än 1325cc.
dom på 1425 var nog bara representerade på banan då. min uppfattning om värsta trimmet som fanns då på gatan var lustgasen som tog sin plats där 86-88 någonstans och slog ned som en komet och alla ville ha det på hojjarna när dom konverterat med Wiseco 1168cc smidda kolvar, grottistopp, undercuttad växellåda, superhubkorg till kopplingen, mikuni smothbore 33:eek:r borrade till 34,5mm och monterat V&H :yoparty

Instämmer fullständigt, ( jag har en Avela`n portad topp:yoparty ).....R.I.P..
 
Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
se där :tummenupp men det du beskriver kan ju knappas vart en vanlig syn och alltid med sådana här grejor när någon kommer med en idé så är det som man måste spräcka gränserna direkt. face it, dom flesta katterna hade dom prylarna jag beskrev och om nu 1425 hojarna fanns där representerade så måste det vart någon enstaka, är det där man sätter gränsen då.
jag har kvar gasen på den och då var det ca 50hk man snackade om.
skulle det göra det "legitimt" menar du att använda sprut som Thomas klarkner körde med eller vad. det är ju roligare att se helst dom som var där som dom var liksom, eller:va

Mja... För att förenkla ...

hösten 80 ( snacka om forntid) sköt jag min Laverda 1200 som då var rätt kraftig masserad, den gjorde i gatskick 10,66 på mantorp med ett 4,25 pirelli , men efter en missad växel och tre kraftiga övervarvningar på en Boge resa ,så ( dagen efter) Sprang en Vevstake av straxt under lilländan och gjorde sylt av blocket , detta skedde vid lite "RED light Cruising":rolleyes: På vag ut emot vaxholm ifrån stan och rödljuset vetrinär/albano så hände denna lilla "fadäs"..
Nu skulle en ny killer byggas , med så skottsäkra grejor som möjligt, således införskaffades en Kawa 1000 vev , block , topp osv + en Magnuson 80cu och ett NOS system samt en Rickman ram den reggades 81 som en RICKMAN CR ,jag fick regga en firma och skriva intyg själv som "MC Industri" ...

Sen det första åren upptäcktes en del fel som inte funkade på gatan Typ att köra med 5,5:1 kolvar är ingen "hit" med långa kamtider osv , men året 83 åkte jag faktiskt på semester till Andorra /Barcelona med åket, T/R på 9 dar.....
Så nog kan jag säga ett jag åkt med 1425cc , kompressor och gas med smaldäck 1985...
(Man var inte klok då hlr)
Men så vanlig var inte moppen ...Då hlr
Jag Mekade den här tiden med Björne Gustavsson och Greger Wallin som körde Topfuel bike med just Kawa ,så....
 
Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Mja... För att förenkla ...

hösten 80 ( snacka om forntid) sköt jag min Laverda 1200 som då var rätt kraftig masserad, den gjorde i gatskick 10,66 på mantorp med ett 4,25 pirelli , men efter en missad växel och tre kraftiga övervarvningar på en Boge resa ,så ( dagen efter) Sprang en Vevstake av straxt under lilländan och gjorde sylt av blocket , detta skedde vid lite "RED light Cruising":rolleyes: På vag ut emot vaxholm ifrån stan och rödljuset vetrinär/albano så hände denna lilla "fadäs"..
Nu skulle en ny killer byggas , med så skottsäkra grejor som möjligt, således införskaffades en Kawa 1000 vev , block , topp osv + en Magnuson 80cu och ett NOS system samt en Rickman ram den reggades 81 som en RICKMAN CR ,jag fick regga en firma och skriva intyg själv som "MC Industri" ...

Sen det första åren upptäcktes en del fel som inte funkade på gatan Typ att köra med 5,5:1 kolvar är ingen "hit" med långa kamtider osv , men året 83 åkte jag faktiskt på semester till Andorra /Barcelona med åket, T/R på 9 dar.....
Så nog kan jag säga ett jag åkt med 1425cc , kompressor och gas med smaldäck 1985...
(Man var inte klok då hlr)
Men så vanlig var inte moppen ...Då hlr
Jag Mekade den här tiden med Björne Gustavsson och Greger Wallin som körde Topfuel bike med just Kawa ,så....

ja men då är vi väl överens om att din moppe tordes vara rätt one of a kind eller hur. men det folk verkar ha en förkärlek är att modda gammelåken för att köra fort nu med moderna grejor, då menar jag att man missat hela grejen. det är lite som att sätta insprut på en huqvarna 500 v-twin liksom.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förutom alla namnförslag vi kommit med så har jag även en annan idé till Glenn: bara 80-talsmusik i högtalaranläggningen i pauserna. Då skulle tidsmaskinen vara total. Typ de sköna dängor som alla gillade och som gick på radion om somrarna, på den tiden man hade fet hy och håret på huvet isf på ryggen :D
http://www.youtube.com/watch?v=pFKwyzb5S34&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=EgbGaYTkkPU
http://www.youtube.com/watch?v=oOpIfbneeHg
http://www.youtube.com/watch?v=lyl5DlrsU90
http://www.youtube.com/watch?v=5hTH_g3xKzY&feature=related


Tänkte även föreslå att hojarna får bränna blyad soppa igen dagen till ära men ångrade mig, rätt skönt att slippa :D Allt var inte bättre förr:kryckor
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mja... För att förenkla ...

hösten 80 ( snacka om forntid) sköt jag min Laverda 1200 som då var rätt kraftig masserad, den gjorde i gatskick 10,66 på mantorp med ett 4,25 pirelli , men efter en missad växel och tre kraftiga övervarvningar på en Boge resa ,så ( dagen efter) Sprang en Vevstake av straxt under lilländan och gjorde sylt av blocket , detta skedde vid lite "RED light Cruising":rolleyes: På vag ut emot vaxholm ifrån stan och rödljuset vetrinär/albano så hände denna lilla "fadäs"..
Nu skulle en ny killer byggas , med så skottsäkra grejor som möjligt, således införskaffades en Kawa 1000 vev , block , topp osv + en Magnuson 80cu och ett NOS system samt en Rickman ram den reggades 81 som en RICKMAN CR ,jag fick regga en firma och skriva intyg själv som "MC Industri" ...

Sen det första åren upptäcktes en del fel som inte funkade på gatan Typ att köra med 5,5:1 kolvar är ingen "hit" med långa kamtider osv , men året 83 åkte jag faktiskt på semester till Andorra /Barcelona med åket, T/R på 9 dar.....
Så nog kan jag säga ett jag åkt med 1425cc , kompressor och gas med smaldäck 1985...
(Man var inte klok då hlr)
Men så vanlig var inte moppen ...Då hlr
Jag Mekade den här tiden med Björne Gustavsson och Greger Wallin som körde Topfuel bike med just Kawa ,så....

Släpar du dit den där hästen och svartbygget inte exploderar före dagen är slut kommer samma sak hända som när AnderssonTurbo kommer till Barkarby: utgången är given :D

Björn Gustafsson och Greger Wallin klingar bekant, de hade väl Solna MC?

De fick sätta tänderna i en SR500 jag hade som åkhoj på den tiden, de fixade till toppen och sålde en isracingkam plus högkompkolv till mig med ett förbindligt leende. SR:en gick som en RD350 sedan, vilket de sistnämda förarna hade svårt att köpa :hihi

Så gick det med den "åkhojen"... :gnissla
 
Last edited:

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Förutom alla namnförslag vi kommit med så har jag även en annan idé till Glenn: bara 80-talsmusik i högtalaranläggningen i pauserna. Då skulle tidsmaskinen vara total. Typ de sköna dängor som alla gillade och som gick på radion om somrarna...

Klockrent!:) Då kan vi som inte var med på Sveavägen kanske få en liten glimt av hur det var.:):tummenupp

...på den tiden man hade fet hy och håret på huvet isf på ryggen :D

:rofl :rofl :rofl :rofl
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Klockrent!:) Då kan vi som inte var med på Sveavägen kanske få en liten glimt av hur det var.:):tummenupp



:rofl :rofl :rofl :rofl

Ett gammalt streetbike-adelsmärke från den tiden var även "sotig högerdoja".
På den tiden hade de flesta potenta hojar ett 4:1 megafonsystem från V&H.
Det lät....

På den tiden hade polisen fortfarande lagrum att utför bullermätninger med en bullermätutrustning.

Polisen mätte... Som regel stod de vid Handelshögskolan, dit vart alla hojar invinkade som konstaplarna tyckte lät. (Alla lät som fan)

Så därför brukade de hårda killarna som körde med helt öppen megafon vara snabba att stoppa in deras adidasprydda högerfot i megafontratten när de rullade in på svea vid Wennergren Center för att sedan glida tyst in mot Donken från ett nattligt rejs på Kymlingelänken.

Ibland pyrde det i skosnörena när de tultade in på Donken.

Både Dimax (Hade Make My Day-Katanan) samt Fursten har jag tex sett göra den manövern :hihi

Själv åkte jag 750 cc tvåtakt, hela jag var oljig. Vi H2 -killar hade ett stridsrop till fyrtaktsmupparna när det var dags att dra till Kymlingelänken/Kistarakan: "Värm upp svamparna så kommer vi sen"
(Svampar=fyrtaktsventiler)

http://www.youtube.com/watch?v=gPGhuepihmc
(Observera ryggsäcken. Alla trimmarkillar har verktygsryggsäck ;) )

Jag knäpper mina lortiga händer för att några ägare av Z1300, Honda CBX , Laverda 1200 samt Kawa H2 anmäler sig, dessa maskiner krävs nämligen för att ljudmattan ska ge ett trovärdigt 80-tals vrål över roslagsnedjen. :Bugar
 
Last edited:

Crazy Frog

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örsundsbro
Hoj
GSX-R 1100 -90
Kawa H2

På 80-talet var väl tvåtaktarn nästan utdöd.

1972 var H2:an snabbaste hojen.

Tidigt 80 tal var det mesta GSX 1100.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
På 80-talet var väl tvåtaktarn nästan utdöd.

1972 var H2:an snabbaste hojen.

Tidigt 80 tal var det mesta GSX 1100.

Jo precis, jag var för det mesta rätt ensam på sveavägen med min H2 1985-1989. Lika ensam på sveavägen som med sportster idag :D
 

Crazy Frog

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örsundsbro
Hoj
GSX-R 1100 -90
Tävling

Nu verkar det mesta handla om vad som skall vara tillåtet eller inte.
Skit i det. Ha kul istället.

Tidigare skrev jag om att hålla ner tävlingsmomentet, och istället ha kul.
Att prova på drag racing med julgran + tidtagning. Och se vad en amatör med gamla grejjer kan åstadkomma.
För mig skulle det vara kul. Och om jag har kul, och dessutom får till nåt lyckat åk så vore jag nöjd.

Om sen nån annan kommer med en härrejävlarmaskin och åker fort som f-n.
Skulle inte bry mig alls.
Men det är ju för att jag vågar vara den jag är, och inte har nåt behov att hävda mig.

Men...
Själv har jag kvar både GSX 1428 block, och en SAAB 900 Turbo.
En Garrett T3 som suttit på GSX 1135/1200. Jodå. Erik Marklund började sin turbo utveckling med SAAB turbo på GSX.

Så om hornen skulle växa så finns det att plocka fram
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Hmmm, nu börjar det pirra lite i högerhanden... (Vridrörelse alltså!) Biker, du kanske får en påringning under vintern, startmotorkopplingsmodifikationsförstärkning du vet.
Jag körde ju faktiskt AS2 125:a på Sveavägen redan på 70-talet...:yoparty
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Senaste info!

Vi jobbar för fullt med projektet alla inblandade är positiva och vi har hjälp av Polisen, kommunen, miljö och hälsa, Företagarföreningen i Görla dvs alla står bakom detta. Flygklubben har nu när vi närmar oss ett avtal börjat tveka och vet inte om dom vill längre, kommunen går in och besiktigar asfalten och borgar för den frågan. Så nu hoppas jag på att kommunen hjälper klubben att fatta rätt beslut!

Det positiva är att vi jobbar med flera banor i landet med detta event, mera info kommer.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Senaste info!

Vi jobbar för fullt med projektet alla inblandade är positiva och vi har hjälp av Polisen, kommunen, miljö och hälsa, Företagarföreningen i Görla dvs alla står bakom detta. Flygklubben har nu när vi närmar oss ett avtal börjat tveka och vet inte om dom vill längre, kommunen går in och besiktigar asfalten och borgar för den frågan. Så nu hoppas jag på att kommunen hjälper klubben att fatta rätt beslut!

Det positiva är att vi jobbar med flera banor i landet med detta event, mera info kommer.

Det låter ju kanonbra:tummenupp . Jag ser redan fram mot nästa säsong. Toppen är avlyft och filen framplockad:D .

/Ingvar
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Sveavägen då o nu!

Ett gammalt streetbike-adelsmärke från den tiden var även "sotig högerdoja".


På den tiden hade de flesta potenta hojar ett 4:1 megafonsystem från V&H.
Det lät....


Körde V&H Megaphone då som nu!...med samma hoj...:tummenupp

Det låter ju kanonbra:tummenupp . Jag ser redan fram mot nästa säsong. Toppen är avlyft och filen framplockad:D .

Fila på du..det räcker ändå inte ...:D
 
Last edited:

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Ort
I en avkrok
Hoj
RD350/Buell
vem var det som åkte omkring på en dubbel turbo hoj som va blå å låg som satan?? borde ha vart början på 90 talet eller något tidigare..
 
Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
vänta nu, fanns det inte två identiska gsx1100F:er blåa också:va om det var två polare eller två brorsor som byggde varsin och sedan bytte dom med varandra (sa ryktet i alla fall, vilket var ett av många som gick då :hihi ), visst var det så:va
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
spelar det ngn roll..

se där :tummenupp men det du beskriver kan ju knappas vart en vanlig syn och alltid med sådana här grejor när någon kommer med en idé så är det som man måste spräcka gränserna direkt. face it, dom flesta katterna hade dom prylarna jag beskrev och om nu 1425 hojarna fanns där representerade så måste det vart någon enstaka, är det där man sätter gränsen då.
jag har kvar gasen på den och då var det ca 50hk man snackade om.
skulle det göra det "legitimt" menar du att använda sprut som Thomas klarkner körde med eller vad. det är ju roligare att se helst dom som var där som dom var liksom, eller:va


Hmm..jag var med o gasade på 80 - talet..körde själv med 1168 , x-portkammar , portad topp med lite större ventiler och smoothbore 33:eek:r... 1168 cc tillsammans med 1230 var nog den vanligaste kubiken man använde. Men visst fanns det ett antal bigblockare ute o rörde på sig oxå..Jag vet åtminstone 2 Katter o en GSX som hade det..:va

Men är det detta som är det viktiga ? ngn millimeter rättvisa i detta kan man aldrig hitta. Då måste det införas besiktning av hojarna mm..och hur allvarligt är det menat? Är inte själva poängen att få en möjlighet att få gasa av sig lite tillsammans med likasinnade....Hellre fria än fälla och låt så många som möjligt få vara med o gasa !!:D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top