Hur går det i NEC finalen?

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Nu är det bara några få dagar kvar till avgörandets stund är inne för årets NEC serie.

Här är förutsättningarna:

Skåneligan:
Vinner om man tar en sjundplats eller bättre vad som än händer med övriga team.

Fiver:
Om man vinner får Skåneligan bli bäst 8a. Fiver vinner vid lika poäng o 3 segrar mot 2.

Kommer Fiver tvåa får Skåneligan bli bäst 13e.

Kommer Fiver trea får Skåneligan bli bäst 15e.

Kommer Fiver fyra får Skåneligan bli bäst 17e samt att Br Hörberg inte får vinna.

Br Hörberg:
Om man vinner får Skåneligan bli bäst 17e och Fiver 4a.

Om man blir 2a får Skåneligan enbart ta startpoäng och Fiver bli bäst 9a

Om man blir 3a får Skåneligan enbart ta startpoäng och Fiver bli bäst 11a

Allt i Däck och Trysil
Om man vinner får Skåneligan enbart ta startpoäng och Fiver o Br Hörberg bli bäst 11a o 3a

Om man kommer tvåa, ja då får Skåneligan stanna hemma…

Onion:
För att vinna krävs att Skåneligan stannar hemma. Fiver blir bäst 15e, Br Hörberg 6a och Allt i Däck eller Trysil 2a

Sedan skall det poängteras att både Fiver och Br Hörberg orättmätigt tillskansat sig 4 startpoäng från 1a tävlingen på Falken där båda teamen startade från depån. Jag frågar mig, vad är vitsen med regler om de inte tillämpas eller att den som skriker högst i depån får sin vilja fram???

Nå hur går det då?

Allt i Däck vinner racet före Skåneligan som vinner serien. Både Fiver och Br Hörberg kör bort sig. Trysil och Onion blir som vanligt femma sexa eller nåt.

Jag tippar således att totalen blir:

Skåneligan
Allt i Däck
Trysil
Fiver
Onion
Br Hörberg
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag har påtalat poängfelet, men svaret blev att det beslutades på förarmötet racet efteråt. Gör en reviderad tabell och se vad resultatet blir? Det är inte bara vi 2 lag som startade från depå, det var närmre halva fältet som stod i utsläppet när starten gick. Hörberg startade däremot 3 varv efter de övriga.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Vi kommer att vinna finalen och Skåneligga kommer att vinna serien. Sen kan du älta startpoäng hit eller dit bäst du vill.

Angående din tippning så är det ju föga förvånande att du tippar Alltid Näck som tvåa i totalen. Hur länge ska du tippa 100% med hjärtat?
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Ingen skugga över dig. Jag vet att du har påtalat att ni har fått poäng på ett felaktigt sätt. Men de kan ju komma väl till plats på lördag eller hur?

Både du och jag stod på griden när starten gick på Falken och vi vet båda att långt ifrån hälften av fältet startade från depån, eller hur?

Så som serien har utvecklats så är det ju bara för Fiver o Br Hörberg som detta har någon betydelse för när det gäller seriesegern.

Att ett förarmöte skall kunna bestämma resultatet från en tävling är ju i min bok helt tokigt. Vad skall vi då med TL o domare om vi bestämmer efteråt hur det har gått? Hur skulle det sett ut förra året om ProSuperbikeförarna gaddat ihop sig på ett möte och sagt: "Hörru Jimmy, du är för snabb för vår serie så du får bara halva poäng och Erik Hulth han får dubbla för att han är långsamast av oss".

Problemet ligger ju i att kunna visa vilka som var på griden på Falken?

Vi kommer att vinna finalen och Skåneligga kommer att vinna serien. Sen kan du älta startpoäng hit eller dit bäst du vill.

Angående din tippning så är det ju föga förvånande att du tippar Alltid Näck som tvåa i totalen. Hur länge ska du tippa 100% med hjärtat?

Det kallar magkänsla, Oskar, om du vet vad det är?
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Problemet ligger ju i att kunna visa vilka som var på griden på Falken?

Finns det någon regel som säger nåt om fördröjning av start, vilket Alltid Näck (väl?) och Skåneligga gjorde sig skyldiga till senast när de fipplade med däcktryck när Brånalt väntade på att få vifta med flaggan?!

Halva fältet stod nog inte i depå, men var det inte tillräckligt många för att man ska ana att det blivit knas någonstans?

Det kallar magkänsla, Oskar, om du vet vad det är?

En STOOOR känsla i ditt fall.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ingen skugga över dig. Jag vet att du har påtalat att ni har fått poäng på ett felaktigt sätt. Men de kan ju komma väl till plats på lördag eller hur?

Både du och jag stod på griden när starten gick på Falken och vi vet båda att långt ifrån hälften av fältet startade från depån, eller hur?

Så som serien har utvecklats så är det ju bara för Fiver o Br Hörberg som detta har någon betydelse för när det gäller seriesegern.

Att ett förarmöte skall kunna bestämma resultatet från en tävling är ju i min bok helt tokigt. Vad skall vi då med TL o domare om vi bestämmer efteråt hur det har gått? Hur skulle det sett ut förra året om ProSuperbikeförarna gaddat ihop sig på ett möte och sagt: "Hörru Jimmy, du är för snabb för vår serie så du får bara halva poäng och Erik Hulth han får dubbla för att han är långsamast av oss".

Problemet ligger ju i att kunna visa vilka som var på griden på Falken?



Det kallar magkänsla, Oskar, om du vet vad det är?

Ska det handla om resultattippning eller om att älta gamla resultat? Kom du ihåg vad jag sa på förarmötet? Det var inte på mitt initiativ, jag har inte på nåt sätt ens väckt frågan. Men det var knappast bara vi och Hörberg som missade den starten, eller hur? Poäng har betydelse hela serien igenom, inte bara i toppen.
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Halva fältet stod nog inte i depå, men var det inte tillräckligt många för att man ska ana att det blivit knas någonstans?

Oavsett vad som hände så har ju alla team ett eget ansvar att vara ute i tid.

Det som är tristast är att den som skrek mest som Humlan redan påpekat var den som var flera, flera minuter sen och inte de team som ni tex som var några sekunder sena.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Finns det någon regel som säger nåt om fördröjning av start, vilket Alltid Näck (väl?) och Skåneligga gjorde sig skyldiga till senast när de fipplade med däcktryck när Brånalt väntade på att få vifta med flaggan?!

Vi stod på plats och var klara. Det var bara skåne som meckade in i det sista med däcktryck...
Bra sammanställning Ingmar! :tummenupp

Och nu är det ju som det är men det är fortfarande helt galet att ett beslut från tävlingsledare ändras långt senare under ett förarmöte för att Gsson gapar högst. :gnissla
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Ska det handla om resultattippning eller om att älta gamla resultat? Kom du ihåg vad jag sa på förarmötet? Det var inte på mitt initiativ, jag har inte på nåt sätt ens väckt frågan. Men det var knappast bara vi och Hörberg som missade den starten, eller hur? Poäng har betydelse hela serien igenom, inte bara i toppen.

Tyvärr var jag inte närvarande på mötet på Torpet. Hade jag varit det så kan du lita på att jag hade gett hals.

Rätt skall naturligtvis vara rätt men om serien avgörs på felaktigt utdelade poäng är det mer "tokigt" än om tiondeplatsen avgörs av samma skäl fast det är lika fel i båda fallen.

Tråden handlar om förutsättningarna inför finalen och de gamla resultaten är ju en integrerad del i det.

Jag vill inte på något sätt peka ut Fiver som delaktig i det inträffade. Snarare tvärtom, så har du med all tydlighet agerat på ett rättrådigt sätt.
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Vi stod på plats och var klara. Det var bara skåne som meckade in i det sista med däcktryck...
Bra sammanställning Ingmar! :tummenupp

Och nu är det ju som det är men det är fortfarande helt galet att ett beslut från tävlingsledare ändras långt senare under ett förarmöte för att Gsson gapar högst. :gnissla

Ok :)

Jag ställer mig frågan varför IngEmar tar upp detta just nu? Om det var så fel gjort varför har han då inte gnällt tidigare? Förmodligen handlar det om att tabellen ser ut som den gör just nu, och därför gnäller han.

Rätt skall naturligtvis vara rätt

Som sagt, varför tar du då upp detta först nu?
 
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Som sagt, varför tar du då upp detta först nu?

Vi har allt gått och små-knorrat och gnällt om detta ända sedan det hände. ;)
Men skit i det nu - det är ju faktiskt rätt spännande inför sista racet och långt ifrån avgjort. Skåne BÖR strula till det, iaf lite. Man kör inte en hel säsong ERF utan att klanta till det minst en gång. :tungan
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Vi har allt gått och små-knorrat och gnällt om detta ända sedan det hände. ;)
Men skit i det nu - det är ju faktiskt rätt spännande inför sista racet och långt ifrån avgjort. Skåne BÖR strula till det, iaf lite. Man kör inte en hel säsong ERF utan att klanta till det minst en gång. :tungan

Möjligt, men det är ju först nu IngEmar, som älskar dig tills döden skiljer er åt, öppnar munnen ordentligt.

Skåneligga strular bara när de får hjälp med det... ;)
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Ok :)

Jag ställer mig frågan varför IngEmar tar upp detta just nu? Om det var så fel gjort varför har han då inte gnällt tidigare? Förmodligen handlar det om att tabellen ser ut som den gör just nu, och därför gnäller han.

Jag har sedan länge diskuterat detta med Hans. Problemet är att kunna visa vilka som startade från depån. Där jag stod på griden kunde jag se att Dynamite och Fiver saknades. Två av hur många då?

Tidtagningen ger ingen hjälp, detta har jag oxå kollat noga med Alex. Det som är bra är att Alex har ändrat hur tidtagningen görs i början av ett race så att detta inte skall kunna hända igen.

Tror du att Per i utsläppet kommer ihåg vilka som startade från depån?

Finns det någon som har några bildbevis så vore det ju toppen om dessa kom fram.


Antag att ni kommer tvåa i racet och Skåneligan på femtonde plats. Då får ni 164p och de 162p. Fast rätteligen skall ni ha 160p. Hur känns det att vinna på att arrangören schabblar och inte har koll på situationen?

Det bästa som kan hända är att vinnaren vinner utan att de här fyra poängen spelar någon roll. Och det är ju stor chans att så kan ske.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Möjligt, men det är ju först nu IngEmar, som älskar dig tills döden skiljer er åt, öppnar munnen ordentligt.

Vi är väl sammansvetsade. Som Rossi och Burgess. Möjligen inte en helt perfekt liknelse...

Det bästa som kan hända är att vinnaren vinner utan att de här fyra poängen spelar någon roll. Och det är ju stor chans att så kan ske.

Det bästa är om vi vinner... Och mest rättvist också!
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Hur känns det att vinna på att arrangören schabblar och inte har koll på situationen?

Det bästa som kan hända är att vinnaren vinner utan att de här fyra poängen spelar någon roll. Och det är ju stor chans att så kan ske.

Det skulle kännas hur bra som helst. Kan det vara så att arrangören schabblade med utsläppet med?

Finns det någon som har några bildbevis så vore det ju toppen om dessa kom fram.

Varför har du inte efterlyst detta tidigare?

Vi är väl sammansvetsade. Som Rossi och Burgess. Möjligen inte en helt perfekt liknelse...

Nja JB har nog lite mer mellan öronen än i magen. :hihi
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Vi är väl sammansvetsade. Som Rossi och Burgess. Möjligen inte en helt perfekt liknelse...



Det bästa är om vi vinner... Och mest rättvist också!

Rättvisast är det om Skåneligga får storkrångel. Det flytet dom hade på Mantorp är ju helt osannolikt.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ja, fast trist när de själva inte ens var orsaken till strulet.

Dom borde inte vunnit på Falken framför allt. Vi ledde ju för bövlen med 5-6 varv. Dom har haft tur.... enbart... förutom möjligen Knudan när dom hyrde inte en pensionär som körde skapligt.

Ja, fast trist när de själva inte ens var orsaken till strulet.

Jag gjorde vad jag kunde...
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Dom borde inte vunnit på Falken framför allt. Vi ledde ju för bövlen med 5-6 varv. Dom har haft tur.... enbart... förutom möjligen Knudan när dom hyrde inte en pensionär som körde skapligt.

Aahh... Nu börjar minnet komma tillbaka. Jag ser fipplande med bromsar framför mig!? Ljuva minnen...
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Aahh... Nu börjar minnet komma tillbaka. Jag ser fipplande med bromsar framför mig!? Ljuva minnen...

Hemska minnen. Allt var upplagt för en sån stooor succe. Humlan hade gått och haft förfärlig hybris hela vintern och snackat en massa om avdankade förare som skickas till Allt i Däck.

Robban gör kaffeved av nya hojen på stört och vi går mot en solklar seger. Ahhh vad det hade smakat sött. Men det gick inte riktigt... :(
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top