Förbättringar ERF inför 2009.

Status
Ej öppen för fler svar.

Jucati

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Åland
Hoj
Ducati o Jucati
Bättre att köra på Kemora vs Mantorp 2009 !

Låt mig motivera.
Först vill jag påpeka att färjeresan Åland - Finland är betydligt dyrare och är längre bilväg även för oss så det är knappast i ”eget intresse”.

1. Kemora VILL verkligen ha dit oss fast de gjorde förlust i fjol.
2. Arrangemanget i Kemora var nästintill felfritt!
Bara en sådan sak att det var gott om funktionärer!
3. Startfältet på Mantorp var heller inte så imponerande!
4. Vi kör väl i Nordic Endurance Challenge, inte distriktmästerskapet i Skåne? (Grattis Skåneligan till segern by the way) :)

Låt mig utveckla. Vi har idag deltagare från Sverige, Norge och Danmark.

Tävlingen på Kemora -08 kom väldigt olyckligt då man två veckor tidigare kört sitt eget ”200 miles” lopp för MC. Man får hoppas på bättre samkörning nästa gång. Vi hade finska RR förare i vår depåbox och de verkar seriöst intresserade av ERF. Inte blir det sämre av att en deltävling körs i Finland. Serien får per automatik högre status om den körs i hela norden. Summering, vi når fler förare/regioner.

B.t.w

Slå inte ihop REC och NEC! Ge upplägget en chans även nästa år men ändra statusen på REC till ”renodlad kvalserie”.

Gör allvar och tvångsförflytta de fem främsta teamen i REC (eg. Förarna) vill de köra vidare är det NEC som gäller! Tittar man på snitt tiderna för topp 10 teamen i REC så är de inte fy skam heller i NEC. Därför är det fel om de tillåts stanna kvar för att agera ”prisjägare”.

Blir dessutom REC en renodlad kvalserie så löser vi kanske en del ”prestige problem”, vilka får Ni gissa själva.... :)

Största fördelen med NEC, idag, är att jag upplever som att tempot flyter på ganska bra under racet, det bjuds sällan på några direkta överraskningar ute på banan s.a.s., det visar väl ”DNF” statistiken om inte annat. Något är ju fel om det går lika fort i REC som NEC fast på olika dagar.

Erkänner att jag tillhör en av de ”långsammare” (allt är relativt) i NEC men å andra sidan har jag lärt mig mer av de som passerar vs de jag passerat!
Resultatet är personbästa varje deltävling! :tummenupp

Ironi på. Vill man "bara köra", rekommenderar jag en bankörningsdag eller se till att man inte blir uppklassad från REC! Ironi av.

Nu ska vi inte dra ovan till sin spets, är det under 15 anmälda i varje klass så förstår jag att arrangören vill kunna slå ihop klasserna. Fine.

Givetvis ska vi tillåta ”Wildcard” i NEC i mån av plats, det är ju orimligt att Papunen med team ska börja i REC om han vill göra tillfälligt inhopp.



Mvh Mansén
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
...fixa så att man kan stoppa "blippandet" mellan sida ett & (den nästan tomma) sida två på resultatlistan under loppets gång. :jisses :näsblod
Det kan man redan, kommer inte ihåg hur man gjorde men det är nån tangentgrej som man gör.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Tanken bakom är säkert god. Personligen tycker jag den skall bort. Antingen kör man i den ena eller den andra serien.

Instämmer!

Självklart!!!!!!!!!!!!!:arsele


Tycker bara att det var en kanon bana med jävligt mycket körning både torsdag och fredag till ett vettigt pris. Sen är det ju alltid roligt med lite semester.

Mycket körning för vettigt pris? Hur får du ihop det?
Då åker jag hellre till Brno på våren o tränar... där är trevligare än på
färjan :tuttar
 
Last edited:

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Ingen disrespect mot de som kör men SP måste väl snart börja anses vara en ganska död klass? Låt BoTT eller REC betala lite till i stället och låt dom köra mer, hitta en annan klass eller öppna för A-förare i SP och ev. justera reglementet ytterligare...

Håller på o fixa ihop en skrivelse till svemo om att vi ska ha a-förare samt superstock reglemente men med standard ljuddämpare.

Det fina med sp är att de är den klart billigaste sprintklassen med flera 10'/säsong
 

Skåneligan

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
I bussen
Hoj
CBR 1000 -08
Instämmer!



Mycket körning för vettigt pris? Hur får du ihop det?
Då åker jag hellre till Brno på våren o tränar... där är trevligare än på
färjan :tuttar

Menade att träningen inte var så dyr i sig, klart vi ska till Brno men det är en annan historia. Det ena utesluter inte det andra.
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Vad är det som är rörigt med den regeln?

Tanken bakom är säkert god. Personligen tycker jag den skall bort. Antingen kör man i den ena eller den andra serien.

Som det än nu så får man ju 7 extra poäng för att kör i Nec. Tex en fjärde plats i REC är 24p vilket motsvarar en 13e plats i NEC.

Vilket är svårast? Bli 4a i ett REC race med mer än 30 startande eller 13e i ett NEC race med 15 team till start. Syftet med regeln att uppmuntra REC team att prova Nec har ju då gått förlorad.

Om startfältet i NEC är mycket mindre än i REC så kan kan man ju köra ett RECrace och resten som wildcard i NEC och på så sätt rimligen skaffa sig betydligt fler poäng. Så har ju oxå gjorts i år även om jag inte tror att syftet var att maximera poängen på detta sätt.

Jag håller med om att det var trist att årets REC serie inte avgjordes under samma race. Fast å andra sidan så spelade det knappast någon roll. Fiver X team ledde med 7p inför sista racet. 7p hade DET knappast spöat Fiver med. Fiver X team körde väldigt bra på lördagen och avverkade 203varv på 6h. Vilket är 135v på 4h och DET körde 133v under söndagen. Rimligen hade DET fått spö av Fiver. Man kan ju se det som att Fiver gav DET chansen att vinna sitt första race och det var väl en vänlig gest.:)


Vi körde ju inte fortare än vi behövde!!!!
Både Stefan o Jag Hade nog 2sec till att ge o Frank 10sec
Ja ja! Lite optimist kanske :rolleyes: :rolleyes:
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Håller på o fixa ihop en skrivelse till svemo om att vi ska ha a-förare samt superstock reglemente men med standard ljuddämpare.

Det fina med sp är att de är den klart billigaste sprintklassen med flera 10'/säsong

Menar du att det skulle lösa problemet med att det inte finns hojar att köpa som är bra nog att tävla med? Apriliorna slutade tillverkas nån gån -02, SV 650 är en bra gathoj men kommer aldrig att bli en bra racehoj. Missförstå mej rätt, jag har själv en sån till gatåka, så jag vet vad jag snackar om, men den är inte en racehoj.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Menar du att det skulle lösa problemet med att det inte finns hojar att köpa som är bra nog att tävla med? Apriliorna slutade tillverkas nån gån -02, SV 650 är en bra gathoj men kommer aldrig att bli en bra racehoj. Missförstå mej rätt, jag har själv en sån till gatåka, så jag vet vad jag snackar om, men den är inte en racehoj.

Nej jag inser även jag att sv 650 inte är någon "race"hoj men får man byta ut fjädringen på den hojen blir den säkert betydligt bättre och som sagt sp är som jag ser det en kanon instegs klass så man kan träna och få racevana utan att de ska kosta en förmögenhet.
Har själv räknat lite på r600 och hur jag än räknar blir säsongs kostnaden ca det dubbla om man ska köra alla race.
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Vi körde ju inte fortare än vi behövde!!!!
Både Stefan o Jag Hade nog 2sec till att ge o Frank 10sec
Ja ja! Lite optimist kanske :rolleyes: :rolleyes:

Ja, det är ju en naturligtvis en spekulation från min sida i en rent hypotetiskt fråga.

Hade ni varit ute i samma race hade ni ju kört efter de givna förutsättningarna under racet och då kanske ni hade kört annorlunda. Kanske Frank hade blivit bänkad lite till.:)
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Håller på o fixa ihop en skrivelse till svemo om att vi ska ha a-förare samt superstock reglemente men med standard ljuddämpare.

Det fina med sp är att de är den klart billigaste sprintklassen med flera 10'/säsong

Min kompis vill förtvivlat gärna sälja på mig sin ER6a. Får jag rejsa med den kanske det är idé att handla av honom... :)
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Min kompis vill förtvivlat gärna sälja på mig sin ER6a. Får jag rejsa med den kanske det är idé att handla av honom... :)

Låter skoj, hade vat kul o få rejsa mot dig nån gång :)

Skickade skrivelsen idag iaf, Superstock reglemente fast med standard avgassystem och ljuddämpare. samt att få in er a-förare.
Vill minnas att där var en a-förare med på en tävling ifjor fast ni inte fick :rolleyes: (var inte på den själv så inte säker)
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Låter skoj, hade vat kul o få rejsa mot dig nån gång :)

Skickade skrivelsen idag iaf, Superstock reglemente fast med standard avgassystem och ljuddämpare. samt att få in er a-förare.
Vill minnas att där var en a-förare med på en tävling ifjor fast ni inte fick :rolleyes: (var inte på den själv så inte säker)

Stämmer. Förra säsongen var en A-förare med på några rejs.
Han var serieanmäld även i år men jag vet inte om han kört något då jag själv inte kört något heller tyvärr.
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Jag föreslår att regeln för teams sammansättning ändras:

"Team skall bestå av minst två serieanmälda förare varav minst en skall delta i i varje tävling. Team får därutöver använda valfritt antal förare under säsongen.

Maximalt tre förare får användas under en tävling. Innan tävlingens start skall team ha anmält vilka 2 eller 3 förare som skall användas. Tävlingen anses ha startat när tidskval börjar. Förare får endast representera ett team vid varje tävlingstillfälle."

Varför? Jo, det är inte alltid så lätt att få ihop rätt antal gubbar vartefter säsongen utvecklar sig och pengar tar slut, folk tappar sugen, får lust att prova på, går o slår sig eller hittar på något annat. Så som det har varit de senaste åren så har några team använt sig av alldeles för många gubbar enligt regelboken. Då är det bättre att öppna regeln för teams sammansättning och göra den generösare så att fler kan köra och följa regelboken samtidigt.
 

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Jag föreslår att regeln för teams sammansättning ändras:

"Team skall bestå av minst två serieanmälda förare varav minst en skall delta i i varje tävling. Team får därutöver använda valfritt antal förare under säsongen.

Maximalt tre förare får användas under en tävling. Innan tävlingens start skall team ha anmält vilka 2 eller 3 förare som skall användas. Tävlingen anses ha startat när tidskval börjar. Förare får endast representera ett team vid varje tävlingstillfälle."

Varför? Jo, det är inte alltid så lätt att få ihop rätt antal gubbar vartefter säsongen utvecklar sig och pengar tar slut, folk tappar sugen, får lust att prova på, går o slår sig eller hittar på något annat. Så som det har varit de senaste åren så har några team använt sig av alldeles för många gubbar enligt regelboken. Då är det bättre att öppna regeln för teams sammansättning och göra den generösare så att fler kan köra och följa regelboken samtidigt.

Om man kraschar på kvalet riskerar man bränna en förare på detta vis. man får ju kvala på två cyklar(en i taget såklart). då måste man rimligen kunna ändra förare till racet åxå.
men visst är det tråkigt om man använder en förare i premiären som sedan får körföbud av sin ilskna hustru resten av året.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jag föreslår att regeln för teams sammansättning ändras:

"Team skall bestå av minst två serieanmälda förare varav minst en skall delta i i varje tävling. Team får därutöver använda valfritt antal förare under säsongen.

Maximalt tre förare får användas under en tävling. Innan tävlingens start skall team ha anmält vilka 2 eller 3 förare som skall användas. Tävlingen anses ha startat när tidskval börjar. Förare får endast representera ett team vid varje tävlingstillfälle."

Varför? Jo, det är inte alltid så lätt att få ihop rätt antal gubbar vartefter säsongen utvecklar sig och pengar tar slut, folk tappar sugen, får lust att prova på, går o slår sig eller hittar på något annat. Så som det har varit de senaste åren så har några team använt sig av alldeles för många gubbar enligt regelboken. Då är det bättre att öppna regeln för teams sammansättning och göra den generösare så att fler kan köra och följa regelboken samtidigt.

Då blir det ju en lagsport med möjlighet till totalt 15 förare per lag/säsong. Dåligt förslag tycker jag. Om man vill använda fler förare så får man väl starta ett nytt team.
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Om man kraschar på kvalet riskerar man bränna en förare på detta vis. man får ju kvala på två cyklar(en i taget såklart). då måste man rimligen kunna ändra förare till racet åxå.
men visst är det tråkigt om man använder en förare i premiären som sedan får körföbud av sin ilskna hustru resten av året.

Det viktiga är ju att man tydligt bestämmer när tävlingen anses ha börjat. Vid kval eller vid tävling spelar inte så stor roll.

Precis det du beskriver hände ju Fast Corner 2004 på Knudan. En förare klotar på kvalet. En kvar. En reserv hittas i depån. Reserven klotar några minuter in på timme 2 under racet. Ridå. En man kvar och mer än 4 timmars körning. Han tog kaffepaus i 3 1/2 timme innan det var dags för målgång.

Då blir det ju en lagsport med möjlighet till totalt 15 förare per lag/säsong. Dåligt förslag tycker jag. Om man vill använda fler förare så får man väl starta ett nytt team.

I teorin kan det ju bli så. Men knappast i praktiken. För etablerade team spelar det ingen roll. Men som det är idag så får vissa team bryta regler för att komma till start. Det är inte bra. Ju fler Team till start desto bättre, eller hur?

Hur skulle du vilja lösa det här problemet?
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Det viktiga är ju att man tydligt bestämmer när tävlingen anses ha börjat. Vid kval eller vid tävling spelar inte så stor roll.

Precis det du beskriver hände ju Fast Corner 2004 på Knudan. En förare klotar på kvalet. En kvar. En reserv hittas i depån. Reserven klotar några minuter in på timme 2 under racet. Ridå. En man kvar och mer än 4 timmars körning. Han tog kaffepaus i 3 1/2 timme innan det var dags för målgång.

I teorin kan det ju bli så. Men knappast i praktiken. För etablerade team spelar det ingen roll. Men som det är idag så får vissa team bryta regler för att komma till start. Det är inte bra. Ju fler Team till start desto bättre, eller hur?

Hur skulle du vilja lösa det här problemet?

En del utav tävlingsformen går ju faktiskt ut på att hålla sig på hjulen och laget intakt.

I praktiken så hade det slutat med att folk försöker få med ProSBK-åkare till höger och vänster. Jag tycker att det funkar bra idag. Om man inte kan planera bättre/eller har oturen att tex ekonomin inte hänger ihop på slutet, så "tough luck" och starta ett nytt team för det rejset/rejsen.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top