Förbättringar ERF inför 2009.

Status
Ej öppen för fler svar.

MC Doktorn

Guest
Därför att det inte finns nån banlicens på GR. Ekonomin är inte heller så lysande på den båtresan.



Snart har dom en banlicens om dom inte nyss fått den.
Klart billigare än att ta ledigt 2 dagar extra för att åka till lappland.
GR är en etablerad anläggning bland många här och skulle säkert locka med många fler än Kemhora.

Det bästa är väl att fråga dom inblandade och ge dom olika alternativ.

Annars är kanske ett alt:sviestad ett bra förslag om man får till tankningen. Antar att det är kört med Gelleråsen?
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Priset beror ju på vilken avgång du tar och vilken dag du åker samt hur många som är med i bilen.

Vi har åkt olika avgångar i 5 års tid nu och varje gång har det landat på 1100 spänn för stor skåpbil med 2 hojar+2 personer. Med idrottsrabatten.

/ Jens
 

Bimota

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
sollentuna
Hoj
Ducce 748R Evoluzione, Yamaha TT600
Jag man borde ta bort möjligheten att få poäng i REC genom att köra näck.

Sen sluta upp med att åka till Kemhora, varför inte GR ?

Absolut lite konstig att ett team vinner REC-2008 genom att ställa upp i NEC sista race och få extrapoäng, så kan väl inte tanken varit när reglement skrevs.

Det är en tanke som jag gillar!

/Urban

Vi är några till som skulle vilja ha 6tim i REC :tummenupp
 
Last edited:

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Självklart ska vi ha Kemora och gärna Mo I Rana med i kalendern. Det kördes väl ett 10 timmars på Mo I Rana för några år sedan, coolt! :tummenupp Blir det körning på dessa roliga banor ska jag banne mig starta upp ett eget team.
Sedan kan vi ju alltid hoppas att Fällforsbanan snart blir klar, de ritningar jag har sett verkar det bli en grym bana. Inget för 2009 men kanske 2010, vi lägger väl alla tävlingar där så det inte blir så långt att åka...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Snart har dom en banlicens om dom inte nyss fått den.
Klart billigare än att ta ledigt 2 dagar extra för att åka till lappland.
GR är en etablerad anläggning bland många här och skulle säkert locka med många fler än Kemhora.

Det bästa är väl att fråga dom inblandade och ge dom olika alternativ.

Annars är kanske ett alt:sviestad ett bra förslag om man får till tankningen. Antar att det är kört med Gelleråsen?

Snart har varit i de senaste 3 åren på gotland. Mycket snack och ingen verkstad.

Sviestad går bort, depån är felkonstruerad. Ingen kan komma ut under tiden racet går, tankningen får inte plats, bandepån är för liten.
Gelleråsen vet jag ej om det är kört, men med tanke på att Mike inte har lika många tävlingshelger så känns det tveksamt.

Absolut lite konstig att ett team vinner REC-2008 genom att ställa upp i NEC sista race och få extrapoäng, så kan väl inte tanken varit när reglement skrevs.



Vi är några till som skulle vilja ha 6tim i REC :tummenupp

Vill man köra 6 timmar finns ju NEC! Varför köra 2 identiska race när man har problem att fylla det befintliga fältet i NEC?
 
Last edited:

Bimota

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
sollentuna
Hoj
Ducce 748R Evoluzione, Yamaha TT600
Vill man köra 6 timmar finns ju NEC! Varför köra 2 identiska race när man har problem att fylla det befintliga fältet i NEC?

Det ska vara lite mer rookie/amatör mässig/prova på endurance i REC, NEC kanske skulle kunna gå upp i 8tim race om man nu skulle få till en schema som passar?
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Bra är:
- Konceptet med endagstävlingar
- Att det finns två serier NEC/REC
- Poängsystemet är bra
- Sex deltävlingar är bra

Mindre bra är:
- Hemsidan är under all kritik
- Hemsidan är under all kritik
- Hemsidan är under all kritik
- Serietabellen skall finnas på Hemsidan, inte på Mylaps
- De många gånger oklara och inkonsekventa tolkningarna av reglerna
- Inga tävlingar långt borta i vildmarken som Kemora och Mo i Rana

Låter bra! Blanda INTE ihop NEC och REC... det är redan farligt stora fartskillnader som det är...

Och även om jag hade kanonkul i Kemora så är det ett förjäkla stort projekt att åka bort sådär. Inte bra för serien.
Instämmer!

Kemora var en mycket trevlig tävling. Tycker det funkar bra med ett race lite längre iväg när det ändå ligger på semestern. Hoppas på Kemora eller något liknande även nästa år!!!!

NÄ, DET HOPPAS VI INTE!!! :mad: Vi får nog ta ett snack sen :näsblod

De tre viktigaste sakerna anser jag är:
*Hålla kvar vid två klasser! Det blir för stor spridning på erfarenhet o fart (i NEC är jag sällan rädd som jag var -06), och hålla varje klass till EN dag framförallt bra för oss med familj.
*Förändra poängberäkningen! Det måste löna sig att ta i lite, göra det spännande o kanske kunna krascha ur i ett race men ändå ha chans på slutsegern.
*Tydligt regelverk! Jag klagar sällan o accepterar många brister, annars får jag väl köra VM, men för guds skull alla har väl rätt att veta exakt hur man skall hålla brandsläckaren för att slippa ett Stop 'n go? Det finns fler exempel på dessa gråzoner som enkelt kan göras svarta o vita via en regel!

OK då, en fjärde grej när jag äntligen skriver av mig.
*Ekonomi! Tänk på att de allra flesta av oss som kör ERF är lite på dekis i racingkarriären och inte är villiga att lägga hela lönen på denna underbara sport. Viktigt att tänka på vid val av racekalender, racelängdsdiskussioner mm.

:tummenupp
 
Last edited:

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Snart har varit i de senaste 3 åren på gotland. Mycket snack och ingen verkstad.

Sviestad går bort, depån är felkonstruerad. Ingen kan komma ut under tiden racet går, tankningen får inte plats, bandepån är för liten.
Gelleråsen vet jag ej om det är kört, men med tanke på att Mike inte har lika många tävlingshelger så känns det tveksamt.


Vill man köra 6 timmar finns ju NEC! Varför köra 2 identiska race när man har problem att fylla det befintliga fältet i NEC?

Gotland känns som avlägset då det har varit "nära" att få sin licens i många år. Men får de den så är jag gärna med där då det är en väldigt trevlig bana på alla sätt och vis.

Ja 6 timmar är det i Nec men jag har svårt att se att alla team är välkomna där med öppna armar bara för att man vill köra längre?

Det skall tillläggas att det är absolut inga problem att söka wild card till NEC. Allt som tillhör Endurance blir ju så mycket mer utslagsgivande på 6 timmar jämnfört med 4 depåstopp, däckbyte etc....

Men som den käre Stefan säger så verkar det ju lite dumt att köra 2 lika lopp dagarna efter varandra.

När diskussionen fördes förra gången så var det många som argumenterade för att REC skulle vara 4 timmar pga att det skulle bli så mycket billigare att köra och fler skulle anmäla sig. Vi har kört både Nec och Rec och visst blir det dyrare men det är inte sån skillnad som många då ville påtala.

Men är det inte fler deltagare än på Anderstorp och Knutstorp så verkar det lustigt om det blir 2 serier då samtliga team hade kunnat tävlat samtidgt utan att det skulle blivit utkvalning?

Men regelverket bör bli betydligt klarare och publiceras i god tid.

/Urban #129
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det ska vara lite mer rookie/amatör mässig/prova på endurance i REC, NEC kanske skulle kunna gå upp i 8tim race om man nu skulle få till en schema som passar?

Man behöver inte ha ett vm-team för att köra NEC. Kolla på RRR#63 m fl, man kör för att ha kul och har sina egna fighter längre ner i fältet också. Vill man satsa seriöst gör man det, vill man leka lite är det också OK. Ingen som sökt wc i NEC har blivit nekade, fler borde ta chansen.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Man behöver inte ha ett vm-team för att köra NEC. Kolla på RRR#63 m fl, man kör för att ha kul och har sina egna fighter längre ner i fältet också. Vill man satsa seriöst gör man det, vill man leka lite är det också OK. Ingen som sökt wc i NEC har blivit nekade, fler borde ta chansen.

Ja, se på oss.. Vi kör bara för det e kul också... och ändå så vann vi :)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Man behöver inte ha ett vm-team för att köra NEC. Kolla på RRR#63 m fl, man kör för att ha kul och har sina egna fighter längre ner i fältet också. Vill man satsa seriöst gör man det, vill man leka lite är det också OK. Ingen som sökt wc i NEC har blivit nekade, fler borde ta chansen.
Vi kom nia i NEC serien trots att vi hade kul och stökigt som vanligt.

Ja, se på oss.. Vi kör bara för det e kul också... och ändå så vann vi :)
Moahahaha nu gråter Humlan :D
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Absolut lite konstig att ett team vinner REC-2008 genom att ställa upp i NEC sista race och få extrapoäng, så kan väl inte tanken varit när reglement skrevs.



Vi är några till som skulle vilja ha 6tim i REC :tummenupp

I detta fall spelade det ingen roll.

Men regeln kan få trista konsekvenser tex
2 team ligger på samma poäng inför sista rejset, team A vinner vinner ERF 4 timmars men förlorar ändå tack vare att team B tog fler poäng i ERF 6 timmar.

Men regelverket bör bli betydligt klarare och publiceras i god tid.

/Urban #129

Ja det var nog det vettigaste som sagts
 
Last edited:

Bimota

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
sollentuna
Hoj
Ducce 748R Evoluzione, Yamaha TT600
I detta fall spelade det ingen roll.

Men regeln kan få trista konsekvenser tex
2 team ligger på samma poäng inför sista rejset, team A vinner vinner ERF 4 timmars men förlorar ändå tack vare att team B tog fler poäng i ERF 6 timmar.



Ja det var nog det vettigaste som sagts

ja det har diskuterats mycket om reglement o poäng för Endurance här på forumet, men så vit jag kan se står följande:

1.19.2 Poäng för Wild Cad. *
Rookie Endurance Challenge Team som kör på Wild Card i Nordic Endurance Challenge får utöver ordinarie poäng 5 bonuspoäng per tävling. Team som kört på Wild Card i NEC kan inte räkna poäng i REC under samma tävlings helg.


som sagt det är lite rörig :confused:

Även om det inte spelade ng roll i detta fall det är ändå lite fel om ett team kan vinna utan att göra upp om vinsten på samma race, på samma vilkoren.
Men det är bara vad lilla jag tycker :tummenupp
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
ja det har diskuterats mycket om reglement o poäng för Endurance här på forumet, men så vit jag kan se står följande:

1.19.2 Poäng för Wild Cad. *
Rookie Endurance Challenge Team som kör på Wild Card i Nordic Endurance Challenge får utöver ordinarie poäng 5 bonuspoäng per tävling. Team som kört på Wild Card i NEC kan inte räkna poäng i REC under samma tävlings helg.


som sagt det är lite rörig :confused:

Även om det inte spelade ng roll i detta fall det är ändå lite fel om ett team kan vinna utan att göra upp om vinsten på samma race, på samma vilkoren.
Men det är bara vad lilla jag tycker :tummenupp

Tror att orsaken till detta är att få fulla startfält, om REC är fullt kan du åka NEC och ändå få points med dig i serien?

Fråga mattegeniet strider han kan allt om poängberäkningen.

Ja det är ju mycket roligare sportsligt inte minst att se två team göra upp samtidigt i samma race .
Jag minns dramatiken 2007 när vi vann och allt avgjordes på sista varvet, det är så det ska vara kamp ända in mot slutet.
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
1.19.2 Poäng för Wild Cad. *
Rookie Endurance Challenge Team som kör på Wild Card i Nordic Endurance Challenge får utöver ordinarie poäng 5 bonuspoäng per tävling. Team som kört på Wild Card i NEC kan inte räkna poäng i REC under samma tävlings helg.


som sagt det är lite rörig :confused:

Vad är det som är rörigt med den regeln?

Tanken bakom är säkert god. Personligen tycker jag den skall bort. Antingen kör man i den ena eller den andra serien.

Som det än nu så får man ju 7 extra poäng för att kör i Nec. Tex en fjärde plats i REC är 24p vilket motsvarar en 13e plats i NEC.

Vilket är svårast? Bli 4a i ett REC race med mer än 30 startande eller 13e i ett NEC race med 15 team till start. Syftet med regeln att uppmuntra REC team att prova Nec har ju då gått förlorad.

Om startfältet i NEC är mycket mindre än i REC så kan kan man ju köra ett RECrace och resten som wildcard i NEC och på så sätt rimligen skaffa sig betydligt fler poäng. Så har ju oxå gjorts i år även om jag inte tror att syftet var att maximera poängen på detta sätt.

Jag håller med om att det var trist att årets REC serie inte avgjordes under samma race. Fast å andra sidan så spelade det knappast någon roll. Fiver X team ledde med 7p inför sista racet. 7p hade DET knappast spöat Fiver med. Fiver X team körde väldigt bra på lördagen och avverkade 203varv på 6h. Vilket är 135v på 4h och DET körde 133v under söndagen. Rimligen hade DET fått spö av Fiver. Man kan ju se det som att Fiver gav DET chansen att vinna sitt första race och det var väl en vänlig gest.:)
 

Bimota

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
sollentuna
Hoj
Ducce 748R Evoluzione, Yamaha TT600
Vad är det som är rörigt med den regeln?

fel av mig detta regel är ju faktisk sol klar

Tanken bakom är säkert god. Personligen tycker jag den skall bort. Antingen kör man i den ena eller den andra serien.

Personligen tycker jag också den skulle bort

Som det än nu så får man ju 7 extra poäng för att kör i Nec. Tex en fjärde plats i REC är 24p vilket motsvarar en 13e plats i NEC.

Vilket är svårast? Bli 4a i ett REC race med mer än 30 startande eller 13e i ett NEC race med 15 team till start. Syftet med regeln att uppmuntra REC team att prova Nec har ju då gått förlorad.

Om startfältet i NEC är mycket mindre än i REC så kan kan man ju köra ett RECrace och resten som wildcard i NEC och på så sätt rimligen skaffa sig betydligt fler poäng. Så har ju oxå gjorts i år även om jag inte tror att syftet var att maximera poängen på detta sätt.

Tror inte heller att det var syftet med regeln

Jag håller med om att det var trist att årets REC serie inte avgjordes under samma race. Fast å andra sidan så spelade det knappast någon roll. Fiver X team ledde med 7p inför sista racet. 7p hade DET knappast spöat Fiver med.

kanappast är ett ord som jag personligen tror inte är bra att använda när man kör en final i vilken sport gren som helst förmodligen skulle jag personligen använda men racing är racing allt kan ända :)

Fiver X team körde väldigt bra på lördagen och avverkade 203varv på 6h.

håller med :yoparty mycket bra kört

Vilket är 135v på 4h och DET körde 133v under söndagen. Rimligen hade DET fått spö av Fiver. Man kan ju se det som att Fiver gav DET chansen att vinna sitt första race och det var väl en vänlig gest.:)

sjysst av dem att bjuda konkurrenterna på en vinst, som du sa en ytterst sälsint men finn gest i racing värld :)

men som en ofrivilig åskådare(kedje brott 9 varv in i REC kval) hade jag helst sett REC serien avgöras i samma race på samma vilkor :tummenupp därför min reaktion :)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top