Förbättringar ERF inför 2009.

Status
Ej öppen för fler svar.

fastcorner

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Götet
Hoj
RaceGixx1000/Ducce 998
Tja. Nu finns läge att inför finalen på Anderstorp komma med förslag på hur serien kan förbättras inför nästa säsong.

Konstruktiva förslag inget gnäll. Ta med förslagen till Anderstorp så kan vi ta ett diskussion med Brånalt.

Finns många punkter som kan förbättras säkerhet,information till förare,mer funktionärer osv.

Det ligger i allas intresse att seriens status höjs.

Mvh Team Fastcorner #58
 

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR600RR -08
Slå ihop NEC och REC igen, det är otroligt tråkigt att endast 15-tal team kommer till start i NEC. Det var skitskoj -06 när 62 team kom till start på Anderstorp, och vilken start sedan - mäktigt! Det ser ut som ERF har självsanerats på team som kör utan ambitioner och kunskap. Nu har jag inte kollat jättenoga på tiderna i REC men det verkar gå lika fort i topp tio REC som i NEC och jag har inte riktigt sett problemet med långsamma förare.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Slå ihop NEC och REC igen, det är otroligt tråkigt att endast 15-tal team kommer till start i NEC. Det var skitskoj -06 när 62 team kom till start på Anderstorp, och vilken start sedan - mäktigt! Det ser ut som ERF har självsanerats på team som kör utan ambitioner och kunskap. Nu har jag inte kollat jättenoga på tiderna i REC men det verkar gå lika fort i topp tio REC som i NEC och jag har inte riktigt sett problemet med långsamma förare.

Nackdelen är på banor som tex falkenberg där det endast är 32 team till start att inte alla som vill kan delta.

Men om det fortsätter att vara två serirer så tycker jag även rec skall vara 6 timmar. 4 timmar till nästan samma kostnad är inte bra.

Edit; Då min motor sagt upp sig så kommer vi inte till helgen och kan inte framföra våra åsikter hoppas någon annan tycker som jag och tar med denna info. #36 kul på hjul.
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Hej!
Lite bättre reglemnete mer likt VM.
Kanske hyra in 2-3st riktiga brandmän som vet vad dom sysslar med. Istället att vi ska snubbla omkring å drälla soppa.
Sen en domare som kan ryta i lite som kan tala om vad som e rätt å fel.
Kval till Rec och Nec och Bott, SP race på Lördagen
Final I Rec och Nec på Söndagen
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
- En bra och tydlig samlingshemsida för ALLA klasser som kör tillsammans: Nec, Rec, BoTT och SP, inte utspridd på en massa olika delsidor. Ge Teamen möjlighet att ex. Blogga live från tävlingarna och knyta ihop alla team och förare på ett ställe. Typ MotoGP.com..

- Tydligare markering av domare, funktionär och personal. Ge dom en väst där det står vad de har i uppgift, Ex. Övervakning Tankning, Tävlingsdomare OSV.

- Försök till lite sponsring av klasserna hos stora leverantörer som alla har nytta av, Ex: OKQ8 eller liknande. Försök få till så man kan köpa soppa på plats vid banan från en tankbil exempelvis. Kanske samma grejer med Däck?

Annars måste jag säga att de flesta tävlingar jag varit på -08 har varit bra organiserade med undantaget Mantorp, men det har ju dryftats tillräckligt.
 

Skåneligan

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
I bussen
Hoj
CBR 1000 -08
Hej!
Lite bättre reglemnete mer likt VM.
Kanske hyra in 2-3st riktiga brandmän som vet vad dom sysslar med. Istället att vi ska snubbla omkring å drälla soppa.
Sen en domare som kan ryta i lite som kan tala om vad som e rätt å fel.
Kval till Rec och Nec och Bott, SP race på Lördagen
Final I Rec och Nec på Söndagen


Det bästa med nec är att både kval och race går på lördagen, så att man slipper gå och vänta halva lördagen och halva söndagen.

Tycker att med tanke på de resurser som Brånalt har så gör han ett kanon jobb. Är inte så enkelt att få tag på funktionärer m.m.
 

wizna

wasnt me ?
Gick med
30 Jul 2006
Ort
oslo
Hoj
ett gäng kawor
Använd 75% regeln!!
1,Man måste avverka 75% av vinnarens varv för att få poäng, så slipper man alla oljespillande hojar som vill ha 10 poäng.
2, Bort med start poäng.
3, De som inte kvalar in får pengarna tillbaka.
4, Prispengar kanske ska införas. ( måste väl finnas utrymme för det )
5, slå ihopa NEC + REC
6, Träning på lördag i 1-2 timmar, Kval på lördag eftermiddag. Race söndag
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Använd 75% regeln!!
1,Man måste avverka 75% av vinnarens varv för att få poäng, så slipper man alla oljespillande hojar som vill ha 10 poäng.
2, Bort med start poäng.
3, De som inte kvalar in får pengarna tillbaka.
4, Prispengar kanske ska införas. ( måste väl finnas utrymme för det )
5, slå ihopa NEC + REC
6, Träning på lördag i 1-2 timmar, Kval på lördag eftermiddag. Race söndag
Mycket bra förslag :tummenupp
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Bra är:
- Konceptet med endagstävlingar
- Att det finns två serier NEC/REC
- Poängsystemet är bra
- Sex deltävlingar är bra

Mindre bra är:
- Hemsidan är under all kritik
- Hemsidan är under all kritik
- Hemsidan är under all kritik
- Serietabellen skall finnas på Hemsidan, inte på Mylaps
- De många gånger oklara och inkonsekventa tolkningarna av reglerna
- Inga tävlingar långt borta i vildmarken som Kemora och Mo i Rana
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Bra är:
- Konceptet med endagstävlingar
- Att det finns två serier NEC/REC
- Poängsystemet är bra
- Sex deltävlingar är bra

Mindre bra är:
- Hemsidan är under all kritik
- Hemsidan är under all kritik
- Hemsidan är under all kritik
- Serietabellen skall finnas på Hemsidan, inte på Mylaps
- De många gånger oklara och inkonsekventa tolkningarna av reglerna
- Inga tävlingar långt borta i vildmarken som Kemora och Mo i Rana

Instämmer till fullo! Hemsidan är ytterst viktig vid alla försök att få sponsorer för det är den man hänvisar till för info, bilder och resultat.

Reglerna måste bli tydligare och följas bättre. Då undviker man förhoppningsvis allt gnäll som varit i år.

Och även om jag hade kanonkul i Kemora så är det ett förjäkla stort projekt att åka bort sådär. Inte bra för serien.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Kunde man inte helt enkelt skicka ut en enkät till alla teamchefer? Brånalt har väl både hemadress och mailadress till alla som är serieanmälda.

I enkäten kunde man ju ställa frågor som:
Vad har varit bra?
Vad har varit dåligt?
Förbättringar inför 2009?
mm

Alla hänger väl inte på sporthoj (även om många gör det). Sedan kan man ju sammanställa vad teamen tycker.

För egen del gillar jag 1-dagars konceptet då man slipper mycket krångel med att bo i depån mm.
 

fastcorner

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Götet
Hoj
RaceGixx1000/Ducce 998
Tja. Kanon lite på fötterna. Sammanställer och tar med mer till Anderstorp. Skall framföra både ris och rosor :tummenupp

Hoppas på kanonväder i helgen o alla får en kul racehelg.

Mvh Jonas.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag kör inte ERF - viktigt! Men eftersom jag umgås med och träffar folk som gör det (framförallt REC) så kan jag framföra lite åsikter jag tycker är vettiga som verkar finnas hos flera av de jag pratat med.

- Behålla REC och NEC men klassa upp förare istället för team. Alltså om en förare är anmäld i ett team som vinner eller hamnar på uppklassningsplats ska denne förare köra i NEC året efter, inte bara teamet som 'klassas upp' alltså. (Har inget med SVEMO:s A- och B-licenser att göra utan endast för ERF).

- Blanda in mer folk i arrangemanget, fler ögon, öron, hjärnor som är med och hjälper till så inte Brånalt gör allt själv.

- Två ambulanser vid start av varje fyra- resp. sextimmarsrace. Färre tillfällen med Safety Car eftersom om en ambulans blir upptagen finns det ju en kvar som gör att man får ladda sig satan på banan. När båda är upptagna får man ju dock köra SC.
 

MC Doktorn

Guest
Bra är:
- Konceptet med endagstävlingar
- Att det finns två serier NEC/REC
- Poängsystemet är bra
- Sex deltävlingar är bra

Mindre bra är:
- Hemsidan är under all kritik
- Hemsidan är under all kritik
- Hemsidan är under all kritik
- Serietabellen skall finnas på Hemsidan, inte på Mylaps
- De många gånger oklara och inkonsekventa tolkningarna av reglerna
- Inga tävlingar långt borta i vildmarken som Kemora och Mo i Rana

Mycket bra och konkreta förbättringar.
 

Skåneligan

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
I bussen
Hoj
CBR 1000 -08
- Inga tävlingar långt borta i vildmarken som Kemora och Mo i Rana

Kemora var en mycket trevlig tävling. Tycker det funkar bra med ett race lite längre iväg när det ändå ligger på semestern. Hoppas på Kemora eller något liknande även nästa år!!!!

Håller med om att hemsidan är lite dålig uppdaterad.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Som publik önskar man sig bättre resultatpresentering under racet. Fram med storbildskärmen så att även publiken kan hänga med.
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Kemora var en mycket trevlig tävling. Tycker det funkar bra med ett race lite längre iväg när det ändå ligger på semestern. Hoppas på Kemora eller något liknande även nästa år!!!!

Håller med om att hemsidan är lite dålig uppdaterad.

Det är nog inget snack om att racet i Finland var väldigt proffsigt genomfört och att banan var kanon.

Faktum kvarstår dock att pengar och tid brukar vara en trång sektor i racing. Man kan köra två race på nämre håll istället för ett i Finland för samma peng. Vill man ha ett race i Finland så visst men man ska nog inte tro att många team åker och spenderar 5 dagar i Finland då de valt ERF av anledningen att man kan fixa allt på en dag.

Vore skoj att se i förväg vilka team som anmält sig
2 ambulanser
Ett klarare regelverk, för mycket tolkningar i dagsläget.
Möjlighet att betala alla tävlingar i förskott och då kanske ha en subvention för att Brånalt får pengarna innan seriestart.

/Urban #129
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Slå ihopp NEC och REC och gör 2 olika klasser (som kör samme race, men i 2 klasser). En klass for 600cc och en klass for 1000cc.

Om man kan göre så i Le Mans kan man väl oxå i ERF ? :)

Då vil komme 3 resultatlista

1. Generelt
2. 1000cc
3. 600cc

Det gör oxå att alla os som har en 600cc inte är 250m efter per varv på Anderstorp :eek:)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top