SP regler

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Jaha då börjar säsongen dra sig mot sitt slut och endast ett race återstår. Har själv funderat på ett par saker som bör ändras i min mening. Tänkte vi kunde se vad vi kan enas om så vi kan få klassen upp to speed samt få lite fler deltagre även om det tagit sig lite (kanske)

1.Tillåt A-förare (behövs fler i klassen)
2.Tillåt Slicks (typ samma grepp som dot-race däck, bättre slitage, pris)
3.ev. Minivikt på hojarna (så man kan plocka bort skit som ej behövs)
förslag: typintyg-10kg
4.Samt när man bytar delar ska de vara
Orginaldel, Orginalkitdel alt. del som kan köpas (av vem som) till billigare pris än orginal

Sen får vi se va de säger men de e ju ändå vi som kör.
Va tycks ni som kör/vill köra sp?

LISTA
#17 Hampus Delén, för 1-4
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Varför ska det vara så mycket standard över reglementet. Släpp det fritt förutom befintligt cylinder/kubikregel så tror jag klassen har en chans.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Varför ska det vara så mycket standard över reglementet. Släpp det fritt förutom befintligt cylinder/kubikregel så tror jag klassen har en chans.

Vi har redan en sån klass, 250R. De övriga hojarna skulle inte ha en chans i den klassen, inte i närheten av till samma pris iallafall. Jag tycker t.ex. att slicks skulle få användas och att fjädrarna skulle få bytas för det är knappast några stora kostnadsposter men börjar man tillåta motortrimning så kan det bli hur dyrt som helst.
 

FlyingPig

Micha #59
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Honda CBR 600 + Kawasaki ZXR 400 1997 (Till salu)
Jag tycker att det inte ska vara helt original för då blir det ju inte äldre än 00:a (igentligen 02.) Men pappa snackade om att man ska få byta fritt, alltså stötdämpare, bromsar, kåpor, fotpinnar o.s.v utan att ändra motorn/ljuddämparn/luftfilter. Självklart får man ju renovera motorn men det är en helt annan grej. Jag tycker vi ska köra original, ljuddämpare för buller-nivåns skull. :) :tumenupp

Slicks skulle varit kul, skulle vara kul att få genom den grejen, men om inte så funkar det ju så som det är nu, vi får ju i alla fall ha regndäck, vilket inte 125jr få ha. ;)
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Ja, det vore ju kul om klassen lever vidare, för det är ju verkligen en trevlig klass o köra, o mycket lärorikt när man är grön på o köra rr.

Ja man tycker ju det borde gå o släppa på reglementet lite, det är ju faktiskt så att det inte följs helt o hållet i dag om man ska hårddra det, men det är ju liksom ingen som vinner för att den kör på bättre material i denna klass. Frågan är väl hur länge apriliorna lever kvar? Det tunnar väl ut med dem med tiden, då gäller det att fylla på med lite fräschare hojar i klassen. Både er-6 och sv650 börjar bli ganska billiga o köpa. Min sv har ju funkat klockrent denna säsong, har bara tankat o kört i princip, väldigt skönt faktiskt. Men vad beträffar sv o även er6:an också skulle jag tro så lämnar ju fjädringen mer att önska, annars är det en mycket tevlig hoj.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Läst igenom superstock nu och tycker vi kan be om att få köra med det reglementet förutom vilkar hojar då samt orginal dämpare istället
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Jag tycker att det inte ska vara helt original för då blir det ju inte äldre än 00:a (igentligen 02.) Men pappa snackade om att man ska få byta fritt, alltså stötdämpare, bromsar, kåpor, fotpinnar o.s.v utan att ändra motorn/ljuddämparn/luftfilter. Självklart får man ju renovera motorn men det är en helt annan grej. Jag tycker vi ska köra original, ljuddämpare för buller-nivåns skull. :) :tumenupp

Slicks skulle varit kul, skulle vara kul att få genom den grejen, men om inte så funkar det ju så som det är nu, vi får ju i alla fall ha regndäck, vilket inte 125jr få ha. ;)

Om du byter hoj så kan du fortsätta köra orginal om du vill köra nyare cykel.
Vad tror du det kostar att köpa en massa nya delar och byta på din gamla hoj jämfört med att köpa en nyare hoj ex SV eller ER6?
Tror dom kostnaderna tar ut varandra.

Håller med om att det kanske kan vara ok att byta till eftermaknadsdelar och att det inte absolut måste vara orginalprylar. Men vad det gäller att trimma och liknande så finns det som sagt redan klasser för det så då kan man lika bra lägga ner SP så få alla förare anmäla sig till 250R eller superstock beroende på vilken hoj man vill köra.
Men det vore ytterst tråkigt då jag tycker det behövs en standardklass.
 

FlyingPig

Micha #59
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Honda CBR 600 + Kawasaki ZXR 400 1997 (Till salu)
Om du byter hoj så kan du fortsätta köra orginal om du vill köra nyare cykel.
Vad tror du det kostar att köpa en massa nya delar och byta på din gamla hoj jämfört med att köpa en nyare hoj ex SV eller ER6?
Tror dom kostnaderna tar ut varandra.

Håller med om att det kanske kan vara ok att byta till eftermaknadsdelar och att det inte absolut måste vara orginalprylar. Men vad det gäller att trimma och liknande så finns det som sagt redan klasser för det så då kan man lika bra lägga ner SP så få alla förare anmäla sig till 250R eller superstock beroende på vilken hoj man vill köra.
Men det vore ytterst tråkigt då jag tycker det behövs en standardklass.

Det dumma är att, jag vill inte byte hoj.
Jag är så nöjd med min så det e inte sant! :)
 

Tillerås

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Varberg
Hoj
03 Aprilia rs
POSTAR SAMMA INLÄGG HÄR IGEN:

Om klassen ska finnas kvar MÅSTE de släppa in A-förare. Blir själv a-förare nästa år och hade tyckt de var både skoj och bra träning för mig som ska köra 250R att komplettera vissa helger med o åka o köra SP då SM-helgerna aldrig krockar med ERF.
Slår vad om att det finns en uppsjö av hojjar som bara står som ingen kör på men har kvar bara just för att de är så billiga att köpa.

Sen iom att de flesta däcken läs vara helt slutkörda eller söndertorkade som sitter på hojjarna original så tillåt slicks?
De både slits mindre och för de som vill åka riktigt fort så går det också bra.

Enligt min mening så är det två, (finns säkert fler bra), åtgärderna man måste få igenom för att hålla SP-klassen vid liv.


Det finns ju säkert flera argument för och emot det här med slicks. Men ser faktiskt ingen anledning till varför man inte skulle tillåta det?
Inte bara det mindre slitaget är ju en faktor, utan även att nu när SM i 250R tillåter B-förare att vara med o leka så är det en jätterolig upplevelse samt VÄLDIGT bra träning att faktiskt ut o åka med de som är lite snabbare för att själv utvecklas.

Sen har jag faktiskt svårt att tro att så många kommer åka fortare på slicks, just bara för det är slicks. Det skiljer inte så väldans förutom att slicksen håller längre på en 250.

Någon som har erfarenhet om hur man fixar en skrivelse till svemo om detta får ju gärna printa ner det här så kan vi ju försöka enas om ett alternativ.
O kom gärna med fler förslag, för nånting MÅSTE hända om vi ska få ha kvar vår SP-serie!

LISTA
#17 Hampus Delén, för 1-4
#20 Christopher Tillerås, för 1-4
 
Last edited:

Kara

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Alingsås
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Vad är det för däck som får användas nu i SP, finns det någon lista på det?
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
* 3.5.1.2
Klasser som körs enligt standardreglemente.
125 STD junior
Sportproduktion
600 STD 4cylindrar max 600cc
750 2 cylindrar max 750cc


Får man verkligen köra med 4cyl 600cc i SP?
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
* 3.5.1.2
Klasser som körs enligt standardreglemente.
125 STD junior
Sportproduktion
600 STD 4cylindrar max 600cc
750 2 cylindrar max 750cc


Får man verkligen köra med 4cyl 600cc i SP?

I klassen 600 STD får man köra med 600 cc 4 cyl. Japp!
Paragrafen hanterar 3 st olika standardklasser varav SP är en.
Har du redan druckit upp all kvällens bira redan? Läs om läs rätt!
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Bara en tanke om hur man kan öka storleken på instegsklassen SP.

Eftersom man tillåter 650cc 2cyl kommer här ett litet förslag om att tillåta 1cyl upp till t.ex 700cc :tummenupp

Då skulle en möjlighet finnas att köra t.ex KTMs 690-modeller. Och då skulle man kanske kunna tänka sig en flytt av 690-cupen, som idag körs i Supermono, till SP. Vips 10-15 förare på ett bräde :)
Fast det kräver kanske en regeländring av den töntiga anti-supermoto-regeln beroende på hur man definierar "motorcykel av supermototyp"...

Vad säger ni?


EDIT: Glömde en grej. Jag kikade på tider och resultat från LMS KM och det man ser där tycker jag tyder på att det borde gå bra. Bättre än att blanda med stora 1000cc-hojar iaf.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Bara en tanke om hur man kan öka storleken på instegsklassen SP.

Eftersom man tillåter 650cc 2cyl kommer här ett litet förslag om att tillåta 1cyl upp till t.ex 700cc :tummenupp

Då skulle en möjlighet finnas att köra t.ex KTMs 690-modeller. Och då skulle man kanske kunna tänka sig en flytt av 690-cupen, som idag körs i Supermono, till SP. Vips 10-15 förare på ett bräde :)
Fast det kräver kanske en regeländring av den töntiga anti-supermoto-regeln beroende på hur man definierar "motorcykel av supermototyp"...

Vad säger ni?


EDIT: Glömde en grej. Jag kikade på tider och resultat från LMS KM och det man ser där tycker jag tyder på att det borde gå bra. Bättre än att blanda med stora 1000cc-hojar iaf.

Tycker det är en skitbra idé.
Att skilja vissa supermotomodeller från landsvägshojar är svårt. Fjädringsväg möjligtvis.
1000 cc har inte där att göra
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Ja varför inte, som tidigare nämnts så blandar man ju friskt på LMS KM och det funkade ju uppenbarligen. Kul med motorcyklar med olika styrkor, kan ju ge lite roliga resultat över en säsong.
Har hört att det ogillats att blanda motard och sporthojar pga olika spårval och körsätt men om det ligger nåt i det eller om det bara är en påhittad ursäkt vet jag inte.

Förslaget skulle ju även öppna upp för att få köra den ev kommande RC4:an i SP också :tungan :banana

Hur stort startfält brukar det vara i 690 cupen? Vore ju ett klart vettigt alternativ med en lite större klass än två små. Man skulle ju ev kunna ha kvar separat poängräkning för de olika klasserna om man vill.
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tycker det är en skitbra idé.
Att skilja vissa supermotomodeller från landsvägshojar är svårt. Fjädringsväg möjligtvis.
1000 cc har inte där att göra

Det här har ju diskuterats tidigare och då var orsaken till motstånd att det skulle köras olika spår med "supermoto-cyklarna". Hastigheterna skulle skilja i kurvor osv. Dessa ansåg jag vara skäl som döljer något annat och låter otroligt krystat.
Nu när jag såg att det kördes tillsammans med 1000cc tänkte jag att om det går bra finns det inga spärrar längre. Att först blanda 180hk-cyklar med SP och sen hävda att det blir farligt att blanda med ~60hk-cyklar blir ju bara fånigt. Oavsett om man har rakt styre eller ej på cykeln.

Om jag får med mig övriga 690-förare eller ej och om vi isf ska ändra våra regler för att köra i samma klass eller bara fortsätta vår egen serie, men i samma heat, låter jag vara osagt än så länge.

Ja varför inte, som tidigare nämnts så blandar man ju friskt på LMS KM och det funkade ju uppenbarligen. Kul med motorcyklar med olika styrkor, kan ju ge lite roliga resultat över en säsong.
Har hört att det ogillats att blanda motard och sporthojar pga olika spårval och körsätt men om det ligger nåt i det eller om det bara är en påhittad ursäkt vet jag inte.

Förslaget skulle ju även öppna upp för att få köra den ev kommande RC4:an i SP också :tungan :banana

Hur stort startfält brukar det vara i 690 cupen? Vore ju ett klart vettigt alternativ med en lite större klass än två små. Man skulle ju ev kunna ha kvar separat poängräkning för de olika klasserna om man vill.
Angående spårval kan jag lova att det skiljer mer inom SP idag än vad det skulle göra om vi var med.
Om jag minns rätt var vi 11 eller kanske 12 på senaste rejset på Knutstorp.
Separata poäng eller ej blir väl en senare fråga, jag ser fördelar med båda, eftersom vårt reglemente är lite friare (får byta ljuddämpare) än SP.
 
Last edited:

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Angående spårval kan jag lova att det skiljer mer inom SP idag än vad det skulle göra om vi var med.
Om jag minns rätt var vi 11 eller kanske 12 på senaste rejset på Knutstorp.
Separata poäng eller ej blir väl en senare fråga, jag ser fördelar med båda, eftersom vårt reglemente är lite friare (får byta ljuddämpare) än SP.

:mattias Apapap, man får faktiskt byta ljuddämpare i SP. Många struntar i det eftersom det inte ger nämnvärt mer effekt och man vill inte få något problem med bullernivån.

Skulle man köra SP & 690 samtidigt skulle det ju innebära race med 20-30 startande ekipage med i stort sett likvärdiga varvtider vilket väl är vad både förare, arrangörer och publik är ute efter.
Tycker för egen del att det låter som ett bra förslag, får bolla med de andra förarna och ansvariga för klasserna.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top