KTM 1190 RC8-tråden.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det finns det väll dom som gör :va ??

Jag har bara sett mätningar från England och där ligger en RC8 med Acra (och insats) på mellan 98 och 101 dB vid förbifart. Flera förare har blivit avvisade från bland annat Oulton Park.
Våra svenska banor har krav på högst 95dB, vilket dessutom eventuellt kommer att sänkas ytterligare, det snackas om 93 eller 92 dB. På Kinnekulle ifjol så körde Hojdäck.se tester med tre nya Gixxers, en 600, en 750 och en 1000. 1000 kubikaren klarade inte ljudkraven ens i original.

En RC8 med Acra låter fantastiskt men eftersom jag åker minst 100 mil enkel väg när jag skall till Gelleråsen eller Kinnkulle så känns det lite väl spännande att inte ens få komma ut på banan och köra 100 mil i oförrättat ärende...
Det är inte banägaren eller arrangörerna som sätter dessa krav, det är respektive kommun och naturvårdsverket. Banägaren är stenhård med att inte släppa ut folk med nånting som ens eventuellt kan låta för mycket, dom är livrädda för att förlora tillståndet att använda banan eftersom de lever på det...

Ljudkraven i trafiken kommer också att justeras, hela världen jobbar med att sänka ljudmiljön omkring oss så det blir svårare och svårare att ha våra älskade tillbehörssystem. Jag gillar att köra hoj men jag gillar inte krångel, så då får jag skita i Acrasystemet den här gången tyvärr...:gnissla
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Jag har bara sett mätningar från England och där ligger en RC8 med Acra (och insats) på mellan 98 och 101 dB vid förbifart. Flera förare har blivit avvisade från bland annat Oulton Park.
Våra svenska banor har krav på högst 95dB, vilket dessutom eventuellt kommer att sänkas ytterligare, det snackas om 93 eller 92 dB. På Kinnekulle ifjol så körde Hojdäck.se tester med tre nya Gixxers, en 600, en 750 och en 1000. 1000 kubikaren klarade inte ljudkraven ens i original.

Jag är väl insatt i det du säger men jag tänkte bara på att Martin körde BoTT med Akrapipa (vet inte om han hade insats) och det verkar inte varit något problem. Kan hända att dom missade honom. Annars brukar dom ju vara rätt hårda på detta (iaf Anderstorp) så det känns som han borde ha "åkt dit" där.

Jag kommer iaf köra orginal, känns som att priset för pipan är lite väl saftigt och det kommer nog läggas på däck istället :tummenupp .
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag är väl insatt i det du säger men jag tänkte bara på att Martin körde BoTT med Akrapipa (vet inte om han hade insats) och det verkar inte varit något problem. Kan hända att dom missade honom. Annars brukar dom ju vara rätt hårda på detta (iaf Anderstorp) så det känns som han borde ha "åkt dit" där.

Jag kommer iaf köra orginal, känns som att priset för pipan är lite väl saftigt och det kommer nog läggas på däck istället :tummenupp .

Jo jag vet att de är lite "snällare" på tävling. Speciellt när de kör lite större serier som ändå BoTT är. Om det kördes på A-torp så kan det ju ha varit en "låta mycket dag" där de tillåter lite högre ljud? Jag tänker mest på vanliga bandagar eller kursdagar med SMC...

Pipan i sig skall ju bara ge 4-5 hästar, vilket ju inte är mycket med tanke på prislappen:näsblod Bättre att investera i en PCIII då, ger nästan lika mycket plus att insprutningen blir MYCKET bättre:)
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Pipan i sig skall ju bara ge 4-5 hästar, vilket ju inte är mycket med tanke på prislappen:näsblod

Det är väl en del viktbesparing oxå. Jag vet inte hur mycket det är på RC8-systemet, men helssystemet i titan till Superduken tror jag väger ca 12 kg mindre än original. Och det är inte att förringa...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är väl en del viktbesparing oxå. Jag vet inte hur mycket det är på RC8-systemet, men helssystemet i titan till Superduken tror jag väger ca 12 kg mindre än original. Och det är inte att förringa...

Jo, drygt 9 kg på RC8:an. Men det märks inte eftersom pipan sitter där den sitter...

...visst märker ni att jag bara försöker hitta argument eftersom jag är så avis på de som köper Acra?:)
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Jo jag vet att de är lite "snällare" på tävling. Speciellt när de kör lite större serier som ändå BoTT är. Om det kördes på A-torp så kan det ju ha varit en "låta mycket dag" där de tillåter lite högre ljud? Jag tänker mest på vanliga bandagar eller kursdagar med SMC...

Pipan i sig skall ju bara ge 4-5 hästar, vilket ju inte är mycket med tanke på prislappen:näsblod Bättre att investera i en PCIII då, ger nästan lika mycket plus att insprutningen blir MYCKET bättre:)

Fast detta är BoTT och då så är det 95dB som gäller och man är inte snällare för att det är tävling (tror jag inte iaf).
Jaja, jag kommer inte köpa (i år iaf :)) kanske en PCIII och mappning skulle vara något.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fast detta är BoTT och då så är det 95dB som gäller och man är inte snällare för att det är tävling (tror jag inte iaf).
Jaja, jag kommer inte köpa (i år iaf :)) kanske en PCIII och mappning skulle vara något.

Jag har hört att de tänjer lite grann iallafall på tävlingarna, hellre fria än fälla om man så säger, tävlingarna är ju lite business för alla så att säga:)

Jag är ganska sugen på att mappa om min hoj. Även om jag bara kör bana där ryckigheten på låga varv egentligen inte är något problem så hade det varit nice iallafall. Det säjs att gassvaret och kontakten mellan gas och bakhjul blir mycket bättre, vilket ju är trevligt:tummenupp
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Jag har hört att de tänjer lite grann iallafall på tävlingarna, hellre fria än fälla om man så säger, tävlingarna är ju lite business för alla så att säga:)

Jag är ganska sugen på att mappa om min hoj. Även om jag bara kör bana där ryckigheten på låga varv egentligen inte är något problem så hade det varit nice iallafall. Det säjs att gassvaret och kontakten mellan gas och bakhjul blir mycket bättre, vilket ju är trevligt:tummenupp

du hör för mycket:) det ska finnas nya mappar nu :) sen lovar jag att återkomma med papper från våran bänk
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Jag har alldeles för stora öron...:)

du är bara avundsjuk nu :)

Jag oror mig inte så mycket för ljudet jag klarade mig med både Hondan och R1an med db killer i och då lät dom sliponen sjukt mycket enda problemet va falkenberg men där klarade vi inte oss ens med orginal systemen på våra 600:eek:r på smc dagarna så fick slå av på rakan förbi ljud mätningen

ackra helsystem brukar låta ganska lite iaf på radfyror på en supersport r6:a ed helsystem hade vi vid förbi fart 92 db på anderstorp :näsblod med jag hade 103 på min vanliga r6:a utan db killer i på sliponet humlan va så där nöjd (tappade db killern och sköt den på en ducce innan opel kurvan :D :D :D )
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
du är bara avundsjuk nu :)

Jag oror mig inte så mycket för ljudet jag klarade mig med både Hondan och R1an med db killer i och då lät dom sliponen sjukt mycket enda problemet va falkenberg men där klarade vi inte oss ens med orginal systemen på våra 600:eek:r på smc dagarna så fick slå av på rakan förbi ljud mätningen

ackra helsystem brukar låta ganska lite iaf på radfyror på en supersport r6:a ed helsystem hade vi vid förbi fart 92 db på anderstorp :näsblod med jag hade 103 på min vanliga r6:a utan db killer i på sliponet humlan va så där nöjd (tappade db killern och sköt den på en ducce innan opel kurvan :D :D :D )

Jo lite avis är jag nog:)

Men det är en väldans skillnad i ljudtryck mellan en radfyra och en twin, men du får väl slå av...mest hela tiden:D
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Jo lite avis är jag nog:)

Men det är en väldans skillnad i ljudtryck mellan en radfyra och en twin, men du får väl slå av...mest hela tiden:D

vet att Stefan Boman klarade sig med sin 1098 med sina burkar på så borde gå men annars får jag väl bara skifta system och mappa om
 

ICEPICK

Nu även med större....
Gick med
21 Jan 2008
Ort
Ystad
Hoj
Ingen:(
Tjena
Är sjukt sugen på en KTM RC8!!
Så himla läcker hoj, o sen ljudet från v-twin motorn!!!
Är hojen ryckig i låga hastigheter?
Ska provköra en i mars om snön försvinner!
Vad tycker ni? är det en en racehoj eller funkar den till lite som "allround" dvs
t o r jobbet, några banåkningar mm?
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Tjena
Är sjukt sugen på en KTM RC8!!
Så himla läcker hoj, o sen ljudet från v-twin motorn!!!
Är hojen ryckig i låga hastigheter?
Ska provköra en i mars om snön försvinner!
Vad tycker ni? är det en en racehoj eller funkar den till lite som "allround" dvs
t o r jobbet, några banåkningar mm?


Läs hela tråden så får du svar på dina frågor :)
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Olje fråga går det att köra på 15/50 Q8 SBK olja enligt instruktions boken ska det va 10/50 olja ju men den får man inte tag i så lätt i större volymer jag är ju en sådan person som byter olja mer än en gång per säsong
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Olje fråga går det att köra på 15/50 Q8 SBK olja enligt instruktions boken ska det va 10/50 olja ju men den får man inte tag i så lätt i större volymer jag är ju en sådan person som byter olja mer än en gång per säsong

Det går alldeles utmärkt bara den uppfyller följande:
JASO T903 MA
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top