KTM 1190 RC8-tråden.

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Hej!

Någon som har Tuneboy och vill komma och köra sin RC 8:a gratis i bänk? Vi har nyligen fått bli återförsäljare åt Tuneboy men inte haft ngn KTM inne än så det vore intressant för oss med, tänker framför allt på hur mycket en bänkning ger på en Ducati. Ännu en Europeisk hoj som kanske kommer från fabrik utan att vara särskilt injusterad?
Bara kört med Triumph:s än så länge.
Ber om ursäkt för om någon tycker att det här är smygreklam men det är så svårt att få tag på en RC 8:a annars...


www.racerepairs.se

Jag har Tuneboy, men det är långt till Uppsala...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hej!

Någon som har Tuneboy och vill komma och köra sin RC 8:a gratis i bänk? Vi har nyligen fått bli återförsäljare åt Tuneboy men inte haft ngn KTM inne än så det vore intressant för oss med, tänker framför allt på hur mycket en bänkning ger på en Ducati. Ännu en Europeisk hoj som kanske kommer från fabrik utan att vara särskilt injusterad?
Bara kört med Triumph:s än så länge.
Ber om ursäkt för om någon tycker att det här är smygreklam men det är så svårt att få tag på en RC 8:a annars...


www.racerepairs.se

Hur är det med Tuneboy, enligt vissa andra forum så försvinner tuneboymappningen när ECU:n resetar, vilket den tydligen gör med jämna mellanrum?
 

mickelin

Guest
Hur är det med Tuneboy, enligt vissa andra forum så försvinner tuneboymappningen när ECU:n resetar, vilket den tydligen gör med jämna mellanrum?


Osäker. Men det är rätt värdelöst om det händer. Ska forska lite i det och återkommer med ett bra svar.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Hej!

Någon som har Tuneboy och vill komma och köra sin RC 8:a gratis i bänk? Vi har nyligen fått bli återförsäljare åt Tuneboy men inte haft ngn KTM inne än så det vore intressant för oss med, tänker framför allt på hur mycket en bänkning ger på en Ducati. Ännu en Europeisk hoj som kanske kommer från fabrik utan att vara särskilt injusterad?
Bara kört med Triumph:s än så länge.
Ber om ursäkt för om någon tycker att det här är smygreklam men det är så svårt att få tag på en RC 8:a annars...


www.racerepairs.se

Jag har förhoppningsvis en sprillans ny Superduke R snart ifall det är av intresse. Jag har även en Tuneboy som jag tänker använda för att mappa den med.

Hur är det med Tuneboy, enligt vissa andra forum så försvinner tuneboymappningen när ECU:n resetar, vilket den tydligen gör med jämna mellanrum?

Det är ingenting jag märkt i alla fall. Eftersom man skriver över den befintliga mappen med en Tuneboy mapp så tror jag inte det är möjligt att den försvinner vid en ECU reset. ECU reset ska ju bara anpassa den befintliga mappen till rådande förhållanden, luft temp et.c.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är ingenting jag märkt i alla fall. Eftersom man skriver över den befintliga mappen med en Tuneboy mapp så tror jag inte det är möjligt att den försvinner vid en ECU reset. ECU reset ska ju bara anpassa den befintliga mappen till rådande förhållanden, luft temp et.c.

Jo jag har hört bägge varianterna, men det är ingen som riktigt vet just på RC8:an...
 

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp
Jaha då har man gått och beställt sin dröm hoj :) . Det blev en "ny" 08:a. Hämtas om några veckor, sedan blir det "racekittning" och Nordic BoTT.
Riktigt skoj ska det bli 2009 :) .

Martin, jag kommer nog ha många frågor, vi kanske kan campa jämte varann i depån 2009 :D

//Jonas
Grattis:tummenupp Skal bli kul å se hva du får til med noe mer konkurransedyktig sykkel - helv... hva har skjedde med Pinky:confused:
 

mickelin

Guest
Jag har förhoppningsvis en sprillans ny Superduke R snart ifall det är av intresse. Jag har även en Tuneboy som jag tänker använda för att mappa den med.

Då är det intressant, även om det inte är en RC 8:a. Skrik till när det är dags, skicka mig ett pm så får vi se vad som kan göras.
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Grattis:tummenupp Skal bli kul å se hva du får til med noe mer konkurransedyktig sykkel - helv... hva har skjedde med Pinky:confused:

Tackar! Jo det ska bli skoj, men kan ju inte skylla på materialet nästa säsong :huvet .
Pinky är såld, till en kille i Halmstad som ska köra BoTT, så hon fortsätter på banorna i sommar. Jäkligt tråkigt bara om jag blir ifrånkörd av Pinky :3freak . Då byter jag tillbaka :).
Såg att du kommer köra något race, vet du vilket? Då måste jag ju vara extra laddad :D .
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hur är det med Tuneboy, enligt vissa andra forum så försvinner tuneboymappningen när ECU:n resetar, vilket den tydligen gör med jämna mellanrum?
Sorry att jag stör i Er fina tråd, men det finns några saker jag kanske kan förtydliga och några erfarenheter Ni kan tillgodogöra Er?

1 - Grundmappen försvinner aldrig med Tuneboy. Det Ni gör är precis samma operation som ÅF gör med sitt "Gameboy", det vill säga Ni hårdlagrar en mapp i ECU. Skulle det hända skulle ju t. ex Arrow-mappen bara försvinna ut i tomma intet var 30:e timma...

2 - Däremot kan en ECU reset ske antingen genom någon form av automatik eller via Tuneboy/ÅF Gameboy. Vad som då händer är att vi raderar inställningar för t. ex. lufttryck, temp- och- fuktighet som Nicke påpekar men även de "grundvärden" för soppainställningen i "closed-loop"- läge som som ECU lagrat på sig genom att via O2-sensorn försöka anpassa soppamängden till stoichskt lambda (lambda = 1.0 eller A/F 14.7). Så då måste ECU börja leta startvärdena på nytt - det är det Ni väntar på under de minuter som hojen står på tomgång efter "nollställning".

Jag tror att förvirringen på vissa KTM-siter kan ha att göra med en hopblandning av dessa två helt olika funktioner - "Reset tune" eller "Reset adapted settings".

En hel nollställning efter 30 timmar vore inte särskilt smart då hojen går som en påse nötter om den inte får stå på tomgång till dess den hittat sina nya startvärden. Då är det troligare att ECU validerar värdena från de senaste 30 timmarnas driftstid när det kalibrerar soppan för "closed loop"...

3 - Vilka konsekvenser får då en nollställning av lagrade inställningar? Jo - i de lägen där ECU jobbar i closed loop (vilket bara gäller för mycket små gaspådrag - 0-1% på min Trajja) kommer ECU att anpassa sin justering och därigenom "nollställa" den justering Ni eventuellt gjort i mappen. Låt oss anta att herr Luring vill feta på sin mapp med 5% vid ett visst varvtal och en viss trottelposition. Initialt kommer då hojen att gå något fetare. Men efter reset kommer ECU att konstatera att det värdet är för fett och minska sin soppatilldelning med motsvarande 5% till dess att A/F 14.7 åter erhålls.

4 - Hur märks då detta på körbarheten? Det kan göra att Ni inte upplever en bättre och mjukare styrning när Ni går "av-på" med gashandtaget. På Trajjorna kan vi helt enkelt koppla bort O2-sensorn i Tuneboy och helt mappstyra hela registret, tyvärr saknas den möjligheten i nuläget med RC8. Men jag har lyckats vettigt genom att behålla O2-sensorn och justera mappen som styr de små trottelöppningarna och som indexeras av sensorn för trycket i insuget (MAP), beroende på att closed loop endast är verksamt vid 0% gaspådrag på Trajjan. Till och med gurgel och knallar vid motorbroms går att få bort med denna typ av mappning.

5 - På trottelöppningar över 6-12% (varierar beroende på modell) påverkas över huvud taget ingenting då Keihin ECU där är helt styrda av trottelöppning och mappvärde.

Detta är i alla fall mina erfarenheter efter att ha pillat med ECU-mappning i två år. Kanske kan de bidra till debatten även vad gäller det österrikiska muskedundret?
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Sorry att jag stör i Er fina tråd, men det finns några saker jag kanske kan förtydliga och några erfarenheter Ni kan tillgodogöra Er?

ECU-Kungen har talat och vi vanliga dödliga lyssnar villigt! Tack för din input Roffe! Hoppas att du skaffar dig en RC8 snart så att när du är klar med alla inställningar kan föra över dem till min hoj!:tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag klarar inte av all den effekten, det finstämda chassit och den bekväma sittställningen ännu...:brinnerup Å andra sidan finns ju chassihjälp att tillgå på nära håll, sägs det:hihi
...Hoppas att du skaffar dig en RC8 snart så att när du är klar med alla inställningar kan föra över dem till min hoj!:tummenupp
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag klarar inte av all den effekten, det finstämda chassit och den bekväma sittställningen ännu...:brinnerup Å andra sidan finns ju chassihjälp att tillgå på nära håll, sägs det:hihi

Det är det som är finessen med RC8:an, förutom att sadeln är hård så är det ju som att sitta i en fåtölj, oerhört bekväm, plus att den går att justera in absurdum:)
Sen att det kändes som att RC8:an hade turbo när jag satte mig på den efter några varv på din traja är ju inte heller så dumt:tummenupp :)

Off Topic:

Säg till din kompis att stålarna har ramlat in på kontot nu...

On Topic
 

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp
Såg att du kommer köra något race, vet du vilket? Då måste jag ju vara extra laddad :D .

Jepp, dersom det går i ordn med å leie/låne en sykkel så blir det ett eller flere race:tummenupp Det eneste jeg vet er at det ikke blir det første på Torpet! Håper å få med meg race 3,4 & 5, men alt er som sagt avhengig av om jeg får lånt sykkel:) Og du skal være ekstra laddad i alle race, kan jo ikke ligge å strule nede i sumpa med den nye sykkelen:krama
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Jepp, dersom det går i ordn med å leie/låne en sykkel så blir det ett eller flere race:tummenupp Det eneste jeg vet er at det ikke blir det første på Torpet! Håper å få med meg race 3,4 & 5, men alt er som sagt avhengig av om jeg får lånt sykkel:) Og du skal være ekstra laddad i alle race, kan jo ikke ligge å strule nede i sumpa med den nye sykkelen:krama

Helt rätt. I år måste jag ladda hårt :tummenupp .
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
??

Är det nå tjall på grejerna?

KTM har gjort en återkallning på den absolut första batchen av RC8:eek:r som levererades i våras. Beroende på serienummer så skall vissa saker bytas på garantin. Alltifrån nån plastbit och o-ringar till kolvar och kamaxlar...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
KTM har gjort en återkallning på den absolut första batchen av RC8:eek:r som levererades i våras. Beroende på serienummer så skall vissa saker bytas på garantin. Alltifrån nån plastbit och o-ringar till kolvar och kamaxlar...
Åfan, tack. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top