KTM 1190 RC8-tråden.

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Precis min tanke.. 15k är mer rimligt att begära om man inte är intresserad av att fixa hojen.
För får man tag i en likadan för samma slutsumma (OCH slippa allt jobb) så tar man ju hellre en färdig.

Den ska nog inte köpas för att repareras, istället tänk dig sälja ett felfritt (?) kåpset, wp-gaffel, sving, marchesini-hjul, mätare, tank, ecu osv osv, då är 15 lax ett skämt. Man kan ju t.o.m plocka en del gobitar ur den där sprängda motorn. Vissa originalprylar kostar ju fett med flis, t.ex kopplingskorg 8300 spänn, soppapump 4800, tank 11000, gaffel 24400, sving 21400, insprutningsbrygga 12700, så nog betingar det väl ett värde trots hål i motorn.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Den ska nog inte köpas för att repareras, istället tänk dig sälja ett felfritt (?) kåpset, wp-gaffel, sving, marchesini-hjul, mätare, tank, ecu osv osv, då är 15 lax ett skämt. Man kan ju t.o.m plocka en del gobitar ur den där sprängda motorn. Vissa originalprylar kostar ju fett med flis, t.ex kopplingskorg 8300 spänn, soppapump 4800, tank 11000, gaffel 24400, sving 21400, insprutningsbrygga 12700, så nog betingar det väl ett värde trots hål i motorn.

Ja givetvis är det mer pengar än 15k, men jag menar som ett rep.-objekt är det inte värt mycket mer. Däremot hade du monterat ner och annonserat ut delarna så tjänar du bra mycket mer, och det gäller i stort sett de flesta fordon. Iaf i Sverige där begagnade delar tydligen är värda mer än guld..
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men stämmer storyn att "jag skulle växla ner och motorn dog totalt" tror ni?
Känns som antingen att a) något i historien saknas eller b) man borde sälja sin hoj omgående innan man måste börja ragga femkronor
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Möjligen om hon växlade ner av misstag då hon egentligen skulle växla upp och lyckades övervarva motorn?
Annars så låter det lite konstigt. :va
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Möjligen om hon växlade ner av misstag då hon egentligen skulle växla upp och lyckades övervarva motorn?
Annars så låter det lite konstigt. :va

Det brukar vara vevstaksbrott, kolvbultsbrott eller liknande spök som får resten att gå bärsärk i blocket när de skadorna uppstår. Modellen är så pass beprövad att det inte är ett typfel, kan vara slut på olja eller annan misshandel som ligger bakom...

Så det finns nog ingen anledning till särskild oro bara för detta fall, i vart fall så länge ingen vet mer om just denna maskin.

Mina 2p, se bara till att TriggerHappy sköter oljebytena Markus ;)
 

Migesson

Guest
Tjena :tummenupp

Har några frågor om RC8R, är där nån som satt på PC5 och kört i bänk och har siffror på det ?
Var är det bästa man kan göra på den för att få den rap och trevlig att köra med ?
Kugga ner nån kugg fram, PC5 borde väl räcka?
Hur många mil kan ni köra innan kroppen börjar ta imot ?
Sen sista frågan vad kostar helförsäkring när man är typ 25-30år och inte bor inne i storstäderna.
 

Migesson

Guest
Tjena :tummenupp

Har några frågor om RC8R, är där nån som satt på PC5 och kört i bänk och har siffror på det ?
Var är det bästa man kan göra på den för att få den rap och trevlig att köra med ?
Kugga ner nån kugg fram, PC5 borde väl räcka?
Hur många mil kan ni köra innan kroppen börjar ta imot ?
Sen sista frågan vad kostar helförsäkring när man är typ 25-30år och inte bor inne i storstäderna.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tjena :tummenupp

Har några frågor om RC8R, är där nån som satt på PC5 och kört i bänk och har siffror på det ?
Var är det bästa man kan göra på den för att få den rap och trevlig att köra med ?
Kugga ner nån kugg fram, PC5 borde väl räcka?
Hur många mil kan ni köra innan kroppen börjar ta imot ?
Sen sista frågan vad kostar helförsäkring när man är typ 25-30år och inte bor inne i storstäderna.

PC5 ger inte speciellt mycket effekt på topp men ofta en hel del i mellanregistret plus att gassvar och effektkurva blir mjukare och jämnare. Personligen tycker jag att TuneECU eller TuneBoy är bättre på just KTM eftersom man kan stänga av smalbandslambdan och få bort ryckigheten vid trottelöppning, speciellt på låga varv.

Kolla med Roffe_S här på SH, han är grym på TuneECU/TuneBoy grejerna! :)

Kugga ner ja, självklart på alla KTM!!! :)

Hur många mil man kan köra är ju högst personligt. RC8 har ju en väldigt hård sadel och fast fjädring men körställningen är gudomligt rymlig och skön. Är du lång och har fast/hårig röv så kör du till Portugal och tillbaka... :)

Helförsäkring är också högst individuell så det är bara du som kan svara på den frågan. Försök hitta ett regnummer på en RC8R av den årsmodell du är ute efter och kolla runt hos försäkringsbolagen...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kan väl försöka fylla i lite...

Bazzaz är det du ska titta på. Då får du med en skaplig traction control samt ett smidigare program att mappa och leka med. Samt att det är riktigt billigt. Sen kastar du på ett nytt avgassystem. Finns en uppsjö av tillverkare men Akrapovich är väl "bäst". Sen gör du som Niklas föreslog och pillar lite i TuneECU. Sen laddar du även med fördel in en ny grundmapp i original ECU:n. Finns rätt många Akra-mappar som är bra.

Sen är det bara tuta och köra.

Hur många mil man orkar beror nog på men jag med knappt 190cm och 120kg klarar mig fint. Bra sittställning gör att jag kan köra rätt långt. Dagsturer på 50 mil är inga större problem tycker jag.

Försäkring är dyrt och det kommer du inte ifrån. Jag betalar 2200kr per månad påställd och 300kr avställd i helförsäkring via Folksam.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hej Kemora-Pappa, ner en fram eller upp två eller tre bak.. eller kanske en kombination? ;-)

För gatkörning är det ner en kugg fram, på alla KTM, har alltid varit så och kommer att vara så i all evighet... :)

För bana så kan man ju gå längre beroende på ens egna premisser och typ av bana :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Mina 2p, se bara till att TriggerHappy sköter oljebytena Markus ;)

Ska ta upp det med honom direkct. :mad:

För övrigt är det han som säger att jag inte behöver byta olja förrän vid milintervallet, om den går över tidsintervallet tycker han spelar ingen roll alls. Observera att hans altan kommer bli full av RC8-delar om den pga av det rådet går i tusen bitar, så jag tror han funderade både en och två gånger innan han satte gasolgrillen at stake. :fakta
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Att det inte går att få på magkåpan/underkåpan för race med originalsystemet har jag märkt, men har ni något tips hur jag lyckas med det utan att köpa helsystemet? Alternativ?
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Att det inte går att få på magkåpan/underkåpan för race med originalsystemet har jag märkt, men har ni något tips hur jag lyckas med det utan att köpa helsystemet? Alternativ?

Jag har KTMs kraschkåpor och originalsystem på plats, var passar det inte för dig?
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jag har KTMs kraschkåpor och originalsystem på plats, var passar det inte för dig?

Verkar inte finnas plats i framkant. Vet inte om det är original, men ser ut som ett sånt. Hm. Får kanske göra ett nytt försök. Har du pluggade hål i din för körning i regn? Finns inte på mitt...
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Verkar inte finnas plats i framkant. Vet inte om det är original, men ser ut som ett sånt. Hm. Får kanske göra ett nytt försök. Har du pluggade hål i din för körning i regn? Finns inte på mitt...

Pluggade vilka hål? Uppenbarligen är det tätt iallafall för när jag skruvade av den var det en mindre sjö i båten...
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Tjena :tummenupp

Har några frågor om RC8R, är där nån som satt på PC5 och kört i bänk och har siffror på det ?
Var är det bästa man kan göra på den för att få den rap och trevlig att köra med ?
Kugga ner nån kugg fram, PC5 borde väl räcka?

Jag delar med mig av egna erfarenter fast från min 990SMR och själv har jag gjort detta:
PC5
Rottweiler luftfilter box
O2 eliminatorer
520 kedja
RC8 trattar
Aggressivare utväxling på gasrulle s.k. "snabb-gas"
SAS systemet bortaget.
Hojen bänkad och mappad av Andersson Turbo.
Originaldrevning (!)

Och det PC5, elimineringen av lambdasonderna och efterföljande mappaninga gjorde var att all ryckighet/kedjerassel försvann, att ligga i 90km/h på 6:an är numera en baggis. Fantastisk gasrespons över hela registret. Som exempel var jag förut tvungen att koppla upp den på 3:an eller hitta lite backkrön. Nu gasar jag upp den i princip hur lätt som helst på 3:an.

Jag kommer inte ändra drevningen fram däremot så kommer jag att köpa ett extra drev bak med två kuggar till, för att snabbare komma upp i fart på långrakan på Mantorp, eftersom det är först i slutet på rakan jag blir i kappkörd (det blåser ALLTID motvind från Mjölby, så sexan blir lite för svag på mitt aerodynamiska missfoster).
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Då har man varit och hämtat en RC8R som nu ska kittas :)

SAS, är det någon mening att ge sig på det (med original avgas)?

Bazzaz, någon som testat det på 11'a och framåt? Är framförallt nyfiken på traction controlen.

Motorskyddskåpor, var hittar man det billigast?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top