KTM 1190 RC8-tråden.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vad får ni betala i förs då?

Jag fick ett pris ifrån länsförsäkringar på 24k hel/hel med en självrisk på 3k

Med självrisk på 8k så fick jag 20k Hel/hel.

Jag har inte jagat fler bolag än då det inte är funderingar på köp förrän nästa år. Eventuellt...

Jag pröjsar 7900,- helår, helförsäkring med SMC Folksam Sporthojsförsäkring...
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Om bara återförsäljarna (och fabriken) hade justerat växellänkaget och tagit fram en annan mappning från början så hade det inte varit ett sånt tjafs. Det är ju enkla åtgärder som får en bra hoj att bli briljant:)

Kan man inte bara byta till race växlat så borde alla blåsor vara borta....
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kan man inte bara byta till race växlat så borde alla blåsor vara borta....

Det finns en liten metallbit som man skruvar på så att man kan vända lägena, men då får man blåsan på undersidan av tån istället:)
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Jag har kört denna i test för Motorrad på både landsväg och på Nurburgring och som flera påpekat så växellådan är det som drar ner mitt betyg. Men annars är den riktigt rolig att köra. Hade skitkul med hojen på Nurburgring.

Med modifieringar av växellänkaget tror jag att det går få bot på de värsta blåsorna på stortån.


Jag också kört denna hoj på våra bandagar och eftersom jag kört w.tvin kan jag bara säga att jag gillar Rc-8an som fn.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag också kört denna hoj på våra bandagar och eftersom jag kört w.tvin kan jag bara säga att jag gillar Rc-8an som fn.

Jag måste säja att den växer för varje gång jag använder den, den är såååå jefla rolig att köra. Det är kanske detta som duccatisterna kallar "själ"?
 

Fredde69

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia RSV
Jag testade RC8 på en banåkning. Måste säga att jag först tyckte den var svår. Men ju fler varv jag körde destå bättre kändes det och nu har jag ett ha begär. Visst är lådan lite trög men chassi motor bromsar är enligt mig grymt bra. Motorn är ju riktigt vridstark och ändå klipp på topp. Nästa hoj för mig blir en RC8.
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Jag testade RC8 på en banåkning. Måste säga att jag först tyckte den var svår. Men ju fler varv jag körde destå bättre kändes det och nu har jag ett ha begär. Visst är lådan lite trög men chassi motor bromsar är enligt mig grymt bra. Motorn är ju riktigt vridstark och ändå klipp på topp. Nästa hoj för mig blir en RC8.

Uppriktigt så fattar inte jag det här med växellådan..det är ju bara att vara bestämd så hoppar dom i utan problem, men race växlat är att föredra då man bara trycker ner pedalen, och man får inga blåsor(när jag testat har det varit original växlat). Alla måste förstå att denna hoj är byggd för race och inget annat. Kör man gata får man ta dessa problem med hård fjädring trög växlad???, bra chassie, underbara bromsar etc en hoj som svänger som en gud, bottendrag som få hojar har. Jag fattar inte varför ni klagar, jag gillar den som fn. Kolla vad Kalio gjorde på Åsen i Prosuperbike med denna hoj.....
Får dom bara fixa mappningen så är dom med i toppen, utan problem Som tillägg har han inte kört här sen...länge sedan
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag testade RC8 på en banåkning. Måste säga att jag först tyckte den var svår. Men ju fler varv jag körde destå bättre kändes det och nu har jag ett ha begär. Visst är lådan lite trög men chassi motor bromsar är enligt mig grymt bra. Motorn är ju riktigt vridstark och ändå klipp på topp. Nästa hoj för mig blir en RC8.

Jag tyckte att den var ganska slö när jag körde den första gången. Efter en sväng på Anderstorp så insåg jag att den inte var ett dugg slö. Inga problem att hänga på Gixxer 1000 och R1:eek:r efter låååååångrakan...

...och sen kommer det en bromsning och en kurva, på RC8:an handlar det då bara om att bestämma om man skall köra om på höger eller vänster sida:)

Dessutom lossnar den ganska markant efter några hundra mil. Min har gått ca 400 mil nu och den går lätt upp på tvåans växel, det gjorde den inte från början trots en kugg mindre fram...

Uppriktigt så fattar inte jag det här med växellådan..det är ju bara att vara bestämd så hoppar dom i utan problem, men race växlat är att föredra då man bara trycker ner pedalen, och man får inga blåsor(när jag testat har det varit original växlat). Alla måste förstå att denna hoj är byggd för race och inget annat. Kör man gata får man ta dessa problem med hård fjädring trög växlad???, bra chassie, underbara bromsar etc en hoj som svänger som en gud, bottendrag som få hojar har. Jag fattar inte varför ni klagar, jag gillar den som fn. Kolla vad Kalio gjorde på Åsen i Prosuperbike med denna hoj.....
Får dom bara fixa mappningen så är dom med i toppen, utan problem Som tillägg har han inte kört här sen...länge sedan

Visst funkar den bra om man är bestämd, dessutom blir den mycket bättre efter ett par hundra mil, precis som alla KTM... Men jag håller med dej Micke, det är en racehoj med lyse och skall inte förväxlas med nånting annat. Om man använder den som det är tänkt så är det en riktig kanonhoj!
 
Last edited:

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Är det någon som har ett bra knep att kontrollera rätt kedjespel.
Tycker inte att det funkar enligt instruktionsboksbeskrivningen :va

(Har 16t framdrev monterat)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Är det någon som har ett bra knep att kontrollera rätt kedjespel.
Tycker inte att det funkar enligt instruktionsboksbeskrivningen :va

(Har 16t framdrev monterat)

Jag tycker att det funkar bra, du har en urtagning i plastslidern på ovansidan av svingen, stick in en mejsel under kedjan och lyft den där. Det är viktigt att du har en växel i och använder den andra handen till att spänna kedjan med bakhjulet, då funkar det kanon:tummenupp
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Jag tycker att det funkar bra, du har en urtagning i plastslidern på ovansidan av svingen, stick in en mejsel under kedjan och lyft den där. Det är viktigt att du har en växel i och använder den andra handen till att spänna kedjan med bakhjulet, då funkar det kanon:tummenupp

Tack,
Det var ungefär vad jag oxå kom fram till men det är långt ifrån beskrivningen i boken
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Jag pröjsar 7900,- helår, helförsäkring med SMC Folksam Sporthojsförsäkring...

Ojdå, det var visst lite skillnad beroende på var man bor. 30 000 kr hel/hel skulle de ha av mig i Nacka.
Några schyssta lediga lägenheter i Lulstan?

Jag såg att det diskuterades service i tråden.
Anledningen till att det inte är någon stor service med ventiljustering på RC8 och SDR -08 förrän vid 1500 mil är att de har titanventiler. SD och SDR pre-08 har vanliga ventiler som sätter sig lite mer, särskilt under de första milen.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ojdå, det var visst lite skillnad beroende på var man bor. 30 000 kr hel/hel skulle de ha av mig i Nacka.
Några schyssta lediga lägenheter i Lulstan?

Om jag tog en vanlig försäkring så skulle den också kosta mig runt 30000, nu har jag SMC-Folksams Sporthojsförsäkring, det är nästan det enda sättet att köra en ny sporthoj med en rimlig premie i dag.

Men visst finns det lägenheter här uppe, men det är ganska dyrt här eftersom det är en universitetsstad...
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Vanlig försäkring skulle gå på 33 500 nånting, med SMC rabatt gick den ner hela 3 000 spänn! Killen jag snackade med bad om ursäkt för att de var så orimligt dyra o tyckte att jag skulle ringa runt till andra försäkringsbolag.

Eller kan det vara så att de även har någon slags klubbförsäkring tro...? Och att killen missförstod mig och gav mig den rabatten istället för SMC's försäkring man får när man gått kurserna...?
Kan vara så, jag får kolla igen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vanlig försäkring skulle gå på 33 500 nånting, med SMC rabatt gick den ner hela 3 000 spänn! Killen jag snackade med bad om ursäkt för att de var så orimligt dyra o tyckte att jag skulle ringa runt till andra försäkringsbolag.

Eller kan det vara så att de även har någon slags klubbförsäkring tro...? Och att killen missförstod mig och gav mig den rabatten istället för SMC's försäkring man får när man gått kurserna...?
Kan vara så, jag får kolla igen.

Du fick ett premieförslag på en vanlig SMC rabatt, det brukar vara ungefär 10%. Du skall specifikt fråga efter sporthojsförsäkringen. Om du inte får rätt svar så kan du ringa till Håkan Eriksson på Folksams Luleåkontor, han vet vad det handlar om, han finns på 0920-78800....
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Hmmm...jag har varit sugen på RC8/Venom sen de första bilderna på dem kom ut. Men eftersom jag köpte en SD-R -08 i fredags så kanske det vore lite onödigt att byta nu. :tungan
jag skulle egentligen ha väntat med ny hoj till i vår när jag visste om Venom skulle komma eller inte. Hade Venom inte kommit så skulle det ha blivit en SD-R -08 eller -09. Sen råkade ett alldeles för lämpligt objekt dyka upp o jag kunde inte hålla mig.

Men när jag idag läste om försäkringspremier på ca 8 loppor för RC8 så började det pirra lite i ryggslutet. :)

Du fick ett premieförslag på en vanlig SMC rabatt, det brukar vara ungefär 10%. Du skall specifikt fråga efter sporthojsförsäkringen. Om du inte får rätt svar så kan du ringa till Håkan Eriksson på Folksams Luleåkontor, han vet vad det handlar om, han finns på 0920-78800....

Tackar, skall kolla igen.
 
Last edited:

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Vanlig försäkring skulle gå på 33 500 nånting, med SMC rabatt gick den ner hela 3 000 spänn! Killen jag snackade med bad om ursäkt för att de var så orimligt dyra o tyckte att jag skulle ringa runt till andra försäkringsbolag.

Eller kan det vara så att de även har någon slags klubbförsäkring tro...? Och att killen missförstod mig och gav mig den rabatten istället för SMC's försäkring man får när man gått kurserna...?
Kan vara så, jag får kolla igen.

Så är det. Du kan få 10% rabatt på en vanlig försäkring för att du är medlem i SMC eller så kan du teckna Sporthojsförsäkringen.

Den är ett samarbete mellan SMC och Folksam och som förutsätter att du gått en "avancerad fortbildning", dvs "Broms- och kurvkurs" eller "Sporthojskurs" i SMCs regi på en fullstor motorbana, under de senaste 2 åren och blivit godkänd. Sporthojsförsäkringen har helt andra villkor med betydande självrisker på vagnskada och stöld, men i gengäld premier som man bättre kan leva med.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top