Varvtider

The Frog

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki gsxr 750
Har ibland hört hur det diskuteras varvtider på SRW. Eftersom man av naturen är lite nyfiken och vill veta hur man ligger till, måste jag fråga…..

Vilka varvtider har ni och i vilken grupp kör ni ??:)
 

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
Jag har 6.23 som personbästa när jag kör runt och hämtar upp brandsläckarna och flaggorna efteråt med min Jetta -91, så jag kör i en helt egen grupp...

Där har ni en tid att utgå ifrån iallafall...

Men då har jag god marginal till ANSVAR, HÄNSYN och OMDÖME konceptet...

På tal om det, hur gick det för de personer som gick omkull igår på SRW?

MVH

Danne
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Eftersom jag kör i samma grupp som dig Danne så kan jag säga att om du tar med dig en medhjälpare så kan du lätt komma under 4.05


Edit: Jag kan köra 1.16 i röd grupp :yoparty
 
Last edited:

The Frog

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki gsxr 750
Jag tror nog att herrarna misstolkar mig lite….

Varvtider ”as such” är inte av något större intresse för mig, utan jag ställer frågan av den enkla anledning att jag vill se om jag kör i rätt grupp……

Normalt sätt kör jag i gul grupp, men funderar på att kanske ta något pass i röd grupp framgent/nästa säsong. Jag är dock lite osäker på hur jag platsar i röd grupp, man vill inte vara någon bromskloss bland de snabbare röda förarna och orsaka oflyt i gruppen.

Enklaste sättet för mig är därför att ställa min egna varvtid mot andras varvtider, så att jag väljer grupp efter förmåga.

Så…..min tid är 1.14, och gruppen är gul.
 
Last edited:

Woodster

Jo då...
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6RR -08
Hur ofta/länge/antal tillfällen har du kört på SRW?

1,14 då måste du ha varvat en hel del under dina pass väl.

Kanske skulle kollat med instruktörerna under körningen om vad dom tycker. Dom finns juh där för att hjälpa till...
 

The Frog

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki gsxr 750
Hur ofta/länge/antal tillfällen har du kört på SRW?

1,14 då måste du ha varvat en hel del under dina pass väl.



Jag har i år funnit med fyra körtillfällen och tre förra året så sammantaget har jag 7 körtillfällen på SRW, och jodå, visst varvar jag ibland andra förare i gul grupp.

Jag har därför anat att jag kanske borde byta till röd grupp, men min fråga om varvtider kommer av att när jag kollar hur röd grupp kör, kan jag inte låta bli att notera hur fort och säkert många av grabbarna kör.

Frågan är fortfarande …… snabb, medel eller långsammast…… hur står jag mig i röd grupp.

Vad är din varvtid i röd grupp?

Edit: P.S självfallet " med god marginal till ANSVAR, HÄNSYN och OMDÖME konceptet..."
 
Last edited:

SanneJ

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Skurup
Hoj
ZX-636R ´04
The Frog;3810639Frågan är fortfarande …… snabb skrev:
Spelar det någon roll om du är snabb, medel eller långsammast i röd? Om du kör om mycket i gul varför då inte testa röd bara?:va Det är ju inte så att du inte kan boka i gul grupp igen efteråt:) Sluta tänka så mycket bara kör:D
 

Pidder

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 -09
The Frog

Frågan är fortfarande …… snabb, medel eller långsammast…… hur står jag mig i röd grupp.


Du kommer säkert att vara medel i gruppen.
Men hur säkert du kör 1.14 på kan bara du själv avgöra. :confused:
Men det är bara att prova gå upp till röd.
Ingen som blir arg :4skrika
Sen får du själv avgöra om du platsar eller ej. :tummenupp

:hojbusa
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Som instruktör i röd grupp så tycker jag att du bokar dig i rd nästa gång, ställer sig längst bak när vi ska ut på banan kommer känner dig för.

Detta varierar väldigt mycket från gång till gång med hur hastigheten är i gruppen.

Allt berorende på vad det är för folk som anmält sig.

Gul brukar dessutom vara lite mer "vild" än den röda.. och i röd får du köra om var du vill
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Jag skulle nog vilja vända på det. Ligger man o harvar 1.14 tider SKA man byta grupp. Gul är inte till för så snabba förare. Visst är det inga problem ATT köra dom tiderna i gul-grupp, men det kräver en del tankeverksamhet och ett rejält omdöme.

Var det du o jag som körde "ihop" på sista passet i gul grupp sist där du hade ett närgånget samtal med Uppförshårnålen på sista varvet? :)
Isf är du gjuten i röd och behöver absolut inte oroa dig.

Mvh
Thomas


I Gul-grupp är omkörning i kurvor endast tillåten på utsidan, för att hindra att man skrämmer livet av nybörjare.
I röd grupp finns inte denna regel utan här tillåts omkörningar där det är mest lämpligt.
 
Last edited:

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
Vad är din varvtid i röd grupp?

Edit: P.S självfallet " med god marginal till ANSVAR, HÄNSYN och OMDÖME konceptet..."

Hej igen...

Gillar att du tog åt dig av mitt inlägg :pannkyss

Även fast det viktiga inte är hur snabbt man kör så är det en bra jämförelse med andra. Dock hade det räckt med att du skrev att du varvade folk, så är det dags att prova röd grupp!

I röd så kan du hänga på fler lika snabba och genom det få tips om hur du ligger i spårval som du kanske inte fått genom gul om du kör "ensam" och t om få ner "tiderna" ännu mer.

:tummenupp
 

radek

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
sandvångsgatan
Hoj
cbr600rr
Jag velade ett bra tag innan jag bytte upp mig till röd på sturup.
Tyckte som du att de röda såg väldigt snabba ut, så ville inte vara i vägen för dom och forsatte härva i gul grupp istället.

Nu har jag kört 2 gånger i rött denna säsongen och kör 1.15 som bäst. Det tempot känns faktiskt ganska medel i röd grupp. Vissa verkar va nere på 1.10 och varvar mig utan problem medans andra kör i vanligt gult tempo trots slicks/racehoj och hela baletten. Självklart varierar det lite från gång till gång.

På 1.14 tider så ska det inte vara något problem alls. Kommer platsa fint i röd. Tycker bara det är bra du velar och frågar runt först.
Jag trivs super på sturup i röd så det kommer garanterat du också göra.
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Jag körde röd grupp senast av den enkla anledning att gul grupp var fullbokad. Kände mig lite nervös o tänkte hoppas jag nu inte bromsar upp allihopa haha. Men det var rätt lugnt, enligt mig... såg inga sura miner från de andra i gruppen i alla fall. Det var till och med så man hamnade bakom vissa som körde lite långsammare, men tillräckligt fort för att jag inte skulle kunde köra om, jag har alltid tyckt det skitsvårt att köra om folk, blir så små marginaler...
Annars är det ju bara att hålla lite uppsikt bakåt och slå av gasen på rakan om man känner sig pressad.

Jag kommer fortsätta köra röd grupp nästa år, ska nog börja med lite tidtagning då oxå.

Vilka tider ska man ner på i vit grupp 01:10??
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vilka tider ska man ner på i vit grupp 01:10??
Det beror på vilken mätmetod som använts vid tidtagningen. Pratar vi tider klockade med mobiltelefon från bankanten så bör man ner till typ 1.04-1.05-tider. Mäter man med laptimer så räcker det gott med 1.14-1.15-tider :D
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag körde "jättesnabbt" förra året i gul, och jag tyckte det gick helt ok! Blev inte omkörd men körde om en del. Frågan är om man vågar ta röd nästa gång, om det nu kanske skulle vara fullt i gul.
Känns ju som att man blir duktigt omkörd på rakorna dock med min slöa motard i röd grupp ..:va
 

RR_06

Nu får jag nog f-n ta o lära mig svänga?
Gick med
3 Jul 2006
Ort
SKÅNE
Hoj
CBR 1000RR -06 + Banhojkawa
Tjena...

Lite riktmärken för "grundtempo" i grupperna.
(Dock varierar dessa efter sässongens gång samt väder mm.)

Vit: 1:10
Röd: 1:15
Gul: 1:20

Naturligtvis kör ej alla i detta tempo, utan det skiljer normalt med ca: +-5sec
mao ligger tiderna allt mellan följande tider.

Vit 1:05 - 1:15
Röd 1:10 - 1:20
gul 1:15 - 1:25

Skit annars i tiderna..., det är mer känslan som räknas.
Det finns motardåkare i vit grupp som kör skiten ur de flesta i kurvorna men blir avhängda på rakorna ovs...

kör och välj grupp med hänsyn, så blir det bra för alla.
Det är lika illa att vara för snabb som att vara för långsam...


Tänk på att det ÄR svårt att ge råd då det finns lika många inteligenta svar som frågor...









Mvh RR_06
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top