Byggtråd - Cafébobber

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Denna gång blir det inget bygge som kvalar in i SSOTYA så jag drar igång en egen byggtråd. Hoppas att någon är intresserad trots att bygget inte har så mycket med en sporthoj att göra. Men jag ska i alla fall använda sporthojshjul, gaffel och bromsar och en caféracertank :D

Grundidén är något som andas lite prostreet, med brett bakhjul och riktiga bromsar och lågt stuk, samtidigt som den är riktigt enkel och lite oldschool, som en bobber. Samtidigt vill jag gå en lite annorlunda väg och ska försöka mixa med caféracerstuket – cafétank från en gammal Gilera, clipons till styre och troligen någon rund caféaktigt lampa. Ett stuk som jag aldrig sett och därför känns det lite kul. Men om någon sitter på bilder på byggen som påminner om detta så är det välkommet!

Med custommått mätt blir det ett budgetbygge, ca 45 k totalt tänker jag. Därmed var feta v-twinmotorer borta… Det lämpligaste objektet tyckte jag verkade vara en LS 650 så jag handlade en sådan förra hösten. Jag tycker det är en helt sjukt ful moppe, men ramen var ett bra utgångsobjekt och motorn är ganska snygg. Däremot är motorn inte precis något monster…

Bygget går sakta så tråden kanske blir lite trist… Räknar i alla fall med att den ska vara färdig till sommaren 2009. Jag har hittills byggt om ramen till stelbent och plats för en rejäl macka, bytt gaffel, fått bakfälgen breddad, bytt tank, monterat solosadel m.m. Håller på med drivlinan som får en mellanaxel får att få ut kedjan.

Feedback och idéer är välkomna :tummenupp
 

Bifogat

  • 080915-1.jpg
    080915-1.jpg
    101.6 KB · Visningar: 553
  • 080915-2.jpg
    080915-2.jpg
    116.5 KB · Visningar: 460

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
åh! helt underbart. jag blir tårögd. jag kommer läsa alla uppdateringar i denna tråd tills den e klar :tummenupp

ett coolt tips vore att använda en bakfälg fram o ha 160 däck men vet inte om det är nåt du skulle vilja. men du sa ju tips o feedback :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Härligt med fett bakhjul på en icke chopper.:tummenupp

Annorlunda och nydanande.

I ungdomen byggde jag en Triumpchopper med ett Jetston Avenger 265 bakdäck. Mellanaxel som spände första korta kjedjan med hjälp av ett par vantskruvar. Funkerade problemfritt.

Jag har själv funderat på hur en riktigt rensad Speed triple med brutalfett bakhjul och turbo skulle bli. Man får se, garantin går snart ut på min :D
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
åh! helt underbart. jag blir tårögd. jag kommer läsa alla uppdateringar i denna tråd tills den e klar :tummenupp

ett coolt tips vore att använda en bakfälg fram o ha 160 däck men vet inte om det är nåt du skulle vilja. men du sa ju tips o feedback :)

Å - roligt att höra!
Precis den tanken var jag inne på med ett brett framhjul, 160-180 däck. Men sedan insåg jag att gaffeln bara tar 140 däck. Nya kronor kan jag inte fixa själv och då drar det iväg, och dessutom åker jag väl på en fälgbreddning... Kanske längre fram om det blir bra i övrigt. Denna är ganska ball, lite batman
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    57.2 KB · Visningar: 639

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Å - roligt att höra!
Precis den tanken var jag inne på med ett brett framhjul, 160-180 däck. Men sedan insåg jag att gaffeln bara tar 140 däck. Nya kronor kan jag inte fixa själv och då drar det iväg, och dessutom åker jag väl på en fälgbreddning... Kanske längre fram om det blir bra i övrigt. Denna är ganska ball, lite batman

kanske hitta annan billig gaffel som e bredare orginal så ett 150 åtminstone skulle gå in :va
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
ojoj va fräck! den där kommer bli hur ball som helst! sån vill jag ha :/

är de inte svårt att få till bred bakmacka att passa med allt? sving osv ?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Grattis, du förverkligar mitt dröm-projekt. Tänkte iof göra det med en SR500 men ändå. Stånka som stånka. Ser sjukt bra ut. Avundsjuk! Du som trodde att du skulle bli mobbad, tji fick du!
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Udda nytänk, fan vad kul !

Kommer följas.:tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
gör du nåt el lökar du?
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
gör du nåt el lökar du?

Som sagt, detta bygget går sakta, gör lite när jag känner för det. I går höll jag på en timme med att försöka ta ut gamla svinglager ur ramen utan att lyckas... I kväll har jag kört gocart och druckit öl istället hehe

Och den där hojen du länkade till, visst såna hojar har jag kikat på. Hade en tjej hemma i helgen med noll koll på hojar som kollade på bygget, första reaktionen var "oj vad gammal" :D
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
För alkohol i trafiken.

Drink beer and drive:D
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Som sagt, detta bygget går sakta, gör lite när jag känner för det. I går höll jag på en timme med att försöka ta ut gamla svinglager ur ramen utan att lyckas... I kväll har jag kört gocart och druckit öl istället hehe

Och den där hojen du länkade till, visst såna hojar har jag kikat på. Hade en tjej hemma i helgen med noll koll på hojar som kollade på bygget, första reaktionen var "oj vad gammal" :D

haha :D
 

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Fränt bygge! :yoparty
Hittade en japsstånka hos duckman som kanske kan ge lite inspiration men du verkar ju kunna tänka själv så...
 

Bifogat

  • j_005.jpg
    j_005.jpg
    202.8 KB · Visningar: 396

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
..skulle varit kul.
Räcker med att titta på det där bakhjulet så är jag fast, projektet kommer självklart följas.

Fett brett stuk, kommer bli helrätt.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Hade en tjej hemma i helgen med noll koll på hojar som kollade på bygget, första reaktionen var "oj vad gammal" :D

En polare har en av sveriges finaste camaros. Brevid denna står en gammel schleeten häck till porsche 924. Men alla tjejers reaktion blir ju såklart "Oj, har du en porsche?" ...tragiskt!

Kul bygge för övrigt. Skall följas :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top