Lyfta bort foten?

  • Thread starter EmiliosFantomen
  • Start date

EmiliosFantomen

Guest
Varför lyfter så pass många bort ena foten från pinnen inför en kurva när dom rejsar på TV?

Passar på att sträcka på sig lite?:va
 

Nitro

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Nope såld
för att inte skrapa i eller rent sagt skada/ bryta fötterna :gnissla. skulle inte vara så skönt!.
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Detta har jag också funderat på. De gör det ju inte i alla kurvor heller... :va
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Det har att göra med att man kör raceväxlat, inför en kurva växlar man ner genom att dra spaken uppåt med foten sen för man upp foten på fotpinnen när man har växlat klart.

Detta görs dock gaska yvigt ibland kan man tycka, vet inte om det har å göra med att de helt enkelt växlar ner senare och bromsar längre in i kurvorna än vad man själv gör :gnissla
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Jag förmodar att du menar i Moto GP , eller?

Jo, flera av toppförarna lyfter bort foten från fotpinnen när dom börjar svänga in mot kurvan och sen sätter dom upp foten.
Jag läste att det ska förbättra stabiliteten.

Men visst ser det lite märkligt ut.

/Nitrous
 

slowmotion

????
Gick med
7 Mar 2003
Ort
bromma
Hoj
Ténéré 700
vingel

Det har att göra med att man kör raceväxlat, inför en kurva växlar man ner genom att dra spaken uppåt med foten sen för man upp foten på fotpinnen när man har växlat klart.

Detta görs dock gaska yvigt ibland kan man tycka, vet inte om det har å göra med att de helt enkelt växlar ner senare och bromsar längre in i kurvorna än vad man själv gör :gnissla

eller så får man in / ner tyngdpunkten så att man klarar av att hålla
spåret bättre när det går lite fortare än beräknat. prova, det funkar:tummenupp
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Vila/sträcka på lederna är det jag hört.

Nej, det är inte därför. Det är väl inga gamla kärringar med reumatism som är ute och vinglar runt i MotoGP :tungan

Dom klarar 30 varv utan att sträcka ut och vila benen i varje kurva :tummenupp

Som Slowmotion skrev så har det en viss inverkar på tyngdpunkten och vad jag läste mig till så ska företeelsen balansera upp kurvtagningen.

/Nitrous
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Lyfta fötter

Det har inget med balansen att göra alls utan det har med att man behöver byta blod i fötter och vader då man blir jäkligt stasad då man kör på tå hela tiden.
Det har lite med körstil också då inte alla gör så.
Själv så får jag börja flytta på mina fötter efter en tre fyra varv annars så börjar fötterna domna
MVH
Roffe:tummenupp
 

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Själv så brukar jag bara ha stöd med tårna på fotpinnarna när jag vet att det är rejäl kurvtagning som gäller. Att "tåskrapa" är inte alls lika roligt som att knäskrapa. Men det är på 125:an och jag har inte hunnit nött med r6:an än :(
 

Dr.Bike

Guest
Nej, det är inte därför. Det är väl inga gamla kärringar med reumatism som är ute och vinglar runt i MotoGP :tungan

Dom klarar 30 varv utan att sträcka ut och vila benen i varje kurva :tummenupp

Som Slowmotion skrev så har det en viss inverkar på tyngdpunkten och vad jag läste mig till så ska företeelsen balansera upp kurvtagningen.

/Nitrous


Näru gubbe! Det vet du själv när man kört en hel bandag (ffa dina! :D) så blir man lite myrkrypig i vader/fötter. JAg vill påstrida att det är för att lätta på blodflödet i fällknivsfällda leder på allt mer kompakta maskiner.

OM det hade varit tyngdpunkt, så hade detta varit en etablerad teknik sedan många år.....
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Så här svarar Stenaren på frågan:
Q Is it a comfort thing?

A No, all it is is leverage, really. As you go on the brakes, before - you go back your gears, and then just before you put your foot back on the footpeg, it's sort of a leverage, to sort of help it tip in, I suppose. But there's nothing you can really explain of why we do it. It's just it's a natural thing, the way we ride. But it's not any particular reason. It's definitely not coming from dirt- track.


Källa: http://www.superbikeplanet.com/2008/Jul/080731a.htm
 

slowmotion

????
Gick med
7 Mar 2003
Ort
bromma
Hoj
Ténéré 700
Det har inget med balansen att göra alls utan det har med att man behöver byta blod i fötter och vader då man blir jäkligt stasad då man kör på tå hela tiden.
Det har lite med körstil också då inte alla gör så.
Själv så får jag börja flytta på mina fötter efter en tre fyra varv annars så börjar fötterna domna
MVH
Roffe:tummenupp

om du provar att köra lite fortare ska du se att du har fel:rolleyes:
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Kevin Schwantz körde med "the flying foot" i början av 90-talet. Man kan ju för sitt höga nöjes skull notera att det händer betydligt oftare i vänsterböjar än högerditon.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Det har att göra med att man kör raceväxlat, inför en kurva växlar man ner genom att dra spaken uppåt med foten sen för man upp foten på fotpinnen när man har växlat klart.

Detta görs dock gaska yvigt ibland kan man tycka, vet inte om det har å göra med att de helt enkelt växlar ner senare och bromsar längre in i kurvorna än vad man själv gör :gnissla

Jag SMS:ade den frågan under nått MotoGP-race och de sa som du och under inbromsning är det lite G-krafter därav dinglar foten lite enligt kommentatorerna.

Kul att det finns så många åsikter i övrigt om en fot...:D
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Nej, ni har alla fel!

Moto-gp förarna använder fötterna som skevroder för att göra snabbare nedlägg och skapa downforce i tyngdpunktsläget inför snabba kurvor.















...eller inte!:D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top