125 turbo?

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Man ska nog inte hoppas på 20 häst i Mz´an med bara CDI-trim, Men med vassare kammar, portning, avg.system och luftfilter så kanske den hamnar runt 20 ponnys.

Men vad vet jag.

Sitter ju en 250-motor i grunden i min korean, bara mindre kolvar och anpassade foder så det finns ju lite att "bygga ut" om man vill lägga lite pengar.
250n har runt 31 häst Så det finns utrymme för mer trim (turbo):) :tummenupp


Finns 3 olika trimm cdis som är kända till MZ den som ger mest ger 20 häst.. Är ganska så mycke strypt via cdi:) Tror den har 18 - 19 med ostrypt cdi å den har 20 med trimmcdi :)
Skulle vara kul att sätta på en Turbo på min Rs 125 :banana
Men jag är väldigt dålig på sånt där me turbo så jag får fortsätta drömma.. Men om man gjorde det så skulle det slitas väldigt mycket på motorn? Slits redan tillräckligt i FP(Fullpower) ! Kann inte ens tänka på hur mycket det skulle slitas med Turbo? Eller ? :) :confused:
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Finns 3 olika trimm cdis som är kända till MZ den som ger mest ger 20 häst.. Är ganska så mycke strypt via cdi:) Tror den har 18 - 19 med ostrypt cdi å den har 20 med trimmcdi :)
Skulle vara kul att sätta på en Turbo på min Rs 125 :banana
Men jag är väldigt dålig på sånt där me turbo så jag får fortsätta drömma.. Men om man gjorde det så skulle det slitas väldigt mycket på motorn? Slits redan tillräckligt i FP(Fullpower) ! Kann inte ens tänka på hur mycket det skulle slitas med Turbo? Eller ? :) :confused:

Ok, låter väl bara lite för bra för att vara sant :tummenupp

Turbo på 2-takt vet jag väl inte riktigt hur/om det funkar, men någon har väl gjort det så det borde väl gå.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Finns 3 olika trimm cdis som är kända till MZ den som ger mest ger 20 häst.. Är ganska så mycke strypt via cdi:) Tror den har 18 - 19 med ostrypt cdi å den har 20 med trimmcdi :)

Källa/underlag för påståendet?
"En kompis sa till mig att hans kusin hade läst på ett forum att någon hade hört av sin rumskompis brorson..." :tungan
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Källa/underlag för påståendet?
"En kompis sa till mig att hans kusin hade läst på ett forum att någon hade hört av sin rumskompis brorson..." :tungan


Är nog inte så svårt att hitta på google :) jag läste det på en sida som sålde trim till 125or .. dom sålde trim cdin å där stod de om hur dom var strypta osv.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Den säljs väll som 15hk A1.

Tror knappast att den skulle he 20hk med bara en vassare tändbox.
En riktigt skarp fiddymotor på omkring 120cc kan ge 18-20hk !

Tro inte på allt som tillverkarna skriver.
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Den säljs väll som 15hk A1.

Tror knappast att den skulle he 20hk med bara en vassare tändbox.
En riktigt skarp fiddymotor på omkring 120cc kan ge 18-20hk !

Tro inte på allt som tillverkarna skriver.


Den är strypt via cdi :) Så cirka 18 - 19 original ( ostrypt ) och trim cdi = 20 hk.. :pannkyss
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Den är strypt via cdi :) Så cirka 18 - 19 original ( ostrypt ) och trim cdi = 20 hk.. :pannkyss

Så du kan tro att en gat 4t 125a kan ha 20hk, men det är OMÖJLIGT att en 125GP-hoj har >50hk? :3freak

Men kom med ett bänkpapper som visar att en MZ har 20hk med en CDI-box så visst ;)
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Så du kan tro att en gat 4t 125a kan ha 20hk, men det är OMÖJLIGT att en 125GP-hoj har >50hk? :3freak

Men kom med ett bänkpapper som visar att en MZ har 20hk med en CDI-box så visst ;)

Det är möjligt:) Alla fyrtaktare har inte en cbr motor.. 18-19 helt ostrypt och 1-2 häst med trimm cdi. En 125 motogp hojj kan ha 50 hästar max. men inte på slangen. ''du kan tro att en gat 4t 125a kan han 20 hk''
Min Rs 125 har 33 ostrypt.. men den är strypt för väg.. Detsamma gäller Mz 125.. :tungan
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Det är möjligt:) Alla fyrtaktare har inte en cbr motor.. 18-19 helt ostrypt och 1-2 häst med trimm cdi. En 125 motogp hojj kan ha 50 hästar max. men inte på slangen. ''du kan tro att en gat 4t 125a kan han 20 hk''
Min Rs 125 har 33 ostrypt.. men den är strypt för väg.. Detsamma gäller Mz 125.. :tungan

Men anser du det rimligt att MZan inte behöver någon service fastän den verkar ha ungefär lika hög trimningsgrad som en cross (250 brukar väl ha 35-40, crf150 har väl 23 enl tillverkare)
Det talar ju lite emot det du säger.
Men du kan väl komma med en länk som talar för att de har 20hk med en annan CDI-box :)
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Men anser du det rimligt att MZan inte behöver någon service fastän den verkar ha ungefär lika hög trimningsgrad som en cross (250 brukar väl ha 35-40, crf150 har väl 23 enl tillverkare)
Det talar ju lite emot det du säger.
Men du kan väl komma med en länk som talar för att de har 20hk med en annan CDI-box :)

Jämnföra Lätt mc med cross.. Okej ..
Rsen har ju nästan lika hög trimmningsgrad som en 125a cross .. så varför kan inte mz ha en högre trimmningsgrad än te.x Cbr 125??:confused:
Crf150 har vel 25-26 har jag hört. 18-19 hästar i Mz ostrypt .. Du tror att Cbr 125 eller yzf-r125 har dom bästa motorerna? Finns värre.. Mz har värre motor .. varför skulle 3-4 häst mer än cbr 125 va omöjligt? :huvet Och du tror att det är omöjligt att en trimm cdi ger 1-2 hästar?:näsblod Visst behöver den service.. Men betydligt mindre än en 2taktare, men den lär behöva mer service än te.x Xt125 Sm :gnissla

/Petai
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jämnföra Lätt mc med cross.. Okej ..
Rsen har ju nästan lika hög trimmningsgrad som en 125a cross .. så varför kan inte mz ha en högre trimmningsgrad än te.x Cbr 125??:confused:
Crf150 har vel 25-26 har jag hört. 18-19 hästar i Mz ostrypt .. Du tror att Cbr 125 eller yzf-r125 har dom bästa motorerna? Finns värre.. Mz har värre motor .. varför skulle 3-4 häst mer än cbr 125 va omöjligt? :huvet Och du tror att det är omöjligt att en trimm cdi ger 1-2 hästar?:näsblod Visst behöver den service.. Men betydligt mindre än en 2taktare, men den lär behöva mer service än te.x Xt125 Sm :gnissla

/Petai


Lägg ner det här nu!
Vi kan väl säga att dom är på 25 hk allihop så blir det rättvist.

Kom igen när ni har någonting som tillför tråden. Vår kompis som startade tråden vill veta HUR man gör, inte någonting annat.

Mats
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jämnföra Lätt mc med cross.. Okej ..
Rsen har ju nästan lika hög trimmningsgrad som en 125a cross .. så varför kan inte mz ha en högre trimmningsgrad än te.x Cbr 125??:confused:
Crf150 har vel 25-26 har jag hört. 18-19 hästar i Mz ostrypt .. Du tror att Cbr 125 eller yzf-r125 har dom bästa motorerna? Finns värre.. Mz har värre motor .. varför skulle 3-4 häst mer än cbr 125 va omöjligt? :huvet Och du tror att det är omöjligt att en trimm cdi ger 1-2 hästar?:näsblod Visst behöver den service.. Men betydligt mindre än en 2taktare, men den lär behöva mer service än te.x Xt125 Sm :gnissla

/Petai

1. RSen har inte riktigt lika hög trimningsgrad, kolla på serviceintervallerna och tänk lite logiskt.
2. Den har högre trimningsgrad än CBR, det är vad jag tror.
3. Om CRFen har 25-26 varför är det då angivet till 23 :3freak
4. Jag tror inte det är omöjligt med en säg 3 häst, men 18-13 blir väl inte 3 till 4 :va
5. Jag är ganska tveksam att det skulle ge ca 10% effektökning med bara en CDI-box.

Visst är jag något pessimistisk generellt när det gäller effektsiffror. Men du har ju bara kommit med påståenden utan något som helst underlag.


Sorry för OT :rodnar

Men TS: Vad för hoj lutar det åt
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Sluta tjöta om små saker förfan ! Tillbaka till topic

Hoppas du vågar ge dig in i det här. Fan man blir änna sugen på att pröva det själv när man köper 125. Men som sagt lycka till !!

Men om man nu ska bygga turbo på en 125, vilken ska man ha , vilken snurra är bäst ? osv osv.
 
Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Det tillverkas egentligen inga vettiga aggregat som är lämpliga för så små motorer.
Gå upp lite i slagvolym och allt blir mkt enklare.
 

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Har köppt en crm nu som ska få smaka på turbo ;)
Men först ska jag lära mig EXAKT hur allt omkring 2-takt och turbo funkar.
Och ska köpa en special kylare och skissa upp hur jag ska få platts med allt.
Målet är ändrat, vill bara få det att funka :)
Men det är bara en bonus om den går bättre :D

(tror ni polisen vill prata med mig om jag skulle råka glöma turbon på när jag kör på gatan?:rolleyes:)
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Har köppt en crm nu som ska få smaka på turbo ;)
Men först ska jag lära mig EXAKT hur allt omkring 2-takt och turbo funkar.
Och ska köpa en special kylare och skissa upp hur jag ska få platts med allt.
Målet är ändrat, vill bara få det att funka :)
Men det är bara en bonus om den går bättre :D

(tror ni polisen vill prata med mig om jag skulle råka glöma turbon på när jag kör på gatan?:rolleyes:)


http://www.gikturbo.se/files/Teoridels.82-121.pdf

Om du kollar sida 109 , så ser du att han har satt turbon vid bakhjulet nästan där. Försök göra nåt liknande på din CRM. Såg en MT-01 i Bomber som hade turbon bakom dämparen, lite mer diskret gömställe.


Lycka till förresten , kommer följa detta så man själv kan få inspiration om jag nu ska göra samma sak när jag skaffar 125:a . :)
 

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
http://www.gikturbo.se/files/Teoridels.82-121.pdf

Om du kollar sida 109 , så ser du att han har satt turbon vid bakhjulet nästan där. Försök göra nåt liknande på din CRM. Såg en MT-01 i Bomber som hade turbon bakom dämparen, lite mer diskret gömställe.


Lycka till förresten , kommer följa detta så man själv kan få inspiration om jag nu ska göra samma sak när jag skaffar 125:a . :)

TACK!:tummenupp
Om du eller någon har lust att hjälpa mig hitta en liten turbo?
Håller på att försöka hitta en "monkey turbo" för dom värkar vara i rätt storlek. Men har inte lyckats hitta någon ännu...(hadde en idé i ganska exakt 0,5 sekunder att ta en lastbils turbo för 400hp+ och kränga dit. Men blev enbart en dum tanke :D )
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
(hadde en idé i ganska exakt 0,5 sekunder att ta en lastbils turbo för 400hp+ och kränga dit. Men blev enbart en dum tanke :D )

Om meningen med projektet är att fetimpa utför den lokala korvkiosken, så är valet en no brainer ta lastbilsturbon!:yoparty
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top