125 turbo?

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Hej! En gp hojj har lite över 40 men med tanke på att dom väger omkring 110 med kg med förare:) En 125a är väldigt känslig med vikt så om en överviktig kör en Rs 125 så går den väldigt mycke sämre än när typ en lätt viktare kör.. inte väldigt men lite. :) Men nej en rs 125 har inte 60 hästar. Kanske 44-45 bakhjulshästar på sin höjd.. Å nu är jag optimistisk. En rs 125 har kanske 29 - 30 bakhjuls hästar. Vikten är en av dom viktigaste faktorerna i Moto gp, därför går 125orna så bra. trots att dom inte har 60 hästar på bakhjulet .. Förarna är ytterst små och så väger hojjen grymt lite.. Känner Robert gull så jag har får lite information av honom:) Aja nog med OT . Clew jag rekommenderar att du spar pengarna till mellan hojj.. Visst vore de kul att bygga turbo på 125a? Javisst! Men det är svårt å kräver tålamod och pengar.
Och är det värt å lägga ner så mycke tid å pengar på kanske 10-15 hästar mer? Köp mellanhojj eller kanske en vmax på en gång? samma böter :)
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Hej! En gp hojj har lite över 40 men med tanke på att dom väger omkring 110 med kg med förare:) En 125a är väldigt känslig med vikt så om en överviktig kör en Rs 125 så går den väldigt mycke sämre än när typ en lätt viktare kör.. inte väldigt men lite. :) Men nej en rs 125 har inte 60 hästar. Kanske 44-45 bakhjulshästar på sin höjd.. Å nu är jag optimistisk. En rs 125 har kanske 29 - 30 bakhjuls hästar. Vikten är en av dom viktigaste faktorerna i Moto gp, därför går 125orna så bra. trots att dom inte har 60 hästar på bakhjulet .. Förarna är ytterst små och så väger hojjen grymt lite.. Känner Robert gull så jag har får lite information av honom:) Aja nog med OT . Clew jag rekommenderar att du spar pengarna till mellan hojj.. Visst vore de kul att bygga turbo på 125a? Javisst! Men det är svårt å kräver tålamod och pengar.
Och är det värt å lägga ner så mycke tid å pengar på kanske 10-15 hästar mer? Köp mellanhojj eller kanske en vmax på en gång? samma böter :)


Du kan vara säker på att en 2008-09 Aprilia RSA250 har över 115hk (nästan 120hk) på veven och en Aprilia 2008-09 RSA 125 över 57hk på veven (nästan 60hk). Dvs 125an har ca 50hk på bakhjulet och 250an har över 105hk på slangen. Nu pratar vi GP fabrikshojar och inte om gatcyklar typ RS125-RS250.
 

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
oj vad jag har missat, hadde svårt att hitta min egen tråd! (den fanns inte i där man kan se vilka trådar man har gjort!) Men av vad alla jag har frågat så säger dom, lek med en 125a till du är 18 och köp en riktig hoj!
Så det blir nog att köpa någon 125a som man har över sommaren så man blir gat van (har bara kört bana) Men ska ta och läsa allt som har skrivits här också nu ;-D Men en sak som jag tycker är kul, bygga en hoj i teorin. Helt gratis och det är riktigt kul :D
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tror att CRM125 kan vara en billig bra hoj att ge sig på att turboladda. Finns massor med plats där och motorn är från en CR 125, dvs bra med effekt/potential att börja med

Känns ju tråkigt att turboladda en 4t som när man är klar med allt knappt kommer komma upp i vad en standard 2t ger...
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Du kan vara säker på att en 2008-09 Aprilia RSA250 har över 115hk (nästan 120hk) på veven och en Aprilia 2008-09 RSA 125 över 57hk på veven (nästan 60hk). Dvs 125an har ca 50hk på bakhjulet och 250an har över 105hk på slangen. Nu pratar vi GP fabrikshojar och inte om gatcyklar typ RS125-RS250.


En 250cc på 120 hästar? Läst om nya 500? den har omkring dom mängderna.. 120 är lite å ta i? Rsan har vel inte 57 hästar på veven? hur vet du de? 50 häst på bakhjulet.. Låter väldigt mycket :) Jag vet att det är Gp hojjar vi snackar om . Men 120 hästar i en 250? å 57 i en 125a låter lite överkurs?
Får höra med en imorgon som har koll på sånt där så kan jag se om de stämmer.. Själv tycker jag att det låter överdrivet:confused:
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
(Dubbel post) jag räknade ut att om en stor gp hojj 800cc hade samma trimmningsgrad som Rsa250 så skulle den ha 336 bakhjulshästar.. Visserligen så är det en tvåtakt, man får ut mer hästar ur en tvåtakt på den här motorstorleken. Men jag tror 105 är överkurs :p

/Petai
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
En 250cc på 120 hästar? Läst om nya 500? den har omkring dom mängderna.. 120 är lite å ta i? Rsan har vel inte 57 hästar på veven? hur vet du de? 50 häst på bakhjulet.. Låter väldigt mycket :) Jag vet att det är Gp hojjar vi snackar om . Men 120 hästar i en 250? å 57 i en 125a låter lite överkurs?
Får höra med en imorgon som har koll på sånt där så kan jag se om de stämmer.. Själv tycker jag att det låter överdrivet:confused:

(Dubbel post) jag räknade ut att om en stor gp hojj 800cc hade samma trimmningsgrad som Rsa250 så skulle den ha 336 bakhjulshästar.. Visserligen så är det en tvåtakt, man får ut mer hästar ur en tvåtakt på den här motorstorleken. Men jag tror 105 är överkurs :p

/Petai

Nu var det mycket svamel!

RG500 hade 120 hk redan 1979.
Och dom sista 500 räsrarna, 2-t låg kring 200Hk. Effekten var inte så intressant, den räckte till. Problemet var att dom var lite för brutala. Men det är jävligt fränt att sen att se dom brett sladdande 500 kungarna...

Mats
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Skilj väldigt noga mellan ren FAKTA och GISSNINGAR!

Hojen som vann 125 Racer 2007 var en Aprilia Rs 125, Denna var bänkad till 32 hk på bakhjulet med Gianelli system och 115 bestyckning.
Detta vet jag iochmed att en kompis köpte denna motorn för 2 veckor sen.
Då skulle man väl ganska bestämt och kortfattat säga att en RS INTE har 60hk!
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Är detta konsten i att sabba en tråd?

Borde inte trådskaparen hyllas för sina idéer istället för att bli hackad på?

Mer turbo åt folket. Det handlar inte bara om effekt - det blir ett litet konstverk när det e klart!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det var då ett jäkla gissande hi och dit!! Nu får det vara nog:D

En gp 800 4 takt har ju minst 230-240hk är ju hemmligt men på veven ska det ju var minst det.

en gammal gp 500 hadde ju som sagt minst 180-190hk på baken dvs närmare 200+motorn.

en gp 250 har ju över 115-120hk veven som blir 8% minus till bakhjul = 105-112hk

en gp 125 är ju inte märkligt att den skulle ha 50 bakhjulare tror inte förlusten är mer än 6-7% i låda /kedja där men minst 55-60 har dom trotts att det är hemmligt:D Det går inte gämföra en gp motor med något annat på denna planet!!
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Skilj väldigt noga mellan ren FAKTA och GISSNINGAR!

Hojen som vann 125 Racer 2007 var en Aprilia Rs 125, Denna var bänkad till 32 hk på bakhjulet med Gianelli system och 115 bestyckning.
Detta vet jag iochmed att en kompis köpte denna motorn för 2 veckor sen.
Då skulle man väl ganska bestämt och kortfattat säga att en RS INTE har 60hk!



Då har ni nog blivit lurade, och någon har sålt er en standard motor från en rs 125 som har gåt 125 junior.

http://www.roadracing.se/smklasser/125r/

''En vanlig 125 racer lämnar cirka 40 hästar på bakhjulet från fabrik, men ytterligare trimning och kitdelar kan lyfta upp siffrorna till över 50 hästkrafter för en maskin på VM-nivå.''



Som sagt. Skilj väldigt noga mellan ren FAKTA och GISSNINGAR!
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
oj vad jag har missat, hadde svårt att hitta min egen tråd! (den fanns inte i där man kan se vilka trådar man har gjort!) Men av vad alla jag har frågat så säger dom, lek med en 125a till du är 18 och köp en riktig hoj!
Så det blir nog att köpa någon 125a som man har över sommaren så man blir gat van (har bara kört bana) Men ska ta och läsa allt som har skrivits här också nu ;-D Men en sak som jag tycker är kul, bygga en hoj i teorin. Helt gratis och det är riktigt kul :D

jag tycker fortfarande du skall försöka dig på ett trubo bygge, just för att du vill å tycker de är kul samt läro rikt på många sätt, lyssna inte på andra puckon som säger åka utan turbo till 18 osv.

du sätter ju på turbon för att de är en kul grej inte för att du inte får köra tungt ellerhur? hur många små grappar har turbo på sin anabola moppe lixom?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
jag tycker fortfarande du skall försöka dig på ett trubo bygge, just för att du vill å tycker de är kul samt läro rikt på många sätt, lyssna inte på andra puckon som säger åka utan turbo till 18 osv.

du sätter ju på turbon för att de är en kul grej inte för att du inte får köra tungt ellerhur? hur många små grappar har turbo på sin anabola moppe lixom?

Håller med ..Kör turbo på vilken 125 4takt som hellst dubbla effekten ska gå att få ut ivf .. Så sattsa på den redan vassaste!! vad har en sådan i dag?

Du får hjälp här och jag lovar att det kommer funka klockrent om du bara följer vissa riktlinjer. (Farbror boost har linjer):D
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Vore ganska ballt att bygga turbo på Mz 125 Sm :) Fast den har ju förgasare? blir inte det svårare? ( Jag är inte särskilt kunnig när de talas om turbo) Annars så är de vel yzf-r125? Yamahan är strypt via cdi.. strypning på dom 3 översta växlarna.. dvs mindre effekt på 4 5 6 .. Mz är cdi strypt :) Dock så finns det trimmnings cdis osv osv :p båda har 15 hästar original.. Mz får 20 med trim cdi har jag hört .
/Petai
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vore ganska ballt att bygga turbo på Mz 125 Sm :) Fast den har ju förgasare? blir inte det svårare? ( Jag är inte särskilt kunnig när de talas om turbo) Annars så är de vel yzf-r125? Yamahan är strypt via cdi.. strypning på dom 3 översta växlarna.. dvs mindre effekt på 4 5 6 .. Mz är cdi strypt :) Dock så finns det trimmnings cdis osv osv :p båda har 15 hästar original.. Mz får 20 med trim cdi har jag hört .
/Petai

Förgasare är stenenkelt,,,, Insprut måste man vara raketforskare att få till.:gnissla

Det låter bra med 20hk maskinen då ska det gå att få 40 hk om man nu får upp runt 1 bar på en 125a???? Skulle man mot förmodan få upp blåsvädret till över 1 bar så skulle man kunna se 50hk!! Men jag är lite tveksam till att få upp speciellt högt laddtryck på 125a. Man har ju sett fiddisar ,,men jag har inte sett någon som fungerar bra och ger dubbla effekten hitintills. Det är stenlätt att få dit turbon och få den att snurra och låta, men att få skiten att verkligen fungera som det ska är värre.. Tog ju mig 2 år att få skiten att fara iväg som det ska:huvet
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Det låter bra med 20hk maskinen

Man ska nog inte hoppas på 20 häst i Mz´an med bara CDI-trim, Men med vassare kammar, portning, avg.system och luftfilter så kanske den hamnar runt 20 ponnys.

Men vad vet jag.

Sitter ju en 250-motor i grunden i min korean, bara mindre kolvar och anpassade foder så det finns ju lite att "bygga ut" om man vill lägga lite pengar.
250n har runt 31 häst Så det finns utrymme för mer trim (turbo):) :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top