125 turbo?

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
(hur gör man "Citat")
***vore det inte coolare att köpa en beggad tusenkubikare för 25 tusen och spara 15 tusen på kontot.***

Det vore coolt med allt över 125cc:yoparty ! Men då har jag en pappa som kommer att "sno" den och sälja den....=(

Men är riktgit sugen på en comet pga ljudet:tungan
Men när man släger på turbon så lär det sluta med "en ny motor" kommer nog bygga om extremt mycket för att allt ska hålla och så.

Men så fort jag har köppt en hoj och börjat bygga så ska jag ta mycket bilder och skriva allt hur jag har gjort för att lyckas och misslyckas :D

klicka på svara så får du citat..=)

Vill du ha en lite snurra så finns det ett agg som sitter på dahitsu 3 cyl turbo motor, stor som en hårtork=)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Leta turbo från nyare diselbilar typ ww lupo och liknande ,,turbon måste vara lite för stor så att säga typ som vid 2-taktsturbomatning -STOOOOOR turbo!
Då kan du ev få det att funka.. Tänk på att den ska ha olja med minst 2bars tryck och runt 1L i min genomströmmning! Och bränslepump som klarar minst 2bar En sådan går lös på strax under 1000kr och drar i bästa fall 35W.

Blir ytterst svårt med 2-takt och du skulle behöva 2st pumpar en för bränslet och en för oljerundsmörjningen ev 2 elpumpar men då blir elsystemet för litet,, så man måste fixa remdriven pump till oljan eller direktmonterad på svänghjulet

Effekten på 125a med 150cc kitt låt oss säga 20hk ,, lyckas man då få till ett bar,, så skulle det kunna landa på 35hk om allt är rätt byggt!! OBS inte lätt att få till 1bar med så liten motor och 1 cylle! 0,5 bar är mer troligt!!

Men utgår du från en gas gas 125a som ger 40hk org så skulle man säkert kunna klämma ur ca 55-60 på bara 0,5 bar,,,
 

turbokim

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2007
Ort
norge
Hoj
en god del.
en charade turbo ville nok kankje funket på en 125 4t.
tenkte og prøve det selv på en ttr125 motor.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
en charade turbo ville nok kankje funket på en 125 4t.
tenkte og prøve det selv på en ttr125 motor.

Mjaeu jag är tveksam??. Jag har själv hafft en dahuittsi charade turbo och skådat turbon!! Problemet är att den är föråldrad kommer typ från stenålder och har nog för dålig uppspol (trög) + att den inte har wastegate så man skulle bli tvungen att ha separat w,g:gnissla ..+ att du inte får tag i en fräch!!

Annars en turbo som är snorbra och snabb är ju nyare golf,passat,audi dislarna obs dom som bara är på typ 90-115hk sitter en garret där på runt 99årg hyffsat liten, men finns en risk att den är för stor? på 2 takt 125 skulle den nog funka ,,men du kan ge den en changs även på 125 4-takt som sagt dom ska vara för stora annars spikar det och blir 0 effekt,,enda risk med denna turbo är att du får för lågt laddtryck och sen uppladd. Men på 400cc är den perfekt och laddar redan från 2000v. Obs pleniumet måste vara stort på enstånkor!! På 125a 4-smookare kör minst 1L till 1,5L
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Annars en turbo som är snorbra och snabb är ju nyare golf,passat,audi dislarna obs dom som bara är på typ 90-115hk sitter en garret där på runt 99årg hyffsat liten, men finns en risk att den är för stor?

Det är bara TDI 90hk'aren som har lilla turbon. 110hk och uppåt är det sådana där ställbara skenor i. Fungerar bra på diesel.
Jodå, dom är små turbosarna, inte större än en Coca Cola burk.


Mats
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Dom nyare dieselmotorerna från VW (TDI) har grenrör och avgashus gjutet i en del.
Dvs ej delbart.

Turbon från VW TD 1.9 motorkod AAZ 75hk , turbon med tre bultar mellan grenrör och avgashus KKK K03 bör vara den lämpligaste.
Dock är dom sällsynta då grenröret o turbon med tre bultar bara gjordes under en kort period.

Dom vanliga mindre Garrett T2 och KKK K14 med fyrbultat fäste är troligtvis för stora.
Det finns fem olika turboaggregat till 1.6TD 1.9TD
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
[fem olika turboaggregat till 1.6TD 1.9TD[/QUOTE]

Jag menade då 75hk vers ..Jag har en sådan liggandes med 3 bult vers... Humm detta var intresant ,nästa steg är då 90hk 4 bult? är den delbar och har vanlig funktion? Vad menas med skenor..sitter det på 115hk?

Jag byter gärna bort den 75hk turbon mot en 4 bults 90 hk
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
1.6TD 70hk
1.6TD med vattenkyld turbo 80hk
(1.6TD finns också i 80hk version med intercooler)
1.7TD 85hk med intercooler
1.9TD 75hk (ostrypt 110hk)

1.9TDI 90hk hade nog den första senare , 110hk 130hk 140hk 170hk.
 
Last edited:

Nissee

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Ö-vik
Hoj
Söker ny
Turbo

Har en IHI RHB32 liggande den är nya har aldrig varit monterad.

Hade planer på att montera den på min hoj men fick ett sådant bra bud på den så sålde hojen.

Tänk även på att en spjäll förgasare är att föredra om du ska överladda.
har du en trottel förgasare, kommer trotteln att fastna med säkerhet

Finns en massa spjäl förgasare på skoter skroten
du behöver en olje kylare och olje pump

om du läser på detta forum så kommer du att hitta fördelarna med att ha förgasaren före eller efter turbon...
Är du inte så insatt hur man tryck sätter förgasaren så montera förgasare turbo cylinder lättaste vägen att gå. Om du vill göra det lätt för dig.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Att bygga dra igenom turbo funkar INTE på 1 cylindrigt!! pga inget plenium som dessutom måste vara överdrivet stort på enstånkor. Tro mig har provat:gnissla Det enda som händer att man får minus effekt pga alla pullser ,,,blir bara pingpongeffekt! ..Och trottelförgasare hänger sig inte ..Jag har inte hafft några problem med detta och kört både rund trottel flatslide. (lite sväv på rundtrottel men det räcker med starkare fjäder eller dubbelvire) Men med rundtrottel fick jag därimot värdelöst resultat Håll er borta från rundtrottel!!,,,(svårinställd)
Kör en mikuni flatslide men spackla igen axpumpen bara annars blir det fontän:D En vacum fugge går stenbra också:tummenupp

OBS kör INTE 2taktförgasare på 4 takt!!!!! DET går men då måste man kapa om trottelskärning,,,kapa av uppsticket på nålmunstycket och byta ut dom flesta munstycken.... Mycket svårt och dyrbart.. har naturligtvis provat:gnissla :gnissla :huvet
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Då låter det ju som att Hyosung Comet 125 är bästa valet om man ska ha 125a då! I och med att det sitter en V-twin i den:tummenupp



Sitter dubbla Mikuni 26mm vakumförgasare i Comet 125:) :tummenupp





:rolleyes:

Ja visst perfekt bara enklare att turba tack vare w-tvinn:tummenupp
Då kan man ha en snorliten turbo helt plötsligt, och inte så våldsamt plenium som vid enstånka,,då skulle 1L räcka länge. Problemet blir då ännu värre att få tag på liten turbo visserligen .. vet att det ska finnas någon snorliten garret turbo som är till för små arbetsfordon.....
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Låter ju bra åtminstånde

Funkar inte dom någe bra eller ? Är dom klumpiga?

Såna aggregat har funnits länge på dieslar men det är först på senare år som man lyckats utveckla material och design så att tekniken klarar av även de höga avgastemperaturer som råder i bensinmotorer.
På dieslar så ersätter de variabla ledskenorna ofta wastegaten som däred ofta utgår.
Kallas ofta VGT= Variable Geometry Turbine eller VNT= Variable Nozzle Turbine, men det finns andra namn. Det fina är att man får snabb spool up och laddtryckuppbyggnad på låga varv utan bli begränsad på höga varv/effekter. I USA har flera killar monterat Garret VNT-aggregat på sina gamla merca 300D. Men om det finns VNT-aggregat i storlekar för en 125.a är jag tveksam till.

Här är en förklaring.

http://paultan.org/archives/2006/08/16/how-does-variable-turbine-geometry-work/
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Låter ju bra åtminstånde

Funkar inte dom någe bra eller ? Är dom klumpiga?

Jo det gör dom, nej inte särskilt.

Den enda bensinbil jag kan komma på på rak arm just nu med VNT är Peugeot 405 t16. Sitter säkert på fler bilar.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Allting som har med MC att göra är att kasta pengar i sjön.:rolleyes:

30hk kan nog vara en rimlig effekt efter trimningen. Det avgör valet av turbo.

125cc GP-hojar har 50+hästar. Jag tror att man hyffsat lätt kan komma upp i högre värden under kortare stunder även utan turbo. Men jag skulle deffinitivt satsa på en tvåtaktare.
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Hej Clew! Istället för att bygga turbo på 125a så tycker jag att du ska göra som mig och spara pengar till större hojj som kommer att gå tio gånger så bra som en turboladdad 125a och det är bara 2 år.. Köp en Aprilia Rs 125 som jag har, tröttnar du på 33 hästar så kan du trimma upp den med bigbore kit osv .. Antagligen billigare än turbo och mer lönsamt. 33 hästar räcker nog ett tag för mig.. Sen blir de väl Förgasare avgassystem å luftfiler M.m
En 125 GP hojj har inte 50 + hästar.. Dom väger dock otroligt lite och det bidrar till den höga prestandan.
/Mvh
Petai
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top