125 turbo?

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Tänkte börja med ett "monster bygge"
Tanken är att försöka vrida ur alla hästar som går ur en 125cc utan att man behöva byta vevstake var tionde meter :D

Någon som har tips få vad för hoj?
4-takt eller 2-takt?

eller om ni har tips på annat som kan vara bra och veta?
Vad för problem man kan få och lösningar till dom?

Tanken är att hålla det under 40 tusen iår (så det blir inga slpitt ny hoj riktigt...)
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag hade nog väntat tills du blev gammal nog och lagt pengarna på en tung mc. Tror tyvärr att du bara skulle kasta pengarna i sjön då du kanske inte kommer få ut detta när du säljer. Men det är ju roligt att experimentera och bygga själv förstås...
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag hade nog väntat tills du blev gammal nog och lagt pengarna på en tung mc. Tror tyvärr att du bara skulle kasta pengarna i sjön då du kanske inte kommer få ut detta när du säljer. Men det är ju roligt att experimentera och bygga själv förstås...

Allting som har med MC att göra är att kasta pengar i sjön.:rolleyes:
VI får nog finna oss i att det tillhör nöjdeskontot. Mao är det helt OK att sätta Turbo på 125 också.
Det går att sätta Turbo på 2-t men det är inte lika beprövat och lämpligt som på en 4-t. Samt att 2-t kan man få ganska bra fart på ändå. På traditionell metod.

Största dilemmat är att hitta på en tillräckligt lite Turbo. Farmför allt på begmarknaden. Större aggregat kan man ju hitta på Konsum om man vill.
30hk kan nog vara en rimlig effekt efter trimningen. Det avgör valet av turbo. Börja Googla och leta efter motorer som har så lite Turbo. Så ska du ha en MC att skruva på delarna på också. Vattenkylning och ett bra smörjsystem som kan förse Turbon med olja också.

Ska finnas en Fiddy här på Forumet, leta på den och läs lite. Förvisso kompressor. Men den kanske beskriver lite svårigheter som måste lösas.

Mats
 

Ace.Rider

Guest
Har för mig att vissa truckar har småa turbon som borde passa!
 

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
* Tror tyvärr att du bara skulle kasta pengarna i sjön då du kanske inte kommer få ut detta när du säljer* Jag bygger inte för att bli rik, bygger för att det är kul och så kan jag inte vänta tills jag är 18+ :näsblod

Turbon lär jag nog köpa från usa, har fått lite tips om mini turbos men dom är ganska dyra..... Någon som har ett tips får vad för hoj man kan bygga på?:yoparty
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Det går att sätta Turbo på 2-t men det är inte lika beprövat och lämpligt som på en 4-t. Samt att 2-t kan man få ganska bra fart på ändå. På traditionell metod.

Turbo på 2-T är väldigt beprövat men det gäller då betydligt större motorer förståss.

/R
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Någon som har ett tips får vad för hoj man kan bygga på?:yoparty

Bygg på en Hyosung Comet 125 :tummenupp
Fräckt med V-twin i 125a:yoparty
Jag har en till salu för övrigt:)
 

Bifogat

  • comet.JPG
    comet.JPG
    90.1 KB · Visningar: 274

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Kanske yzf-r 125? fyrtakt, vätskekyld, fyra ventiler = perfekt! plus den har direktinsprutning :tungan

Men den kanske ä lite dyr?
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Turbo på 2-T är väldigt beprövat men det gäller då betydligt större motorer förståss.

/R

Nja, man kan ju gissa att det är bensinmotorer han vill ha lite kunskap om.
Råoljebrännare som räknar cylindervolym i kubikmeter och tresiffriga varvtal ger inte så mycket, men det är mycket häftigare motorer.
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Nja, man kan ju gissa att det är bensinmotorer han vill ha lite kunskap om.
Råoljebrännare som räknar cylindervolym i kubikmeter och tresiffriga varvtal ger inte så mycket, men det är mycket häftigare motorer.

Detta har du helt rätt i, men beprövat är det. :D
Kör förresten aldrig uppe på så höga varvtal som tresiffrigt, inte bra att alltid ligga på rödmarkeringen :tummenupp

/R
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
antar att avgasflödet blir bättre med 4-takt om de är en stånka?
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Allting som har med MC att göra är att kasta pengar i sjön.:rolleyes:
VI får nog finna oss i att det tillhör nöjdeskontot. Mao är det helt OK att sätta Turbo på 125 också.
Det går att sätta Turbo på 2-t men det är inte lika beprövat och lämpligt som på en 4-t. Samt att 2-t kan man få ganska bra fart på ändå. På traditionell metod.

Största dilemmat är att hitta på en tillräckligt lite Turbo. Farmför allt på begmarknaden. Större aggregat kan man ju hitta på Konsum om man vill.
30hk kan nog vara en rimlig effekt efter trimningen. Det avgör valet av turbo. Börja Googla och leta efter motorer som har så lite Turbo. Så ska du ha en MC att skruva på delarna på också. Vattenkylning och ett bra smörjsystem som kan förse Turbon med olja också.

Ska finnas en Fiddy här på Forumet, leta på den och läs lite. Förvisso kompressor. Men den kanske beskriver lite svårigheter som måste lösas.

Mats

Pessimist... 30 hk? Som man har i vilken 2T 125 som helst...

Med riktigt hård stressning och 2Bar i tryck borde man väl kunna klämma någon 4T 125 till 50hk?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Pessimist... 30 hk? Som man har i vilken 2T 125 som helst...

Med riktigt hård stressning och 2Bar i tryck borde man väl kunna klämma någon 4T 125 till 50hk?

Pessimist? Jag, jo det kanske jag är :confused:
Kanske beror på att jag är dåligt origenterad bland dom små hojarna.
Rent litereffektmässigt hållar jag med dig.
En vattenkyld motor med modern 4 ventilstopp kanske rent av 2 cylindrig också. Då är det inte omöjligt. Om en sådan lite turbo är gynnsam på 2 Bar laddtryck också.
Men finns det några trevliga sådanna. Vad jag vet/tror så är alla 2 ventilade och encylindriga. Hyosung Comet 125 kanske är en fördel med två cylindrar i alla fall. "yzf-r 125? fyrtakt, vätskekyld, fyra ventiler = perfekt!" Låter ju också som ett bra allternativ. Men finns då här i Sweden? Är det så att dom gör det så är det ju ett bra allternativ.

En CB125 Twin från -74 kanske inte är optimal.

OK då, med rätt hoj och rätt turbo kanske jag kan sträcka mig till 40hk då!!!

Mats
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Om 40 lax är budgeten, vore det inte coolare att köpa en beggad tusenkubikare för 25 tusen och spara 15 tusen på kontot tills farbror Haffa vill ha en slant. Så kan du portionera ut några gånger till honom från det kontot. Tror du kommer ganska långt på 15 tusen i böter! :yoparty Trimma en 125:a med turbo lär vara lika olagligt som att gasa runt på en liter hoj om du inte har tungt kort! Om denna konstruktion inte är godtagbar, Rock on! :tummenupp
 

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
(hur gör man "Citat")
***vore det inte coolare att köpa en beggad tusenkubikare för 25 tusen och spara 15 tusen på kontot.***

Det vore coolt med allt över 125cc:yoparty ! Men då har jag en pappa som kommer att "sno" den och sälja den....=(

Men är riktgit sugen på en comet pga ljudet:tungan
Men när man släger på turbon så lär det sluta med "en ny motor" kommer nog bygga om extremt mycket för att allt ska hålla och så.

Men så fort jag har köppt en hoj och börjat bygga så ska jag ta mycket bilder och skriva allt hur jag har gjort för att lyckas och misslyckas :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top