Kawasaki ZRX 1200 R

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Nu har man fått tillbaka pärlan från en ordentlig service genomgång.
Allt gicks igenom,det byttes oljor kjedja drev däck m.m.
Och så sattes det i nya nålar (jet kit) samt ett Kn filteroch bänkning före och efter.
Drevade även ner ett kugg i fram.
Går så fint nu,bara att slå i Femman o köra :D
Jo ett Youshi blev det oxå :tummenupp
Fick beröm att av killen som tog hand om hojen, Han sa att Den inte kändes som en 15 år gammal hoj.
Inga konstiga ljud glapp i lager eller annat som det brukar vara med (vissa) gamla hojar (men det är ju vad jag känner till den modell som har ,nästan fått Honda kvalitetsstämpel:h ihi.) Det kändes ju kul att få höra:)
Grymt nöjd att jag köpte denna sköna classiker :)
Nää när kommer solen så man får åka :(
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Va kul att få sån positiv feedback :)
Helt underbar maskin at köra oxo , du hittar flera likasinnade ifrån alla värdens hörn här https://www.facebook.com/groups/2393565546/
Klicka på joina så lägger jag till dig så du kan njuta av bilder och tips mm , dela lite bilder mm till oss som finns där inne i gruppen :)
 

Zappa1

Not so Fast but Bad
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Skara
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 PS
Sorry pöjkar, sålt min Zrx efter 12 goa år trimmad och klar till en adrenalingubbe från Norge,
Köpt mig rnig en ZZR 1400 PS -15 mappad och klar på 240hk, nu blir det köra...
Den går upp på bakhjulet på femman...ujuj
Skitnöjd!:banana
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Ha Ha den gamla pärlan..
Har för mig att det blev 126 HK:va på bakhjulet Före kommer jag inte ihåg.
Körde ett tag men råkade prova en Hayabusa och hupp så blev det byte och Krock på Autobahn:(
Och nu har jag sålt min Aprilia och har beställt en Kawasaki zzr 1400 Performance Sport (2020), Som jag inte vet hur den ser ut..(Färgsättningen).
Jag får aldrig köpa en Hayabusa igen för frugan! Men förklarade att Kawan är ju en Gubb hoj:D
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ha Ha den gamla pärlan..
Har för mig att det blev 126 HK:va på bakhjulet Före kommer jag inte ihåg.
Körde ett tag men råkade prova en Hayabusa och hupp så blev det byte och Krock på Autobahn:(
Och nu har jag sålt min Aprilia och har beställt en Kawasaki zzr 1400 Performance Sport (2020), Som jag inte vet hur den ser ut..(Färgsättningen).
Jag får aldrig köpa en Hayabusa igen för frugan! Men förklarade att Kawan är ju en Gubb hoj:D
:whip:whip:hihi
 

ticklemepink

Medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Göteborg
Hoj
VF1000F 84
Har precis bytt hoj till en ZRX 1200 S hojen 2001 går kanon men undrar om dom fanns i stryp variant :va Min maskin drar bra upp till ca 7000 var sen planar den ut i effekt trots att det finns mycket mer på varvränaren
Så jag skulle vilja tro att den är strypt.
Nu sitter det original ljuddämpare på och inget sportluftfilter men jag tycker att den skulle dra för fullt upp till rödstrecket på varvräknaren
:va

Aldrig hört av ett strypt vaiant, ska drar upp till den rörda utan problem
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Har vi någon som kan kommentera växellådan.. ska den vara långslagig och lite trög? :Bugar

Växellådan är ju inte av den smidigaste varianten så din känsla kan nog stämma , zzr1200 växellåda skal skal passa om jag inte tar helt fel och då får du 6 växlar men tydligen samma utväxling på 6an som våran 5a.
Borra bort fästen på växelspaken och skruva dit länkhuvuden , kolla om du kan få fixad en ny bussning eller nått till själva växelspaken för att få bort lite av glappet som kommer med tiden.
Har ett begagnad fäste med växelspak som jag skal montera på min bara jag får orken att lossa 2 skruvar :confused: för den som sitter där är jättelös i sidled och den nya rör sig nästan ingenting så tror det kommer göra gott för växlingarna , har länkhuvuden liggande med så skal fixa.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Var får man tag på en ZRX1200R? Den står överst på min vill ha-lista just nu.
Har sett att det finns en S på blocket, men den går väl kanske inte att konvertera till en R på ett enkelt sätt?
Vad skiljer mekaniskt mellan S och R?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Var får man tag på en ZRX1200R? Den står överst på min vill ha-lista just nu.
Har sett att det finns en S på blocket, men den går väl kanske inte att konvertera till en R på ett enkelt sätt?
Vad skiljer mekaniskt mellan S och R?

Känner bara till S men ville såklart ha en R.

En sak jag vet skijer dem åt är att S har grova fästen för kåparrangemanget strax bakom styrhuvudet. Tar du av kåpan sticker dessa ut och vinner inget skönhetspris. Du kan nog hissa hojen i dem...

Jag tror inte de har samma mätarhus och det är stooort och triangulärt kluster som sitter på S-en. Kabelhärvan är som alltid när det finns en kåpa att kasta in skiten bakom.

Finns kanske mer men slit och släng verkar vara samma, (broms, drivpkt etc). Jag rekommenderar 2 taggar större bakdrev för trevligare utväxling och roligare geometri. Köp lite längre kedja. Då hamnar toppmarkeringen på excentern på kl 9 istället för kl 12. Kortare hjulbas och högre bak = roligare att svänga, bättre markfrigång när du lutar och mer wheeliebenägen om det är en faktor. Fortfarande stabil. Jag testade med att sänka kronorna men det gav mest lustigt slitage.

De håller. Byter bara slit, olja och luftfilter. Passerat 10 000 mil och den är likadan, samma oljeförbrukning etc.

Trevlig apparat, lite snäll men sjukt lätthanterlig för att vara en sån koloss. Detaljfinish och dumma lösningar när man pillar är på typiskt kawamanér.

Edit;

Man tror den ska vara en fin skjutsarhoj och det är den, för den som kör. Avgas är högt placerat och därmed fotpinnarna. Ser bra ut men blir till en pinobänk för passageraren.
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Tusen tack för snabbt svar!:tummenupp
Får nog leta vidare efter en R iaf då. Tänkte bara åka på den själv. När frugan skall med så blir det Z1300. :)
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej hej cidar
det blev ju lite förlite tid för annat ,,,, senast i bromsbänken,, du fick ju inte se mina andra pärlor har en zrx 12oos och en zrx1100r 140hk på baken på 1200an 1100 orginal 5400mil förutom helsystem 1100 kan vara tillsalu :va:va
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
hej hej cidar
det blev ju lite förlite tid för annat ,,,, senast i bromsbänken,, du fick ju inte se mina andra pärlor har en zrx 12oos och en zrx1100r 140hk på baken på 1200an 1100 orginal 5400mil förutom helsystem 1100 kan vara tillsalu :va:va

Aha, va spännande! Då får jag komma upp till dig snart igen då. :)
Väntar fortfarande på delar till Z1000J:( ... cmsnl.com är inte direkt snabba....:gnissla Typ 7v från beställning innan jag får delarna.
Men innan Jul så bör den vara klar.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej
jodå välkommen med o utan hoj :tummenupp . har fått lamdasonden men lite meckel o få den rätt inkopp:3freak:yopartyad
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top