Ska skrota turbobil. Vad kan användas?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Min sketna Volvo 745 turbo -89 skall skrotas. Vad kan och bör jag återanvända till turbokonvertering av MC?
Själva turbon är ju självklar, men vilka fler delar?
Det jag tänkt hittils är:
* Insprutare.
* Bränslepump.
* Laddtrycksregulator.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En 745-89? Är det inte en sur, trött och obehaglig Garrett (läs: Raggett, jag haaatar garrett...) T3:a i dem? Hurrsk..
Spridare? njaaa, kan gå att använda. Pump, jupp!
Laddtrycksregulator? Sitter väl bara vanlig wastegatereglering utan elektronisk styrning?

Näe, annonsera på TPC eller liknande och lägg pengarna på det som är fräscht :tummenupp
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det lättaste är nog om du säljer motorn komplett.
Motorn går inte bra och jag har ingen möjlighet att hiva ur motorn ändå.
En 745-89? Är det inte en sur, trött och obehaglig Garrett (läs: Raggett, jag haaatar garrett...) T3:a i dem? Hurrsk..
Spridare? njaaa, kan gå att använda. Pump, jupp!
Laddtrycksregulator? Sitter väl bara vanlig wastegatereglering utan elektronisk styrning?

Näe, annonsera på TPC eller liknande och lägg pengarna på det som är fräscht :tummenupp
Du menar att denna Garrett T3 inte är lämplig till en 400 cc MC-motor?
Vanlig wastegatereglering? Går det använda till hojen?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag skulle tippa på att en T3:a är något grov på turbinsidan för ditt bygge, troligen kommer du få ladd relativt sent och ganska mycket. Även på en välventilerad 2litersmaskin är de relativt långsamma i spool-up. Ketchup helt enkelt.

Avseende reglering så är vanlig standard wastegate på de flesta aggregat fullt tillräckligt.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag skulle tippa på att en T3:a är något grov på turbinsidan för ditt bygge, troligen kommer du få ladd relativt sent och ganska mycket. Även på en välventilerad 2litersmaskin är de relativt långsamma i spool-up. Ketchup helt enkelt.

Avseende reglering så är vanlig standard wastegate på de flesta aggregat fullt tillräckligt.
Aha, det var det jag misstänkte, turbon ser iallafall lite väl stor ut för en 400 cc maskin. Får väl se om det funkar alls, annars får jag försöka byta bort den mot något mindre.
hm plocka grenröret kanske o modda lite själv eller lämna in ingen expert men ett förslag.
Grenröret kan jag nog inte använda för något eftersom det inte passar på hojen.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
En 745-89? Är det inte en sur, trött och obehaglig Garrett (läs: Raggett, jag haaatar garrett...) T3:a i dem? Hurrsk..
Spridare? njaaa, kan gå att använda. Pump, jupp!
Laddtrycksregulator? Sitter väl bara vanlig wastegatereglering utan elektronisk styrning?

Näe, annonsera på TPC eller liknande och lägg pengarna på det som är fräscht :tummenupp

Vad är TPC jag har nämligen en 760 turbo(hela bilen) som jag vill bli av med
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Är det någon idé att ta vara på luftmassemätaren? Och sitter det nån användbar dumpventil på 740?
Vill gärna se en ordentlig projekttråd på detta bygge när det kommer igång :yoparty
Det kan jag garantera, men det kommer dröja några år eftersom jag inte har varken tid eller garageplats för projektet just nu.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top