Fel på nyligen inköpt beg. bil, hjälp!

Benke

Hojåkare?!
Gick med
2 Nov 2003
Ort
Förslöv
Hoj
Får nöja mig med trampcykel
Var i söndags och tittade på "ny" bil, en Peugeot 306 kombi från -98.
Tog sedan kvällen att fundera på huruvida jag skulle köpa eller ej och under måndagen gjordes sedan affären.
Under måndagskväll kom sedan första regnet sedan bilen köptes, och när jag vid uppehåll öppnade bagageluckan, rann vattnet ut genom högtalarhålen i bagageluckan och in i bagageutrymmet.

Ajfan tänkte jag, varför händer all skit mig?

Tänkte att ev. hade jag haft bagageluckan öppen en kort stund i svagt regn, men kändes otroligt att så mycket vatten skulle ha samlats däri under den tiden.

Lät iaf saken bero i inväntan på nästa regnväder då jag hade möjlighet att öppna bagageluckan inom en kort stund efter regnet.
Återigen hände samma sak. Regnet rann kraftigt in genom högtalarhålen...

Idag kontaktade jag så säljaren, en pensionär som haft bilen sedan den var ny, och påpekade läckaget. Detta tyckte han var högst märkligt då han hade haft den ute i regn ofta samt tvättat den och aldrig fått något läckage.
Jag framförde då det märkliga med det hela att när han ägt bilen i tio år har den ej läckt under den tiden, men första dagen jag har den rinner det in och så gör det sedan så fort det regnar.

Han höll med om att det var märkligt, men att det inte var hans problem.

Nu är min fråga hur man ska gå vidare?
1. Någon som känner till hur jag bör gå till väga med läckaget, dvs. hitta läckan?

2. Någon som VET om jag har något att hämta hos förra ägaren?

Min lekmansuppfattning är:
Jag har undersökelseplikt, som sträcker sig till att undersöka allt som går att undersöka med normala kunskapet.
Om det är så som ovan, anser jag att de två dagarna jag var hos säljaren sken solen hela tiden och jag borde väl knappast stå med slang och spruta för att se så att en 10 år gammal bil är tät?

Rimligtvis känner/eller bör förra ägaren känna till felet, då han själv säger att den ofta stått ute i regn osv. Något som han så klart förnekar...

Bilen såldes med en "friskrivningsklausul" som löd "i befintligt skick", något som innebär att jag inte kan påpeka fel till säljaren, med undantaget om de är av väsentlig sort. Då en bil ofta körs/står i regn anser jag personligen att täthetsfel är av väsentlig sort.

Summan av kardemumman är såklart att jag menar att säljaren ska ta ansvar för felet och avhjälpa det (ordna med felsökning och lagning av läckaget) alt. att jag får göra avdrag på priset motsvarande vad felsökning och lagning kostar.

Mina antagande är gjorde lite kring det som står i Köplagen 19§ 2p., 30§, 34§, 37§.

Än så länge har jag endast talat muntligen med säljaren men kommer att skicka ett rek. brev med min tankegång på måndag.

Någon som är insatt eller på annat sätt har kunskap kring detta får gärna komma med svar.

Gissningar eller kloka inlägg som "åk o pryla honom" undanbedes.

Mvh Lukas en olycklig köpare
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Eftersom du har köpt den privat så har du tyvärr inte ett piss att hämta genom att gå på gamla ägaren.
Tyvärr, bara att bita ihop.

Vad ligger en sån bil på, typ 15-20 loppor eller nåt sånt?
 

Benke

Hojåkare?!
Gick med
2 Nov 2003
Ort
Förslöv
Hoj
Får nöja mig med trampcykel
@ Badger
Vad grundar du det på att jag inte har något att gå på?
Menar du att köplagen inte gäller köp från privatperson, när gäller den då?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Köper man begagnat så är säljaren skyldig att upplysa om stora fel. Att det rinner in vatten när det regnar låter som ett typiskt sådant fel som säljaren rimligen borde känna till om han inte är både blind och döv....

"befintligt skick" innebär mer ansvar för säljaren än många tror...

"En klausul om befintligt skick räcker inte för att säljaren helt ska komma ifrån sitt felansvar."

"Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:

* säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till"
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryID=840&lngArticleID=307

Låter som ett solklart fall. man äger inte en bil i flera år utan att märka att det regnar in.
 
Last edited:

Benke

Hojåkare?!
Gick med
2 Nov 2003
Ort
Förslöv
Hoj
Får nöja mig med trampcykel
@ korvgubbe
Tackar, anser jag också.
Dock hoppas jag att någon juridiskt kunnig snart dyker upp med hur man ska gå till väga?
Bör jag inleda det hela med skriftlig "reklamation" och hoppas att han mjuknar och om han ej gör det är nästa steg tingsrätt? Känns som att det kostar skjortan...
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
@ Badger
Vad grundar du det på att jag inte har något att gå på?
Menar du att köplagen inte gäller köp från privatperson, när gäller den då?

Visst köplagen gäller, men det är det där med bevisfrågan för att komma upp i väsentligt (se korvgubbes svar ovan, låter bra men men...), samt att 10 år gammal bil är du rätt rökt på.

Sorry, du kan försöka och hoppas att säljaren är sjysst, men nekar han så blir det bara enligt min mening, att ödsla tid.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Köper man en peugot ifrån -98 så är det väl standard med fel,jag hade en sambo som hade en 309,jag skruvade minst en gång i veckan på bilfan,men nu är jag lyckligt gift och frugan har en Honda.

Leta upp vad vattnet går in och dra en silikonsträng.
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Ta bort klädseln på bakluckan och kryp in i bagaget sen låter du någon spola vatten över bakluckan så kanske du kan se vart det läcker in.

Har du kollat efter någon skada på listen som går runt bakluckeöppningen eller rutan på bakluckan?
 

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Men om den nu har läckt innan...dvs en längre tid, då borde det finnas spår av vatten i bagaget när du kollade på bilen samt lukta fukt/mögel. Det gör ju det ganska fort i bilar när det regnar in. Sen är det en gammal bil, kanske inte är så svårt att täta läckaget själv istället för att dra ärendet vidare.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Vet inte vad lagen säger, men min åsikt är den att på en 10år gammal bil så får man räkna med sånt!!!

Gummilister/tätningar torkar osv. Tänk om.. bara tänk om.. dem torkade sönder just den fina dagen du var och kikade på bilen. Lite långsökt kanske, men åtgärda det själv... så lär du dig lite på kuppen. Har själv haft läckande bilar. Surt, men inte så svårt att åtgärda överlag.

My 50cent
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Luktade det inte mögel eller dyl i bilen när du köpte den? Gubben kanske aldrig använt bagageluckan så det felet visste han ej om.
Enda chansen som privatperson att häva eller få ersätting för köpet är om man inte ens kommer runt hörnet och man hittar någons fulmek, eller om han har haft den inne på Volvo där det har kontaterats att en rep på 10k behövs annars rasar motorn, men det har han struntat i och ej berätta för köparen.

Annars kan du inte kräva något av en lekman för det är det du köpt bilen av.
Finns folk, eller folk vetefan som inte kan tanka eller fylla på luft i däcken så hur kan du kräva något? Det som ingår i en säkerhetskontroll när man tar körkort är den kunskap som behövs.
Detta tala några konsumtrådgivare om
 

Benke

Hojåkare?!
Gick med
2 Nov 2003
Ort
Förslöv
Hoj
Får nöja mig med trampcykel
"Tack för alla svar".
Självklart är jag inte sugen på att lägga någon större energi på att dra detta i långbänk om det är enkelt åtgärdat.
Kommar att tillbringa dagen och morgondagen åt eget felsökande.
Dock tycker jag att det är synd att regelverket är sådant att man inte ska "orka" kräva något av folk som gör fel/undanhåller "avgörande" info.

Kommer att fortsätta läsa era inlägg även om jag ej hinner svara.

Till någon som undrade om taklucka, nej inte någon sådan.

Och nej den luktade inte mögel/unket vid något tillfälle.

Och den samlar på sig vatten som står inne i bagageluckan som sedan först rinner ut då luckan öppnas så pass mycket att det börjar rinna "uppför".

PS. Talat med köparen som både haft den i regn och använt bakluckan, utan att detta ska ha hänt. Visst finns det en "viss" möjlighet att allt torkade igen just när jag köpte den för er som tror på den teorin.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
"Tack för alla svar".
Självklart är jag inte sugen på att lägga någon större energi på att dra detta i långbänk om det är enkelt åtgärdat.
Kommar att tillbringa dagen och morgondagen åt eget felsökande.
Dock tycker jag att det är synd att regelverket är sådant att man inte ska "orka" kräva något av folk som gör fel/undanhåller "avgörande" info.

Kommer att fortsätta läsa era inlägg även om jag ej hinner svara.

Till någon som undrade om taklucka, nej inte någon sådan.

Och nej den luktade inte mögel/unket vid något tillfälle.

Och den samlar på sig vatten som står inne i bagageluckan som sedan först rinner ut då luckan öppnas så pass mycket att det börjar rinna "uppför".

PS. Talat med köparen som både haft den i regn och använt bakluckan, utan att detta ska ha hänt. Visst finns det en "viss" möjlighet att allt torkade igen just när jag köpte den för er som tror på den teorin.

Hmm.. Menar du att vattnet rinner ner i högtalarna från bagageluckan, när densamme öppnas vid regn/efter regn?. Isf blir jag nog nöd till att säga att det är "orginaltillbehör" på "halvkombis" och andra med stor sluttande lucka..
Min 9000 gör så, sen ny. Hondan, jajjemänn. Audin, javisst. Såå äre bara, man lär sig en "smygande öppningsteknik" med tiden.
Voblo 740:in gjorde så med, fast det var en sedan. Där rann det ner i bagaget istället. typ.
Sin sak om det är hål i form av rost som gör att de regnar rakt in..
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Eftersom Peugeot 306 och Citroen Xantia, vilka jag känner väl till, är nära släktingar, så kan det ju tänkas att det är samma problem som brukar dyka upp på Xantiorna. Om man river bort klädeln på bakluckan så ska det sitta en stor plastskiva som måste täta mot själva luckan. Är det inte absolut tätt så rinner det in vatten i luckan och in i bilen. Polaren har samma problem med sin Xantia, och det upptäckte han när det plaskade om golvet i baksätet. Det är alltså också en kombi det handlar om, så vattnet hade hunnit rinna en bit...
Det märkliga är att det bara kommer in i bilen när man kör i regn, biltvättar och dylikt, då kommer det inte in nånting, och inte heller om bilen står parkerad i regn. Gissa om jag och polaren har försökt begripa hur vattnet kommer in....

Om det nu är samma problem på din 306:a så kan det ju vara så att gubben aldrig kört i regn och aldrig märkt av problemet och talar sanning.

Det här är ju ett långskott från min sida, men kolla att plastskivan sitter där den ska, om det nu är lika på din bil som på Xantia.
 
Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Peugeot - där har du ju hela felet :D
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Benke, du fyller ju exakt samma dag som jag :) fast du är 1 år kortare ;)

Lär dig nu av detta och köp inte sånna bilar. Ska man köpa bil på blocket ska den ha blockets försäkring som faktiskt är fantastisk bra!!

Du kommer INTE få ut NÅNTING av säljaren, tyvärr. Du kommer bara stå med dyra rättegångskostnader - släpp detta och köp ordentligare saker i framtiden.
Ingen som jag klankar ner på dig - kände bara för att hjälpa en som fyller när du gär ;)
Har du inga pengar till nyare grymmare bil så hör av dig så får vi ju fixa det.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Tror inte du kan räkna med säljaren tyvärr. Antingen kommer du inte kunna bevisa att felet va där från början, alt kommer det klassas som sedvanligt slitage. Köpte för nått år sen en bil från en handlare. efter 1 månad rasa motorn varvid jag tyckte att det givetvis va hans fel. Jag gick vidare till arn osv men dom dömde till hans fördel. Och då var det inte ens privat utan en handlare..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top