Galfer skivor i SST?

FastFreddie5

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 RR-08, numer Elitidrottsman!
Tänkte åka superstock nästa år med min hoj som har Galfer skivor. Dom får jag väl inte ha?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Nope.

3.4.13 Bromsar.
Bromsskivor och rotorer skall vara som original. Bromsoken skall vara som original.
Främre och bakre bromscylinder skall vara som original och får ej heller flyttas från dess
original placering. Bromsslangar och bromspads får bytas. Extra styrning av luft för att
kyla bromsarna är inte tillåtet.

http://www.svemo.se/file_out.php?id=1711

sida 23
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skivor och rotorer skall vara som original men regeln säger inte att man inte får modifiera nitningen till en med fördelaktigare flytegenskaper.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Jaså...hur ska man tolka det då? Vad innebär "som original"?

Har inte sett någon i stk med tex gafler skivor... Men om nån skulle köra med det så skulle jag lämmna in en protest på de.
Gafler ser ju inte ens ut som orginal. Men om man byter till skivor som ser exakt ut som orginla men är av annat märke än just orginal så bör de va ok enligt reglementet. Men jag skulle inte ta den chansen.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jaså...hur ska man tolka det då? Vad innebär "som original"?

De specar ju uttryckligen vad som skall vara som original dvs skivor+rotorer+bromscylindrar det sägs inget om nitar och raceåkare läser reglementet som fan läser bibeln, så finns där inget uttryckligt förbud mot att byta nitar i paragrafen så finns där inget...

Men det är väl ingen som kommit på idén att försöka åka med andra nitar och det är väl troligt att det inte skulle ge något. Var mest en anmärkning på det illa hopyxade reglemente vi åker efter.

Ett annan exempel är att reglementet uttryckligen förbjuder avgasbandage . Ja men hightech keramiska ytbehandlingar som fungerar på samma sätt men kostar 10ggr mer då?
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
hur funkar det i em ?
de ser ju ut som orginalskivor i mina ögon,samma tjocklek,samma diameter och samma typ av infästning,är de inte som orginal då?tolkningen är svår.,
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..
Men det är väl ingen som kommit på idén att försöka åka med andra nitar och det är väl troligt att det inte skulle ge något. Var mest en anmärkning på det illa hopyxade reglemente vi åker efter.
..

Jag upptäckte ingen som hade det 2005 i Stocksport600 iaf. Yamaha har i sitt "SS-kit" andra nitar till org skivorna som har mera "flytande" racigare egenskaper än dom som sitter på org på R6. Så dom som körde R6 det året gick jag runt och "råkade" sparka på lite på deras skivor.. :rolleyes:
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top