Midjestyrd gixx K7

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Var å styrde på gelleråsen å nu har jag äntligen slängt på en fjäder bak för min vikt. Efter lite skruvande så tyckte jag att den känns bra bak men den är en aning nervös. Har sänkt den bak mha hydraliska fjäderförsp. Nu är den i botten så ska jag sänka mer måste jag ta lös dämparen. Efter sänkningen så blev den mycket bättre men inte riktigt klockrent.

Fram sticker gaffelbenen upp hela 10mm ovanför gaffelkronan. Tänkte ta och höja där istället 2mm så det bara sticker upp 8mm.

Då är frågan. Får det samma effekt som att sänka den bak? dsv flackare gaffelvinkel. Men är det nått annat jag missat?

Ska tävla till helgen så jag vet inte om jag vågar ändra nått, annars hade det varit enkelt att testa.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Tips att ställa rideheight med rideheight-justeringen än förspänningen.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ja du får samma effekt om du höjer den lite fram. Det lär vara rätt recept om den känns nervös!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Får man fråga om du gjort en grundinställning av hojen? Innan du börjar skruva bort dig helt?
Fjäderförspänning i botten bak och sen börja ändra höjden på framgaffeln låter i mina öron inte helt rätt...
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Får man fråga om du gjort en grundinställning av hojen? Innan du börjar skruva bort dig helt?
Fjäderförspänning i botten bak och sen börja ändra höjden på framgaffeln låter i mina öron inte helt rätt...

Nej, det har jag inte gjort. Jag resonerar dock som så att känns hojen bra att köra så spelar "häng-jiddret" mindre roll. Men jag förstår vad du menar. Det känns som att jag är nära att få den precis om jag vill ha den så jag vill inte börja om.

Funkar inte detta får jag väl ta en returmatch.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Mitt tips som följer är.. Köp en fjäder som passar din vikt enligt öhlins(fram och bak). Sen pratar du med någon duktig/toppföraresom kör gixxer k7 om hur de ställt sin rideheight etc.
Det enda jag kan säga med säkerhet är att förspänna i botten inte är det bästa utgångsläget även om det kanske känns bra just nu..
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Mitt tips som följer är.. Köp en fjäder som passar din vikt enligt öhlins(fram och bak). Sen pratar du med någon duktig/toppföraresom kör gixxer k7 om hur de ställt sin rideheight etc.
Det enda jag kan säga med säkerhet är att förspänna i botten inte är det bästa utgångsläget även om det kanske känns bra just nu..

Fjädern bak har jag beställt för min vikt och sitter på plats. Fram är den som tidigare ägare satt dit. Fast den tror jag att jag e nöjd med. Jag inser också att det inte är optimalt att ligga i ena ändläget med förspänningen. Men jag har ett ess i rockärmen. Det bör ju bara så att när jag höjer den fram så kommer jag kanske att kunna rulla upp den lite bak med och då är jag ju på rätt ställe.

Sen kan jag som sagt inte skruva till det för mycket nu för nästa gång jag sitter på hojen så är det kval. Det skulle ju vara tråkigt om det balla ur då.

Tack för tipsen.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Har man rätt fjäder för sin vikt bak behöver du normalt inte ta till någon fjäderförspänning. Med andra ord så är det riktigt som det är nu. Ska du ändra fram tycker jag du ska höja 5mm så du känner nån skillnad. Det är ändå 5mm lägre än orginal.

Men visst, en grundinställning där du mäter häng kan vara på sin plats för att se så att det verkligen stämmer.
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Det är inte riktigt samma sak att höja bak som sänka fram.
Sänk fram o du får en flackare svingvinkel, höj bak o du får en brantare svingvinkel o vice versa.
 

Rafnatyr

Kreativ kroppsmålning, Spola Kröken
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Mariestad
Hoj
2016, Triumph Explorer 1200
Vad har du för hårdhet på bakfjädern? Sen är det inte alltid det hjälper med att skruva på framgaffeln... lite mer jobb iof. men laborera med oljemängden ifram tar lite mer jobb men det kan löna sig i längden. Vad jag sen vet så ska K7-8 har lite hårdare fjäder i bak pga. ett helt annat länkage....
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Vad har du för hårdhet på bakfjädern? Sen är det inte alltid det hjälper med att skruva på framgaffeln... lite mer jobb iof. men laborera med oljemängden ifram tar lite mer jobb men det kan löna sig i längden. Vad jag sen vet så ska K7-8 har lite hårdare fjäder i bak pga. ett helt annat länkage....

Sitter wilbers bak. Tidigare fjäder var 130n/mm denna är på 115n/mm. Den senre har jag beställt från wilbers och sa att min vikt var 85kg inkl utr samt att det var till en K7 1000.

Nu är det sänkt 2mm iaf. Får se hur det går.
 

Rafnatyr

Kreativ kroppsmålning, Spola Kröken
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Mariestad
Hoj
2016, Triumph Explorer 1200
Låter mer rätt, vet att K7-8 ska ha mycket hårdare fjäder gent emot K5-6. Fixa till "hänget" enl. Öhlins tabeller så tror jag du börjar komma nära sanningen. Sen vet jag också med mig om du har orginal framgaffel så har du problem bara där, men den kanske du redan har fixat till?
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Låter mer rätt, vet att K7-8 ska ha mycket hårdare fjäder gent emot K5-6. Fixa till "hänget" enl. Öhlins tabeller så tror jag du börjar komma nära sanningen. Sen vet jag också med mig om du har orginal framgaffel så har du problem bara där, men den kanske du redan har fixat till?

Wilbers grejor även fram.

Det är inte riktigt samma sak att höja bak som sänka fram.
Sänk fram o du får en flackare svingvinkel, höj bak o du får en brantare svingvinkel o vice versa.

Ja, det är iof sant. Men den borde väl inte bete sig annorlunda med annan vinkel på svingen?? Inte märkbart iaf eller????
 
Last edited:

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Wilbers grejor även fram.



Ja, det är iof sant. Men den borde väl inte bete sig annorlunda med annan vinkel på svingen?? Inte märkbart iaf eller????

Det har varit ett populärt ämne nåt år, att få till rätt svingvinkel som man brukar påstå är ca 12,5-13 grader. Det för att få till en bra antisquat.
Trycket på bakhjulet är en faktor som avgör hur mkt gas du kan ge ut ur en kurva
05-06 fanns det andra distanser som man ändrade svinghöjden-vinkeln med, vet inte hur det är till din.
 
Last edited:

Rafnatyr

Kreativ kroppsmålning, Spola Kröken
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Mariestad
Hoj
2016, Triumph Explorer 1200
K7 har problem med detta, det är väl lite därför som K7-8 har så hård fjäder jämfört med K5-6. Det finns fusk saker som t.ex. att man byter de brickor som sitter i ramen och är excentriska där det sen går att ändra svingens in fästning i ramen, men det rekommenderar jag inte alls eftersom det går som fusk.

Fixa hänget på hela hojen med Öhlins mall, passar bra på Wilbers också. Kän sedan efter hur hojen är om den vill gå på bakhjulet vid gaspådrag eller stå på näsan vid inbromsningarna. Då har du ett hum om vart du ska höja eller sänka hojen. Längden på hojen spelar lite in här också, kort hoj mer orolig och lång hoj stabilare....

Det är mycket finesser på ett järnspett.... :tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ja, det är iof sant. Men den borde väl inte bete sig annorlunda med annan vinkel på svingen?? Inte märkbart iaf eller????
På de flesta GP-hojar, för att inte säga alla, kan man justera svinghöjden i ramen just eftersom det är en viktig parameter vid acceleration ut ur kurvan.
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Det har varit ett populärt ämne nåt år, att få till rätt svingvinkel som man brukar påstå är ca 12,5-13 grader. Det för att få till en bra antisquat.
Trycket på bakhjulet är en faktor som avgör hur mkt gas du kan ge ut ur en kurva
05-06 fanns det andra distanser som man ändrade svinghöjden-vinkeln med, vet inte hur det är till din.

12,5-13 grader i förhållande till vad??
Är det vinkeln mot backen när hojjen står på hjulen?

Kanske en trög fråga men jag har hjärnsläpp idag:D
 

slowmotion

????
Gick med
7 Mar 2003
Ort
bromma
Hoj
Ténéré 700
fusk??

K7 har problem med detta, det är väl lite därför som K7-8 har så hård fjäder jämfört med K5-6. Det finns fusk saker som t.ex. att man byter de brickor som sitter i ramen och är excentriska där det sen går att ändra svingens in fästning i ramen, men det rekommenderar jag inte alls eftersom det går som fusk.
:tummenupp

Det är bara fusk i SuperBike. i rudis klassen är det tilllåtet.
fins att köpa från yoshimura till k7àn.

är du fortfarande sjukskriven??
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top