Svetsa i bensintank

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
GSXR1000 K6
Hej!

Har fått trista små hål på två ställen i min bensintank och det verkar inte vara helt enkelt att hitta en begagnad på skroten :(
Någon som känner till nån nere i Skåne som vågar ge sig på ett svetsjobb på en tank? Hålen är kanske runt 1mm i diameter..
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Varför är det livsfarligt?

Man kan också (om man har möjlighet) spruta in vattenånga tills all bensinånga är borta.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Varför är det livsfarligt?

Man kan också (om man har möjlighet) spruta in vattenånga tills all bensinånga är borta.

därför att det är ofullständigt och en missuppfattning är livsfarlig.
Du får svetsa i vad som helst eftersom det då är i ditt ansikte skiten smäller, men att ge felaktiga eller luddiga råd åt andra personer som inte har rätt erfarenhet är ett absolut no-no!
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Varför är det livsfarligt?

Man kan också (om man har möjlighet) spruta in vattenånga tills all bensinånga är borta.

En bensintank kan man efter rengöring 'boffa' innan man börjar arbeta. Lämpligen med en braständsticka (de långa), har man inte rengjort ordentligt blir det en boff och du kommer fortfarande ha rena kallingar när du sedan svetsar :tummenupp

Ha alltid locket öppet under arbete
 

Ozone

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Falun
Hoj
Kawasaki z750 -09 Suzuki sv 650 -99 Hornet 900 -02, Suzuki rf 600R-93
Kan det verkligen finnas ångor kvar fast man spolat ur den med vatten??
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan det verkligen finnas ångor kvar fast man spolat ur den med vatten??

Oh ja. Den måste tvättas noga med avfettning flera ggr och sedan sköljas med vatten och därefter ventileras under svetsningen eller fyllas med C02 eller Mison eller annan skyddsgas om man ska vara säker.

Vattenfylld tank låter ju bra, men svetskvalitén blir dålig pga vattnets kylande verkan enligt mina erfarenheter, det blir lätt spänningar och nya sprickor invid fogen.

På verkstäder byter de tank eller använder Kreem tanktätning på hojan, då eldar man dessutom inte upp lacken.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Kan det verkligen finnas ångor kvar fast man spolat ur den med vatten??


Jodå, det är ju sådanna puffar som får oss att färdas runt i flera hundra km/h.
Vatten duger inte för att få bort ångorna.

Det är fullt möjligt. Men precis som Jörgen berättar är det lite besvärligt att svetsa en tank.

Mats
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Har aldrig haft några problem med att svetsa tankar, rengör väl med avfettning och det sista jag brukar göra är att använda t-röd/aceton. Låter allt dunsta/torka, skruva bort bensinkraner etc för att ge maximal cirkulation. Luktar tanken bensin när den är torr och fin har du inte gjort rent, rengör igen. Vill man vara extra försiktig kan man ha någon typ av fläkt som dra luft genom tanken tex dammsugar.

Vad man sedan svetsar med är väl upp till en själv :)

Edit: För att glädja alla så gäller fortfarande "vet du inte vad du gör låt någon annan göra det"
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Har aldrig haft några problem.....

Vill man vara extra försiktig kan man ha någon typ av fläkt som dra luft genom tanken tex dammsugar.

Vad man sedan svetsar med är väl upp till en själv :)

Dammsugaren i tanken???:gnissla :gnissla :gnissla
Det är lika farligt som att svetsa i tanken. Elmotorn i dammsugaren ger gnisor och kan mycket väl antända gasen.

Mats
 

hean74

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda VFR 800 2009, Kawasaki zx9r -98 Gpx 600 -90 *Såld*
Jag köpte kemisk metall och laga ett par läckande hål i nederkanten på min tank på GPXen. Hade två knappnåls stora hål. Detta var för 3 år sedan och det har hållt mycket bra.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Dammsugaren i tanken???:gnissla :gnissla :gnissla
Det är lika farligt som att svetsa i tanken. Elmotorn i dammsugaren ger gnisor och kan mycket väl antända gasen.

Mats

Skitsnack, men du får gärna förklara hur 1,5 meter plastslang kan skicka gnistor från elmotorn :)
Statisk elektricitet, visst finns en minimal risk men den är lika stor varje gång du tankar bilen om inte större.

Så fan vet om inte dammsugaren är farligare än svetsen :va

Speciellt om du gör som Mats och stoppar dammsugaren i tanken :D
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skitsnack, men du får gärna förklara hur 1,5 meter plastslang kan skicka gnistor från elmotorn :)
Statisk elektricitet, visst finns en minimal risk men den är lika stor varje gång du tankar bilen om inte större.
Jag vet inte hur din dammsugare funkar, men iaf i min så sugs luften in genom slangen, genom påsen, förbi motorn och trycks ut av fläkten... Och den dammsugarpåse som sorterar ut bensinmolekyler är nog inte var mans egendom :fakta
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
fanimej dagens minsta problem töm tanken öppna locken skicka i en tänsticka se när de brinner problem löst börja svettsa-. gjorde så på moppen ett flertal gånger funka jätte bra.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag vet inte hur din dammsugare funkar, men iaf i min så sugs luften in genom slangen, genom påsen, förbi motorn och trycks ut av fläkten... Och den dammsugarpåse som sorterar ut bensinmolekyler är nog inte var mans egendom :fakta

Aha...
Han har nog en sådan där gamal Elektorlux från 1972 som man kan koppla om och blåsa med istället.

OK då, men den kanske det kan går bra då!
Men suga genom damsugare. NEJ!

Mats
 

Dennis_I

Norrland är vackert =)
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Gällivare och i ryggsäcken
Hoj
CBR1000RR -08
Skölj ur den ordentligt, låt det vädra ur ordentligt en vecka eller nå, så att allting dunstar, eftersom det är vätska som gasar å gasen brinner. Tar man bort vätskan försvinner gasen ganska logiskt, själklart skall man ju inte lita blint på att det inte tar eld, men det vet man aldrig när man svettsar:tummenupp

man skall ju alltid vara beredd på brand =)

men man kan faktiskt släcka en tändsticka i ett fat bensin uder rätt förhållanden :yoparty
 

Crazy Frog

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örsundsbro
Hoj
GSX-R 1100 -90
Jag har lappat en gammal (riktigt gammal) tank genom att

Borra up småhålen lite till passande pop nit.
Sen tanktätare invändigt.
Utsida. Spackel + lack
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top