Insprutning!!!!

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Är det någon som har testat ett singelspjällhus a´65-70mm från typ volvo eller dyl på en hoj. Satt och räknade priser med programvara m.m. Det bar iväg ganska mycket för att bygga ett sprut på en 1100R. Då jag har tillgång till bra mycket billigare grejor från bilar, rallycross osv.

Då jag är helt :va ny inom sprutbiten behöver jag lite ideér från er här på SH.
Detta har jag funderat på:
60-2 trigger, Volvos spjällhus (65 mm, kort och funkar bra), plenum med centrerad kona och skiljevägg (slitsad) i förkammare, 4 spridare på insug samt 4 st i plenum. VEMS eller megasquirt. (Autronic sm4 kan ej pga ekonomi:tuttar ).
Vet ej om det går att styra spridare typ 4 st vid obefintligt ladd samt lägga på 4 st till vid ladd eller 4 st större vid ladd.

Skall byta turbo i vinter då jag kommit över en GT3071 vid lite arbetsbyten, så det finns nog lite delar till salu senare i höst för den som vill bygga. T04-18 BTR samt pump (Wahlbro).

Mvh Ramkvist
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Går att styra så att spridarna jobbar beroende på last. Men varför 8st istället för bara 4? Tar mindre plats och funkar lika bra. En 3071:a, med A/R.64 på avgas då? Annars borde den bli tröött..

Vad som eventuellt kan vara lite knixigt är om du vill ha mapsensor, kammarna kan ställa till det så den blir muppig på låglast. Nu har jag ingen aning om vilka du kör med eller inställningar, men "piggare" N/A kammar ger svårmappat system. Isf är det kanske "enklare" att köra det som ett stirkt Alpha-N (varvtal, TPS, MAT) och en progressiv 1:3 regulator. (så jag kommer köra på min Gix)
VEMS verkar riktigt bra, kommer köra detta på en "lite större" motor efter vintern.
 

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Går att styra så att spridarna jobbar beroende på last. Men varför 8st istället för bara 4? Tar mindre plats och funkar lika bra. En 3071:a, med A/R.64 på avgas då? Annars borde den bli tröött..

Vad som eventuellt kan vara lite knixigt är om du vill ha mapsensor, kammarna kan ställa till det så den blir muppig på låglast. Nu har jag ingen aning om vilka du kör med eller inställningar, men "piggare" N/A kammar ger svårmappat system. Isf är det kanske "enklare" att köra det som ett stirkt Alpha-N (varvtal, TPS, MAT) och en progressiv 1:3 regulator. (så jag kommer köra på min Gix)
VEMS verkar riktigt bra, kommer köra detta på en "lite större" motor efter vintern.

Det blir orginalkammarna, nyborrat block (1186), inslipad topp, E85 samt sprutgrekiska förkortningar. Lämnar det åt folk som kan mappa. Tillgång till bromsbänk under en längre tid. Tur det finns folk som inte bara vill krama ur en stålar och råkar ha en bänk i garaget:tummenupp :tummenupp
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Dom flesta moderna hojar har ju 8 spridare, 4 i luftburken och 4 in mot ventilerna, nån anledning till det måste det väl finnas?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Dom flesta moderna hojar har ju 8 spridare, 4 i luftburken och 4 in mot ventilerna, nån anledning till det måste det väl finnas?

Ska turbomotor köras på gatan förustätter nästan 8 spridare. Mycket bränsle ur en spridare är inga problem. Men hög precision på bränslemängden i lågfart är nästan hopplöst att få till med stora spridare.
Så finns utrymme så kör på dubbla rader med spridare. Gärna så små som möjligt för lågfart, närmast insugsventilerna. När turbon kommer så kan man börja blöta ner med dom stora spridarna. Ingen nackdel att dom sitter långt bak i insuget. Med gashastighet i insuget kondenseras inte bränsle på insugsväggarna. Inte på samma sätt som låga varv och nästan stängt gasspjäll.

Om det fungerar med ett gasspjäll? Tja, 90% av bilar kör ju med ett spjäll trots att det sitter turbo. Det är nog ett större problem om det är en vassare sugmotor. Då är nog separata spjäll att rekomendera.

Mats
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Singelspjäll på Mc motor är HELT KASS

Med så korta runners som det blir på ett sådant insug så avgasfylls detta på en gång (intern EGR )

Allt under 5000rpm blir bara tvärdåligt , dessutom ursvårt att mappa

Har sett ett antal sådana försök med lika dåligt resultat

Jag kan absolut inte första att inte fler bilåkare försöker med 4 spjäll i stället

Går att åka riktigt mycke kam utan att saka lågfartsegenskaper

4 spridare och 600 hk med bra lågfartsegenskaper är inget problem

Att 8 spridare numera är standard är för dom eländiga avgasnormerna

Där jobbar man ändå inte då man kör turbo och mc
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Singelspjäll på Mc motor är HELT KASS

Med så korta runners som det blir på ett sådant insug så avgasfylls detta på en gång (intern EGR )

Allt under 5000rpm blir bara tvärdåligt , dessutom ursvårt att mappa

Har sett ett antal sådana försök med lika dåligt resultat

Jag kan absolut inte första att inte fler bilåkare försöker med 4 spjäll i stället

Går att åka riktigt mycke kam utan att saka lågfartsegenskaper

4 spridare och 600 hk med bra lågfartsegenskaper är inget problem

Att 8 spridare numera är standard är för dom eländiga avgasnormerna

Där jobbar man ändå inte då man kör turbo och mc


AMEN!

jag kan bara hålla med dig Peter.
brorsan min har ensådanadära racejänk med 509cui och jag har vart på honom om både föråldrad tändning (fast/optisk, hur fan är det tänkt att det skall fungera över varvtalet??, nu är det bytt tack och lov) och den där jävla förgasaren som alltid ger för lite eller dåligt. Men han är envis den jäveln, men snart kanske INJECT AND EJECT :D :D
 
Last edited:

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Singelspjäll på Mc motor är HELT KASS

Med så korta runners som det blir på ett sådant insug så avgasfylls detta på en gång (intern EGR )

Allt under 5000rpm blir bara tvärdåligt , dessutom ursvårt att mappa

Har sett ett antal sådana försök med lika dåligt resultat

Jag kan absolut inte första att inte fler bilåkare försöker med 4 spjäll i stället

Går att åka riktigt mycke kam utan att saka lågfartsegenskaper

4 spridare och 600 hk med bra lågfartsegenskaper är inget problem

Att 8 spridare numera är standard är för dom eländiga avgasnormerna

Där jobbar man ändå inte då man kör turbo och mc

Man får tacka och :Bugar herr Andersson. Tur att det inte har börjats ännu, inköp osv. Blir till att fixa en beggat spällhus och fixa rätt offset, 4 st spridare för runt 300+ (E85). 3071 AR 0,62, intercooler, btr (malpasi tror jag det blir) samt en ny tank (skall tillverkas)
Kanske klarar mig med Wahlbropumpen från MCX?
VEMS sprutet tror jag ligger närmast. Ingen som har erfarenhet på detta inom MC/SH?

Skall åka till Söderhamn på onsdagsträning, som en final-cut över denna sommar. Blir väl att testa "nattmekning med wastegateslangar" nu när säsongen är över. :hojsmilie
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Spjällhus,,,

Hallo där.
Jag "råkar" ha ett nästan färdigt spjällpaket (dia. 43 mm), från GSXR 1000, anpassat till en GSX-R 1100-89.
Finns även ett plenumkammare som dock skall svetsas ihop som passer perfekt i ramen.
Även intercooler.
Flera olika spridare finns,,upp till 300+, etc...
Alt är till salu pga såld motor.
Lägg gärna intresseanmälan i min låda, om det kan vara nåt.
Hälsar Frostie
 

Bifogat

  • 1255 injection.jpg
    1255 injection.jpg
    128.1 KB · Visningar: 146
  • gsxrsprut.jpg
    gsxrsprut.jpg
    86.9 KB · Visningar: 170
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top