Effektsystem - Ändra ngt med motorn?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fick ett 3-1 system med på köpet när jag skaffade min hoj. Funderade på om jag skulle prova på att höra hur det låter.. :cdevil

1) Behöver jag pilla ngt med motorn? (Förgasare) Eller är det i stort bara att byta ut det -> tuta o köra
2) Kan systemet bli godkänt på besiktning fast det står instansat "blablabla not for road use blablabla" på baksidan, om det mot förmodan håller sig under den magiska gränsen?

PS, de svar jag hittade på sök var om insprutare, inte förgasare..
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Klart att du skall byta system, speciellt en trepip låter görgott:)

Det man bör göra är att köra den i en bromsbänk med lambdasond, så att du ser om bestyckningen behöver ändras.
Dom flesta hojarna kommer lite snålställda från fabriken pga framförallt ljudkrav. Om du då sätter på ett öppet system så kan hojen gå för magert och du kan bränna ventilsäten och annat tråkigt. Effektsystem kan också ge så kallade "flatspots" i effektkurvan, dvs ställen på varvskalan där hojen saggar lite grann, det avhjälps i regel också med bestyckning och ändring av nålhöjd. Ta kontakt med lämplig trimmarfirma och bänka hojen, då vet du att det blir bra plus att du kan hitta nån eller några hästar till:tummenupp

Angående ljudet så är det ju väldigt subjektivt. På gatan får du ju köra med upp till 103 dB vid statisk mätning, det är ganska högt så det skall vara ett ganska öppet system du sätter på om du skall gå över gränsen. Hur mycket det låter på din hoj vet du ju inte förrän efteråt:)
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Dra i ett paket stålull till besiktningen om du är orolig...
 

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
Ett tips - har retromodellen (med 3 cylindrar) och när man byter system på den skall man öppna inställningsskruven 1/2 varv på varje förgasare
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hmm, det verkar som om det blir ett projekt för vintern isåfall. :Rockbanan
Får se om jag rullar in den till en firma eller om det går att lösa på brorsans jobb (bilmek). Tack för infon!
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Såå, äntligen fått tummen loss och bytt system. Me likes! :yoparty

Tog rådet att öppna upp skruvarna ett halvt varv och den verkar gå ok, men jag är ju å andra sidan total amatörornitolog i sammanhanget. Finns det något bra och billigt ställe i sydvästra skåne som kan fixa till inställningarna till fuggarna?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top